КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ
До протоколу № 56
від 8 лютого 2017 року
Про проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо освітньо-кваліфікаційного рівня “молодший спеціаліст” (доопрацьований) (реєстр. № 5240), внесений народними депутатами України Марченком О.О., Співаковським О.В. та іншими
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо освітньо-кваліфікаційного рівня “молодший спеціаліст” (доопрацьований) (реєстр. № 5240), внесений народними депутатами України Марченком О.О., Співаковським О.В. та іншими прийняти за основу і в цілому як Закон.
2. Доручити виступати від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, Першому заступнику Голови Комітету з питань науки і освіти О.В.Співаковському.
Перший заступник
Голови Комітету О.В. Співаковський
Про виконання Закону України “Про вищу освіту” в частині діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти
Заслухавши та обговоривши інформацію Міністерства освіти і науки України та інших учасників засідання щодо виконання Закону України “Про вищу освіту” в частині діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Комітет з питань науки і освіти відзначає наступне.
Незважаючи на значну роботу, що здійснюється Кабінетом Міністрів України та Міністерством освіти і науки України задля забезпечення модернізації вищої освіти (її структури, змісту, академічної мобільності, результативності та якості освітніх послуг), до цього часу існує низка серйозних проблем у виконанні Закону України “Про вищу освіту”, пов'язаних зі створенням системи забезпечення якості вищої освіти, початком діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та організацією реальної боротьби з плагіатом в академічному середовищі.
Необхідно зазначити, що одним з визначальних напрямів гармонізації відносин між Україною та ЄС, передбачених Угодою про асоціацію, підписаною в 2014 році, є співпраця у сфері освіти та науки. Зокрема, відповідно до цієї Угоди Сторони зобов’язалися активізувати співпрацю в галузі вищої освіти з метою її модернізації та підвищення якості.
Шлях інтеграції вітчизняної системи вищої освіти до єдиного європейського освітнього простору передбачає обов’язкове функціонування в Україні Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти як науково-експертної установи, на яку покладається здійснення незалежного фахового моніторингу і оцінки якості вищої освіти та акредитація освітніх програм, а також входження зазначеної інституції в Європейську асоціацію з забезпечення якості вищої освіти (ENQA).
Одним із обов’язкових критеріїв для входження Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти до Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти є закріплення на законодавчому рівні незалежного статусу цієї установи від вищих навчальних закладів, міністерства та політичних впливів (критерій 5 Статуту Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти від 07.10.2011). На сьогодні у Європейській асоціації з країн – членів Ради Європи не представлені лише Україна та Білорусь.
Однозначно про незалежність національних агентств зазначається і в Стандартах і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти, ухвалених на Міністерській конференції 14-15 травня 2015 року: Агенції повинні бути незалежними та діяти автономно. Вони мають нести повну відповідальність за свою діяльність та результати цієї діяльності без впливу третіх сторін.
Зазначаємо, що відповідні законодавчі та нормативно-правові акти в Україні повністю відповідають вищезазначеним європейським стандартам. Яскравим прикладом поступального руху України до практичної реалізації європейських цінностей є Закон України “Про вищу освіту” (набув чинності 6 вересня 2014 р.). Серед низки прогресивних норм цього Закону є, зокрема, створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти як незалежного та колегіального органу, уповноваженого на реалізацію державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти.
В установлений Законом строк з’їздами представників вищих навчальних закладів, студентства, роботодавців та національними академіями наук було обрано (делеговано) членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Вибори членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти були підтримані освітянською та академічною спільнотою і охопили сотні університетів та інститутів ( обрання одного члена агентства від вищих навчальних закладів обійшлося системі освіти майже у 100 тис. гривень).
Постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 244 “Про утворення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти” було утворено Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти як постійно діючий колегіальний орган з питань реалізації державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти та затверджено його Статут. Ця постанова набрала чинності з 1 вересня 2015 року. Тобто, з того часу Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти набуло повноважень, передбачених Законом.
