Відбулося Урочисте вручення дипломів лауреатам Премії Верховної Ради України та стипендіатам Верховної Ради України за 2024 рік
18 грудня 2025 року Голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук вручив дипломи стипендіатам Верховної Ради – молодим ученим, докторам наук, а також лауреатам Премії Верховної Ради педагогічним працівникам України педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти за 2024 рік.
У 2024 році було присуджено 47 Премій Верховної Ради України, а також 50 іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук, розмір кожної з яких становить 181 680 грн.
Урочистій частині передував діалог науковців та педагогів з Головою Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергієм Бабаком та народними депутатами – членами Комітету Сергієм Колебошиним, Юлією Гришиною, Валерієм Колюхом. Лауреати порушували перед народними депутатами проблеми позашкілля, розвитку ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою, проблеми вищої та професійної освіти.
Голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук у своїй промові відзначив, що наука та освіта допомагають країні тримати оборону і водночас закладають основу майбутнього розвитку.
Після урочистої частини тривала змістовна бесіда про виклики науки в умовах війни, про ефективну підтримку науковців та педагогів в державі, прозвучали проблеми, які потребують підтримки парламентарів, зокрема щодо посилення матеріально-технічного та соціального забезпечення в наукових та навчальних установах.
Пишаємось нашими науковцями та вітаємо із заслуженими нагородами!
Читати тут.
виділено $30 млн на розвиток дошкільної освіти в межах «First Steps Forward»
Світовий банк виділив 30 млн доларів США на розвиток дошкільної освіти в межах ініціативи «First Steps Forward». Інвестиції буде спрямовано на:
переоснащення та відкриття 500 локацій надання послуг дошкільної освіти;
обладнання для групових приміщень та укриттів;
комп’ютерне та технічне оснащення;
підтримку професійного розвитку педагогів дошкільної освіти з фокусом на освіту для дітей з ООП;
підтримку громад у впровадженні місцевих стратегій розвитку дошкільної освіти.
Також було надано грант (System Capacity Grant) у розмірі $1,1 млн від Фонду глобального партнерства в галузі освіти (GPE), який буде спрямовано на системну розбудову інституційної спроможності за такими напрямами, зокрема: євроінтеграція, професійна освіта, інклюзивна освіта, а також стратегічне планування з акцентом на розвиток освітньої інфраструктури.
Читати за покликанням.
Прийнято Закон України «Про академічну доброчесність»
18 грудня 2025 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про академічну доброчесність», що є важливим та історичним кроком для розвитку системи освіти і науки в Україні. Закон не має аналогів у державах європейського простору та спрямований на формування і утвердження культури академічної доброчесності відповідно до європейських стандартів у закладах освіти, наукових установах та в суспільстві загалом.
Формування культури академічної доброчесності в закладах освіти та наукових установах сприятиме:
підвищенню довіри до результатів навчання здобувачів освіти;
підвищенню якості освіти шляхом забезпечення самостійності виконання навчальних завдань, дотримання авторських прав та поваги до результатів інтелектуальної праці інших осіб;
підвищенню якості і чесності наукових досліджень, забезпеченню персональної відповідальності авторів за результати наукової діяльності;
формуванню доброчесної поведінки громадян у професійній та суспільній діяльності, зокрема на державній службі, в органах правосуддя, правоохоронних органах, бізнесі тощо.
Закон України «Про академічну доброчесність» передбачає:
визначення змісту академічної доброчесності через базові цінності, визнані світовою академічною спільнотою, а саме: чесність, довіра, повага, справедливість, відповідальність, стійкість та рішучість;
встановлення принципів і правил академічної доброчесності, обов’язкових для всіх учасників освітнього процесу на всіх рівнях освіти, наукових працівників та вступників;
окреслення основних механізмів забезпечення академічної доброчесності в освітній та науковій діяльності;
визначення видів порушень академічної доброчесності, засад академічної відповідальності та основних видів санкцій за такі порушення;
регулювання процедур реагування на порушення академічної доброчесності, з урахуванням особливостей відповідальності здобувачів освіти, керівників закладів освіти і наукових установ, а також наслідків позбавлення наукового ступеня, ступеня вищої освіти чи вченого звання;
внесення змін до законодавства України, необхідних для системного та збалансованого впровадження академічної доброчесності на всіх рівнях освіти та в науковій діяльності;
чітке розмежування питань академічної доброчесності та захисту авторських і суміжних прав, які регулюють різні суспільні відносини;
припинення практики написання навчальних і наукових робіт на замовлення, у тому числі шляхом заборони відповідної реклами та посередницької діяльності.
Закон України «Про академічну доброчесність» створює правові передумови для підвищення якості освіти і науки, утвердження етичних стандартів в академічному середовищі та зміцнення довіри суспільства до результатів освітньої і наукової діяльності.
Читати тут.
Уряд схвалив Державну програму адаптації приміщень укриттів у закладах дошкільної освіти
18 грудня 2025 року Кабінет Міністрів України схвалив проект розпорядження «Про затвердження Державної програми адаптації приміщень діючих закладів дошкільної освіти до вимог цивільного захисту в умовах воєнного стану».
Програма передбачає адаптацію та облаштування приміщень відповідно до чинних вимог законодавства у сфері цивільного захисту, зокрема шляхом створення найпростіших укриттів або споруд подвійного призначення.
Реалізація Програми дасть змогу підвищити рівень захисту життя і здоров’я вихованців та працівників у період воєнного стану, забезпечити безперервність і якість дошкільної освіти в безпечному середовищі, розширити доступ дітей до якісної освіти.
Читати на сайті КМУ за покликанням.
відбулося засідання Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій
17 грудня 2025 року під головуванням Голови Комітету Сергія Бабака відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому були розглянуто питання:
про результати вступної кампанії 2025, у тому числі результати експериментального проекту запровадження державних грантів на здобуття вищої освіти;
про внесення змін до складу робочої групи для підготовки проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування здобуття вищої освіти та надання державної цільової підтримки її здобувачам» (реєстр. № 10399 від 10.01.2024) до другого читання;
про затвердження складу робочої групи щодо підготовки проекту Закону України «Про пріоритетні напрями наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності» (реєстр. № 13629 від 15.08.2025) до другого читання.
Під час розгляду першого питання детально проаналізували і обговорили результати цьогорічної вступної кампанії. Окремий акцент був зроблений на результатах дворічного урядового експерименту щодо надання державної цільової підтримки українським студентам у формі грантів. Голова Комітету Сергій Бабак відзначив дієвість грантової підтримки спеціальностей, важливих для розвитку держави, і поступове вирівнювання освітніх пріоритетів відповідно до реальних потреб країни в умовах війни та майбутньої відбудови. Так, найбільший середній розмір гранту було зафіксовано на спеціальностях:
Стоматологія – 32 820 грн,
Філологія – 29 466 грн,
Архітектура та містобудування – 27 346 грн.
Голова Комітету підкреслив ефективність грантової підтримки з точки зору державних видатків: «За кошти, виділені цьогоріч на грантову підтримку, можна було профінансувати близько 5 000 бюджетних місць, натомість підтримка охопила більше 15 000 контрактних місць. А університети отримали більше коштів, якими можуть самостійно розпоряджатися в межах фінансової автономії».
Підсумовуючи, Сергій Бабак відзначив необхідність не тільки збереження грантової системи, а й її системного вдосконалення, у тому числі і на законодавчому рівні.
З прийнятими рішеннями Комітету можна ознайомитися тут.
Переглянути запис засідання, яке транслювалось у прямому ефірі, у соціальних мережах, можна за покликанням: Youtube, Facebook.
Читати тут.
пропонується до громадського обговорення проект наказу «Про затвердження форм документів для визнання результатів навчання на рівні професійної освіти, здобутих на тимчасово окупованій території України»
Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проект наказу «Про затвердження форм документів для визнання результатів навчання на рівні професійної освіти, здобутих на тимчасово окупованій території України».
Проект наказу розроблено відповідно до Порядку визнання результатів навчання, здобутих на тимчасово окупованій території України, на рівнях професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2025 року № 871.
Соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія: здобувачі професійної освіти, заклади освіти.
Зауваження та пропозиції до проекту наказу приймаються у довільній формі до 30 грудня 2025 року.
Читати за покликанням.
В Україні засновано премію для молодих митців та письменників на честь загиблої художниці Ніки Кожушко
Харківський літературний музей спільно з Благодійним фондом Сергія Жадана та Благодійним фондом «Ніка Генерація» оголошують про старт всеукраїнської премії «Генерація Ніка».
Ця ініціатива створена для підтримки молодих українських митців, які сьогодні формують нову культурну хвилю нашої країни. Премія заснована у пам’ять про талановиту харківську художницю та поетку Вероніку (Ніку) Кожушко, чиє життя обірвала російська ракета 30 серпня 2024 року. Ніці було лише 18 років, але вона залишила по собі десятки художніх робіт та книгу «Час починати танго».
Дедлайн подачі заявок: до 15 січня 2026 року включно.
Читати за покликанням.
«Освіта має стати для ветеранів інструментом повернення до цивільного життя»
«Після 2022 року стало очевидним, що Україна матиме безпрецедентно велику ветеранську спільноту.
За свідченнями самих військових, уже через півроку служби стає зрозуміло, що повернення до попередньої професії буде непростим: досвід війни суттєво змінює людину, а отримані військові спеціальності переважно не мають прямого цивільного еквівалента.
Саме тому ще з 2022-2023 років ми почали готувати системні рішення.
Реформа професійної освіти має працювати для будь-якого дорослого українця, який бажає змінити професію або підвищити кваліфікацію, так і для ветеранів. Ветерани можуть пройти інтенсивну підготовку, адаптовану для дорослих, які вже мають середню або вищу освіту, а після завершення курсу скласти іспит у кваліфікаційному центрі та офіційно отримати право працювати за новою професією», - зазначив у своєму дописі в Telegram Голова Комітету Сергій Бабак.
Більше читайте в інтервʼю за посиланням: surli.cc/lsvaqq.
Німеччина допоможе 400 000 дітям в Україні продовжити навчання в зимовий період
20 мільйонів євро допомоги від Уряду Німеччини дадуть змогу 1380 школам і дитячим садочкам покращити системи опалення та посилити власну енергонезалежність. Цей пакет грошової підтримки також дозволить забезпечити енергопостачання у 10 лікарнях і роботу систем водопостачання. Загалом ця допомога допоможе пережити зиму близько мільйону українців.
Новий пакет грошової підтримки від Уряду Німеччини, направлений через ЮНІСЕФ, допоможе 400 000 дітям у восьми областях України безперервно навчатися очно та у змішаному форматі, навіть в умовах холодної зими.
Завдяки цій допомозі 1380 закладів освіти зможуть зменшити перебої у своїй роботі, пов’язані з відключеннями електроенергії та втратою опалення.
Читати за покликанням.
«Термінологія безбар’єрності»: відбувся розгляд проекту Національного стандарту державної мови
У Міжнародний день прав людини відбувся розгляд проекту Національного стандарту державної мови «Термінологія безбар’єрності» і визначення подальших кроків його імплементації. Захід об’єднав представників органів державної влади, освітян і громадськості для професійного діалогу щодо формування єдиної, коректної та недискримінаційної термінології.
Проект Стандарту спрямований на оновлення мовних підходів у державному управлінні, освіті, культурі та медіа. Його впровадження дасть змогу оновити навчальні програми, підручники та внутрішні документи закладів освіти, а також забезпечити узгодженість термінології в освітньому процесі. Стандарт охоплює ключові поняття безбар’єрності - від універсального дизайну й доступної комунікації до принципів рівності та недискримінації. Упорядкування термінології сприятиме усуненню застарілих і некоректних формулювань та формуванню безбар’єрного середовища в Україні.
Ознайомитися з Довідником безбар’єрності.
Читати за покликанням.
Розпочинається проект CampeX та відкривається подання заявок від університетів
Оголошено про старт проекту CampeX («Підтримка кампусів досконалості»), до якого запрошуються заклади вищої освіти для висловлення своєї зацікавленості щодо участі у конкурсному доборі інвестиційних пропозицій зі створення й розвитку кампусів досконалості в межах спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку інвестиційного проект UIHERP «Удосконалення вищої освіти в Україні заради результатів».
Кампуси досконалості в межах CampeX розглядаються як синергійні міждисциплінарні кластери академічних і дослідницьких підрозділів провідних університетів, що працюють у сучасному просторовому середовищі, демонструють високу якість освіти, інновацій і наукових досліджень у спеціалізованих пріоритетних напрямах, роблять відчутний внесок у розвиток суспільства та мають потенціал до постійного вдосконалення й реагування на нові виклики.
Детальну інформацію про конкурс, вимоги до учасників і адресу для надсилання оприлюднено за посиланням.
Читати за покликанням.
пропонується для громадського обговорення проект професійного стандарту «Фахівець з управління дослідницькими даними»
Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проект професійного стандарту «Фахівець з управління дослідницькими даними», розроблений відповідно до Порядку розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 року № 373 (із змінами), на виконання пункту 1.5 Національного плану щодо відкритої науки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2022 р. № 892-р.
Пропозиції/зауваження приймаються до 20 січня 2026 року.
Читати за покликанням.
Фінал конкурсу Neuro Impact Challenge: посилюєТЬСЯ державно-приватне партнерство в R&D
Відбулося нагородження переможців фіналу Neuro Impact Challenge – ініціативи, спрямованої на розвиток державно-приватного партнерства та налагодження системної взаємодії між наукою, бізнесом й інноваційною екосистемою.
Подія стала платформою, що об’єднала науковців, лікарів, студентів, стартап-команди та ІТ-спеціалістів з усієї країни для пошуку проривних медичних і біотехнологічних рішень за запитом бізнесу.
За результатами фінального відбору журі визначило трьох переможців Neuro Impact Challenge, чиї розробки продемонстрували найбільший потенціал для практичного застосування:
1 місце – FAZENA
Дизайн молекулярного модулятора Phospholipid-transporting ATPase ABCA7 для лікування хвороби Альцгеймера за наявності певних мутацій (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут молекулярної біології та генетики НАН України).
2 місце – CerebroFractal
Оцінювання атрофічних змін головного мозку за допомогою фрактального аналізу (Харківський національний медичний університет).
3 місце – Bogomoletz Institute Research Team
CBN як нейропротектор та антиконвульсант (Національний медичний університет імені О. О. Богомольця).
Читати за покликанням.
Навчитися вчитися − це і є справжня освіта впродовж життя
«Це має бути базовою навичкою людини. За останні шість років ми заклали цю логіку в усе наше освітнє законодавство. Але ухвалити норми недостатньо. Наступний, дуже важливий етап − навчитися ними користуватися і впроваджувати. Освіта впродовж життя має стати частиною культури, адже природньо, що впродовж життя кожен з нас може змінити професію, й не один раз». Про це Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій говорив на форумі «Майбутнє ринку праці України. Стратегія зайнятості населення 2030. Партнерство держави, бізнесу та людей задля економічного відновлення».
Голова Комітету Сергій Бабак долучився до панельної дискусії «Освіта та навички 2030: як готувати кадри для економіки майбутнього». Під час дискусії говорили про реформу та ключові переваги, які надає ініційований Комітетом Закон України «Про професійну освіту», про партнерство бізнесу, держави та освіти. І звісно, про кваліфікаційні центри.
Читати більше у Telegram С. Бабака.
Безоплатний доступ до платформи зі створення відео з використанням ШІ для освітян України
Українським закладам освіти надано безоплатний доступ до платформи зі створення відеоконтенту з використанням технологій штучного інтелекту. Ініціатива реалізується в межах співпраці МОН з компанією Colossyan та спрямована на підтримку освітнього процесу в умовах війни.
Colossyan – це платформа для створення відео на основі штучного інтелекту, яка дозволяє окремим особам та організаціям створювати відео професійної якості безпосередньо з тексту. Технологія Colossyan допомагає зробити відеоспілкування простим та масштабованим і використовується освітянами, компаніями та авторами контенту по всьому світу.
Використання платформи дозволяє педагогам перетворювати вже наявні конспекти, презентації та методичні матеріали на відеоуроки, скорочуючи час на підготовку навчального контенту та зменшуючи навантаження, водночас розширюючи можливості організації освітнього процесу.
Читати за покликанням.
4358 закладів освіти постраждали від бомбардувань та обстрілів, з них 400 зруйновано повністю
Станом на 14 грудня 2025 року 3958 закладів освіти пошкоджено та 400 зруйновано повністю.
Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.
До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.