Оголошується конкурс на здобуття премій молодими ученими і студентами закладів вищої освіти, що присуджуються Національною академією наук України у 2025 році

Національна академія наук України оголошує конкурс на здобуття премій молодими ученими і студентами закладів вищої освіти за кращі наукові роботи.

За роботи в галузі природничих, технічних і соціогуманітарних наук Президія НАН України щороку в лютому присуджує чотирнадцять премій молодим ученим і чотирнадцять премій студентам закладів вищої освіти.

Роботи, виконані молодими вченими, приймаються Національною академією наук України на конкурс за поданням відповідних міністерств, відомств, організацій та рад.

Граничний термін подання роботи на конкурс 15 грудня 2025 року.

Детальніше про умови конкурсу на сайті НАНУ.

 

Оголошується конкурс на здобуття премій імені видатних учених України у 2025 році

З метою відзначення вчених, які опублікували найкращі наукові праці, здійснили винаходи і відкриття, що мають важливе значення для розвитку науки і економіки України, Національна академія наук України присуджує премії імені видатних учених України.

1. У конкурсі на здобуття премій імені видатних учених можуть брати участь:

а) дійсні члени і члени-кореспонденти НАН України;

б) окремі особи, які працюють у наукових установах, закладах вищої освіти, на підприємствах і в організаціях, розташованих на території України;

в) колективи авторів, які виконали запропоновану на здобуття премії роботу, якщо більшість авторів працює в установах, передбачених підпунктом “б” цього пункту.

Граничний термін подання роботи на конкурс 01 листопада 2025 року.

Детальніше про умови конкурсу на сайті НАНУ.

 

МОНУ пропонує для громадського обговорення проект Положення про Всеукраїнські організаційно-масові заходи художньо-естетичного напряму позашкільної освіти

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проект Положення про Всеукраїнські організаційно-масові заходи художньо-естетичного напряму позашкільної освіти.

Необхідність прийняття акта обумовлена потребою у вдосконаленні нормативно-правової бази функціонування художньо-естетичного напряму позашкільної освіти.

Проектом акта передбачається:

встановлення чітких критеріїв оцінювання організаційно-масових заходів.

спрощення та забезпечення прозорості процесу виявлення талановитих дітей та молоді.

гарантування рівних умов для всіх суб'єктів, що надають послуги позашкільної освіти, для долучення до організації та проведення всеукраїнських заходів.

уточнення термінології та регламентація чіткого порядку й механізму проведення Всеукраїнських заходів.

деталізація специфіки різних видів та жанрів мистецтва.

Зауваження та пропозиції до зазначеного проекту до 29 червня 2025 року.

Джерело: Пресслужба Міністерства освіти і науки України.

 

Оприлюднено перелік кандидатів до Наукового комітету Національної ради з питань розвитку науки і технології

27 травня 2025 року Ідентифікаційний комітет з питань науки на засіданні у форматі відеоконференції затвердив перелік кандидатів до Наукового комітету Національної ради з питань розвитку науки і технологій.

Суб’єкти подання висунули кандидатів, які надали заяви зі згодою на участь у конкурсі. Перелік цих осіб сформовано відповідно до пунктів 22 та 23 Положення про конкурс щодо обрання членів Наукового комітету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року №1042.

Ідентифікаційний комітет закликає наукову спільноту долучитися до громадського обговорення кандидатур. Відгуки приймають до 11 червня 2025 року.

З переліком кандидатів можна ознайомитися за посиланням.

Детальніше на сайті МОНУ.

 

Фінляндія виділяє до 20 млн євро на підтримку реформи старшої школи в Україні

Кабінет Міністрів України та Уряд Фінляндської Республіки підписали Угоду про реалізацію програми «Навчаємося разом 2», спрямованої на підтримку «Профільної»: реформи старшої школи в Україні. Загальний обсяг фінансування з боку Фінляндії становить до 20 млн євро. Програму реалізовуватимуть упродовж 2025-2029 років.

