Символ згуртованості українців — Всеукраїнський радіодиктант національної єдності

Всеукраїнський радіодиктант національної єдності започатковано у 2000 році. Його мета — популяризувати українську мову, утверджувати національну єдність і залучати громадян до спільного культурного простору через слово.

Це подія, яка єднає всіх українців: від шкільних класів і університетських аудиторій до тих, хто нині захищає Україну на передовій.

Цьогоріч радіодиктант відбувся 27 жовтня під назвою «Треба жити!»

Авторкою тексту цьогорічного диктанту стала письменниця Євгенія Кузнєцова, а прочитала його народна артистка України Наталія Сумська. 

 

Бабак: Зміцнюємо парламентські зв’язки Україна – Британія. Нас запевнили у сталій, як мінімум, сторічній підтримці

Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак зустрівся з депутаткою Парламенту Великобританії Олівією Бейлі, яка також обіймає дві урядові посади - парламентської заступниці державного секретаря з питань дошкільної освіти та з питань рівності у складі Міністерства освіти Великої Британії.

“Говорили про реформу школи та дошкілля. Британія і надалі буде підтримувати українські освітні програми”, - зазначає Сергій Бабак.

Зараз англійці активно досліджують впровадження ШІ в освітні напрямки, тож важливим було почути, як англійці підходять до питань регулювання використання штучного інтелекту у своєму законодавстві.

Голова Комітету розповів англійським колегам, як в Україні вже інтегрується ШІ у навчальні системи, зокрема, показав асистента, який працює в «Дії» та експериментальні рішення, які вже запрацювали в освітній платформі «Мрія».

“Сьогодні освітній світ змінюється надзвичайно швидко, і важливо, щоб Україна йшла в одному темпі з провідними країнами. Є чому і їм повчитися у нас. Зрештою, це зворотній процес”, - зазначив Голова Комітету.

Також Бабак розповів британцям про платформу, яка створюється для українських дітей за кордоном, і про те, як ШІ допомагає зробити навчання доступним і персоналізованим.

 

МОН урегульовує процедуру обліку додаткових занять для дітей з особливими освітніми потребами

На виконання вимог Міністерства фінансів України Уряд ухвалив постанову «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сфері освіти», яка вдосконалює механізм надання допомоги дітям з особливими освітніми потребами та забезпечує контроль за використанням коштів державної субвенції.

Ця Постанова передбачає:

визначення процедури обліку проведення додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять;

обов'язкове ведення журналу обліку таких занять; 

затвердження єдиної форми журналу обліку таких занять;

підтвердження батьками або законними представниками факту отримання дитиною зазначених послуг.

Реалізація постанови забезпечує прозорість, підзвітність і цільове використання коштів державної субвенції, спрямованої на підтримку інклюзивного навчання.

Більше за посиланням

 

Війна змінила місію університетів, вони стали інтелектуальним тилом держав, зазначив Сергій Бабак під час участі у міжнародній конференції Going Global 2025

Про роль університетів під час і після воєнних дій та підтримку освітян, які працюють у зонах конфліктів, говорили на міжнародній конференції Going Global 2025, яка проходила цього тижня у Лондоні.

“Коли здається, що все втрачено, саме університети стають простором, де залишається надія шукати відповіді та знаходити їх,” - зазначив Сергій Бабак.

Голова Комітету взяв участь у панельній дискусії “Higher education during conflict: what role for universities during and after times of war?” (Вища освіта під час війни: яку роль відіграють університети під час і після воєнних дій?), під час якої  представив досвід та напрацювання України, розповів, як війна стимулює переосмислення ролі університетів і їхню участі у майбутній відбудові.

Під час свого виступу Голова Комітету зазначив, що війна змінила місію університетів, вони перетворилися на інтелектуальний тил держав.

“Вкотре переконався, як далеко ми в Україні просунулися на шляху розвитку та стійкості. Ми вийшли за межі виживання, навчилися діяти, коли звичних правил більше не існує. Тримати країну в стані руху, коли навколо все зупиняється,” - наголосив Сергій Бабак.

Конференція стала майданчиком, на якому звучали голоси науковців і керівників закладів вищої освіти з країн, які постраждали або перебувають у воєнних конфліктах. Зокрема мова йде про учасників з Палестини та Судану. Під час заходу, також, обговорили, який внесок можуть зробити університети у побудову миру — через наукові дослідження, навчання та діалог із громадами.

 

Новий коефіцієнт у формулі фінансування університетів у прифронтових регіонах

29 жовтня 2025 року Кабінет Міністрів України ухвалив зміни до формули розподілу видатків державного бюджету між закладами вищої освіти. Рішення робить систему фінансування справедливішою та чутливішою до умов, у яких працюють. Уперше для таких університетів, які навчають студентів у прифронтових громадах або були змушені переміститися через російську агресію, у формулі запроваджено коефіцієнт регіональної підтримки 1,1, що означає додаткові 10% до державного фінансування.

Ухвалене рішення є продовженням урядової політики комплексної підтримки прифронтових і переміщених університетів. Раніше на інституційну підтримку таких ЗВО було спрямовано 330 млн грн, зокрема для університетів Запорізької, Миколаївської, Сумської та Харківської областей. Кошти спрямовано на забезпечення безперервних умов навчання та роботи колективів.

Більше за посиланням

 

Заклади професійної освіти 9 регіонів можуть отримати до 2,1 млн грн на оновлення обладнання

Кошти виділені у межах програми «Партнерство за сильну Україну» (PFRU) для закладів професійної освіти з дев’яти областей України: Київської, Чернігівської, Сумської, Харківської, Дніпропетровської, Запорізької, Миколаївської, Херсонської та Одеської.

Очікується, що в межах конкурсу до 12 закладів отримають обладнання на суму до 2 млн 100 тис. грн кожен.

Пріоритет буде надаватись тим, хто готує фахівців, яких потребують громади, та має приміщення, придатні для встановлення обладнання.

Перевагою для конкурсантів є співфінансування, тобто заклади, які залучають власні ресурси або підтримку партнерів, отримають додаткові бали під час оцінювання заявок.

Приймання заявок на участь у конкурсі триватиме до 28 листопада 2025 року.

Більше за  посиланням 

 

Пройти сертифікацію у 2026 році зможуть 5 тисяч педагогів

У 2026 році пройти педагогічну сертифікацію зможуть 5 тисяч шкільних учителів.

Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України, узяти участь у сертифікації зможуть учителі початкових класів, математики, української мови та літератури, історії та англійської мови.

Зокрема, документ визначає граничну кількість учасників кожної категорії та відповідно до регіонів.

Так, у 2026 році вдвічі збільшений граничний ліміт для проходження сертифікації вчителів англійської мови – з 500 до 1000 осіб.

Також дещо збільшено квоту вчителям початкових класів – з 1500 до 1750 осіб.

Водночас квоти для вчителів предметників – математиків, істориків та українських філологів – дещо зменшено (з 1000 до 750 учасників за кожною з категорій).

Реєстрація для участі в сертифікації буде здійснюватись традиційно у два етапи:

основний етап (з 09 до 16 січня) – у межах регіональних реєстраційних квот;

додатковий етап (з 17 до 19 січня) – у межах граничної кількості учасників сертифікації без застосування регіональних реєстраційних квот.

Більше  за посиланням  

 

МОН запрошує до громадського обговорення наказу про систему та загальні критерії оцінювання

Мета документа — цілісно описати систему оцінювання з 1 до 12 класу, що дасть змогу забезпечити єдині підходи до оцінювання за державними стандартами НУШ.

У проєкті наказу визначено:

принципи оцінювання;

функції оцінювання;

підходи до оцінювання;

види оцінювання та оцінок;

форми оцінювання;

методи та інструменти оцінювання;

шкали та критерії оцінювання;

правила і процедури проведення оцінювання.

Зауваження та пропозиції до проєкту наказу можна надсилати до 11 листопада 2025 року через платформу e-Dem або на електронну адресу: yevhenii.simenyk.mon@gmail.com.

Більше за посиланням

 

Як українські школярі за кордоном можуть долучитися до учнівських олімпіад

Цього року Міністерство освіти і науки України оновило правила проведення олімпіад і турнірів, щоб створити ще більше можливостей для української молоді. Тепер українські учні, які тимчасово перебувають за кордоном, зможуть узяти участь у ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад у дистанційному форматі — як учасники закордонного округу (додаткової області / регіону).

Більше за  посиланням   

 

Навчальні матеріали для дітей за кордоном зʼявилися на платформі ВШО

Щоб допомогти вчителям, які викладають за програмою українознавчого компонента для українських дітей за кордоном, МОН спільно з УІРО та ГО «Вчися» оприлюднює добірку уроків з української мови, літератури, історії України.

Ознайомитися з матеріалами та завантажити їх можна на платформі ВШО: https://go.vchysia.org.ua/aDPwA   

 

Презентовано аналітичний звіт про стан системи управління та фінансування дошкільної освіти в Україні

30 жовтня відбулася презентація аналітичного звіту «Дошкільна освіта в Україні сьогодні. Огляд законодавчих, інституційних та бюджетних засад дошкільної освіти в Україні з міжнародної перспективи». 

Дослідження, підготовлене спільно з МОН та Шведсько-українською програмою Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні», присвячено аналізу системи управління та фінансування дошкільної освіти України в контексті європейського досвіду та інтеграції.

Трансляція заходу відбувалася на ютуб-каналі МОН.

 

Мова покоління війни: як говорять українські діти

У 2025 році науковці кафедри української мови Київського столичного університету імені Бориса Грінченка провели низку соціолінгвістичних опитувань серед дітей молодшого шкільного віку та педагогів столичних шкіл, щоб дослідити, як війна вплинула на мовну поведінку нового покоління українців.

Отримані результати дають змогу оцінити, як у сучасних умовах змінюються моделі мовного засвоєння, ставлення до мови та механізми адаптації дітей до нової мовної реальності.

Більше посиланням  

 

Форум доброчесності: в НАЗК назвали основні корупційні ризики в освіті

30 жовтня, в Києві презентували Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки. В її розробці взяли участь правники, освітяни, студенти. Документ був представлений на форумі  “Доброчесність та освіта: нові орієнтири”.

Більше за посиланням  

 

Учителі можуть скористатись матеріалами для дітей за кордоном

На платформі Всеукраїнська школа онлайн оприлюднено навчальні матеріали для дітей за кордоном.

Перші 69 уроків, створені в межах програми українознавчого компонента, вже доступні для використання освітянами — як у школах України, так і в освітніх осередках за кордоном (суботніх і недільних школах). До матеріалів входять уроки з основних предметів, що допомагають дітям зберігати зв’язок з українською мовою, культурою та історією:

українська мова — 20 уроків (7–11 класи); 

українська література — 19 уроків (5–11 класи);

історія України — 14 уроків (5–11 класи);

початкова школа — 16 уроків (1–4 класи).

Ознайомитися з матеріалами та завантажити їх можна на платформі ВШО: https://go.vchysia.org.ua/aDPwA   

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку