23 квітня 2024 року Парламент України прийняв Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіті»
Цей Закон визначений євроінтеграційним, оскільки він суттєво розширює можливості здобувачів вищої освіти у формуванні індивідуальних освітніх траєкторій та автономії закладів вищої освіти в розробленні та реалізації освітніх програм.
Отже, тепер здобувачі вищої освіти зможуть самостійно формувати освітню траєкторію, регулювати тривалість свого навчання, змінювати через рік навчання спеціальність у разі потреби. Так, Закон передбачає навчання одночасно за декількома освітніми програмами, а також у декількох закладах вищої освіти за умови здобуття тільки однієї кваліфікації вищої освіти за кожним рівнем за кошти державного бюджету.
Тепер студенти-контрактники зможуть самостійно визначати тривалість навчання в університеті, наприклад, студент зможе пройти чотирьохрічну бакалаврську програму або поєднати навчання з роботою і завершити своє навчання за більший проміжок часу.
Також Закон надає можливості створювати міждисциплінарні освітні напрями на всіх рівнях вищої освіти в межах міждисциплінарних предметних областей.
25 квітня 2024 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій (продовження)
Під час засідання були розглянуті такі питання:
- про проект Закону України про внесення змін до статей 1 та 4 Закону України «Про освіту» щодо сприяння використанню в освітньому процесі спеціалізованих пристроїв для читання електронних підручників (посібників) (реєстр. № 10200 від 30.10.2023), поданий народним депутатом України Гривком С.Д.
- про проект Закону України про систему державного сприяння благодійній діяльності в Україні (реєстр. № 10154 від 16.10.2023), поданий народним депутатом України Гривком С.Д.
- про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» щодо виплати допомоги на проживання з урахуванням оцінки задоволення потреб та ступеню інтеграції внутрішньо переміщеної особи за місцем її фактичного проживання (реєстр. № 10382 від 28.12.2023), поданий народним депутатом Фроловим П.В. та іншими.
- про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо питань дослідницької інфраструктури та підтримки молодих вчених (реєстр. № 10218 від 06.11.2023), поданий Кабінетом Міністрів України.
- про проект Постанови Верховної Ради України про деякі питання реалізації у 2024 році Постанови Верховної Ради України «Про Премію Верховної Ради України найкращим учасникам зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти».
- про стан підготовки проекту Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку визнання результатів навчання, здобутих на тимчасово окупованій території України, в уповноважених установах на рівнях професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти» на виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визнання результатів навчання осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України» № 3482-ІХ від 21.11.2023 р.
Переглянути запис засідання можна за посиланням:
https://www.facebook.com/100055058484279/videos/314152531522466/
Кабінет Міністрів України ухвалив Концепцію Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року
Дана Концепція затверджена розпорядженням КМУ № 320-р від 13 квітня 2024 року.
Пріоритетними сферами, в яких виконуються завдання державної політики щодо розвитку галузі штучного інтелекту, є освіта та професійне навчання, наука, економіка, кібербезпека, інформаційна безпека, оборона, публічне управління, правове регулювання та етика, правосуддя, а використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки як важливої складової технологічного підходу “Індустрія 4.0” дасть змогу підвищити ефективність прийняття рішень шляхом автоматизованої обробки різноманітної інформації та виявлення нових інформаційних шаблонів і тенденцій.
Для реалізації зазначеної Концепції Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості має розробити проект Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року, який має бути спрямованим на проведення досліджень у галузі штучного інтелекту; розроблення нормативно-правової бази у галузі штучного інтелекту; підготовки кваліфікованих кадрів і розвиток освіти; розвиток інформаційної інфраструктури; забезпечення інформаційної безпеки.
У квітні Мала академія наук України проводила Всеукраїнські олімпіади
Відбулась Всеукраїнська олімпіада з історії (IV етап) у Чернівцях. Під час змагання учні 8–11 класів демонстрували, як добре знаються на Середньовіччі, козацьких клейнодах і подіях незалежності.
В Ужгороді пройшла Всеукраїнська олімпіада з мов та літератур національних меншин ((IV етап). Під час змагань підлітки 8–11 класів показали свої знання з угорської, словацької та румунської мов.
А у Львові проходила Всеукраїнська олімпіада з астрономії (IV етап). Під час якої учні 8–11 класів показували, як добре знаються на сузірʼях, планетах та будові небесних тіл.
22 квітня в Харкові відбулась презентація Науково-практичного коментаря Конституції України
Підготовка видання відбувалась під егідою Національної академії правових наук України спільно з Конституційним Судом України за сприяння Програми підтримки ОБСЄ для України.
У 2003 р. Академією правових наук України було підготовлено та видано перший Науково-практичний коментар Конституції України, а у 2011 році вийшло друком його друге видання.
Однак з того часу до Конституції України були внесені значні зміни, а повномасштабна війна вносила свої корективи в суспільне життя країни у зв’язку з чим постала необхідність опрацювання науковцями конституційно-правових норм та підготовки їх фахового коментаря. Праця такого роду стала вкрай затребуваною, зважаючи на реалії сьогодення, а також на те, що подібні коментарі, в яких б ґрунтовно було проведено аналіз конституційних норм, не видавались досить довгий час.
З 19 квітня розпочалась реєстрація для участі в єдиному фаховому вступному випробуванні для вступу на бакалаврат з аграрних наук, економіки та управління.
Триватиме реєстрація до 30 квітня!
Єдине фахове вступне випробування для вступу на бакалаврат передбачено для вступників на бакалаврські програми, які мають (отримають) дипломи молодшого спеціаліста, фахового молодшого бакалавра, молодшого бакалавра (НРК5) і планують продовжити навчання за спеціальностями галузей знань 07 «Управління та адміністрування», 20 «Аграрні науки та продовольство», 28 «Публічне управління та адміністрування», 028 «Менеджмент соціокультурної діяльності», 051 «Економіка».
Реєстрацію осіб, які бажають взяти участь у єдиному фаховому вступному випробуванні для вступу на бакалаврат, здійснюють приймальні комісії закладів вищої освіти за умови особистої присутності вступника / вступниці та/або дистанційно.
Реєстрація відбуватиметься за допомогою взаємодії двох сервісів, роботу яких забезпечують Державне підприємство «Інфоресурс» та Український центр оцінювання якості освіти.
Більш детально з інформацією можна ознайомитись за посиланням: https://testportal.gov.ua/vstup-2024-reyestratsiya-dlya-uchasti-v-yefvv-na-bakalavrski-programy/
Освітній омбудсмен висловив пропозиції щодо розв’язання окремих проблемних моментів, пов’язаних із булінгом
Так, Освітнім омбудсменом було проаналізовано справи про булінг та визначено, що значною проблемою є те, що частина справ про булінг, які розглядаються судами, закриваються через закінчення строків накладення адміністративного стягнення, тобто через те, що спливає період, упродовж якого правопорушник може бути притягнений до адміністративної відповідальності.
Кількість закритих справ про булінг через закінчення строків накладення адміністративного стягнення становила:
у 2019 році: 14,5% (36 справ)
у 2020 році: 24% (64 справи)
у 2021 році: 11% (33 справи)
у 2022 році: 32,8% (41 справа)
у 2023 році: 9,5% (21 справа).
Освітнім омбудсменом запропоновано встановити термін притягнення до адміністративної відповідальності не менше одного року за аналогією із нормою притягнення до відповідальності за водіння у нетверезому вигляді. Більш детально із статистикою та пропозиціями можна ознайомитись за посиланням: https://eo.gov.ua/neobkhidno-zbilshyty-terminy-prytiahnennia-do-administratyvnoi-vidpovidalnosti-za-bulinh/2024/04/24/
Крім того, Освітній омбудсмен розповів, як має працювати комісія з розгляду випадку булінгу в закладі освіти, хто входить до складу комісії, чи мають право брати участь у засіданні комісії батьки та здобувачі освіти, як правильно оформити заяву про булінг.
Міністерством освіти і науки України надано роз’яснення про особливості розподілу освітньої субвенції у 2024 році та описано формулу для розрахунку освітньої субвенції та особливості розподілу коштів цьогоріч
Зокрема розглянуто такі питання як:
- розмір освітньої субвенції на 2024 рік;
- які параметри використовує та не використовує формула розрахунку субвенції та чому;
- як визначаються різні параметри для розрахунку освітньої субвенції для кожної окремої громади;
- особливості розподілу коштів в умовах війни;
- як формула розподілу освітньої субвенції стимулює підвищення якості освіти;
- за яких умов МОН розглядає можливість перерозподілу освітньої субвенції;
- оплата простою вчителів;
- спрямування освітньої субвенції для приватних шкіл;
- використання залишків освітньої субвенції, які утворилися на кінець бюджетного року;
- законодавче та нормативне забезпечення.
Ознайомитись з роз’ясненнями та відповідною презентацією пропонуємо за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/tag/rozrahunok-obsyagu-osvitnoyi-subvenciyi-na-2024-rik
Крім того, надано відповіді на питання про субвенції на укриття https://mon.gov.ua/ua/news/subvenciya-na-ukrittya-vidpovidayemo-na-zapitannya