ВІДБУЛАСЯ РОБОЧА НАРАДА З ПІДГОТОВКИ ДО ДРУГОГО ЧИТАННЯ ЗАКОНОПРОЄКТУ ПРО ГРАНТИ
Продовжується робота над законопроєктом № 10399 «Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування здобуття вищої освіти та надання державної цільової підтримки її здобувачам», який готується до другого читання. Голова Комітету Сергій Бабак підкреслив, що «Наша ідея – віднайти баланс. Доповнити традиційний механізм державного замовлення інструментами грантової підтримки, удосконалити підходи до розподілу бюджетних коштів і краще враховувати реальні потреби держави, економіки, майбутніх студентів. Як побачили з цьогорічних результатів, все більше дітей хочуть користуватися грантами, бо це відкриває нові можливості. Вступник з високим балом може обрати будь-який університет, а держава – його профінансувати. Саме так «гроші ходять за студентом,» – зазначив Голова Комітету.
Грантова модель заохочує університети покращувати якість освітніх програм, сервісів та академічної доброчесності. А сам перехід на гранти не потребує збільшення обсягів фінансування – лише перерозподілу існуючих ресурсів.
«Упродовж всього періоду експерименту отримував від студентів багато звернень – за що особливо дякую, це допомогло нам оперативно відреагувати та врегулювати певні процеси. Завдяки цьому вже зараз бачимо, що необхідне доопрацювання ЄДЕБО та механізмів адміністрування грантів,» - розповів у своєму телеграм-каналі Сергій Бабак.
Посилання на телеграм-канал https://t.me/SerhiiBabak/1310
СЕРГІЙ БАБАК: НАЙБІЛЬШЕ В 2024-2025 РОКАХ ЧОЛОВІКИ У ВІЦІ 25+ ВСТУПАЛИ НА РІВЕНЬ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
«Вступна кампанія 2023 року підсвітила, що під виглядом навчання на бакалавраті та в аспірантурі освіту часто намагалися використати не за прямим призначенням, а як спосіб відтермінування виконання військового обов’язку,» - про це у своєму телеграм-каналі повідомив Голова Комітету Сергій Бабак.
У 2024 році найбільше чоловіків 25+ вступили саме на цей рівень освіти – 55 581 особа. У 2025 році ця закономірність зберіглася, але вже меншою мірою – 24 819 вступників.
“Освіта має використовуватися за призначенням. Тож працюємо разом з Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки для того, щоб обмежити будь-які можливості для ухилення перед виконанням військового обов’язку, щоб системно переглянути правила і закрити можливі лазівки, обов’язково зберігаючи баланс між правом на освіту та відповідальністю в умовах воєнного стану,” - додав Бабак.
СЕРГІЙ БАБАК РОЗПОВІВ ПРО ЗАКОНОДАВЧІ ПІДСУМКИ РОБОТИ КОМІТЕТУ З ПИТАНЬ ОСВІТИ, НАУКИ ТА ІННОВАЦІЙ ЗА 2025 РІК
«Основна діяльність Комітету – законодавча. Саме через букву Закону ми формуємо і вибудовуємо освітню архітектуру держави. Тому підбиватиму підсумки року в освітніх Законах, де наш Комітет був головним,» - зазначив у своєму телеграм-каналі Сергій Бабак.
Упродовж року Комітетом з питань освіти, науки та інновацій було розроблено, а Верховною Радою ухвалено 7 освітніх Законів.
Детальніше читайте за посиланням https://t.me/SerhiiBabak/1312
РОЗПОЧИНАЄТЬСЯ ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ПОРЯДКУ ПРИЙОМУ НА НАВЧАННЯ ДЛЯ ЗДОБУТТЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ В 2026 РОЦІ
На виконання Закону України № 4702-ІХ від 3 грудня 2025 року щодо державної підсумкової атестації та вступної кампанії 2026 року підготовлено проєкт Порядку прийому на навчання до закладів вищої освіти у 2026 році.
Цей документ визначатиме правила вступу і стосуватиметься здобувачів вищої освіти, закладів вищої освіти та наукових установ.
Для обговорення документа запрошують представників університетів: проректорів (або заступників директорів), відповідальних за організацію освітнього процесу, а також деканів факультетів і директорів навчально-наукових інститутів.
Онлайн-зустріч відбудеться 30 грудня 2025 року о 13:00.
Пропозиції та зауваження до проєкту Порядку можна надсилати до 16 січня 2026 року.
Більш детальна інформація за покликанням.
ДОЛУЧАЙТЕСЯ ДО ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ЗМІН ДО АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НА 2024-2026 РОКИ
09 січня 2026 року о 10:00 відбудеться публічне громадське обговорення проєкту Змін до Антикорупційної програми Міністерства освіти і науки України на 2024-2026 роки.
До обговорення проєкту Змін до Антикорупційної програми спрямованої на забезпечення дотримання вимог антикорупційного законодавства шляхом реалізації засад Антикорупційної політики МОН; запровадження комплексу додаткових заходів щодо запобігання та протидії корупції, розроблених з урахуванням ідентифікованих корупційних ризиків, задля мінімізації (усунення) корупційних ризиків у діяльності МОН, закладів освіти, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов’язану з наданням таких послуг, що належать до сфери управління МОН, запрошуються представники громадських організацій, закладів освіти та наукових установ, громадських експертів та інших заінтересованих осіб.
З більш детальною інформацією про захід, а також як зареєструватися на нього можна ознайомитися за посиланням.
РОЗПОЧАВСЯ ПРИЙОМ ЗАЯВОК НА НАЦІОНАЛЬНИЙ КОНКУРС «БЛАГОДІЙНА УКРАЇНА-2025»
Розпочинається 19-й Національний конкурс, який цьогоріч вчетверте пройде під гаслом «Благодійна Україна-2025». Це щорічна подія для визнання найкращих благодійників, волонтерів та соціально відповідального бізнесу.
Хто може стати учасником, чому це важливо та як долучитися про це та інше читати за покликанням.
МЕРЕЖУ «ШКОЛИ СУПЕРГЕРОЇВ» РОЗШИРЕНО: ОСВІТНІ ЦЕНТРИ ЗАПРАЦЮВАЛИ В ТЕРНОПОЛІ ТА ЧЕРНІВЦЯХ
З метою забезпечення права дітей на освіту в умовах лікування у 2025 році вже запрацювали п’ять нових освітніх центрів «Школи супергероїв» - у Черкасах, Чернігові, Луцьку, Тернополі та Чернівцях. Відкриття стало можливим завдяки фінансуванню Фундації Олени Зеленської та міжнародних донорів. Найближчим часом запрацює ще один новий центр - у Мукачеві.
Державна установа «Школа супергероїв» забезпечує право на освіту для дітей, які перебувають на лікуванні та реабілітації у закладах охорони здоров’я. Навчання в лікарняних стінах дає змогу дітям продовжувати розвиватися, а психологи допомагають долати стрес та емоційне навантаження під час лікування. З початку роботи «Школи супергероїв» її учнями стали понад 37 тисяч дітей.
Більш детальна інформація за покликанням.
ПОНАД $21 МЛН НА ПІДТРИМКУ ОСВІТИ В ПРИФРОНТОВИХ РЕГІОНАХ: ТРИВАЄ РЕАЛІЗАЦІЯ БАГАТОРІЧНОЇ ПРОГРАМИ ЗА ПІДТРИМКИ EDUCATION CANNOT WAIT
Фонд ООН Education Cannot Wait продовжує реалізацію багаторічної програми підтримки освіти в Україні. Програма, розрахована на 2024–2026 роки, уже другий рік поспіль забезпечує безперервність і доступність навчання для дітей і вчителів, зокрема у прифронтових і прикордонних регіонах.
Одним із ключових компонентів програми є відновлення та посилення освітньої інфраструктури, що дає змогу дітям навчатися очно та безпечно навіть в умовах війни. Окрім інфраструктури, програму спрямовано на підтримку якості навчання та цифрової трансформації.
Більш детальна інформація щодо ключових результатів програми за 2024–2025 роки за посиланням.
2025 РІК - РІК СИСТЕМНИХ ЗМІН І ВІДНОВЛЕННЯ ОСВІТИ І НАУКИ В УМОВАХ ВІЙНИ
Міністерство освіти і науки України звітує про результати 2025 року у сфері освіти і науки.
Читати за посиланням.
МІЖНАРОДНА КОАЛІЦІЯ З НАУКИ, ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ІННОВАЦІЙ ДЛЯ УКРАЇНИ РОЗШИРЮЄТЬСЯ
Міжнародна коаліція з науки, досліджень та інновацій для України продовжує розширюватися, об’єднуючи дедалі більше країн і міжнародних партнерів навколо відновлення та розвитку української науково-інноваційної системи.
Коаліція була започаткована для посилення міжнародної підтримки України у сфері науки, досліджень та інновацій, а також для координації зусиль партнерів у межах довгострокових програм співпраці.
На сьогодні до Коаліції входять уряди 14 країн (Австрія, Болгарія, Велика Британія, Данія, Іспанія, Італія, Литва, Німеччина, Польща, Португалія, Словаччина, Україна, Хорватія, Швеція), Європейська комісія, а також міжнародні організації.
Також днями, для забезпечення прозорості та відкритого доступу до інформації про діяльність Коаліції запрацювала окрема сторінка на сайті European Commission. На ній представлено склад Коаліції, її цілі та ключові напрями співпраці.
Ознайомитися з переліком учасників Коаліції та актуальною інформацією можна за посиланням.
Читати за покликанням.
УЧАСТЬ УКРАЇНИ В ПРОГРАМІ «ГОРИЗОНТ ЄВРОПА»: ПЛАНИ НА 2026 РІК
19 грудня 2025 року в Києві відбувся круглий стіл щодо налагодження ефективної взаємодії мережі національних контактних пунктів, представників України до програмних комітетів «Горизонт Європа», Офісу Горизонт Європа Стратегічний фокус — інтеграція до Європейського дослідницького простору.
Учасники заходу обговорили результати діяльності мережі національних контактних пунктів за різними кластерами програми «Горизонт Європа», а також роль представників України в програмних комітетах ЄС у підвищенні показників участі України.
На 2026 рік визначено пріоритети:
- оновлення мережі НКП за результатами річного моніторингу;
- посилення взаємодії між НКП, Офісом «Горизонт Європа» та представниками України в програмних комітетах з метою підвищення ефективності участі України в програмі та підготовки до асоційованої участі в наступній Рамковій програмі ЄС з досліджень та інновацій на 2028–2034 роки;
- збільшення кількості поданих заявок, проєктів та обсягів залученого фінансування щонайменше на 15%.
Більш детальна інформація щодо ключових результатів 2025 року перспективу читайте за покликанням.
УКРАЇНСЬКІ ЗАКЛАДИ ОСВІТИ І НАУКИ МАТИМУТЬ БЕЗОПЛАТНИЙ ДОСТУП ДО SCOPUS ТА WOS У 2026 РОЦІ
Українські заклади вищої освіти та наукові установи продовжать користуватися безоплатним доступом до ключових міжнародних наукометричних і повнотекстових ресурсів у 2026 році.
Компанія Clarivate підтвердила безперервний доступ для установ України до ресурсів Web of Science, InCites та Derwent Innovation до 31 грудня 2026 року.
Elsevier також підтвердив продовження доступу для українських закладів освіти й науки до своїх наукових електронних ресурсів — зокрема Scopus і SciVal — у 2026 році.
Окрім цього, університети й наукові установи України до кінця 2027 року мають безоплатний доступ до повнотекстових електронних ресурсів на платформі Research4Life.
Продовження доступу до міжнародних наукових ресурсів є важливим елементом інтеграції української науки у світовий дослідницький простір та підтримки спроможності закладів освіти й науки працювати навіть в умовах повномасштабної війни.
Більше за покликанням.