Статтею 19 зазначеного Закону передбачено, що Голова та заступники Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти обираються самими його членами, після чого за поданням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти затверджуються Урядом. Членами Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти 6 липня 2015 р. було проведено збори і внесено відповідне подання (№ 29117/0/1-15 від 10 липня 2015 р.) щодо призначення Кабінетом Міністрів України обраного керівництва агентства.
Однак, у той час Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти не змогло розпочати свою роботу у зв’язку з необхідністю внесення змін і доповнень до чинного Закону України “Про вищу освіту”, якими мало б бути унеможливлено обрання до його складу осіб, які потрапили під дію Закону України “Про очищення влади”, а також проведення відповідної перевірки та виключення з числа вже обраних членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти осіб, на яких поширюються ці обмеження.
Тому групою народних депутатів України було розроблено та внесено проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (реєстраційний номер 2280а від 03.07.2015 року).
Нормами цього законопроекту, серед інших новацій, направлених на поліпшення діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та вдосконалення порядку обрання його членів, було законодавчо забезпечено виведення із його складу осіб, які потрапили під дію Закону України “Про очищення влади” та відповідне оновлення його складу.
Цей закон, прийнятий Верховною Радою України та підписаний Президентом України, набрав чинності 9 липня 2016 року (Закон України від 14 червня 2016 р. № 1415-VIII).
Такі послідовні кроки Парламенту і Президента України надали освітянам значного оптимізму та впевненості у швидкому початку роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, необхідність у якому вже досягла критичної межі.
Кабінетом Міністрів України практично одразу після прийняття вищезазначеного Закону було реалізовано низку фундаментальних заходів щодо утворення та забезпечення функціонування Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Зокрема, розроблено та затверджено нову редакцію Статуту Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 27 липня 2016 р. № 531), затверджено персональний склад Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 2016 р. № 567 та від 5 жовтня 2016 р. № 709), а також призначено керівника секретаріату (розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2016 р. № 636).
Також запевнення у якнайшвидшому початку роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти були отримані від Міністерства освіти і науки України.
21 жовтня цього року на зборах членів Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти в присутності народних депутатів України, представників Міністерства освіти і науки України, Американських Рад з міжнародної освіти та громадських організацій обрано Голову Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та його заступників. За проведенням виборів у прямому ефірі спостерігала вся освітянська спільнота на порталі Педпреси та офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.
31 жовтня 2016 р. здійснено державну реєстрацію Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (код згідно з ЄДРПОУ 40927307) як юридичної особи публічного права. Відповідне подання щодо призначення Голови та заступників Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти в жовтні 2016 р. внесено до Кабінету Міністрів України.
Проте до цього часу питання призначення керівного складу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти не вирішене. Відповідне рішення Уряду відсутнє
Питання забезпечення діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти було предметом розгляду на двох засіданнях Комітету з питань науки і освіти, робочій нараді та круглому столі, але їх рішення та рекомендації до цього часу остаточно Міністерством освіти і науки України не виконані.
Подальше невиконання вимог Закону України “Про вищу освіту”, а також відверте ігнорування вищезазначених рішень Уряду щодо створення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти породжує серйозні проблеми та поглиблює правові колізії, сприяє руйнівним тенденціям у системі вищої освіти, зокрема:
по-перше, зупиняє подальше реформування системи вищої освіти в частині розбудови системи забезпечення якості вищої освіти та боротьби з плагіатом в академічному середовищі, адже Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти відповідно до Закону України «Про вищу освіту» повинно забезпечити розроблення понад 20 нормативно-правових актів стосовно забезпечення якості вищої освіти;
по-друге, блокує можливість інтеграції вітчизняної системи вищої освіти до європейського освітнього простору, оскільки у цій ситуації Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти не має можливості стати членом Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти.
Відсутність Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти створює проблеми для нормальної роботи вищих навчальних закладів, наукових установ та громадян України – здобувачів вищої освіти.
Окрім того, виконання Міністерством освіти і науки України протягом останнього року всупереч Закону України «Про вищу освіту» функцій Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти – акредитації, утворення та припинення повноважень спеціалізованих вчених рад, присудження наукових ступенів, складання рейтингу вищих навчальних закладів, формування переліку спеціальностей – порушує законні права та інтереси суб’єктів освітньої діяльності і створює низку правових колізій, які можуть призвести аж до оскарження відповідних рішень у судовому порядку.
Враховуючи вищевикладене, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в :
1. Інформацію Міністерства освіти і науки України щодо виконання Закону України «Про вищу освіту» в частині діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти взяти до відома.
2. Роботу Міністерства освіти і науки України щодо виконання Закону України «Про вищу освіту» в частині забезпечення діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти визнати недостатньою.
3. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти:
3.1. Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту”, яким передбачити зміну порядку формування складу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти на підставі рішення Конкурсної комісії за результатами конкурсного відбору, що відбувається з дотриманням принципів гендерного балансу та галузевого представництва. При розробці цього законопроекту передбачити, що на перший склад Національного агентства нові умови порядку формування складу не поширюватимуться.
4. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
4.1. Вжити невідкладних заходів для забезпечення початку діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, у зв'язку з цим вирішити питання щодо призначення керівного складу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.
4.2. Розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроекти про внесення змін до Закону “Про Державний бюджет України на 2017 рік та Бюджетного кодексу України, якими передбачати надання Національному агентству із забезпечення якості вищої освіти статусу головного розпорядника бюджетних коштів.
4.3. Створити належні умови діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та вжити заходів для його включення до Європейської асоціації із забезпечення якості вищої освіти.
5. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:
5.1. Привести свої нормативно-правові акти, які прийняті у період з 1 вересня 2015 року до цього часу і стосуються питань акредитації, проведення ліцензійних експертиз, порядку присудження наукових ступенів спеціалізованими вченими радами вищих навчальних закладів (наукових установ), формування пропозицій щодо переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, тощо у відповідність із Законом України “Про вищу освіту”.
5.2. Вжити невідкладних заходів щодо затвердження бюджетної програми кошторису, плану асигнувань загального фонду бюджету та штатного розпису Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.
5.3. Для забезпечення функціонування Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти вирішити питання забезпечення його необхідним технічним оснащенням, майном та витратними матеріалами.
5.4. Розробити порядок погодження стандартів освітньої діяльності та стандартів вищої освіти з Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, а також забезпечити розробку стандартів вищої освіти для кожного рівня вищої освіти в межах спеціальностей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 266 від 29 квітня 2015 року.
5.5. Розробити ефективну систему фінансування вищої освіти України, спрямовану на забезпечення якості вищої освіти, яка передбачає:
- створення прозорого ринку надання освітніх послуг;
- залучення суттєвих додаткових фінансових інструментів, в тому числі і кредитних ресурсів під гарантії держави;
- перехід від ідеології дотацій до ідеології інвестування в освіту;
- стимулювання постійної мотивації студентів до якісного навчання.
5.6. Забезпечити створення та запровадження протягом поточного року комплексної системи виявлення академічної недоброчесності.
5.7. Вжити заходів для забезпечення участі вищих навчальних закладів України у програмах міжнародного співробітництва Ради Європи, Європарламенту, Європейського Союзу.
6. Рекомендувати Національному агентству із забезпечення якості вищої освіти прискорити розроблення та затвердження в установленому порядку:
6.1. Положення про акредитацію освітніх та освітньо-наукових програм.
6.2. Положення про критерії оцінки якості освітньої діяльності, у тому числі наукових здобутків, вищих навчальних закладів України, за якими можуть визначатися рейтинги вищих навчальних закладів України.
6.3. Положення про акредитацію спеціалізованих вчених рад.
6.4. Порядку присудження наукових ступенів спеціалізованими вченими радами вищих навчальних закладів (наукових установ).
