Повернення до десятирічної шкільної освіти призведе до міжнародної ізоляції українських випускників, безробіття вчителів, фінансових втрат громадян, а також погіршення можливостей самореалізації молоді в країні.

 

Про це сьогодні заявив Голова Комітету з питань науки і освіти Володимир Полохало у своїй співдоповіді на парламентських слуханнях на тему: "Запровадження  12-річної  загальної  середньої  освіти  в Україні: проблеми та шляхи їх подолання". Ініціатором і організатором проведення цих слухань став Комітет з питань науки і освіти з метою всебічного і фахового обговорення складного питання, яке зараз активно обговорюється в суспільстві, - чи покращило якість середньої освіти і її роль в формування суспільства знань запровадження  12-річного терміну навчання?

 

У своєму виступі Голова Комітету Володимир Полохало наголосив, що «сьогодні в нашій державі, на жаль, лише декларується, що освіта є основою майбутнього інформаційного  суспільства, суспільства знань, а на практиці, примітивний економічний детермінізм нинішньої виконавчої влади означає те, що освіта, наука, інноваційна галузь фактично відсувається на периферійні  напрямки внутрішньої політики держави».

 

Він додав, що у особливо важкому становищі сьогодні знаходиться  середня освіта.  «Якщо все залишиться без змін, то не так вже й важливо, як ми прийматимемо випускників до вузів – через тести, через співбесіди, екзамени чи без них. Це взагалі стане вторинним питанням, яке чомусь сьогодні є предметом політичних спекуляцій, що лише відволікає увагу від реального стану середньої освіти замість змістовного, а не декоративного її реформування» - підкреслив народний депутат.

 

Володимир Полохало повідомив, що за офіційними даними, які надійшли до Комітету, існує гостра потреба зміцнення матеріально-технічної бази шкіл, налагодження випуску підручників, методичних посібників, вдосконалення законодавчої бази в цій сфері, підвищення соціального статусу вчителя, приведення його заробітної плати у відповідність із суспільною вимогою педагогічної праці тощо.

 

«Натомість не можуть не насторожувати деякі позиції, які містяться в Програмі економічних реформ на 2010 – 2014 роки, розміщеній на сайті Президента України, щодо оптимізації мережі шкіл, розробки і переходу до єдиного стандарту вартості навчання одного учня» - наголосив Полохало. «Що за цим стоїть?  - Якщо коротко, то школи будуть позбавлені гарантованого державного фінансування в повному обсязі. Кошти будуть виділятися в залежності від кількості учнів в межах гарантованого державного ліміту. Безплатний ліміт включатиме мінімум навчальних годин. Зникне кожна четверта школа. Батькам всупереч Конституції України і Закону України «Про освіту» доведеться доплачувати – за повноту середньої освіти» - підкреслив він.

 

Окрім того, інформаційні матеріали з областей показують, що на регіональному рівні розуміють переваги запровадження 12-річної школи. Але, «по мірі наближення до повного запровадження 12-річного терміну навчання в українському суспільстві почали з`являтися кричні оцінки запропонованої реформи. Особливо ця тема коньюктурно використовувалась під час президентської компанії 2009 року» - зауважив Володимир Полохало.

 

Володимир Полохало висловив переконання, що повернення до 10-річної школи призведе до міжнародного невизнання атестатів та дипломів у звзку з порушенням рекомендацій ЮНЕСКО про щонайменше 12-річний терміні здобуття середньої освіти.

 

«В Фінляндії, яка є сьогодні лідером за якістю середньої освіти в Європі, тривалість навчання для здобутті середньої освіти – 14 років, у Великій Британії, Франції, Італії, Польщі, Румунії та інших країнах – 13 років, в Австрії,Іспанії, Швеції, Болгарії, Латвії, Литві – 12 років, 11 років – в Білорусі та Росії. Десятирічки в Європі немає!» - наголосив Голова Комітету.

 

Окрім того, на його переконання, «це призведе до того, що безробітними стануть понад 100 тисяч учителів, виникне потреба у заміні понад 95 млн. примірників підручників».

 

«Такі рішення неприпустимо без обговорення науковцями-спеціалістами за участю провідних педагогів-практиків, управлінців освіти, громадськості на основі врахування вітчизняного і зарубіжного досвіду. Інший шлях – це лише авторитарне адміністрування» - наголосив Голова Комітету.

 

За підсумками цих слухань буде розроблено проект Рекомендацій, які будуть доопрацьовані і затверджені на черговому засіданні Комітету.

 

В слуханнях взяло участь більш ніж 450 учасників, зокрема, представники відповідних міністерств і відомств, Національної академії наук України і Академії педагогічних наук України, громадських організацій, керівники місцевих органів влади, ректори вищих навчальних закладів, директори шкіл, вчителі.

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

05 травня 2024 05:00
02 травня 2024 11:00
25 квітня 2024 15:50
23 квітня 2024 15:43
19 квітня 2024 19:00
11 квітня 2024 14:00
02 квітня 2024 14:00
27 березня 2024 15:00
26 березня 2024 14:00
20 березня 2024 18:12