Відбулось засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій

14 серпня 2024 року відбулось засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій. Народними депутатами України було затверджено План роботи Комітету на наступну сесію та пропозиції до проекту порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України.

На найближчі півроку, окрім підготовки до другого читання законопроектів  щодо питань дослідницької інфраструктури та підтримки молодих вчених; щодо розширення прав органів студентського самоврядування та забезпечення прав здобувачів вищої освіти; про академічну доброчесність, Комітетом також заплановано розгляд актуальних питань, які будуть заслухані в порядку контролю  на засіданнях Комітету, зокрема:

- про стан забезпечення підручниками та посібниками закладів загальної середньої освіти у 2024/2025 роках;

- про забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі;

- про результати реалізації експериментального проекту з питань атестації осіб, які здобувають ступінь доктора філософії, у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту;

- про освіту українських дітей закордоном;

- про стан та проблеми використання у 2024 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами;

- про стан реформування загальної середньої освіти відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» та інші.

 

Міністерство освіти і науки України затвердило Порядок та умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні

Документ визначає умови для повернення якомога більшої кількості учнів до очного навчання за наявності укриттів та вимоги для функціонування дистанційних класів. А також створює можливості для задоволення індивідуальних потреб учнів різних категорій: внутрішньо переміщених внаслідок війни, тих, що перебувають за кордоном, на ТОТ тощо.

У Наказі перераховано умови, за яких можливе повернення до очної / змішаної освіти; організації дистанційного навчання в закладі освіти. Визначено, як навчатимуться учні на тимчасово окупованій території та переміщені діти за місцем перебування.

Більш детально про Наказ Міністерства освіти і науки України № 1112 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» пропонуємо ознайомитись за посиланням.

 

Перші підсумки НМТ-2024

Українським центром оцінювання якості освіти підбито перші підсумки проведення цьогоріч оцінювань у межах вступних випробувань на бакалаврські програми.

Як відзначило УЦОЯО - успішній реалізації цілого комплексу завдань у межах організації та проведення НМТ-2024 сприяло передусім те, що завдяки плідній співпраці Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки України, Міністерства освіти і науки України та Українського центру оцінювання якості освіти засадничі нормативні документи щодо вступних іспитів на бакалаврат були прийняті вчасно. Це дало змогу провести якісну інформаційну кампанію серед потенційних учасників, своєчасно реалізувати всі підготовчі заходи, зокрема розробити демонстраційні варіанти всіх предметних тестів і за підтримки Українського інституту розвитку освіти розмістити їх на платформі Всеукраїнської школи онлайн, що допомогло вступникам більш упевнено почуватися на реальних тестуваннях.

Для того щоб кожен зареєстрований мав змогу пройти НМТ для вступу на бакалаврські програми, в Україні й за кордоном було організовано й проведено 21 день тестувань у межах основних (у період із 14 травня до 25 червня) і додаткових (у період з 11 до 19 липня) сесій. Для забезпечення оцінювань було задіяно 932 тимчасових екзаменаційних центри (ТЕЦ) в Україні та 81 — у 57 містах 32 країн світу. Під час основних і додаткових сесій ТЕЦ було створено на базі 962 закладів та установ освіти, з них 71 — в інших країнах.  

Загалом в НМТ 2024 року взяли участь і отримали результати понад 283 тисячі учасників. В основних сесіях НМТ взяли участь 265 275 вступників (з них 16 654 – за кордоном). Явка учасників основних сесій становила 92,8 % – в Україні, 83,76 % – за кордоном. Під час додаткових сесій НМТ пройшли тестування понад 18 тисяч учасників: в Україні –17 071 особа (70,44% від зареєстрованих), за кордоном – 1328 (62,67% від зареєстрованих).

Варто відзначити, що сесії в межах НМТ тривали, незважаючи на щоденні повітряні тривоги, руйнування, відключення електроенергії, зумовлені втратою чималих потужностей електрогенерації через масовані й цілеспрямовані обстріли росією об’єктів критичної інфраструктури, перебої з інтернетом.

 

Оновлено Типову освітню програму для 5–9 класів

Міністерство освіти і науки України своїм Наказом № 1120 від 09 серпня 2024 року затвердило зміни до Типової освітньої програми для 5-9 класів. Головна зміна стосується розподілу навчального навантаження між освітніми компонентами. Його здійснено на основі мінімальної, а не рекомендованої кількості годин, як у попередній редакції програми.

В оновленій Типовій освітній програмі:

- визначено кількість годин на інтегровані курси різних освітніх галузей та увідповіднено їх із навчальними предметами;

- визначено кількість годин на міжгалузеві інтегровані курси. Вони є вибірковими, і їх можна впровадити через перерозподіл навчальних годин інших освітніх галузей;

- оновлено опис інструментарію оцінювання відповідно до системи оцінювання за групами результатів навчання;

- додано вимоги до організації освітнього процесу в класах з навчанням мовою корінного народу та/або національної меншини (згідно із Законом України «Про повну загальну середню освіту») і додано до переліку модельні навчальні програми з кримськотатарської мови для 5–6, 7–9 та 5–9 класів;

- визначено вимоги до модельних навчальних і навчальних програм.

Пропонуємо ознайомитись з усіма новелами Типової освітньої програми для 5-9 класів за посиланням.

 

З 12 до 19 серпня триває реєстрація для участі в спеціально організованій сесії єдиного вступного іспиту (ЄВІ), яку проводять за рахунок коштів фізичних та/або юридичних осіб

Український центр оцінювання якості освіти проінформував про те, що для того, аби успішно зареєструватися для участі в спецсесії ЄВІ, потенційним учасникам / учасницям варто врахувати таке:

- перш ніж здійснювати оплату за участь у спецсесії, необхідно звернутися до приймальної комісії одного із закладів вищої освіти;

- отримавши екзаменаційний листок, варто його ретельно перевірити та ввійти в «Кабінет учасника вступних випробувань до магістратури»;

- після отримання екзаменаційного листка необхідно оплатити вартість послуги щодо участі в спецсесії ЄВІ;

- після здійснення оплати обов’язково необхідно відстежувати в кабінеті статус надходження коштів на рахунок УЦОЯО.

З більш детальною інформацією пропонуємо ознайомитись за посиланням.

 

Цього року вступники на контракт зможуть отримати державний грант

Станом на 15 серпня 2024 року 143 державні та приватні заклади з різних регіонів України долучилися до пілотного проекту із впровадження державних грантів.

Перелік університетів постійно оновлюється та поступово збільшуватиметься. Оновлення можна відстежувати на офіційному сайті Вступ–2024.

Міністерство освіти і науки України нагадує, що цього року вступники на контракт, які здобуватимуть першу вищу освіту за кошти фізичних або юридичних осіб, зможуть отримати державний грант від 15 тисяч грн і більше на рік для покриття частини вартості навчання. Отримати заяву на грант можна одразу після успішного зарахування через е-кабінет вступника з 5 вересня до 31 жовтня 2024 року.

Більш детальна інформація знаходиться за посиланням.

 

Про апробацію навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти у 2024-2025 н. р.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 13.08.2024 р. затверджено графік проведення апробації навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти у 2024/2025 н. р. та перелік навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти, яка буде брати участь в апробації.

Місцем для апробації визначено вебплатформу дистанційного навчання «Всеукраїнська школа онлайн», на якій ДУ «Український  інститут розвитку освіти» здійснюватиме організаційні та науково-методичні заходи щодо апробації.

 

16 серпня 2024 року Кабінетом Міністрів України звільнено Сергія Горбачова з посади Освітнього омбудсмена

Про це повідомив представник уряду в Парламенті Тарас Мельничук. Нагадаємо, що 17 червня 2024 року на засіданні Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Горбачов проінформував народних депутатів про діяльність першого освітнього омбудсмена С. Горбачова та Служби освітнього омбудсмена у 2019-2024 роках. За результатами обговорення було прийнято рішення про підготовку необхідних законодавчих змін з метою підвищення ефективності захисту прав в освіті, а також діяльності освітнього омбудсмена та Служби освітнього омбудсмена. Пропонуємо переглянути відеозапис цього засідання Комітету за посиланням.

Щиро вдячні Першому освітньому омбудсмену за всі напрацювання, які  зроблені впродовж п’яти років.

 

Затвердили модельну навчальну програму «Захист України» для 10-11-х класів. Вона отримала гриф «Рекомендовано».

Серед особливостей програми - єдиний курс для всіх учнів (рівні можливості незалежно від статі) та практичні навички (стрілецька підготовка, орієнтування на місцевості, такмед). У 10-му класі тепер вивчатимуть основи національної безпеки, управління і планування, озброєння та військову техніку, а в 11-му класі - розвиток військових технологій, інформаційну війну, захист цивільного населення. Тепер щомісяця школярам проводитимуть навчальний день для глибшого занурення в обладнаних осередках із сучасним обладнанням — симуляторами дронів, стрілецькими тренажерами.

Переглянути програму можна за посиланням.

 

Місто Київ, Одеська та Львівська області - регіони, які отримають найбільше коштів із субвенції

Про це стало відомо із регіональної таблиці МОН.

Київ отримає трохи більш ніж 110 млн грн, Львівщині виділили 117 млн грн, а Одеська область матиме майже 104 млн грн. Найменше коштів отримають Херсонська (1,7 млн), Донецька (1,4 млн) та Луганська (676 тис.) області. Цьогоріч загальна субвенція становить 1,5 млрд грн. Кошти надходитимуть в обласні бюджети, після чого обласні й Київська міська державні адміністрації розподілять їх між обласними та бюджетами громад.

Для розподілу субвенції в Міністерстві освіти і науки України було створено комісію, яка збирала й аналізувала інформацію відповідно до визначених критеріїв та потреб закладів освіти в обладнанні, меблях тощо через систему АІКОМ. На основі цих даних МОН подало пропозиції Уряду щодо розподілу субвенції між обласними бюджетами та бюджетом Києва. Зокрема, серед критеріїв розподілу були:

- засоби навчання та обладнання для природничих кабінетів - пропорційно кількості шостих класів у 2023/2024 навчальному році;

- засоби навчання, обладнання і меблі для пілотних шкіл - пропорційно кількості шкіл, які працюють за денною, поєднанням денної та дистанційної форм здобуття освіти;

- навчальна та навчально-методична література для пілотних шкіл - пропорційно кількості учнів і вчителів таких шкіл;

- підвищення кваліфікації - пропорційно кількості осіб, які її потребують.

А якщо дивитися на загальний розподіл по регіонах, то кошти розподілять на:

- засоби навчання, обладнання, компʼютерне та мультимедійне обладнання для кабінетів фізики, хімії, біології, географії, природничих наук для сьомих класів НУШ закладів загальної середньої освіти - 1,22 млрд грн;

- засоби навчання, обладнання, мультимедійне та компʼютерне обладнання, меблі для восьмих пілотних класів НУШ - 102,54 млн грн;

- навчальну та навчально-методичну літературу, зокрема електронні версії та з аудіосупроводом для восьмих пілотних класів НУШ - 69,24 млн грн;

- підвищення кваліфікації - 100 млн грн.

 

Україна візьме участь у важливому дослідженні з вчителювання TALIS+

TALIS розшифровується як «Міжнародне дослідження “Навчати і навчатися”». Це анкетування педагогів і керівництва шкіл щодо різноманітних аспектів їхньої професії. Дослідження проводить Організація економічного співробітництва та розвитку з 2008 року - кожні 5–6 років. Новий цикл розпочнеться у 2024 році.

В Україні його національним центром стане громадська організація EdCamp Ukraine, яка реалізує його разом з Українським центром оцінювання якості освіти.

Дослідження проводять у форматі анонімного опитування вчителів і керівництва шкіл і використовують тільки для збору наукових даних. Приблизна вибірка польового етапу для однієї країни - 30 шкіл і 600 освітян, основного етапу дослідження - 200 шкіл і 4 000 освітян.

TALIS+ - це додатковий раунд для країн, які ще не брали участі в дослідженні і не встигли приєднатися до основного раунду 2024 року. У цьому раунді використовуватимуть ідентичні інструменти дослідження, що й у 2024 році, а отримані результати будуть придатними для міжнародного порівняння з результатами 54 країн з основного й додаткового раундів як серед країн - учасниць ОЕСР, так і інших економік світу.

Організатори зазначають, що українські результати TALIS можуть бути корисними для реформування системи педагогічної освіти та галузі підвищення кваліфікації вчителів. Крім того, TALIS розроблено у спосіб, який дає змогу враховувати отримані результати під час формування освітніх політик. Зокрема, там досліджують такі теми:

- соціально-емоційне навчання;

- використання цифрових ресурсів для навчання, включно із ШІ, у тому числі для гібридного формату;

- рівність, зокрема, гендерна;

- викладання екологічної сталості.

Звіти з дослідження 2018 року можна подивитися тут: том 1 - про знання й навички освітян, том 2 - про престиж професії, освітянську культуру та задоволеність від роботи, том 3 - про зв’язок між TALIS і PISA. 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку