21 лютого 2020 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Піпа Н.Р., Колебошин С.В., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г., Грищук Р.П., Павленко Р.М., Гришина Ю.М., Совсун І.Р.
Також на засіданні були присутні заступник Міністра освіти і науки України Ярмистий М.М., заступник Міністра соціальної політики України Музиченко В.В.
Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:
1. Проект Закону про статус і соціальний захист мирних (цивільних) громадян, які постраждали внаслідок бойових дій чи збройних конфліктів (реєстр. № 1115 від 29.08.2019, н.д. Н.Королевська, Ю.Солод та інші).
Проект Закону про статус і соціальний захист мирних (цивільних) громадян, які постраждали внаслідок бойових дій чи збройних конфліктів (реєстр. № 1115 від 29.08.2019), внесений народними депутатами України Королевською Н.Ю., Солодом Ю.В. та іншими в порядку законодавчої ініціативи (всього 7 суб’єктів), як зазначають автори у пояснювальній записці, з метою розв’язання проблем медичного і соціального характеру громадян, які зазначені у назві законопроекту.
Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Коваль О.В., враховуючи висновки Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету з питань освіти, науки та інновацій, та обговоривши це питання, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону направити суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання; рішення Комітету надіслати до Комітету з питань соціальної політики та захисту прав інвалідів, який визначено головним з підготовки і попереднього розгляду законопроекту.
2. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо навчання державною мовою в закладах освіти (реєстр. № 2362 від 31.10.2019, н.д.М.Бужанський).
Законопроектом пропонується внести зміни до законів України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” та “Про освіту”, якими надати право особам, які належать до корінних народів, національних меншин України і розпочали здобуття загальної середньої освіти до 1 вересня 2018 року мовою відповідного корінного народу чи відповідної національної меншини України, продовжують здобувати таку освіту до 1 вересня 2023 року відповідно до правил, які існували до набрання чинності цим Законом, з поступовим збільшенням кількості навчальних предметів, що вивчаються українською мовою.
Заслухавши інформацію заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Колебошина С.В., враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету з питань освіти, науки та інновацій, та обговоривши це питання, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати аби проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо навчання державною мовою в закладах освіти (реєстр. № 2362 від 31.10.2019), поданий народним депутатом України М. Бужанським був винесений на розгляд Верховної Ради України у першому читанні для визначення народних депутатів України шляхом голосування щодо того чи іншого рішення згідно з частиною першою статті 114 Регламенту Верховної Ради; направити це рішення Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.
3. Проект Закону про податковий суверенітет України та офшорні компанії (реєстр. № 1181 від 29.08.2019, н.д.Ю.Тимошенко, С.Соболєв, І.Крулько та інші).
У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що його розроблено з метою визначити зміст податкового суверенітету України, знизити привабливість використання офшорних компаній з метою ухилення від оподаткування чи для незаконної репатріації капіталів за кордон України, та іншими.
Заслухавши інформацію заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Колебошина С.В., враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Інституту законодавства Верховної Ради України, Державної установи “Інститут економіки та прогнозування НАН України” Національної академії правових наук України, підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету з питань освіти, науки та інновацій, та обговоривши це питання, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення визначити що Комітет, з питань своїх предметів відання, не має зауважень до даного проекту Закону; направити це рішення Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.
4. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціальних гарантів дітей та сімей з дітьми (реєстр. № 2085 від 06.09.2019, н.д.Н.Королевська, Ю.Бойко, В.Німченко та інші).
Законопроектом пропонується: 1) відновити диференціацію розмірів допомоги при народженні дитини у залежності від черговості її народження, надавати допомогу, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років, установленого на день народження дитини, у таких сумах, кратній: 50 розмірам прожиткового мінімуму – на першу дитину; 70 розмірам прожиткового мінімуму – на другу дитину; 120 розмірам прожиткового мінімуму – на третю і кожну наступну дитину. При цьому передбачається виплату допомоги здійснювати одноразово на першу дитину у розмірі 15 прожиткових мінімумів, на другу – 25 прожиткових мінімумів, на третю і наступну – 40 прожиткових мінімумів; решту виплачувати рівними частинами протягом наступних 36 місяців; 2) відновити допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку і виплачувати її незалежно від факту роботи у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом в сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців, але не менше ніж 30 відсотків прожиткового мінімуму для дітей віком до 6-и років; 3)надавати матеріальну допомогу одиноким матерям, звільняти від плати за навчання дітей з багатодітних сімей тощо. Повний перелік доплат, допомог більш повно виписано в експертному висновку Міністерства фінансів України. Міністерство наголошує, що реалізація положень законопроекту значно впливатиме на видаткову частину бюджетів усіх рівнів. За розрахунками Міністерства фінансів України для реалізації законопроекту лишу у частині збільшення розмірів допомоги при народженні дитини, інші виплати становитимуть понад 27 млр. грн. на рік.
Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи висновки Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України, підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету з питань освіти, науки та інновацій, та обговоривши це питання, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону направити суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання; рішення Комітету надіслати до Комітету з питань соціальної політики та захисту прав інвалідів, який визначено головним з підготовки і попереднього розгляду законопроекту.
5. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму (реєстр. № 2720 від 13.01.2020, КМУ) та проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму на рівень, не нижчий рівня фактичного прожиткового мінімуму (реєстр. № 2720-1 н.д.Н.Королевська, Ю.Солод та інші).
Заслухавши та обговоривши інформацію заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Колебошина С.В., заступника Міністра соціальної політики України Музиченка В.В. заступника Міністра освіти і науки України Ярмистого М.М. та враховуючи неузгодженість між міністерствами, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Міністерству освіти і науки України та Міністерству соціальної політики України терміново представити Комітету узгоджені висновки щодо законопроекту реєстр. № 2720 від 13.01.2020, поданого Кабінетом Міністрів України, зокрема у частині предметів відання Комітету – вплив норм законопроекту на діяльність у сфері освіти, науки та інновацій, а також на правовий статус та соціальний захист наукових, педагогічних і науково-педагогічних працівників; терміново розглянути і надати Комітету експертний висновок до альтернативного проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму на рівень, не нижчий рівня фактичного прожиткового мінімуму (реєстр. № 2720-1 від 30.01.2020, н.д. Королевська Н.Ю., Солод Ю.В., Борт В.П. та інші), зокрема у частині предметів відання Комітету – вплив норм законопроекту на діяльність у сфері освіти, науки та інновацій, а також на правовий статус та соціальний захист наукових, педагогічних і науково-педагогічних працівників; направити це рішення Комітету Міністерству освіти і науки України та Міністерству соціальної політики України і на основі отриманої від них інформації розглянути законопроекти реєстр. №№ 2720, 2720-1 на наступному засіданні Комітету.
6. Проект Постанови про питання термінового вжиття заходів для забезпечення захисту прав та інтересів дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (реєстр. № 2117 від 11.09.2019, н.д.В.Гриб, В.Новинський та інші).
Розроблення цієї Постанови спричинено необхідністю спрощення Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів з метою визнання постраждалими всіх дітей, які покинули місця свого постійного проживання через конфлікт на Сході України, а також соціального захисту дітей з інвалідністю внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
Метою прийняття акту є забезпечення захисту прав та інтересів дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Лис О.Г., враховуючи висновки Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України даний проект Постанови повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання; надіслати це рішення Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики.