Про головне

Перейти до розділу
02 червня 10:15
Інформація Міністерства закордонних справ України щодо надання підтримки дітям з України, які змушені були залишити нашу державу
посилання...

Діяльність Комітету

15 червня 2022, 15:00

Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 15 червня 2022 року

15 червня 2022 року у режимі відеоконференції відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Воронов В.А., Гришина Ю.М., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г.

Також у засіданні брали участь Перший заступник Міністра освіти і науки України Вітренко Андрій Олександрович, заступник Міністра освіти і науки України Рогова Віра Борисівна, директор Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти” Баженков Євген Володимирович, президент громадської спілки “Українська асоціація видавців і книгорозповсюджувачів” Афонін Олександр Васильович, видавець, генеральний директор видавництва “Ранок”, голова наглядової ради корпорації “Ранок” Круглов Віктор Володимирович, керівник експертної групи з питань державно-громадського управління освітою директорату дошкільної та шкільної освіти Міністерства освіти і науки України Божинський Володимир Святославович, представники освітянської та наукової спільноти, експерти.

На початку засідання Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій привітав з Днем народження народного депутата України, голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету з питань освіти, науки та інновацій Олену Лис.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій були розглянуті питання:

 

1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту (реєстр. № 7396 від 22.05.2022, н.д.С.Бабак, Р.Грищук, О.Лис, С.Колебошин, О.Коваль, Ю.Гришина та інші) (доопрацьований).

Відповідно до п. 2 Пояснювальної записки законопроекту його метою і завданням є цифровізація освіти. Законопроектом пропонується внести зміни до окремих норм Закону України “Про освіту”, Закону України “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус”, які розширять можливості державної інформаційної системи “Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту”, що дозволить забезпечити збір, обробку та зберігання освітньої інформації для розподілу коштів освітньої субвенції, замовлення підручників, підвищення кваліфікації педагогічних працівників тощо, в тому числі шляхом взаємодії з іншими електронними освітніми інформаційними системами; взаємодію зі сторонніми електронними освітніми інформаційними системами та ресурсами для організації освітнього процесу для всіх форм здобуття освіти; ведення ділової документації закладів загальної середньої освіти в електронній формі, зокрема в електронних класних журналах; подання фінансової та статистичної звітності закладів освіти; обліку закладів дошкільної освіти, загальної середньої освіти, позашкільної освіти, дітей дошкільного та шкільного віку, вихованців, учнів, слухачів, працівників закладів освіти; формування обліку неохоплених навчанням дітей.

Заслухавши та обговоривши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака, голови підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Олени Лис, голови підкомітету з питань вищої освіти Юлії Гришиної, враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях від 31 травня 2022 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерство фінансів України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту” (доопрацьваний) (реєстр. № 7396 від 22.05.2022), поданий народним депутатом України Бабаком С.В. та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу.

 

2. Про затвердження внесення до порівняльної таблиці проекту Закону про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 7325 від 28.04.2022) (друге читання) додаткових пропозицій і поправок народних депутатів України – членів Комітету.

Заслухавши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака, голови підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Олени Лис до проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 7325), який готується до розгляду у другому читанні, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення внести наступні пропозиції народних депутатів України – членів Комітету до порівняльної таблиці даного законопроекту, розглянути і затвердити їх у встановленому порядку:

№ п/п

Текст законопроекту, прийнятого за основу

Пропозиція Комітету

1.

1) зупиняють дію:

положення частини третьої статті 10 цього Закону в частині тривалості освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти не менше 175 навчальних днів;

 

1)     зупиняють дію:

положення частини третьої статті 10 цього Закону;

2.

положення частини другої та частини п’ятої статті 12 щодо кількості учнів у класі (наповнюваності класу) державного, комунального закладу освіти;

положення частин другої та  п’ятої статті 12 цього Закону щодо максимальної кількості учнів у класі (наповнюваності класу) державного, комунального закладу освіти, крім здобуття освіти за очною (денною) або вечірньою формою;

 

3.

 

2)      тривалість навчального року, дата його початку та/або закінчення визначаються Кабінетом Міністрів України.

 

3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 7325 від 28.04.2022, н.д.С.Бабак, О.Лис, С.Колебошин, С.Мінько, Н.Піпа та інші) (друге читання).

Метою законопроекту є зупинення на час дії в Україні воєнного стану окремих норм Закону України “Про повну загальну середню освіту”, які неможливо або складно виконати.

Реалізація положень законопроекту дозволить забезпечити безперервне функціонування системи загальної середньої освіти.

Під час підготовки до другого читання надійшло 11 пропозицій та поправок від 15 народних депутатів України, з яких 6 враховано повністю, 1 враховано частково, 2 враховано редакційно, 2 відхилено.

Заслухавши та обговоривши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака, враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях від 13 червня 2022 року, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану” (реєстр. № 7325 від 28.04.2022), поданий народним депутатом України Бабаком С.В. та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду прийняти в другому читанні та в цілому.

 

4. Про стан забезпечення підручниками та навчальними посібниками закладів загальної середньої освіти України до нового 2022/2023 навчального року.

Заслухавши і обговоривши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака, заступника Міністра освіти і науки України Віри Рогової, Секретаря Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Наталії Піпи “Про стан забезпечення підручниками та навчальними посібниками закладів загальної середньої освіти України до нового 2022/2023 навчального року”, Комітет відзначив, що центральним органом державної виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки проводиться відповідна робота із забезпечення видання підручників, посібників, методичної літератури та організації наукового і програмно-методичного забезпечення відповідних закладів освіти.

Визначена концепцією Нової української школи модернізація системи загальної середньої освіти зорієнтована на створення такого освітнього простору, в якому б в умовах психологічної комфортності зростали самодостатні, освічені, підприємливі, активні громадяни, готові критично оцінювати життєві ситуації, ставити перед собою певні цілі, самостійно приймати відповідальні рішення на основі прогнозу їх можливих наслідків. Пріоритетним у реалізації концептуальних засад реформи стало впровадження компетентнісного підходу в освітній процес. Водночас, підручник залишається основним інструментом, який забезпечує змістове наповнення освітнього процесу та створює умови реалізації освітніх програм закладів освіти й досягнення обов’язкових результатів навчання, визначених державними стандартами освіти.

26 травня 2021 року Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій проведено слухання у Комітеті “Якість підручників та навчальних посібників для “Нової української школи”, за наслідками яких було ухвалено Закон України про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури.

Законом встановлені чіткі вимоги до якості навчальної літератури, уточнені норми щодо організації проведення не лише експертизи навчальної літератури, а й проведення апробації, встановлено вимоги до електронного додатку, закріплено на законодавчому рівні, що електронний додаток є складовою частиною підручника тощо.

Державним бюджетом України на 2022 рік було передбачено фінансування видатків для видання навчальної та навчально-методичної літератури для учнів та педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, а саме: підручників для 5 класу закладів загальної середньої освіти для Нової української школи; підручників для 9 класу закладів загальної середньої освіти; підручників і посібників для осіб з особливими освітніми потребами закладів загальної середньої освіти; підручників шрифтом Брайля для осіб з особливими освітніми потребами закладів загальної середньої освіти; навчальних посібників серії «Шкільна бібліотека»; навчально-методичних посібників для педагогічних працівників. Загальна сума видатків для видання підручників і посібників для закладів загальної середньої освіти  становить 1 328 950, 3 тис. грн.

За інформацією Міністерства освіти і науки України, на цей час проведено конкурсний відбір підручників для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників (підручники для 5 класу) із 49 назв підручників; експериментально упроваджуються засади нового державного стандарту базової середньої освіти (навчальні видання для 6 класу); завершено конкурс підручників для 9 класу закладів загальної середньої освіти; підручники готові для друку; підготовлено до видання 63 назви підручників/посібників для осіб з особливими освітніми потребами, які раніше не видавалися.

Проте російська військова агресія проти нашої країни призвела до того, що внаслідок секвестру Державного бюджету України на 2022 рік показник, зокрема в частині, передбаченої на видання підручників (у тому числі з мов національних меншин та з аудіосупроводом) для учнів та педагогічних працівників для 5 та 9 класів з навчанням українською мовою та мовами національних меншин закладів загальної середньої освіти, становить 0 грн. Загальна сума, необхідна Міністерству освіти і науки України для фінансування підручників та посібників для закладів освіти, у виданні яких у 2022 році є нагальна потреба, загальним накладом 17 043 956 примірників, становить 1 689 888,4 тис грн.

Окрім цього, потребує врегулювання формування накладів резервного фонду підручників Міністерства освіти і науки України задля забезпечення потреб здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування) або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).

Враховуючи викладене, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення затвердити Рішення Комітету, яке містить комплекс необхідних заходів, спрямованих на вирішення питання фінансування підручників та посібників для закладів освіти, у виданні яких у 2022 році є нагальна потреба, загальним накладом 17 043 956 примірників, що становить 1 689 888,4 тис грн., а також врегулювання формування накладів резервного фонду підручників Міністерства освіти і науки України задля забезпечення потреб здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування) або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).

 

5. Про проект Постанови Верховної Ради України “Щодо особливостей присудження премій Верховної Ради України у сфері освіти”.

Зазначеним проектом Постанови пропонується призупинити у 2022 році присудження премій Верховної Ради України педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти та найкращим учасникам зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти.

В умовах забезпечення оборони України, захисту безпеки населення через військову агресію Російської Федерації проти України, скасування здобувачам освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, проходження державної підсумкової атестації, неможливістю проведення сесій обласних рад в окремих областях України, де ведуться бойові дії або які окуповані, та відповідно неможливістю висунення кандидатур на присудження щорічної премії Верховної Ради України педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти, а також у зв’язку з необхідністю спрямування усіх ресурсів, у тому числі фінансових, насамперед на здійснення заходів щодо відсічі збройної агресії та захисту держави потрібно призупинити присудження премій Верховної Ради України педагогічним працівникам закладів освіти та найкращим учасникам зовнішнього незалежного оцінювання.

У зв’язку з викладеним народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України “Щодо особливостей присудження премій Верховної Ради України у сфері освіти у 2022 році” включити до порядку денного сесії Верховної Ради України та за наслідками його розгляду прийняти в цілому.

 

6. Про строки проведення конкурсів на Премію Верховної Ради України молодим ученим та іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук.

У зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України у нашій державі був введений воєнний стан. Багато наукових та освітніх установ постраждали від цієї агресії і вимушені були перейти на особливий режим роботи. Через це фактично було зупинено проведення конкурсів на Премію Верховної Ради України молодим ученим та іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук.

Наразі роботу науковців, крім тих, що перебувають на окупованій території та лінії зіткнення, практично відновлено. З метою підтримки молодих учених у складних умовах війни організацію і проведення вказаних конкурсів доцільно відновити. Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій уже отримав від окремих відомств та організацій подання на Премію Верховної Ради України молодим ученим за 2022 рік, проте через початок війни не всі установи встигли зробити відповідне подання.

Крім того, Службі безпеки України відповідно до пункту 7 Постанови Верховної Ради України від 03.11.2021 № 1851-IX “Про внесення змін до деяких постанов Верховної Ради України щодо нагородження відзнаками Верховної Ради України у сфері освіти і науки” необхідно визначити та затвердити особливості подань робіт, які містять або можуть містити відомості, що становлять державну таємницю, та забезпечити проведення відповідної частини конкурсів.

У зв’язку з викладеним народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення, у якому скоригували терміни подачі робіт на конкурси відповідно до Постанови Верховної Ради України від 05.02.2019 № 2675-VIII “Про Премію Верховної Ради України молодим ученим” на Премію Верховної Ради України молодим ученим за 2022 рік та відповідно до Постанови Верховної Ради України від 05.02.2019 № 2676-VIII “Про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук” на іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук на 2023 рік.

 

7. Про затвердження остаточної версії звернення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій до провідних університетів демократичних країн світу.

Як зазначено у Зверненні, сьогодні держава-агресор здійснює відвертий геноцид українського народу, зокрема безжалісно вбиває українських дітей, примусово вивозить їх у Росію, спалює українські книги та підручники, руйнує інфраструктуру закладів освіти і науки, змушує школярів на окупованих територіях України здобувати освіту ворожою російською мовою. З початку повномасштабного вторгнення окупантів в Україні зруйновано понад 1900 дитячих садочків, шкіл, коледжів, інститутів та університетів.

Понад 50 топових університетів Європи та США вже офіційно засудили війну в Україні. Частина з них припинила спільні освітні та наукові проекти з російськими університетами та співпрацю з їх науковцями.

Водночас у світі є й такі заклади освіти, які через відсутність достовірної інформації не визначились зі своєю позицією щодо війни в Україні.

У Зверненні Комітету міститься заклик до провідних університетів світу, які відстоюють демократичні цінності, дотримання прав людини та збереження її життя і здоров?я, припинити співробітництво з державою-агресором та Республікою Білорусь у сфері освіти і науки.

Враховуючи вищезазначене, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення затвердити текст остаточної версії Звернення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій до провідних університетів демократичних країн світу і розмістити це Звернення на офіційному веб-сайті Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій та інформаційних ресурсах Верховної Ради України; звернутись до Міністерства закордонних справ України з проханням надіслати Звернення Комітету з питань освіти, науки та інновацій англійською мовою до провідних університетів світу.