01 вересня 2023 відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
На засіданні було розглянуто 5 питань. Народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення:
прийняти за основу:
проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки наукової роботи в закладах вищої освіти (реєстр. № 9600 від 10.08.2023);
проект Закону про внесення змін до Закону України «Про фізичну культуру і спорт» (щодо вдосконалення діяльності спортивних федерацій та уточнення деяких положень) (реєстр. № 9499 від 17.07.2023);
повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання:
проект Закону про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та інших законодавчих актів України щодо надання додаткових гарантій та соціального захисту ветеранам війни, їх дітям, а також дітям загиблих (померлих) ветеранів війни, Захисників і Захисниць України (реєстр. № 9357 від 06.06.2023);
проект Постанови Верховної Ради України про підвищення заробітної плати працівникам освіти, охорони здоров’я, науки, культури та інших бюджетних установ (реєстр. № 9411 від 22.06.2023);
затвердити склад Робочої групи з підготовки проекту Закону про дошкільну освіту (реєстр. № 8030 від 13.09.2022) (друге читання).
Переглянути запис засідання, яке транслювалось у прямому ефірі, в соціальних мережах, можна за посиланням: https://www.facebook.com/kom.osvita.nauka.
Уряд ухвалив постанову про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України
01 вересня 2023 року на засіданні Кабінету Міністрів України було ухвалено постанову «Про внесення змін до пункту 213 Правил перетинання державного кордону громадянами України».
Зазначена постанова розроблена з метою надання права перетинання державного кордону під час воєнного стану студентам або курсантам, які здобувають освіту за авіаційними спеціальностями, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період відповідно до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та які потребують практичної льотної підготовки в іноземних закладах освіти або в авіаційних школах у зв’язку із закриттям повітряного простору України.
Реалізація постанови врегулює питання перетинання державного кордону під час воєнного стану громадянами, які здобувають освіту за авіаційними спеціальностями та не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.
Вступну кампанію до закладів професійної освіти подовжено до 01 жовтня 2023 року
Лист Міністерства освіти і науки України щодо подовження вступної кампанії до профтехів був розісланий на місця 14 серпня 2023 року.
Докладніше про умови вступу до закладів професійної освіти за посиланням.
Нагадаємо, візію розвитку профтехосвіти обговорили на Серпневій конференції 2023.
Учитися українською за кордоном
Міністерство освіти і науки України затвердило типову освітню програму, яка передбачає вивчення предметів українознавчого компонента для дітей, які перебувають за кордоном і навчаються в місцевих школах.
Ця програма є частиною плану МОНУ щодо зменшення навчального навантаження на українських дітей за кордоном. Адже чимало з них навчається в місцевих школах, продовжуючи здобувати українську освіту дистанційно.
Міністерство планує офіційно запровадити модель, за якою учні за кордоном зможуть складати для річного оцінювання тільки предмети українознавчого компонента й матимуть змогу вивчати їх дистанційно у спеціально визначених школах. За інші предмети, такі як математика, природничі науки тощо, українська школа виставлятиме оцінки відповідно до довідки із закордонної школи.
Генеральна Асамблея ООН проголосила 2024-2033 роки Міжнародним десятиліттям науки для сталого розвитку
25 серпня 2023 року Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй під час 96-го пленарного засідання 77-ї сесії прийняла резолюцію, в якій проголошено 2024-2033 роки Міжнародним десятиліттям науки для сталого розвитку.
У резолюції відзначається, що один із головних заходів Міжнародного року фундаментальних наук для сталого розвитку під назвою «Шанс для суспільства побудувати науку в інтересах сталого розвитку», скликаний Президентом Генеральної Асамблеї 24 травня 2023 року в штаб-квартирі Організації Об’єднаних Націй, підкреслив необхідність проголошення Міжнародного десятиліття наук для сталого розвитку.
Наголошується, що це унікальна можливість для людства використати критичну роль, яку наука відіграє в прагненні до сталого розвитку, для покращення життя у трьох вимірах – як один із ключових засобів реалізації, як відповідь на складні виклики нашого часу та для забезпечення безпечного та успішного майбутнього для всіх.
Відкрито доступ до «Рекомендацій зі створення та наповнення інформацією профілів дослідників на платформі ORCID»
Міністерство освіти і науки України інформує про розміщення у відкритому доступі на офіційному вебсайті Державної науково-технічної бібліотеки України українською мовою «Рекомендацій зі створення та наповнення інформацією профілів дослідників на платформі ORCID».
Рекомендації підготовлено на основі перекладу англомовного варіанту науковими фахівцями Державної науково-технічної бібліотеки України та схвалено Комісією з питань доступу до електронних баз даних наукової інформації.
Ознайомитися з Рекомендаціями можна, перейшовши за посиланням.
Школи нового формату: що очікує на українські освітні заклади після трансформації
У Києві відбувся міжнародний воркшоп із відбудови шкіл, який стане початком архітектурної трансформації закладів освіти. У події взяли участь Віце-прем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти науки та технологій - Міністр цифрової трансформації, Міністр освіти і науки України, українські архітектори та міжнародні спеціалісти.
Триденний воркшоп у Києві, організований українським урбан-бюро Big City Lab, є першим етапом проекту з відбудови пошкоджених війною шкіл. До вересня 2024 року вони пройдуть архітектурну трансформацію і будуть перебудовані під цінності Нової української школи. За підсумками проведених зустрічей експерти сформують концепції, які будуть передані МОН для подальшого опрацювання, а згодом поширення на сотні шкіл по всій країні.
Під час події архітектори відвідали типові школи в Київській області. На їх основі буде розроблено рішення для реконструкції старих радянських освітніх закладів та відбудови зруйнованих війною шкіл по всій країні.
Архітектурна трансформація освітніх закладів передбачає сучасний дизайн, наявність укриттів, створення безпечних функціональних просторів для навчання та комунікації дітей. Згодом МОН поширить готові концепції на сотні шкіл по всій країні.
Після успішного завершення пілоту розроблені концепції стануть основою для реконструкції старих радянських освітніх закладів та відбудови пошкоджених війною шкіл по всій країні.
Визначено переможця Міжнародної премії імені Івана Франка
Нагороду отримав доктор філологічних наук Микола Легкий (Інститут Івана Франка НАН України, Львів).
У книзі, що здобула премію, автор осмислив траєкторію розвитку прозової творчості Івана Франка – від перших, учнівських спроб і романтично-ґотичного роману до новітніх, переважно модерністських творів початку ХХ ст.
Міжнародну премію імені Івана Франка 2015 року заснував онук видатного українця Роланд Франко (1932–2021). Нею відзначають науковців, чиї праці є вагомим внеском у розвиток соціально-гуманітарних дисциплін, мають міжнародне значення та ґрунтуються на засадах наукового осмислення історичних або сучасних процесів у культурі, політиці й суспільному житті України. Від 2020 року нагороду вручають лише в одній номінації – «За вагомі здобутки у галузі соціально-гуманітарних наук».
Додатково:
Мінцифри з партнерами презентують новий освітній серіал: Як підвищити власну ефективність
Мінцифри та Київська школа економіки створили освітній серіал «ChatGPT для підвищення власної ефективності» для охочих розвинути практичні навички взаємодії з ChatGPT, використовувати штучний інтелект для особистого розвитку, у навчанні та роботі.
Ключові теми освітнього серіалу «ChatGPT для підвищення власної ефективності»:
Що таке штучний інтелект та нейромережа
Сфери застосування штучного інтелекту на прикладі ChatGPT
Етика та конфіденційність при роботі з ChatGPT
Огляд ChatGPT
ChatGPT трансформує процес навчання
ChatGPT для перекладу та аналізу текстів
Можливості ChatGPT при роботі з текстами
Освітній серіал знято у форматі лекторію. Після перегляду можна пройти фінальний тест та отримати сертифікат про завершення програми.
Переглянути освітній серіал можна за посиланням: https://osvita.diia.gov.ua/courses/chatgpt-for-personal-effectiveness.
28 серпня 2023 року Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій проведено засідання Комітету
Народні депутати України – члени Комітету на засіданні розглянули 3 питання:
контрольне питання «Щодо виконання Рекомендацій слухань у Комітеті на тему: «Освітні втрати й освітні розриви на рівні загальної середньої освіти: вимірювання та механізми подолання» від 11 травня 2023 року (затверджені Рішенням Комітету з питань освіти, науки та інновацій 7 червня 2023 року)»;
контрольне питання «Про проект переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти»;
проект Концепції безпечного освітнього середовища.
Визначено умови і порядок проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024»
У Міністерстві освіти і науки України визначено умови і порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024», про що йдеться в листі Міністерства від 23.08.2023 № 1/12626-23 «Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024».
Реєстрація учасників конкурсу відбуватиметься з 25 вересня до 16 жовтня 2023 року на офіційній сторінці конкурсу в розділі «Реєстрація учасників 2024».
На кожному турі конкурсу учасники проходитимуть такі випробування:
у номінації «Географія» – «Дослідження», «Майстерка», «Практична робота», «Тестування», «Урок»;
у номінації «Образотворче мистецтво» – «Аналіз твору мистецтва», «Майстерка», «Практична робота», «Тестування», «Урок»;
у номінації «Українська мова та література» – «Аналіз поетичного твору», «Майстерка», «Написання есею», «Тестування», «Урок»;
у номінації «Фізика» – «Методичний практикум», «Тестування», «Урок», «Фізичний експеримент», «Я так роблю».
Документи конкурсу розміщено тут.
Визначено переможців Міжнародної олімпіади з географії
Завершилася Міжнародна олімпіада з географії (IESO 2023), яку було проведено з 20 до 26 серпня цього року в онлайн-форматі. Загалом в олімпіаді взяло участь 158 учасників у складі команд із 29 країн світу.
Українську команду представили п’ять учнів закладів загальної середньої освіти, чотири з яких стали переможцями в особистих змаганнях.
Срібну медаль здобула Вікторія Коренга, учениця Нововолинського ліцею № 1 Нововолинської міської ради Волинської області. Три бронзові медалі - Дар'я Сльота, учениця Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 153 Харківської міської ради Харківської області, Адріана Стельмащук, учениця Шумського ліцею Шумської міської ради Тернопільської області, та Аріна Чекотун, учениця Ліцею № 1 Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області.
У командному заліку із національного командного польового дослідження (National Team Field Investigation) українська команда (Артур Бедрак, Вікторія Коренга, Дар’я Сльота, Адріана Стельмащук, Аріна Чекотун) здобула бронзову медаль.
За розроблення та захист проєкту про системи Землі (Earth System Project) у складі міжнародних учнівських команд Вікторія Коренга виборола золоту медаль, а Аріна Чекотун – бронзову медаль.
Також Вікторія Коренга виграла змагання за найкраще «есе-клятву» з наук про Землю.
Вітаємо наших юних географів!
Українські науковці надалі зможуть безкоштовно користуватися важливими електронними ресурсами наукової інформації
Підтримуючи українських учених у складних умовах війни, багато видавництв і компаній відкрили безкоштовний доступ до своїх електронних ресурсів і досі продовжують його надавати.
Цього року на щорічній зустрічі видавців-партнерів Research4Life було повідомлено про збереження українським установам безкоштовного доступу до ресурсів платформи до кінця 2024 року.
Нагадуємо, що з березня 2022 року українським науковцям стала доступною більшість контенту платформи Research4Life, через яку вчені й освітяни, а також фахівці в галузях державного управління, охорони здоров’я, сільського господарства тощо з країн, що розвиваються, мають змогу використовувати електронні книги, журнали, бази даних багатьох видавництв і компаній світу (за інформацією, яка нещодавно публікувалася на порталі, обсяг контенту платформи досяг 200 тис. одиниць – журналів, книг, баз даних).
На початку 2023 року було оновлено статус України на офіційному вебсайті Research4Life із зазначенням про приєднання країни до групи країн А, організації та фахівці з яких мають безкоштовний доступ до ресурсів платформи. Нині вже понад 550 українських установ зареєструвалися на порталі Research4Life та отримали можливість налаштувати доступ для своїх працівників.
Раніше компанією «Clarivate» було ухвалено рішення про збереження для закладів вищої освіти і наукових установ України до кінця цього року доступу до бази даних «Web of Science», а компанія «Elsevier» продовжує надавати доступ до баз даних «Scopus», «ScienceDirect» та низки інших електронних ресурсів.
3750 закладів освіти зазнали бомбардувань та обстрілів, з них 361 повністю зруйновано
Станом на 27 серпня 2023 року 3389 закладів освіти пошкоджено та 361 зруйновано повністю – про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.
Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.
До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.