Підтримку Уряду Фінляндії буде зосереджено на розвитку академічного спрямування старшої школи. Програма «Навчаємося разом 2» передбачає:

професійний розвиток вчителів і директорів закладів освіти - набуття знань та умінь, які забезпечують упровадження якісного компетентнісного навчання відповідно до принципів НУШ;

підтримку шкіл у розробленні освітніх програм за обраними профілями;

створення та впровадження соціальних програм для підтримки педагогічних працівників, адміністративного персоналу закладів освіти та учнів із застосуванням травма-інформованого підходу до організації та провадження освітнього процесу.

Більше за покликанням.

 

Профільна: затверджено Типову освітню програму для старшої школи

Міністерство освіти і науки України затвердило Типову освітню програму для старшої школи. Це ключовий документ для втілення цієї реформи.

Зокрема, програма надає можливості для учнівства 10–12 класів обирати свій освітній шлях.

Типова освітня програма містить типові навчальні плани (таблиці з переліками годин на вивчення предметів / курсів) для трьох кластерів:

Мовно-літературний

Соціально-гуманітарний

STEM

У межах цих кластерів ліцеї зможуть формувати різноманітні профілі.

10 клас - профільно-адаптаційний цикл (у ньому учні можуть змінити профіль).

11–12 класи - профільний цикл.

Хочете дізнатися про проект Типової освітньої програми більше? Читайте детальні розʼяснення. А більше про «Профільну» — реформу старшої школи – дізнавайтеся тут.

Джерело: Пресслужба МОНУ.

 

відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій

28 травня 2025 року під головуванням Голови Комітету Сергія Бабака відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

Під час засідання народні депутати України – члени Комітету розглянули проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо запровадження заходів безпеки в закладах загальної середньої освіти» (реєстр. № 11543 від 02.09.2024) (друге читання).

За результатами розгляду цього законопроекту народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення затвердити внесені додаткові пропозиції народних депутатів України – членів Комітету до порівняльної таблиці проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо запровадження заходів безпеки в закладах загальної середньої освіти» (реєстр. № 11543 від 02.09.2024) та рекомендувати Верховній Раді України прийняти зазначений законопроект у другому читанні та в цілому з необхідними техніко-юридичними правками.

У порядку здійснення контрольних функцій Комітетом було розглянуте питання: «Про стан підготовки підручників та навчальних посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників до нового 2025-2026 навчального року», під час якого були обговорені проблемні питання підготовки підручників та навчальних посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників до нового 2025-2026 н.р., у тому числі посібників для дітей з особливими освітніми потребами.

Заслухавши інформацію заступниці Міністра освіти і науки України Надії Кузьмичової, Голови Комітету Сергія Бабака та провівши обговорення питання, Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій прийняв низку рекомендацій Міністерству освіти і науки України, а також рішення повторно заслухати питання щодо вчасної доставки підручників у новому 2025/2026 навчальному році.

Дізнатися більше можна тут.

 

Оголошено переможців Всеукраїнського конкурсу з фізики для семикласників

З 5 березня до 28 травня тривав Всеукраїнський конкурс для учнів 7-х класів «Фізика в дії». Його організаторами стали видавництво «Ранок» та Мала академія наук України. Конкурс мав на меті заохотити школярів до вивчення фізики та проведення наукових експериментів.

Оголосили переможців конкурсу 28 травня. За рішенням членів журі, його лавреатами стали такі учасники:

Кут Назар - Хмельницька область;

Кілівнік Ярослав - Львівська область;

Павліха Володимир - Миколаївська область;

Виноходов Олександр - Дніпропетровська область;

Приходько Роза - Харківська область;

Папенко Микола - Сумська область;

Цюх Іван - Чернівецька область.

Вони отримають можливість безоплатно відвідати Музей науки МАН у Києві, вивчити експонати та провести там інтерактивне заняття.

Детальніше про конкурс та його умови можна почитати за посиланням.

Більше за покликанням.

 

відбулося Урочисте вручення відзнак Верховної Ради України

28 травня 2025 року відбувся урочистий захід з вручення Головою Верховної Ради України Русланом Стефанчуком дипломів та нагрудних знаків лауреатам Премії Верховної Ради України педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти та дипломів стипендіатам Верховної Ради України - молодим ученим - докторам наук за 2023 рік.

Від Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій були присутні Голова Комітету Сергій Бабак, голова підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Комітету Ольга Коваль та голова підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Олена Лис. Народні депутати України взяли участь в обговоренні питань, які турбують педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти  та молодих учених.

Після урочистого вручення відзнак Голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук та народні депутати України – члени Комітету подякували педагогам та науковцям за їхню роботу, відповіли на запитання учасників та зробили спільні фото з переможцями конкурсів.

Читати тут.

 

Уряд вніс зміни до постанови КМУ від 30 серпня 2002 року № 1298

27 травня 2025 року Кабінет Міністрів України на виконання положень Закону України «Про дошкільну освіту» та інших законів у сфері освіти ухвалив постанову «Про внесення змін у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 року № 1298».

Постановою передбачено такі зміни:

збільшення тарифних розрядів для музичних керівників, інструкторів з фізкультури закладів дошкільної освіти до 10–14 тарифних розрядів; збільшення нижньої межі тарифних розрядів для керівників закладів дошкільної та позашкільної освіти;

визначення оплати праці (тарифні розряди) для керівника (завідувача) внутрішнього структурного підрозділу закладу загальної середньої освіти (дошкільного підрозділу, позашкільного підрозділу, пансіону, інтернату) на рівні 13–15 тарифних розрядів;

узгодження найменувань закладів освіти з термінологією, встановленою чинним законодавством України.

Зазначені зміни набудуть чинності 1 січня 2026 року.

Натомість засновники державних і комунальних закладів дошкільної освіти можуть скористатися правом, наданим їм Законом України «Про дошкільну освіту» й уже зараз встановлювати посадові оклади працівникам закладів дошкільної освіти в розмірі, що перевищує розмір, визначений Кабінетом Міністрів України.

Читати за покликанням.

 

Денис Шмигаль під час конференції «Освіта нової України» окреслив пріоритети освітньої реформи

Освіта - один з ключових напрямів державної політики й Урядом визначені цілі та пріоритети для забезпечення якісного й доступного освітнього процесу. На цьому наголосив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль під час конференції «Освіта нової України», яка відбулася 27 травня 2025 року у Києві.

Перша мета, за словами Глави Уряду, забезпечити всебічну підготовку дитини до викликів сучасного світу, що означає не лише передачу знань, а й формування здатності орієнтуватися в стрімкому інформаційному середовищі, навчатися протягом життя та критично мислити.

Друга мета – забезпечити конкурентоздатність на ринку праці і в цьому контексті, як підкреслив Денис Шмигаль, завдання школи - виявити таланти дитини, мотивувати до розвитку і вдосконалення, а профтехосвіти та вищої школи - підготувати спеціаліста.

Третя ціль - у центрі всіх змін має бути дитина, її безпека, інтереси та потреби. Насамперед дбаємо про безпеку та доступність навчання.

Ще одним пріоритетним напрямком роботи, за словами Прем’єр-міністра, є розвиток професійно-технічної освіти.

Крім того, Денис Шмигаль повідомив, що впроваджується механізм фінансування дуальної освіти - гранти від держави та громад для навчання на базі підприємств. Також продовжується інтеграція вищих навчальних закладів до європейського простору.

Серед останніх важливих новацій Прем’єр-міністр назвав державні гранти на навчання для контрактників, які вже отримали вже близько 13 тисяч студентів.

Більше читати на сайті КМУ.

 

Держкомтелерадіо: Майбутні українські архітектори отримали 1000 сучасних книг від данських колег

26 травня 2025 року в бібліотеці Київського національного університету будівництва і архітектури (КНУБА) відбулась урочиста передача англомовної професійної літератури з Данії. До університетської бібліотеки надійшло 1 000 книг і підручників з архітектури, урбаністики та дизайну, які стануть цінним ресурсом для українських студентів, викладачів та науковців.

Акція відбулась у межах ініціативи «Українській молоді – європейську книгу», що є продовженням благодійної акції «Українським дітям – українську книгу», започаткованої Держкомтелерадіо в березні 2022 року. Ініціативу підтримало МЗС України, зокрема, й Посольство України в Данії. До акції долучилися Спілка архітекторів Данії, провідні данські архітектурні компанії, видавництва та приватні донори.

За словами викладачів та студентів, ініціативи такого масштабу мають надзвичайне значення для відбудови України в післявоєнний період. Данський досвід у проектуванні екологічно збалансованих та орієнтованих на людину просторів стане корисним для українських молодих архітекторів.

Більше за покликанням.

 

відбулося засідання підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій

26 травня 2025 року відбулося засідання підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому народні депутати України – члени Комітету розглянули проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо запровадження заходів безпеки в закладах загальної середньої освіти» (реєстр. № 11543 від 02.09.2024) (друге читання).

За результатами розгляду цього законопроекту народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій розглянути на своєму засіданні та затвердити внесені додаткові пропозиції народних депутатів України – членів Комітету до порівняльної таблиці проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо запровадження заходів безпеки в закладах загальної середньої освіти» (реєстр. № 11543 від 02.09.2024) (друге читання) та рекомендувати Верховній Раді України прийняти зазначений законопроект у другому читанні та в цілому.

Читати тут.

 

Команда України знову успішно виступила на Міжнародному конкурсі комп’ютерних проектів «INFOMATRIX – 2025»

22-26 травня 2025 року в м. Бухарест (Румунія) на світовому фіналі Міжнародного конкурсу комп’ютерних проектів «INFOMATRIX – 2025» команда України, що складалася з 21 фіналіста з Києва, Одеси, Харкова, Львівської та Волинської областей виборола 5 бронзових, 5 срібних, 2 золоті та 2 платинові медалі.

Цей конкурс об’єднав цього року 400 школярів та студентів з 20 країн світу, які представили на ньому 350 проектів. Учасники нашої делегації змагалися в п’яти номінаціях: Programming in Програмування), Computer Art (Комп’ютерне мистецтво), Hardware Control (Апаратне управління), Short Movie (Короткометражний фільм) та Hackathon (Хакатон). Журі оцінювало як самі проекти, так і презентації учасників англійською мовою. Роботи змагались на окремій локації, команди Хакатону у спеціально пристосованому для цього приміщенні.

Платинові медалі вибороли:

Бовкун Єгор Русланович, 11 клас, Одеський ліцей № 65 Одеської міської ради, розробка «Архітектурна історія церков України»;

Опашна Валерія Дмитрівна, Скороход Маргарита Андріївна, 10 клас, Політехнічний ліцей НТУУ «КПІ» м. Києва (командний проект), розробка «Короткометражний фільм «Світло в темряві»;

Золоті медалі вибороли:

Ігнатова Агата Віталіївна, 9 клас, Комунальний заклад позашкільної освіти «Одеська станція юних техніків «Сігма», розробка «Вартові сталого майбутнього»;

Росохата Олександра Сергіївна, 9 клас, Політехнічний ліцей НТУУ «КПІ» м. Києва, розробка «Цінуй те, що маєш»;

Срібні медалі вибороли:

Левицька Кірена Остапівна, 8 клас, Навчально-виховний комплекс «Школа комп'ютерних технологій - Львівський технологічний ліцей», розробка «Витискач-дозатор»;

Охрамович Олег Віталійович, 10 клас, СШ № 216 м. Києва, розробка «Libre Minimal Private Server»;

Лялюк Марко Дмитрович, 10 клас, Новороздільський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Новороздільської міської ради Львівської області, розробка «Mediocre Game with Golf Like Gameplay in Space!»;

Шуліка Денис Геннадійович, 10 клас, Центр позашкільної освіти Волинської обласної ради, розробка «Мобільний додаток Road Radar»;

Кротова Олександра Русланівна, Столяр Софія Володимирівна, 11 клас, Політехнічний ліцей НТУУ «КПІ» м. Києва (командний проект), розробка «Короткометражний фільм «Shopping Addict»;

Бронзові медалі вибороли:

Тостоган Таїсія Тарасівна, 8 клас, Одеський ліцей № 65 Одеської міської ради (командний проект), розробка «ProМрії - в дії!»;

Мікіш Анна, переможець суперфіналу-2024, отримала персональне додаткове запрошення від Оргкомітету світового фіналу «INFOMATRIX-2025», розробка «Пригоди Чорнокішки і Песиголовця»;

Турич Владислав Васильович, 10 клас, Політехнічний ліцей НТУУ «КПІ» м. Києва, розробка «Програма й прилад для 3D візуалізації об'єктів»;

Демчук Давид Андрійович, 10 клас, Княгининівський ліцей Волинської обласної ради, розробка «Розробка застосунку SLD (Stress Level Detect) App»;

Пастушкова Галина Сергіївна, Порошинська Міїлана Олександрівна, Лобур Іван Володимирович, Ковальов Олександр Олександрович (команда Hackathon), 10 клас, ПЛ НТУУ «КПІ» м. Києва.

Веб-сайт конкурсу.

Читати більше за покликанням.

 

У київському академічному ботсаду вдруге відбувся Фестиваль науки та рослин

24 травня 2025 року за підтримки Національної академії наук України у Національному ботанічному саду імені М.М. Гришка НАН України відбувся організований спільно із Радою молодих вчених НАН України другий Фестиваль науки та рослин (“Fest Science & Plants”).

Захід мав на меті передусім було продемонструвати суспільству основні наукові розробки й актуальні напрями роботи наукових установ Національної академії наук України і деяких столичних вишів.

На базі Національного ботанічного саду імені М.М. Гришка НАН України учасники фестивалю підготували близько 10 експозицій, де відвідувачі могли послухати цікаві доповіді від представників провідних українських науково-дослідних і освітніх центрів, та ознайомитися з новими здобутками, що мають важливе наукове і практичне значення.

Більше за покликанням.

 

Уряд підтримав ініціативу Міноборони щодо призначення стипендій на честь Захисників та Захисниць України

23 травня 2025 року Кабінет Міністрів України схвалив проект Указу Президента, котрий передбачає, що підвищені академічні стипендії для курсантів, слухачів і ад’юнктів військових вишів призначатимуться на честь Захисників та Захисниць України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність.

Це рамковий документ, котрий створює правові підстави для подальшої розробки та впровадження механізму присвоєння підвищених академічних стипендій імені загиблих Захисників та Захисниць України у системі військової освіти.

Концепція, запропонована Міноборони, передбачає, що перелік таких стипендій та їх кількість буде додатково визначатись окремим рішенням Уряду за поданням Міністерства оборони.

Проектом акту також передбачено скасування Указу Президента від 11.02.2000 № 209 про заснування стипендій імені героїв Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років. Указ підлягає  скасуванню з огляду на вимоги Закону «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».

Сьогодні у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти виплачується 28 стипендій імені героїв Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років. Виплата стипендій для курсантів з-поміж цивільної молоді встановлена у розмірі їх подвійного грошового забезпечення, для курсантів військової служби за контрактом, слухачів і ад'юнктів – з підвищенням на 100 відсотків посадового окладу.

Більше на сайті КМУ.

 

Президент України зустрівся з науковцями, відзначив їх державними нагородами та обговорив розвиток науки в умовах війни

21 травня 2025 року Президент України Володимир Зеленський провів зустріч із представниками наукової спільноти, під час якої вручив державні нагороди та почесні звання за вагомий внесок у розвиток науки, технологій і національної безпеки.

Серед нагороджених – науковці Національної академії наук України, чиї дослідження та інноваційні розробки суттєво зміцнюють обороноздатність держави, сприяють технологічному розвитку та підвищують міжнародний авторитет української науки.

Глава держави висловив подяку вченим за їхню віддану працю, наголосивши, що в умовах війни саме наука забезпечує критичні технологічні рішення для фронту, оборони, медицини та інфраструктури.

Під час зустрічі обговорювалися шляхи посилення ефективності впровадження наукових розробок у сферу оборонно-промислового комплексу.

Особливу увагу було приділено питанню підвищення суспільного статусу вченого та необхідності матеріального стимулювання за авторські винаходи і розробки.

Глава держави також ознайомився з презентацією новітніх оборонних технологій, створених українськими дослідниками.

Читати на сайті НАНУ.

 

4063 закладів освіти постраждали від бомбардувань та обстрілів, з них 387 зруйновано повністю

Станом на 25 травня 2025 року 3676 закладів освіти пошкоджено та 387 зруйновано повністю – про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.

Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.

До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку