213

09 червня 2010, 16:32

Повернення до десятирічної шкільної освіти призведе до міжнародної ізоляції українських випускників, безробіття вчителів, фінансових втрат громадян, а також погіршення можливостей самореалізації молоді в країні.

 

Про це сьогодні заявив Голова Комітету з питань науки і освіти Володимир Полохало у своїй співдоповіді на парламентських слуханнях на тему: "Запровадження  12-річної  загальної  середньої  освіти  в Україні: проблеми та шляхи їх подолання". Ініціатором і організатором проведення цих слухань став Комітет з питань науки і освіти з метою всебічного і фахового обговорення складного питання, яке зараз активно обговорюється в суспільстві, - чи покращило якість середньої освіти і її роль в формування суспільства знань запровадження  12-річного терміну навчання?

 

У своєму виступі Голова Комітету Володимир Полохало наголосив, що «сьогодні в нашій державі, на жаль, лише декларується, що освіта є основою майбутнього інформаційного  суспільства, суспільства знань, а на практиці, примітивний економічний детермінізм нинішньої виконавчої влади означає те, що освіта, наука, інноваційна галузь фактично відсувається на периферійні  напрямки внутрішньої політики держави».

 

Він додав, що у особливо важкому становищі сьогодні знаходиться  середня освіта.  «Якщо все залишиться без змін, то не так вже й важливо, як ми прийматимемо випускників до вузів – через тести, через співбесіди, екзамени чи без них. Це взагалі стане вторинним питанням, яке чомусь сьогодні є предметом політичних спекуляцій, що лише відволікає увагу від реального стану середньої освіти замість змістовного, а не декоративного її реформування» - підкреслив народний депутат.

 

Володимир Полохало повідомив, що за офіційними даними, які надійшли до Комітету, існує гостра потреба зміцнення матеріально-технічної бази шкіл, налагодження випуску підручників, методичних посібників, вдосконалення законодавчої бази в цій сфері, підвищення соціального статусу вчителя, приведення його заробітної плати у відповідність із суспільною вимогою педагогічної праці тощо.

 

«Натомість не можуть не насторожувати деякі позиції, які містяться в Програмі економічних реформ на 2010 – 2014 роки, розміщеній на сайті Президента України, щодо оптимізації мережі шкіл, розробки і переходу до єдиного стандарту вартості навчання одного учня» - наголосив Полохало. «Що за цим стоїть?  - Якщо коротко, то школи будуть позбавлені гарантованого державного фінансування в повному обсязі. Кошти будуть виділятися в залежності від кількості учнів в межах гарантованого державного ліміту. Безплатний ліміт включатиме мінімум навчальних годин. Зникне кожна четверта школа. Батькам всупереч Конституції України і Закону України «Про освіту» доведеться доплачувати – за повноту середньої освіти» - підкреслив він.

 

Окрім того, інформаційні матеріали з областей показують, що на регіональному рівні розуміють переваги запровадження 12-річної школи. Але, «по мірі наближення до повного запровадження 12-річного терміну навчання в українському суспільстві почали з`являтися кричні оцінки запропонованої реформи. Особливо ця тема коньюктурно використовувалась під час президентської компанії 2009 року» - зауважив Володимир Полохало.

 

Володимир Полохало висловив переконання, що повернення до 10-річної школи призведе до міжнародного невизнання атестатів та дипломів у звзку з порушенням рекомендацій ЮНЕСКО про щонайменше 12-річний терміні здобуття середньої освіти.

 

«В Фінляндії, яка є сьогодні лідером за якістю середньої освіти в Європі, тривалість навчання для здобутті середньої освіти – 14 років, у Великій Британії, Франції, Італії, Польщі, Румунії та інших країнах – 13 років, в Австрії,Іспанії, Швеції, Болгарії, Латвії, Литві – 12 років, 11 років – в Білорусі та Росії. Десятирічки в Європі немає!» - наголосив Голова Комітету.

 

Окрім того, на його переконання, «це призведе до того, що безробітними стануть понад 100 тисяч учителів, виникне потреба у заміні понад 95 млн. примірників підручників».

 

«Такі рішення неприпустимо без обговорення науковцями-спеціалістами за участю провідних педагогів-практиків, управлінців освіти, громадськості на основі врахування вітчизняного і зарубіжного досвіду. Інший шлях – це лише авторитарне адміністрування» - наголосив Голова Комітету.

 

За підсумками цих слухань буде розроблено проект Рекомендацій, які будуть доопрацьовані і затверджені на черговому засіданні Комітету.

 

В слуханнях взяло участь більш ніж 450 учасників, зокрема, представники відповідних міністерств і відомств, Національної академії наук України і Академії педагогічних наук України, громадських організацій, керівники місцевих органів влади, ректори вищих навчальних закладів, директори шкіл, вчителі.