6.5. Порядку скасування рішення спеціалізованої вченої ради про присудження наукового ступеня у разі виявлення академічного плагіату.
7. Направити це Рішення Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Національній академії педагогічних наук України, Спілці ректорів вищих навчальних закладів України, Всеукраїнській Раді директорів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації.
8. Контроль за виконанням цього Рішення покласти на Першого заступника Голови Комітету Співаковського О.В.
Перший заступник
Голови Комітету О.В. Співаковський
Про проведення парламентських слухань на тему: “Національна інноваційна система: стан та законодавче забезпечення розвитку”
Комітет Верховної Ради України з питань науки та освіти в и р і ш и в:
Згідно рішення Комітету “Про Рекомендації слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань науки і освіти “Законодавче забезпечення розвитку національної інноваційної системи: стан та шляхи вирішення” (протокол № 46 від 06.07.2016), та враховуючи результати парламентських слухань “Про стан та проблеми фінансування освіти і науки України”, що відбулись 16 листопада 2016 року, Комітет з питань науки і освіти в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України провести 21 червня 2017 року парламентські слухання на тему: “Національна інноваційна система: стан та законодавче забезпечення розвитку” та внести на розгляд Верховної Ради України проект відповідної постанови.
2. Доповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України з зазначеного питання визначити Першого заступника Голови Комітету О.Співаковського.
Перший заступник
Голови Комітету О.В. Співаковський
Про проект Закону України про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо звільнення від сплати земельного податку національних
та державних дендрологічних парків
(реєстр. № 5634 від 10.01.2017),
внесений народним депутатом України Бондарем В.В.
Заслухавши інформацію про проект Закону України про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо звільнення від сплати земельного податку національних та державних дендрологічних парків (реєстр. № 5634 від 10.01.2017), внесений народним депутатом України Бондарем В.В., а також враховуючи критичну ситуацію, що складається з початку 2017 року з діяльністю національних та державних дендрологічних парків, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:
1. Підтримати проект Закону України про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо звільнення від сплати земельного податку національних та державних дендрологічних парків (реєстр. № 5634 від 10.01.2017), внесений народним депутатом України Бондарем В.В., відзначивши термінову необхідність його розгляду Верховною Радою України задля забезпечення збереження та належного функціонування національних та дендрологічних парків України і їх наукових об’єктів, що становлять національне надбання держави.
2. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо звільнення від сплати земельного податку національних та державних дендрологічних парків (реєстр. № 5634 від 10.01.2017), внесений народним депутатом України Бондарем В.В. за результатами його розгляду прийняти за основу та у цілому.
3. Направити це рішення до головного комітету, а саме Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, і просити підтримати його.
4. Співдоповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України з розгляду цього законопроекту визначити Першого заступника Голови Комітету Співаковського О.В.
5. Просити Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики:
5.1. Терміново розглянути проект Закону України про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо звільнення від сплати земельного податку національних та державних дендрологічних парків (реєстр. № 5634 від 10.01.2017), внесений народним депутатом України Бондарем В.В., підтримати його та подати на розгляд Верховної Ради України.
5.2. Пришвидшити доопрацювання з урахуванням вимог сьогодення та внести на повторне друге читання проект Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо відновлення норм, які передбачають звільнення від сплати земельного податку (реєстр. № 1850-1 від 27.01.2015) з метою включити до числа пільговиків зі сплати земельного податку окремим підпунктом пункту 282.1 статті 282:
“заповідники, у тому числі історико-культурні, національні природні парки, заказники (крім мисливських), парки державної та комунальної власності, регіональні ландшафтні парки, ботанічні сади, дендрологічні і зоологічні парки, пам’ятки природи, заповідні урочища та парки – пам’ятки садово-паркового мистецтва”.
6. Просити керівництво Верховної Ради України включити проект Закону України про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо звільнення від сплати земельного податку національних та державних дендрологічних парків (реєстр. № 5634 від 10.01.2017, внесений народним депутатом України Бондарем В.В. до переліку законопроектів порядку денного Верховної Ради України, що мають бути розглянуті на найближчі пленарні тижні.
7. Контроль за реалізацією цього рішення покласти на заступника Голови Комітету Голову підкомітету з питань науки, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності І. Кириленка.
Перший заступник
Голови Комітету О.В. Співаковський
Про проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення публічності і недопущення зловживань в сфері реєстрації та обігу знаків для товарів і послуг, а також захисту та створення умов для реалізації прав їх власників
(реєстр. № 5419 від 17.11.2016),
внесений народними депутатами України
Пташник В.Ю., Шкрум А.І. та ін.)
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти, заслухавши інформацію про проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення публічності і недопущення зловживань в сфері реєстрації та обігу знаків для товарів і послуг, а також захисту та створення умов для реалізації прав їх власників (реєстр. № 5419 від 17.11.2016) в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення публічності і недопущення зловживань в сфері реєстрації та обігу знаків для товарів і послуг, а також захисту та створення умов для реалізації прав їх власників (реєстр. № 5419 від 17.11.2016) за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Співдоповідачам на пленарному засіданні Верховної Ради України з зазначеного питання визначити Першого заступника Голови Комітету Співаковського О.В.
Перший заступник
Голови Комітету О.В. Співаковський
Про проект Закону України про внесення змін
до деяких законодавчих актів України щодо форми вирішення територіальною громадою питань місцевого значення
(реєстр. № 4240 від 16.03.2016), внесений народними депутатами України
Курячим М.П., Куліченком І.І., Яринічем К.В.
Комітет Верховної Ради України з питань науки та освіти в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо форми вирішення територіальною громадою питань місцевого значення (реєстр. № 4240 від 16.03.2016), внесений народними депутатами України Курячим М.П., Куліченком І.І., Яринічем К.В., повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
2. Рішення Комітету скерувати до Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя, визначеного головним під час підготовки законопроекту до розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України.
Перший заступник
Голови Комітету О.В. Співаковський
Про роботу Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти
за п’яту сесію VІІІ скликання
Заслухавши інформацію Першого заступника Голови Комітету про роботу Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти за п’яту сесію VІІІ скликання Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:
1. Інформацію про роботу Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти за п’яту сесію VІІІ скликання взяти до відома.
2. Народним депутатам – членам Комітету внести свої доповнення щодо роботи за п’яту сесію VІІІ скликання в частині предметів відання Комітету.
3. Контроль за виконанням покласти на підкомітет з питань науки, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності (голова підкомітету – народний депутат України Кириленко І.Г.).
Перший заступник
Голови Комітету О.В. Співаковський
Про роботу
Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти
за п’яту сесію VІІІ скликання
Комітетом з питань науки і освіти за період п’ятої сесії Верховної Ради України проведено 8 засідань Комітету, на яких розглянуто 62 питання, 31 з яких присвячено обговоренню законопроектів та проектів Постанов Верховної Ради України.
Комітет постійно працює над удосконаленням законодавства країни згідно плану роботи. Важливою віхою розвитку науково-освітнього законодавства стало прийняття за ініціативою Комітету з питань науки і освіти трьох Законів України та п’яти Постанов Верховної Ради України.
