10 березня 2023

Школа стійкості університетів запрошує

11-12 березня 2023 року усіх охочих запрошують долучитися до дводенної Школи стійкості університетів, в рамках якої відбудеться серія мозкових штурмів у форматі «світового кафе», а також відкриті дискусії за участі представників найкращих українських університетів, з метою поєднання зусиль задля утримання високих стандартів якісної освіти в теперішніх реаліях.

Ініціатива Альянсу українських університетів, до якого увійшли шість провідних вишів, покликана мобілізувати і залучити ресурси та найкращих фахівців з різних дисциплін для зміцнення та відновлення України.

Наразі до Альянсу входять шість університетів: Київська школа економіки, КНУ ім. Шевченка, НТУ «Дніпровська політехніка», Національний університет водного господарства та природокористування, Сумський державний університет та Український католицький університет.

Програма заходу передбачає серію обговорень, а також панельні дискусії за участі представників найкращих університетів України.

Учасники обговорять ризики вступної кампанії 2023 року, якість дистанційної освіти, проблему відтоку мізків, питання навчання на кампусі під час війни та особливості ментального добробуту університетської спільноти.

 

Оголошено конкурс на здобуття стипендій НАН України для молодих учених й проведення атестації стипендіатів Президента України та стипендіатів НАН України

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.1994 № 582 «Про стипендії Президента України для молодих вчених» (зі змінами) і постановою Президії НАН України від 31.08.2022 № 259 «Про стипендії НАН України для молодих вчених» з 01 березня 2023 року оголошено конкурси на здобуття стипендій НАН України для молодих вчених.

Участь у конкурсі на здобуття стипендій НАН України можуть брати молоді вчені наукових установ, організацій та підприємств НАН України.

Розпорядження Президії НАН Україні від 01.03.2023 №116 "Про оголошення конкурсу на здобуття стипендії НАН України для молодих вчених та проведення атестації стипендіатів Президента України та стипендіатів НАН України"

 

Відбулося засідання міжвідомчої робочої групи з питань розроблення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на 2023-2030 роки

За участі радника-уповноваженого Президента України з питань безбар’єрності Тетяни Ломакіної, радника-уповноваженого Президента України з питань Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту Ольги Будник, заступниці Міністра освіти і науки України Віри Рогової відбулося засідання міжвідомчої робочої групи з питань розроблення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на 2023-2030 роки.

У заході також взяли участь представники центральних органів виконавчої влади, керівники інклюзивно-ресурсних центрів та закладів освіти, провідні науковці та експерти, представники міжнародних організацій.

Під час засідання було наголошено на основних базисах, на яких має ґрунтуватися політика у сфері інклюзивного навчання:

·  впровадження та розвиток системи раннього втручання;

·  зміна підходів до професійної освіти педагогів та практичних психологів;

·  розширення функцій інклюзивно-ресурсних центрів;

·  вироблення нових підходів і системи фінансування інклюзивного навчання;

·  формування світогляду громадян.

З огляду на зазначене основним стратегічним напрямом стане забезпечення доступності професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зокрема військових Збройних Сил України.

За результатами засідання було визначено головні проблеми у сфері та їхні причини, проаналізовано відповідні впливи, оновлено перелік стейкхолдерів, погоджено кінцеву мету, стратегічні та операційні цілі Стратегії.

 

09 березня 2023

Відбулося засідання Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій

На засіданні було розглянуто 12 питань. Народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення:

- підтримати законопроекти:

проект Закону про внесення змін до Закону України “Про повну загальну середню освіту” щодо обов’язкових результатів навчання (реєстр. № 9046 від 22.02.2023) (за основу);

проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення вивчення правил безпеки дорожнього руху (реєстр. № 8356 від 12.01.2023) (за основу);

проект Закону про внесення змін до статті 111-1 Кримінального кодексу України щодо вдосконалення відповідальності за колабораційну діяльність (реєстр. № 8301-1 від 05.01.2023) (за основу);

проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування окремих питань пенсійного забезпечення та страхування працівників Державного бюро розслідувань (реєстр. № 9002 від 08.02.2023) (за основу);

проект Закону про внесення змін до Закону України “Про державну допомогу суб’єктам господарювання” та інших законодавчих актів України щодо державної допомоги суб’єктам господарювання (реєстр. № 5648 від 10.06.2021) (доопрацьований 26.12.2022) (за основу);

проект Постанови про Заяву Верховної Ради України про посягання російської федерації на державність України з метою її знищення (реєстр. № 8335 від 05.01.2023) (за основу та в цілому);

- повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання:

проект Закону про внесення змін до статті 111-1 Кримінального кодексу України щодо вдосконалення відповідальності за колабораційну діяльність (реєстр. № 8301 від 23.12.2022);

проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо уточнення відповідальності за деякі види кримінальних правопорушень на тимчасово окупованих територіях (реєстр. № 8301-2 від 09.01.2023);

проект Закону про внесення змін до пункту 10 Прикінцевих положень Закону України “Про Державний бюджет України на 2023 рік” (реєстр. № 8383 від 25.01.2023);

- запропонувати визначитись щодо прийняття проекту Закону України про державний контроль за міжнародними передачами стратегічних товарів (реєстр. № 8415 від 03.02.2023) Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, визначеного головним з опрацювання цього законопроекту;

- затвердити 5 тематик конкурсних робіт з питань розроблення проектів законодавчих та нормативно-правових актів на іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук на 2024 рік та конкурсний відбір за 2023 рік.

Переглянути запис засідання можна за посиланням: https://www.facebook.com/kom.osvita.nauka.

 

Science&Business – GIST Pitch Days: перші підсумки

08 березня 2023 року розпочався Science&Business – GIST Pitch Days – захід для науковців та підприємців з готовими наукоємними рішеннями, на якому є можливість презентувати свої стартапи та отримати фінансову підтримку на їхній розвиток.

Участь узяли українські новатори з прогресивними рішеннями у категорії охорони здоров’я, агро- та біотехнологій.

Переможцями, що отримають фінансову підтримку по $5 тис. на розвиток інноваційних проєктів від GIST стали:

Напрям «Охорона здоров’я»:

·  Yes Straws;

·  Foodwise;

·  Pre-sowing seed treatment «Parostok»;

·  Agrobon:prelude;

·  Biogenic silver.

Напрям «Агротехнології та біотехнології»:

·  InTempo;

·  CheckEye;

·  Anima;

·  WildfiresUA - YourAirTest;

·  Health Helper.

Science&Business – GIST Pitch Days організована Міністерством освіти і науки України, Міністерством цифрової трансформації України, Українським фондом стартапів за підтримки ідеологічного партнера – GIST (Ініціатива «Глобальні інновації через науку та технології» – Global Innovation through Science and Technology initiative).

Онлайн-трансляція доступна за посиланням.

Другий Pitch Day відбудеться вже 16 березня за участі проєктів з таких індустрій, як «Енергетика та екологія», «Промисловість та інфраструктура».

 

Цифрові пристрої для освітян: понад 4,2 тис. ноутбуків доставлено до Миколаївської області

Понад 4,2 тис. ноутбуків доставлено до Миколаївської області за сприяння Фундації Олени Зеленської у межах ініціативи Глобальної бізнес-коаліції для освіти (GBC-Education) та проєкту «Цифровий актив для України» компаній «HP» та «Microsoft».

Пристрої розподілені між закладами:

·  загальної середньої освіти Миколаєва – 991 ноутбук;

·  спеціальної освіти – 348 ноутбуків;

·  професійної освіти – 523 ноутбуки;

·  Миколаївський інститут післядипломної педагогічної освіти – 40 ноутбуків;

·  загальної середньої освіти Миколаївської області – 2 349 ноутбуків.

Уже передано близько 30 тис. електронних пристроїв із запланованих 39 тис. ноутбуків для підтримки вчителів у 12 регіонах країни.

 

08 березня 2023

Відбулося засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

І. Підкомітет з питань науки та інновацій розглянув проект Закону про внесення змін до Закону України “Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу” щодо пріоритетності використання нерухомого майна для наукової діяльності (реєстр. № 6235 від 01.11.2021). За результатами обговорення народні депутати України дійшли висновку, що для прийняття остаточного рішення щодо законопроекту реєстр. № 6235 необхідні додаткові консультації. Рішення не прийнято.

 

ІІ. На підкомітеті з питань вищої освіти розглянули проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування окремих питань пенсійного забезпечення та страхування працівників Державного бюро розслідувань (реєстр. № 9002 від 08.02.2023) та прийняли рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій підтримати рішення про його прийняття за основу.

Також на підкомітеті обговорили питання щодо утворення Експертної ради студентства при підкомітеті з питань вищої освіти. Прийняли рішення доопрацювати Положення щодо Експертної ради та перенести розгляд цього питання на наступне засідання підкомітету.

 

ІІІ. На підкомітеті з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях розглядали проект Закону про внесення змін до Закону України “Про повну загальну середню освіту” щодо обов’язкових результатів навчання (реєстр. № 9046 від 22.02.2023) та прийняли рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій підтримати рішення про його прийняття за основу.

 

07 березня 2023

Удосконалено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів із соціальної, професійної адаптації ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед батьківщиною, членів сімей таких осіб, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України та постраждалих учасників Революції Гідності

07 березня 2023 року Уряд схвалив Постанову Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 р. № 179 і від 21 червня 2017 р. № 432», якою визначив механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою “Заходи із психологічної допомоги, соціальної, професійної адаптації, забезпечення санаторно-курортним лікуванням, розвитку спорту ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членів сімей таких осіб, постраждалих учасників Революції Гідності, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України, виготовлення для них бланків посвідчень та нагрудних знаків” для здійснення заходів із соціальної, професійної адаптації таких осіб.

Зокрема, цим Порядком передбачається здійснювати «професійну адаптацію» для вищезазначеної категорії осіб шляхом:

надання соціальних послуг у сфері зайнятості;

підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації за робітничою професією;

отримання іншої спеціальності на основі здобутого раніше ступеня (рівня) освіти, підвищення кваліфікації, проходження спеціалізації, у тому числі із скороченим строком навчання;

отримання другого (магістерського) рівня вищої освіти на основі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти з урахуванням їх навичок, умінь та побажань.

 

Відбулося друге засідання Акредитаційної комісії Державної служби якості освіти України

Під час засідання Акредитаційна комісія 07 березня 2023 року розглянула та визнала акредитованими 23 освітньо-професійні програми фахової передвищої освіти, з них чотири - умовно.

Члени комісії виокремили проблемні питання, виявлені під час розгляду програм:

неузгодженість установчих та інших внутрішніх документів із нормами чинного законодавства у сфері фахової передвищої освіти;

невідповідність між змістом освітньо-професійних програм та навчальними планами;

ігнорування періодичності перегляду програм із залученням стейкхолдерів (роботодавців, здобувачів освіти) для врахування їхніх інтересів та запитів.

З огляду на це до наступного засідання комісії запропоновано підготувати узагальнену доповідь про ці та інші питання, на яких експерти звертатимуть увагу представників закладів фахової передвищої освіти.

Акредитація освітньо-професійної програми - це діяльність Державної служби якості освіти України щодо оцінювання освітньо-професійної програми та освітньої діяльності закладу освіти за цією програмою на предмет забезпечення й вдосконалення якості фахової передвищої освіти, що здійснюється у формі акредитаційної експертизи.

 

З незламної України у крижану Антарктику: оголошено склад 28-ї Української антарктичної експедиції

Повномасштабне вторгнення рф не має зупинити українську науку, зокрема продовження неперервних досліджень на станції «Академік Вернадський» в Антарктиді. Деякі вимірювання тут тривають з 1947 року, є найдовшими на континенті і мають надзвичайну цінність для світової науки. Тому НАНЦ готується до ротації зимівників 27-ї УАЕ, які майже рік працюють на станції. Їх має замінити команда 28-ї УАЕ (2023-2024 рр.), її склад нині вже затверджено.

Отже, якою буде нова українська експедиція в Антарктику?

Продовжуючи позитивний досвід 27-ї УАЕ, конкурсна комісія відібрала до основного складу 14 учасників (до цього тривалий період їх було 12). Збільшення в експедиції науковців дозволяє підвищити кількість досліджень на станції, зокрема в межах багатьох міжнародних проєктів, в яких бере участь Україна.

Серед 14 учасників - 9 вчених (три науковці на кожен напрям - геофізика, метеорологія, біологія) та 5 представників команди життєзабезпечення: лікар, кухар, дизеліст, механік і сисадмін.

У 28-й УАЕ порівну досвідчених полярників і новачків. Таке співвідношення дає змогу ефективно передавати досвід зимування: проводити цілорічні наукові дослідження та забезпечувати функціонування станції.

Очолює експедицію один з найдосвіченіших українських полярників, для якого це буде рекордна десята зимівля, - геофізик Богдан Гаврилюк. Він був керівником 26-ї УАЕ, яка після успішного виконання всіх завдань повернулася в Україну вже після початку повномасштабної війни, навесні 2022-го. Прибувши додому, Богдан одразу став на захист України, вступивши до лав Прикордонної служби. Дотепер він виконував завдання на півночі України, зокрема у Чернігівській області, а зараз повертається до не менш важливої місії - цілий рік забезпечуватиме роботу станції «Академік Вернадський».

Ще одна особливість 28-ї УАЕ полягає в тому, що в ній буде троє учасників з попередньої 27-ї УАЕ. Учені - біолог Сергій Глотов, геофізик Андрій Сопін і метеоролог Сергій Разумний - вирішили продовжувати дослідження на станції протягом наступного року і успішно пройшли конкурс. Це вперше в історії українських антарктичних експедицій одразу троє учасників залишаються зимувати на другий рік.

Також маємо сказати, що нова експедиція складається суто з чоловіків. На жаль, цього року на конкурс подалося лише 5 жінок (для порівняння: торік кандидаток було 19), але вони не подолали всі етапи конкурсного відбору. Сподіваємося отримати більшу кількість заявок від жінок у наступну експедицію, адже останні 4 роки вони завжди входили до складу зимівель.

Комітет з питань освіти, науки та інновацій бажає успіху учасникам експедиції в ці буремні часи на найпівденнішому форпості України.

 

06 березня 2023

Про зміни в системі дошкільної освіти

06 березня 2023 року народний депутат України, голова підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Володимир Воронов у програмі "Ранку Вдома" розповів про зміни, які чекають українську систему дошкільної освіти в 2023 році, у чому полягає зміст реформи, які зміни зараз конче необхідні та чиї практики планує перейняти Україна?

Пропонуємо ознайомитись з інтерв’ю за посиланням:

https://youtu.be/KxzjlOKavIE

 

Відбулося обговорення підтримки позашкілля України

У Міністерстві освіти і науки України відбулася зустріч фахівців позашкілля із представниками Місії Корпусу миру США в Україні.

На зустріч були запрошені представники Державних центрів позашкільної освіти, що є флагманами роботи за такими напрямами: художньо-естетичний, науково-технічний, еколого-натуралістичний, туристсько-краєзнавчий, дослідницько-експериментальний, військово-патріотичний, соціально-реабілітаційний, оздоровчий тощо.

Представники Місії Корпусу миру США в Україні висвітлили перед освітянами місію і цілі організації: зміцнення світу та дружби у світі, допомога громадянам України через надання компетентних спеціалістів для задоволення наявних потреб у технічній кваліфікації, сприяння якнайкращому розумінню американців українцями та українців з боку американців. Основними напрямами проектної діяльності в Україні, що зацікавили позашкільників та відповідають їхній спрямованості, є проекти «Молодіжний розвиток», «Розвиток громад» та «Викладання англійської мови як іноземної».

Позашкільники представили такі проектні пропозиції національного рівня, як: «Всеукраїнський дитячо-юнацький реабілітаційно-інтеграційний табір «Український світанок» (с. Осій Іршавського району Закарпатської області); «Навчальна програма з позашкільної освіти гуманітарного напряму «Я – лідер»; «Створення інноваційного освітнього STEM HUB центру для розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти)»; «Агропроекти: «Молодіжний селекційний центр», «Агроскаути»; пілотний проєкт у партнерстві з Мінмолодьспортом зі створення мережі мобільних мультифункціональних безпекових просторів на базі закладів позашкільної освіти, що постраждали від бойових дій на деокупованих територіях.

 

05 березня 2023

05 березня 2023 року набрала чинності Глобальна конвенція з визнання кваліфікацій, що стосуються вищої освіти

Цю Конвенцію було прийнято у листопаді 2019 року на 40-й сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, і вона стала першою угодою ООН про вищу освіту глобального масштабу.

Її вже ратифікувала 21 країна, зокрема Австралія, Норвегія, Сполучене королівство, Франція, Швеція, Японія та ін. Україна на сьогодні цю конвенцію не ратифікувала.

Глобальна конвенція встановлює універсальні принципи справедливого, прозорого та недискримінаційного визнання кваліфікацій вищої освіти та кваліфікацій, які дають доступ до вищої освіти та пропонують можливості для подальшого навчання та працевлаштування. Глобальна конвенція також сприяє визнанню кваліфікацій, попереднього навчання та періодів навчання, отриманих дистанційно. Крім того, вона сприяє визнанню кваліфікації біженців, навіть у випадках відсутності документів про освіту.

Ратифікувавши Глобальну конвенцію, країни зобов’язуються зміцнювати міжнародне співробітництво у сфері вищої освіти, підвищувати її якість вдома та в усьому світі, а також сприяти тому, щоб академічна мобільність і визнання кваліфікацій стали реальністю для мільйонів людей у всьому світі.

Глобальна конвенція з визнання кваліфікацій, що стосуються вищої освіти: https://www.unesco.org/en/higher-education/global-convention.

 

У Києві презентували оновлений освітній цифровий простір для учнів, батьків і вчителів

У київських школах запровадять єдиний освітній цифровий простір.

У кожного учня буде ID-профіль, до якого буде прив’язуватися освітня хронологія та історія навчальної успішності. Платформа також дозволить перевести документообіг в електронний формат, тож освітня документація буде захищена від фізичного знищення та доступна в режимі онлайн. Впровадження системи передбачає комплексну перепідготовку освітніх працівників, що мають пройти курс з опанування системи.

Серед переваг Єдиного освітнього простору: вдосконалення освітнього менеджменту, автоматизоване формування звітів, моніторинг освітнього процесу та діяльності, доступ до освітнього контенту та якісна взаємодія всіх учасників навіть дистанційно.

Ще одним інструментом діджиталізації освітнього процесу стануть електронні журнали.

Згідно зі статистикою МОН України, із 298 тисяч учнів 46,4% навчаються дистанційно та 61,3 тис. перебувають за межами України, продовжуючи навчання онлайн.

Основним фокусом уваги департаментів наразі є нагальна потреба створити безпечне освітнє середовище у закладах освіти в штатному режимі та надзвичайних ситуаціях.

Для цього пріоритетним на 2023 рік буде забезпечення всіма засобами для змішаної форми навчання та наявність безперервного зв’язку і WI-FI в укриттях та бомбосховищах.

 

Відкрито віртуальну лабораторію Інжинірингової школи Noosphere

На базі Київського академічного університету (КАУ, Kyiv Academic University) відбулося відкриття віртуальної лабораторії Інжинірингової школи Noosphere. Відтепер студенти, аспіранти та викладачі зможуть брати участь у розробці інноваційних проектів за технічної й експертної підтримки від Noosphere Engineering School.

Співпраця розпочалась у вересні 2021 року з започаткування серії наукових вебінарів "Наука та технології майбутнього". З того часу проведено низку відкритих онлайн-лекцій, спікерами яких виступили провідні фахівці КАУ, наукових установ Національної академії наук України та науковців Європейських університетів. Вебінари можна переглянути у відповідному плейлисті ютуб-каналу.

У березні 2023 року планується проведення нового вебінару “Поранена психіка: ПТСР та війна. Механізми розвитку та перспективи лікування цього захворювання”.

Новий формат співпраці (віртуальна лабораторія Noosphere Engineering School) передбачає розширення можливостей для студентів, участь у діяльності Центру експертизи Noosphere Engineering School як перший крок на шляху розробки власного проєкту – від ідеї до прототипу, MVP чи навіть готового продукту й можливість створити свій власний технічний стартап за підтримки Noosphere Engineering School.

 

3145 навчальних закладів зазнали бомбардувань та обстрілів, з них 415 повністю зруйнований

Станом на 05 березня 2023 року 2730 закладів пошкоджено та 415 зруйнований повністю - про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.

Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.

До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону. До переліку увійшли не лише школи, а й дитсадки, заклади професійно-технічної освіти та заклади фахової передвищої освіти.

 
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку