07 жовтня 2022

72% вчителів успішно склали ЗНО при сертифікації

За інформацією Українського центру оцінювання якості освіти, 72% учасників сертифікації вчителів початкових класів, які взяли участь у незалежному тестуванні, подолали прохідний бал.

За статистикою, участь у першому етапі сертифікації, що передбачав проходження ЗНО, взяли 1855 осіб, що складає 93,5% від зареєстрованих на сертифікацію.

Успішно пройшли незалежне тестування 1335 педагогів з різних регіонів України.

Ці вчителі були допущені до проходження другого етапу, що тривав з 3 до 6 жовтня 2022 року і передбачав самооцінювання власної педагогічної майстерності.

За його підсумками вчителі будуть допущені до третього етапу, під час якого проходитиме вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації.

За проведення другого і третього етапів сертифікації відповідає Державна служба якості освіти та її територіальні органи.

 

У школах планують провести олімпіади

Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України у поточному навчальному році перший етап олімпіад має відбутись протягом жовтня.

Другий етап планується провести протягом листопада-грудня 2022 року.

Третій етап має бути проведений у січні-лютому 2023 року.

У наказі затверджено граничну кількість учасників учнівських команд від кожної області з кожного предмету під час IV етапу Всеукраїнських олімпіад.

Окрім того, документ містить перелік областей, на базі яких планується проведення IV етапу Всеукраїнських олімпіад у 2022/2023 навчальному році.

 

06 жовтня 2022

Україну вперше відвідали делегації міністрів освіти і науки країн ЄС

06 жовтня 2022 року в Івано-Франківську у стінах Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника відбулася зустріч Міністра освіти і науки України з делегацією міністрів освіти і науки країн ЄС: Латвії, Литви, Естонії, Польщі та Чехії з метою обговорення важливих питань освіти та узгодження спільних дій навчання і подальшої підтримки тимчасово переміщених українських дітей в країни Європи.

За інформацією Міністерства освіти і науки України, за 225 днів війни пошкоджено 2 608 закладів освіти, з них 313 – повністю зруйновані. 50% – це школи. Попри жорстоку агресію рф, українська освіта залишається сталою. Понад 5 млн. дітей шкільного та дошкільного віку навчаються та виховуються у школах та садочках. Освітній процес відбувається в профтехах, закладах передвищої та вищої освіти, також функціонують заклади позашкілля. Усі ланки освіти працюють у різних форматах – залежно від безпекової ситуації.

Учасники заходу обговорили питання інтеграції українських дітей в систему освіти європейських країн, зокрема можливість зарахування набутих знань, навичок, оцінок і взаємовизнання в системах освіти країн ЄС та України, соціалізацію учнів, залучення українських викладачів, які перебувають поза межами України в країнах ЄС, до освітнього процесу. Також обговорили створення платформи обліку дітей для здійснення моніторингу формату навчання кожної дитини та синхронізації освітніх програм.

Відповідно до результатів зустрічі в Україні сформована робоча група з питань синхронізації освітніх здобутків дітей, які перебувають за межами митної території України, та дітей, які навчаються в Україні.

Міністри країн Балтії, а також заступники міністрів освіти Польщі і Чехії вкотре запевнили у беззаперечній підтримці України.

 

Нові можливості в ЄС: стипендіальна програма для українських дослідників

Євросоюз анонсував нову програму стипендій для українських дослідників, які вимушені покинути свою країну через війну.

Мета проєкту - підтримати українських дослідників, надавши їм можливість продовжити роботу в Європі.

Долучитися до програми можуть українські аспіранти й докторанти, попередньо узгодивши свою участь із приймаючою організацією, яка подасть заявку від імені дослідника через онлайн-портал «MSCA4Ukraine» (https://sareurope.eu/msca4ukraine/).

Заявки розглядатимуться на постійній основі, допоки не буде розподілений весь бюджет на суму 25 млн. євро.

Ініціатива фінансується ЄС у рамках програми “Дії Марії Склодовської-Кюрі”.

Більш детальну інформацію щодо програми, критеріїв відбору, рекомендацій для заявників та умов участі можна знайти за посиланням: https://sareurope.eu/msca4ukraine/.

 

Інновації для сталого майбутнього: результати панельної дискусії

06 жовтня 2022 року в онлайн-режимі відбулася панельна дискусія, присвячена сталому розвитку та інноваціям. Організаторами заходу були Український фонд стартапів у партнерстві з Міністерством освіти та науки України.

Щодень Україна демонструє мужність та героїчно протистоїть російській збройній агресії, що своєю чергою впливає на сферу науки та інновацій. Тому, зокрема, для швидкого відновлення зруйнованих війною регіонів України та системних зрушень важливо спрямовувати та поєднувати науковий та промисловий потенціал. Також активізувати міжнародну співпрацю у сфері науки та інновацій, забезпечити трансфер технологій та комерціалізації наукових результатів, а також збільшити обсяги інноваційної продукції з високою рентабельністю», – зазначив Олексій Шкуратов.

До панельної дискусії долучилися представники національної та європейської екосистем:

·  Українського фонду стартапів;

·  Директорату науки та інновацій;

·  Європейського інституту інновацій та технологій (EIT);

·  Rethink;

·  Українського фонду стартапів;

·  Міжнародного холдингу «SunRoof».

Спікери розповіли про європейський досвід та перспективи впровадження цілеи? сталого розвитку в Украі?ні; ефективне управління сировинними матеріалами задля забезпечення та розвитку циркулярної економіки; загальні інструменти підтримки сталого розвитку.

Учасники заходу також ознайомилися з кейсом українського стартапу «Sustainable Laboratory» з виробництва екологічного пакування на основі біотехнологій.

Запис трансляції доступний на офіційному ютуб-каналі Фонду.

 

В університеті Переяслава відбулися ХХІ «Сковородинівські читання»

В Університеті Григорія Сковороди в Переяславі відбулася ХХІ Міжнародна конференція «Сковородинівські читання». Протягом двох днів учасники мали можливість відвідати секційні засідання, позапанельні розмови, культурну програму, виставки творчих робіт сковородинівців, екскурсії музеями й історичними місцями Переяслава.

Це знаменита конференція гуртує усіх, хто робить надзвичайно багато для розвитку системи освіти і науки. Учасники презентувати свої розвідки в межах секційних засідань.

 

05 жовтня 2022

У режимі відеоконференції відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій були розглянуті питання:

1. Щодо стану виконання Рішення Комітету від 17 серпня 2022 року “Про стан виконання і проблеми підготовки до початку 2022/2023 навчального року в умовах воєнного стану та шляхи їх розв’язання”.

Відповідно до Закону України “Про комітети Верховної Ради України” щодо здійснення контрольних функцій у частині практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів, їх посадових осіб з питань, віднесених до предметів відання комітетів, підготовки та подання відповідних висновків та рекомендацій на розгляд Верховної Ради України, 17 серпня 2022 року Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій розглянув питання та ухвалив Рішення “Про стан і проблеми підготовки до початку 2022/2023 навчального року в умовах воєнного стану та шляхи їх розв’язання” (протокол № 104).

На виконання доручення Прем’єр-міністра України Д. Шмигаля від 25.08.2022 року № 22524/1/1-22 Міністерство освіти і науки України опрацювало і узагальнило інформаційні матеріали, які надійшли на його адресу від відповідних центральних органів виконавчої влади, обласних державних (військових) адміністрацій, Київської міської державної адміністрації щодо стану виконання Рішення Комітету (узагальнена інформація Міністерства освіти і науки України додається). Також Міністерство фінансів України, обласні державні (військові) адміністрації, Київська міська державна адміністрація на запит Комітету надали інформаційно-аналітичні матеріали із зазначеного питання.

Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення інформацію Кабінету Міністрів України, представлену Міністерством освіти і науки України, щодо виконання Рішення Комітету від 17 серпня 2022 року взяти до відома та ухвалили низку доручень Кабінету Міністрів України та центральним органам виконавчої влади вжити конкретні заходи, спрямовані на вирішення актуальних питань функціонування закладів освіти у 2022/2023 навчальному році.

 2. Щодо стану виконання Рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій від 15.06.2022 року “Про стан забезпечення підручниками та навчальними посібниками закладів загальної середньої освіти України до нового 2022/2023 навчального року”.

Відповідно до Закону України “Про комітети Верховної Ради України” щодо здійснення контрольних функцій у частині практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів, їх посадових осіб з питань, віднесених до предметів відання комітетів, підготовки та подання відповідних висновків та рекомендацій на розгляд Верховної Ради України, 15 червня 2022 року Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій розглянув питання та ухвалив Рішення “Про стан забезпечення підручниками та навчальними посібниками закладів загальної середньої освіти України до нового 2022/2023 навчального року” (протокол № 101), яке було направлено для розгляду та виконання Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, обласних державних (воєнних) адміністрацій.

Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення інформацію Міністерства освіти і науки України щодо стану виконання Рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій  від 15.06.2022 “Про стан забезпечення підручниками та навчальними посібниками закладів загальної середньої освіти України до нового 2022/2023 навчального року” взяти до відома та ухвалили низку доручень Міністерству освіти і науки України, Міністерству фінансів України вжити низку заходів, спрямованих на вирішення питання забезпечення підручниками закладів загальної середньої освіти.

3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” (щодо присвоєння спеціальних звань поліцейським, відрядженим до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання) (реєстр. № 7387 від 17.05.2022, н.д.В.Арешонков, С.Іонушас, О.Бакумов, В.Неклюдов та інші) (доопрацьований).

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою законодавчого врегулювання порядку присвоєння чергових спеціальних звань поліцейським, призначеним на посади, які можуть бути заміщені поліцейськими в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання, згідно з Переліком, затвердженим Указом Президента України.

Для досягнення цієї мети ініціаторами законопроекту пропонується внести зміни до Закону України “Про Національну поліцію” та уточнити процедуру присвоєння спеціальних звань поліцейським, відрядженим до закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання.

Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” (щодо присвоєння спеціальних звань поліцейським, відрядженим до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання) (реєстр. № 7387 від 17.05.2022р., доопрацьований від 18.05.2022р.), внесений народним депутатом України Арешонковим В.Ю. та іншими народними депутатами України, повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” щодо удосконалення порядку відрядження поліцейських до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання та присвоєння їм спеціальних звань (реєстр. № 7387-1 від 02.06.2022, н.д.В.Неклюдов, С.Іонушас, В.Медяник, М.Павлюк).

Поданий законопроект є альтернативним до проекту Закону України про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” (щодо присвоєння спеціальних звань поліцейським, відрядженим до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання) (реєстр. № 7387 від 17.05.2022; далі – проект № 7387). При цьому більшість положень альтернативного законопроекту за своїм змістом є майже тотожними тим, що містяться у проекті за реєстр. № 7387.

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою законодавчого врегулювання порядку відрядження поліцейських до закладів вищої освіти із специфічними  умовами навчання та порядку присвоєння чергових спеціальних звань поліцейським, призначеним на посади, які можуть бути заміщені поліцейськими в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання, згідно Переліку, затвердженого Указом Президента України.

Для досягнення цієї мети ініціаторами законопроекту передбачено внести зміни до статей 71, 80 та 83 Закону України “Про Національну поліцію” та уточнити порядок відрядження поліцейських до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України, та процедуру присвоєння чергових спеціальних звань поліцейським, відрядженим до таких закладів.

Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” щодо удосконалення порядку відрядження поліцейських до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання та присвоєння їм спеціальних звань (реєстр. № 7387-1 від 02.06.2022р.), внесений народним депутатом України Неклюдовим В.М. та іншими народними депутатами України, повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

5. Про проект Постанови про підтримку ініціативи української молоді щодо створення міжнародного студентського молодіжного руху “Врятуй українців! Допоможи Збройним Силам України” (реєстр. № 7642 від 08.08.2022р., н.д.А.Кожем’якін та інші).

У пояснювальній записці до проекту Постанови визначено, що завданням проекту Постанови є забезпечення ефективної підтримки Української держави молоддю всіх країн світу в боротьбі проти російської агресії, що забезпечить суспільний тиск на відповідні уряди та міжнародні організації та сприятиме вирішенню низки питань, життєво важливих для України, насамперед, забезпечення Збройних Сил України сучасною зброєю для захисту громадян та інфраструктури України та забезпечення ефективного контрнаступу Збройних Сил України і звільнення окупованих територій.

Для досягнення цього завдання ініціаторами проекту пропонується підтримати ініціативу української молоді щодо створення міжнародного студентського молодіжного руху “Врятуй українців! Допоможи Збройним Силам України”, а також дати доручення Кабінету Міністрів України щодо надання організаційної та інформаційної допомоги ініціаторам створення зазначеного руху.

Створення такого руху дасть можливість через розбудову поширеної та розгалуженої мережі студентських організацій в усіх країнах світу швидко, креативно, комунікативно, ефективно та потужно впливати на ситуацію для вирішення життєво важливих для українського народу та Збройних Сил України питань.

Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної України про підтримку ініціативи української молоді щодо створення міжнародного студентського молодіжного руху “Врятуй українців! Допоможи Збройним Силам України” (реєстр. № 7642 від 08.08.2022р.), внесений народним депутатом України Кожем’якіним А.А. та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду в першому читанні повернути суб?єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

6. Про проект Закону про внесення змін до Законів України “Про громадянство України” та “Про забезпечення функціонування української мови як державної” щодо умов прийняття до громадянства України  (реєстр. № 7606 від 28.07.2022, КМУ).

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою запровадження комплексного іспиту з основ Конституції України, історії України як умови для прийняття до громадянства України, а також приведення у відповідність до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» виконання умови щодо володіння державною мовою деякими категоріями осіб.

Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Законів України «Про громадянство України» та «Про забезпечення функціонування української мови як державної» щодо умов прийняття до громадянства України» (реєстр. № 7606 від 28.07.2022р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу.

7. Про створення робочої групи з напрацювання ініціатив із нормативно-правового забезпечення функціонування корпоративних закладів освіти.

На виконання Рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій від 18.07.2022 року (протокол № 103) про створення при Комітеті Робочої групи з напрацювання ініціатив із нормативно-правового забезпечення функціонування корпоративних закладів освіти (пункт 3 Рішення Комітету), народні депутати України - члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення затвердити персональний склад Робочої групи з напрацювання ініціатив із нормативно-правового забезпечення функціонування корпоративних закладів освіти.

8. Про створення робочої групи для підготовки до другого читання проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України (реєстр. № 5450 від 29.04.2021).

З метою підготовки до другого читання проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України (реєстр. № 5450 від 29.04.2021р.), поданого Кабінетом Міністрів України, народні депутати України - члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення затвердити робочу групу.

9. Про внесення змін до плану роботи Комітету з питань освіти, науки та інновацій на період восьмої сесії дев’ятого скликання.

Заслухавши та обговоривши інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергія Бабака, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення Інформацію Голови Комітету щодо внесення змін до плану роботи Комітету на період восьмої сесії дев’ятого скликання взяти до відома та затвердити внесені зміни до плану роботи Комітету.

 

Цифрові девайси для освіти: розпочато забезпечення закладів освіти хромбуками за підтримки Google та ЮНЕСКО

Розпочалося доставлення хромбуків для забезпечення потреб українських педагогічних працівників. Щоб охопити проєктом якомога більше освітян, які потребують девайсів для організації освітнього процесу, зокрема за дистанційною формою, компанія «Google» прийняла рішення про збільшення розміру допомоги з 43 тисячі ноутбуків «Chromebook» до 50 тисяч пристроїв.

Проєкт є продовженням ініціативи «Ноутбук кожному вчителю», а його реалізація стала можливою завдяки домовленостям Міністерства освіти і науки України з компанією «Google» та за підтримки Організації Об'єднаних Націй з питань освіти, науки і культури ЮНЕСКО.

Також 250 університетам і коледжам надано безкоштовний доступ до преміальних функцій Google Workspace for Education протягом шести місяців.

 

У 80% профтехів освітній процес відбувається в очному або змішаному режимі

Цьогоріч вступна кампанія до профтехів триватиме до 01 листопада 2022 року, однак 83 тис. 170 учнів, які вступили до закладів ПТО, вже розпочали навчання. Загалом близько 227 тис. здобувачів розпочали новий навчальний рік у професійно-технічних закладах освіти.

Сьогодні функціонує 564 заклади. З них освітню діяльність у традиційному форматі здійснюють 157 профтехів, 287 – у змішаному і 120 дистанційно.

У 80% закладів заняття відбуваються в очному або змішаному режимах.

Також готується до запуску онлайн-платформи «Професійна освіта онлайн», яка допоможе учням навчатися робітничим професіям швидко і безперешкодно.

З метою популяризації профтехосвіти триває промокампанія «Все працює завдяки нам», де презентують робітничі професії, а головний проморолик кампанії транслюється на національному та регіональних телебаченні країни.

 

Підготовлено брошуру про те, як повернутися до навчання в українські школи із-за кордону

Офіс Віцепрем’єрки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції у співпраці з Міністерством освіти і науки України оновили брошуру про організацію навчання дітей, які вимушені були виїхати за кордон через війну, та повертаються до навчання в українських школах.

У будь-який момент українські діти можуть повернутися до навчання у своїй школі в Україні та перевестися з однієї форми навчання на іншу (наприклад, з дистанційної на очну).

Завантажити брошуру можна за посиланням.

 

04 жовтня 2022

Залишки освітньої субвенції повинні ефективно працювати на підтримку освіти та економіки України

Міністерство освіти і науки України повідомляє, що за інформацією Державної казначейської служби, залишки коштів освітньої субвенції станом на 01.01.2022 становили 5 657,5 млн грн, станом на 01.09.2022 – 9 184,1 млн гривень.

У період, коли кошти державного бюджету насамперед спрямовують на захист територіальної цілісності, збереження життя і здоров’я її громадян, залишки освітньої субвенції не мають накопичуватись, а повинні бути спрямовані на підтримку освіти та економіки України.

У разі забезпечення в повному обсязі оплати праці з нарахуваннями педагогічним працівникам на поточний бюджетний рік, засновники можуть спрямовувати залишки коштів за освітньою субвенцією на оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти.

Залишки коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду в наступному бюджетному періоді за рішенням засновника можуть бути використані на будь-які напрями, що стосуються оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти, зокрема поточний та капітальний ремонт закладів, придбання обладнання для їдалень (харчоблоків), сучасних меблів, оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами й мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів, STEM-лабораторіями, оснащення необхідним обладнанням інклюзивно-ресурсних центрів тощо.

 

У Німеччині відкрився український освітній хаб

Український хаб у Німеччині розпочав роботу в Лейпцигу за підтримки найбільшого міжнародного фонду «DVV International», який опікується навчанням упродовж життя.

Місія мережі українських освітніх хабів за кордоном – надати можливість нашим дітям продовжити навчатись за українською державною програмою, а їхнім батькам – опанувати найзатребуваніші навички на ринку праці задля подальшого працевлаштування. Саме тому цей проєкт був визначений пріоритетним у сфері освіти під час війни.

Українські освітні хаби реалізують концепцію навчання упродовж життя (Life Long Learning), адже у сучасному світі знання застарівають дуже швидко і для того, щоб бути конкурентоспроможними, необхідно постійно вдосконалюватися.

Наразі відкрито 16 освітніх хабів як в Україні, так і в інших країнах, зокрема у Польщі, Словаччині, Угорщині, Чехії, Болгарії, Швейцарії та Великій Британії і ось – у Німеччині.

Офіційний сайт українського освітнього хабу в Німеччині  germany.eduhub.org.ua

Офіційний сайт мережі українських освітніх хабів  eduhub.org.ua.

 

03 жовтня 2022

Понад 2 млн. учнів навчається в очному та змішаному форматі

Другий місяць у садочках, школах, профтехах, коледжах та університетах триває освітній процес.

За інформацією Міністерства освіти і науки України станом на 03 жовтня 2022 року функціонує 12 тис. 912 шкіл.

В очному або змішаному форматі освітній процес відбувається у 7 714 школах, де навчається понад 2 млн 126,5 тис. учнів. На жаль, у зв'язку із безпековою ситуацією 5 198 ЗЗСО працюють дистанційно.

34, 9 тис. учнів з особливими освітніми потребами навчаються у понад 25 тис. інклюзивних класах.

Діти з ООП можуть отримувати корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги, реабілітаційні заходи дистанційно в закладах спеціальної освіти. Нині функціонує 278 таких закладів, де займається майже 31,5 тис. учнів.

До освітнього процесу в Україні залучені й 161 389 учнів з-поміж внутрішньо переміщених осіб.

 

02 жовтня 2022

Президент України відзначив освітян державними нагородами

З нагоди Дня працівників освіти Указом Президента України  державними нагородами було відзначено 97 педагогів, серед яких учителі, директори закладів освіти та викладачі.

Українські освітяни були нагороджені орденами та їм було присвоєно почесні звання за значний особистий внесок у розвиток національної освіти, підготовку кваліфікованих фахівців, мужність і самовідданість, виявлені у захисті суверенітету та територіальної цілісності України, багаторічну плідну педагогічну діяльність та високий професіоналізм

 
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

05 липня 2024 12:30
05 липня 2024 12:00
03 липня 2024 16:00
28 червня 2024 08:00
21 червня 2024 12:29
19 червня 2024 16:37
18 червня 2024 13:47
17 червня 2024 16:00
06 червня 2024 14:30
06 червня 2024 14:20