За ініціативою Комітету з питань науки і освіти протягом п’ятої сесії восьмого скликання прийнято три Закони України та п’ять Постанов Верховної Ради України, а саме:
- Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про авторське право і суміжні права” щодо використання об’єктів авторського права в пародіях, попурі та карикатурах” (№ 1651-VIІІ від 5 жовтня 2016р.);
- Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо працевлаштування випускників” (№ 1662-VIІІ від 6 жовтня 2016р.);
- Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності вищих навчальних закладів (наукових установ), які були переміщені з тимчасово окупованої території та з населених пунктів на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження” (№ 1731-VIІІ від 3 листопада 2016р.);
- Постанова Верховної Ради України “Про проведення парламентських слухань на тему: “Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні” (Постанова ВРУ від 6 вересня 2016р. № 1484-VIІІ);
- Постанова Верховної Ради України “Про Рекомендації парламентських слухань на тему: “Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення” (Постанова ВРУ від 7 вересня 2016р. № 1493-VIІІ);
- Постанова Верховної Ради України “Про призначення у 2016 році іменних стипендій Верховної Ради України для найталановитіших молодих учених” (Постанова ВРУ від 7 вересня 2016р. № 1494-VIІІ);
- Постанова Верховної Ради України “Про присудження Премії Верховної Ради України найталановитішим молодим ученим у галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок за 2015 рік” (Постанова ВРУ від 7 вересня 2016р. № 1495-VIІІ);
- Постанова Верховної Ради України “Про присудження щорічної Премії Верховної Ради України педагогічним працівникам загальноосвітніх, професійно-технічних, дошкільних та позашкільних навчальних закладів” (Постанова ВРУ від 22 грудня 2016р. № 1805-VIІІ).
Законопроекти прийняті у І-му читанні:
1. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” (щодо уточнення деяких положень) (реєстр. № 4349 від 31.03.2016р., н.д.І.Кириленко, О.Співаковський, О.Скрипник, Т.Кремінь, В.Литвин, М.Поплавський). Прийнято за основу 06.10.2016р.
2. Проект Закону про освіту (реєстр. № 3491-д від 04.04.2016р., н.д.О.Скрипник, В.Литвин, Т.Кремінь, І.Кириленко). Прийнято за основу 06.10.2016р.
Комітет розглянув і подав експертні висновки до законопроектів, які є предметом відання інших парламентських комітетів.
За період п’ятої сесії Комітет розглянув Контрольні питання, а саме:
1. Про стан забезпечення підручниками системи загальної середньої освіти (станом на початок нового 2016/2017 навчального року).
2. Про стан впровадження Закону України “Про вищу освіту”.
3. Про стан реалізації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”.
4. Щодо виконання Рішення Комітету з питань науки і освіти від 12 квітня 2016 року “Про діяльність Державного підприємства “Інфоресурс”, забезпечення доступу до Єдиної державної електронної бази з питань освіти, виготовлення і вартість документів про освіту та студентських квитків».
За період п’ятої сесії було проведено 1 парламентські слухання, 4 розширені та три виїзні засідання Комітету, а саме:
16 листопада 2016 року проведено парламентські слухання на тему: “Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні”.
14 вересня 2016 року Комітет провів виїзне засідання Комітету у м. Львові на тему: “Про стан законодавчого врегулювання організації навчально-виховного процесу з учнівською та студентською молоддю і заходи щодо його удосконалення (на прикладі Львівської області)”.
28 вересня 2016 року Комітет провів виїзне засідання Комітету у м.Старобільськ, Луганська область на тему: “Про роботу органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування Луганської області щодо дотримання законодавства України про освіту для забезпечення функціонування та якості дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої освіти”.
В рамках міжнародного співробітництва з 10 по 13 жовтня на запрошення Поморської Академії відбулось виїзне засідання Комітету з питань науки і освіти до м. Слупськ, Республіка Польща (Поморська Академія). У засіданні взяли участь народні депутати – члени Комітету Олександр Співаковський, Тарас Кремінь, Михайло Поплавський, народний депутат України Ірина Констанкевич.
10-12 листопада 2016 року відбувся 12-й Міжнародний саміт з вищої освіти та виставка “Освіта для майбутнього: навчатися в Індії – навчатися для світу” за фінансової підтримки Федерації Торгової та Промислової Палати Індії (FICCI) та Міністерства розвитку людських ресурсів Індії. (Нью Дели, (Индія)). Учасники заходу: більше 1000 делегатів, у тому числі міжнародних з країн Європи, Африки, Близького Сходу, Асоціації регіонального співробітництва Південної Азії, а також зі Сполучних Штатів Америки, Канади, Великобританії. До складу української делегації входили представник Комітету Верховної Ради України - заступник завідуючого секретаріатом Комітету Олена Козієвська; представники Міністерства освіти і науки України – начальник Управління міжнародного співробітництва Ганна Новосад і директор Українського державного центру міжнародної освіти Олена Шаповалова.
За період п’ятої сесії Комітетом з питань науки і освіти було проведено:
07 вересня 2016 року “круглий стіл”, присвячений організації роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та питанню академічної доброчесності.
16 вересня 2016 року “круглий стіл” на тему: “Перспективи подальшого розвитку системи загальної середньої освіти” (в рамках обговорення проектів “Концепції середньої загальноосвітньої школи України”, затвердженої Президією Національної академії педагогічних наук України та Концептуальних засад реформування середньої освіти “Нова українська школа”, представлених керівництвом Міністерства освіти і науки України)”.
19 жовтня 2016 року “круглий стіл” на тему: “Стан організації роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти”.
1 листопада 2016 року у Комітеті з питань науки і освіти відбулось засідання Конкурсної комісії з присудження іменних стипендій Верховної Ради України для найталановитіших молодих учених і призначення Премії Верховної Ради України найталановитішим молодим ученим у галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок.
За участю представників Комітету відбувалися конференції, відео-конференції, семінари, круглі столи та наради (у т.ч. міжнародні), форуми та збори Національної академії наук України, галузевих національних академій наук України.
23 вересня 2016 року Перший заступник Голови Комітету Олександр Співаковський взяв участь у Форумі Асоціації ректорів педагогічних університетів України, який відбувався в Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова під головуванням ректора Андрущенка В.П.
03 листопада 2016 року на базі Інституту професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України була проведена Всеукраїнська науково-практична конференція на тему “Управління розвитком професійної освіти в сучасних умовах”.
Підведено підсумки Всеукраїнського конкурсу мультимедійних проектів “Врятувати від забуття”, що проводиться Міжнародним благодійним фондом національної пам’яті України за сприяння Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Церемонія нагородження робіт-переможців відбулась 27 січня 2017 року. У конкурсі, що проводиться вже восьмий рік поспіль, взяли участь учні старших класів, студенти, педагоги, молодіжні громадські організації та творчі спілки. Всього було надіслано понад 500 робіт з усіх областей України. До складу конкурсної комісії увійшли українські кінорежисери, письменники, поети, публіцисти. Переможці конкурсу отримали дипломи переможців та лауреатів, грошові призи та подарунки.
За п’яту сесію VIIІ скликання Верховної Ради України Комітетом опрацьовано 1360 листів і звернень від колективів навчальних закладів, наукових установ, центральних та місцевих органів виконавчої влади, громадян, які було уважно розглянуто та узагальнено для вдосконалення українського законодавства.
За п’яту сесію VIIІ скликання Верховної Ради України Комітетом започатковано та організовано проведення:
- спільно з Державним підприємством “Парламентський телеканал “РАДА” запроваджено на телеканалі постійну рубрику “Наука ХХІ” про сучасні наукові досягнення Національної академії наук України, національних галузевих академій наук, вищих навчальних закладів України, а також про вітчизняні наукові та науково-педагогічні школи. Підготовлено, записано і подано в ефір 9 передач цієї рубрики.
Комітет забезпечив прозорість роботи (із залученням громадськості), зокрема при обговоренні питань, пов’язаних із законопроектами. До висвітлення роботи Комітету регулярно залучались представники засобів масової інформації, які брали участь у його засіданнях та засіданнях робочих груп. Комітетом були організовані прямі інтернет-трансляції засідань робочих груп та засідань Комітету. Всі вищезазначені заходи (стенограми, звукозаписи, рішення та протоколи, відео) знайшли відображення на веб-сторінках сайту Верховної Ради України та Комітету з питань науки і освіти, у численних статтях та інтерв’ю у друкованих засобах масової інформації та телепередачах. Усі відео трансляцій Комітету доступні за посиланням: