01 грудня 2021 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Воронов В.А., Гришина Ю.М., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Павленко Р.М.
Також у засіданні брали участь Міністр освіти і науки України Шкарлет С.М., заступник Міністра освіти і науки України Рогова В.Б., заступник Міністра молоді та спорту України Панченко Л.В., генеральний директор Директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей Міністерства соціальної політики України Колбаса Р.С., заступник директора Директорату правосуддя та кримінальної юстиції – начальник головного управління з питань правосуддя Міністерства юстиції України Стефанюк У.І., начальник юридичного управління Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Колтирін О.О., представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти.
Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій були розглянуті питання:
1. Проект Закону про юстицію, дружню до дитини (реєстр. № 5617 від 04.06.2021, КМУ).
Відповідно до Пояснювальної записки законопроекту його метою є посилення захисту прав і ресоціалізація неповнолітніх, що вчинили кримінальні правопорушення. Законопроект має на меті створення умов для організації та ефективного функціонування юстиції, дружньої до дитини, що відповідає вимогам Конвенції про права дитини та іншим міжнародним стандартам щодо прав дитини і є законодавчою основою для забезпечення запобігання правопорушенням у дитячому середовищі, належного поводження з дітьми у контакті з законом та їх соціальної реабілітації, запобігання вторинній віктимізації дітей, які є потерпілими або свідками.
У законопроекті пропонується передбачити нові поняття і терміни у законодавстві (дитина у конфлікті із законом, юстиція щодо дітей, соціально-психологічна реабілітація дитини у конфлікті із законом, корекційна програма, відновні заходи та ін.), принципи юстиції, дружньої до дитини, положення про поводження з дітьми, які вчинили правопорушення і потрапили до системи правосуддя, а також з дітьми, які є потерпілими або свідками і потребують застосування заходів соціальної реабілітації, положення про альтернативні кримінальному провадженню та судовому розгляду можливості реагування на правопорушення дітей, зокрема з проведенням процедури відновного примирення (медіації), або без неї із застосуванням одного чи декількох відновних заходів, спрямованих на соціальну реабілітацію дитини і запобігання повторному вчиненню нею правопорушень.
Комітет у межах своєї компетенції розглянув законопроект та відзначає, що ним пропонується внесення змін до:
Закону України “Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей”, з якого вилучаються школи соціальної реабілітації та професійні училища соціальної реабілітації органів освіти (зміни до статей 1, 8); а також пропонується замінити загальноосвітні школи та професійні училища на центри соціально-психологічної реабілітації дітей (ст. 9 зазначеного Закону);
Закону України “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, з якого вилучаються професійні училища соціальної реабілітації;
Закону України “Про охорону дитинства”, якими пропонується, що діти у віці після досягнення ними 11-річного віку до досягнення віку, з якого настає кримінальна відповідальність, які вичинили суспільно небезпечні діяння, що відповідно до Особливої частини Кримінального кодексу України відносяться до тяжких чи особливо тяжких; а також діти, звільнені з установ виконання покарання, можуть влаштовуватись до центрів соціально-психологічної реабілітації дітей.
На сьогодні в Україні функціонує одна школа соціальної реабілітації, у якій перебуває 10 дітей на 60 працівників. Витрати на утримання одного неповнолітнього у такій школі становить понад 894 тис. грн. на рік з державного бюджету. Відповідно до статті 87 Бюджетного кодексу України цей заклад фінансується з державного бюджету.
Водночас в Україні діють центри соціально-психологічної реабілітації дітей. За даними державної статистики у 2020 році в Україні функціонувало 75 таких центрів, планова місткість (місць) яких складала 3025 дітей. На кінець звітного 2020 року у центрах соціально-психологічної реабілітації перебувало 2100 дітей, з них на стаціонарному перебуванні перебувала 2061 дитина, на денному – 39 дітей. Тобто, планова місткість таких закладів дозволяє надавати послуги соціально-психологічної реабілітації ще 925 дітям. Відповідно до статей 89 та 90 Бюджетного кодексу України фінансування центрів соціально-психологічної реабілітації дітей здійснюється за рахунок місцевого бюджету (фінансування у 2020 році з такого бюджету склало 426 млн. 271 тис. грн).
Кабінет Міністрів України аргументує свою законодавчу пропозицію тим, що методики соціально-психологічної роботи з дітьми, які наразі влаштовуються у загальноосвітні школи соціальної реабілітації, та значна кількість вихованців центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, які мають подібний, проте не встановлений досвід протиправної поведінки, мають багато спільних рис. Тому законопроектом пропонується передбачити можливість роботи з такими дітьми в умовах одного закладу. Зокрема, законопроектом пропонується ліквідувати загальноосвітні школи та професійні училища соціальної реабілітації шляхом запровадження спеціалізації центрів соціально-психологічної реабілітації дітей.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Ольги Коваль, враховуючи рішення підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти від 22 листопада 2021 року, а також експертні висновки Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики, Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України, Офісу Генерального прокурора, Національної академії наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про юстицію, дружню до дитини” (реєстр. № 5617 від 04.06.2021), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та доопрацювати до другого читання з урахуванням зауважень і пропозицій Комітету.
Рішення Комітету направити до Комітету з питань правової політики.
2. Проект Постанови про заходи щодо посилення соціально-трудових гарантій медичних працівників та державної підтримки дітей медичних працівників, які померли внаслідок інфікування коронавірусною хворобою (COVID-19) (реєстр. № 5683 від 18.06.2021, н.д.Н.Королевська, М.Цимбалюк, О.Качура, А.Урбанський та інші).
За твердженням авторів проекту Постанови цим документом передбачається посилення соціального захисту та забезпечення належних трудових гарантій медичних працівників та створення умов для підтримки з боку держави дітей медичних працівників, які померли внаслідок інфікування коронавірусною хворобою (COVID-19).
Зокрема, Кабінету Міністрів України пропонується доручити в одномісячний строк з дня прийняття цієї Постанови подати на розгляд Верховної Ради України законопроекти, спрямовані на урегулювання питань:
запровадження окремої бюджетної програми для забезпечення житлом медичних працівників, які потребують поліпшення житлових умов, а також випускників державних вищих медичних (фармацевтичних) закладів освіти, які працевлаштовуються на роботу не за їх постійним місцем проживання;
здійснення страхових виплат медичним працівникам державних і комунальних закладів охорони здоров’я у разі захворювання коронавірусною хворобою (COVID-19), за умови, що таке захворювання пов’язане з виконанням професійних обов’язків в умовах підвищеного ризику зараження – в обсязі до 100-кратного розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року;
віднесення дітей медичних працівників, смерть одного із батьків яких настала внаслідок інфікування коронавірусною хворобою (COVID-19) у зв’язку з виконанням професійних обов’язків, до категорії дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки;
надання державної цільової підтримки для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних та комунальних закладах освіти дітям медичних працівників, смерть одного із батьків яких настала внаслідок інфікування коронавірусною хворобою (COVID-19) у зв’язку з виконанням професійних обов’язків;
зарахування до стажу роботи у подвійному розмірі роботи медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання серед людей на коронавірусну хворобу (COVID-19);
удосконалення захисту від посягання на життя і здоров’я, погроз або насильства щодо медичних працівників у зв'язку з виконанням ними своїх професійних обов’язків та захисту від перешкоджання їх службовій діяльності.
Кабінету Міністрів України в одномісячний строк з дня прийняття цієї Постанови забезпечити розроблення та затвердження відповідних нормативно-правових актів, спрямованих на урегулювання питань:
забезпечення поетапного протягом 2021-2023 років щорічного підвищення не менше ніж на 50 відсотків заробітної плати медичним працівникам державних та комунальних закладів охорони здоров’я;
стимулювання підвищення кваліфікаційного рівня медичними працівниками, у тому числі за кордоном;
оплати праці медичних працівників з догляду за дітьми та фінансування утримання в закладах охорони здоров'я дітей, які залишились без батьківського піклування, на період до влаштування їх у заклади інституційного догляду та виховання дітей.
Водночас, до моменту реалізації Міністерством соціальної політики України впровадження альтернативних форм для тимчасового цілодобового влаштування дітей (патронатні сім’ї, соціальні центри тощо) будинки дитини утримуватимуться з Державного бюджету України за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я та коштів місцевих бюджетів.
Разом з тим, реалізація запропонованого проектом Постанови механізму потребуватиме розробки проєкту Закону про внесення змін до Державного бюджету України та впливатиме на видаткову частину Державного бюджету України.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Ольги Коваль, враховуючи рішення підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти від 22 листопада 2021 року, а також експертні висновки Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови про заходи щодо посилення соціально-трудових гарантій медичних працівників та державної підтримки дітей медичних працівників, які померли внаслідок інфікування коронавірусною хворобою (COVID-19) (реєстр. 5683 від 18.06.2021), внесений народними депутатами України Королевською Н.Ю., Цимбалюком М.М., Качурою О.А. та іншими, за результатами розгляду його на пленарному засіданні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Рішення Комітету направити до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
3. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (реєстр. № 5450 від 29.04.2021, КМУ).
Відповідно до Пояснювальної записки законопроекту його метою є «удосконалення функціонування системи позашкільної освіти, підвищення якості позашкільної освіти, розширення доступу до позашкільної освіти, розвиток закладів позашкільної освіти усіх форм власності, інших суб’єктів освітньої діяльності в системі позашкільної освіти».
Також у Пояснювальній записці зазначено, що необхідність прийняття акта зумовлено потребою в удосконаленні системи позашкільної освіти та приведення Закону України “Про позашкільну освіту” у відповідність до Закону України “Про освіту”.
Комітет у межах своєї компетенції розглянув законопроект та відзначає, що ним пропонується внести зміни до Закону України “Про позашкільну освіту” та Закону України “Про освіту”, якими врегульовуються питання забезпечення якості позашкільної освіти; ресурсного (інформаційного, науково-методичного, матеріально-технічного) забезпечення закладів позашкільної освіти; прав та обов’язків учасників освітнього процесу; призначення на посаду керівника закладу позашкільної освіти (за результатами конкурсного відбору) тощо.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти Романа Грищука, Міністра освіти і науки Сергія Шкарлета, враховуючи рішення підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти від 29 листопада 2021 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Уповноваженого Президента України з прав дитини, Національної академії наук України, Державної служби якості освіти України, Міжнародної асоціації позашкільної освіти, ГО “Асоціація розвитку освітньої політики”, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України” (реєстр. № 5450 від 29.04.2021), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.
4. Проект Закону про деокупацію (формула Свободи) (реєстр. № 5093 від 18.02.2021, н.д.О.Савчук).
Відповідно до Пояснювальної записки законопроекту його метою є “впровадження у законодавче поле чіткого поняття деокупації, як завдання української держави, закріплення принципів і послідовності етапів реінтеграції окупованих Російською Федерацією територій – Автономної Республіки Крим та міста Севастополь, окремих районів Донецької та Луганської областей, а також створення правових механізмів відновлення суверенітету та правопорядку на території, звільненій від тимчасової окупації, визначення засобів для захисту прав і свобод громадян України, які перебувають на тимчасово окупованій території України, та національних інтересів України”.
Як зазначено у Пояснювальній записці, законопроектом визначається поняття деокупації тимчасово окупованої території України, встановлюються етапи деокупації та правові заходи, правові наслідки для осіб, які причетні до тимчасової окупації території України, гарантії населення на звільнених від окупації територіях.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти Романа Грищука, враховуючи рішення підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти від 29 листопада 2021 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про деокупацію (формула Свободи)” (реєстр. № 5093 від 18.02.2021), поданий народним депутатом н.д.Савчук О.В., за результатами розгляду у першому читанні відхилити.
Рішення Комітету надіслати до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
5. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про фізичну культуру і спорт” (реєстр. № 5848 від 12.08.2021, КМУ).
Відповідно до Пояснювальної записки законопроекту його метою є:
"визначення повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері фізичної культури і спорту, а також центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки в частині розвитку фізичного виховання та розвитку спорту в закладах освіти;
адаптація вітчизняної системи спорту вищих досягнень до сучасних соціально-економічних умов з урахуванням світових тенденцій розвитку спорту;
широке залучення інститутів громадянського суспільства до реалізації державної політики у сфері фізичної культури і спорту на засадах рівноправного партнерства;
врегулювання діяльності закладів спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання;
визначення основних завдань та принципів діяльності спортивних клубів;
визначення загальних засад впровадження та адміністрування електронних інформаційно-аналітичних систем та сервісів, електронних реєстрів”.
Як зазначено у Пояснювальній записці, законопроектом пропонується внести зміни до Закону України “Про фізичну культуру і спорт”, якими: визначити повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері фізичної культури і спорту, визначити на державному рівні платформи реалізації окремих актів, підписаних Україною, зокрема, Конвенції Ради Європи проти маніпулювання спортивними змаганнями та Міжнародної конвенції про боротьбу з допінгом у спорті; сприяти впровадженню європейської моделі автономії розвитку спорту шляхом розширення повноважень всеукраїнських спортивних федерацій та позбавлення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері фізичної культури і спорту, невластивих для нього функцій; розширити права спортивних клубів як суб’єктів фізичної культури і спорту, що надають різноманітні фізкультурно-спортивні послуги різним групам населення; оптимізувати в умовах адміністративно-територіальної реформи мережу закладів фізичної культури і спорту, діяльність яких спрямована на підготовку спортсменів високого класу для поповнення збірних команд з олімпійських видів спорту, з метою позбавлення цих закладів надмірних бюрократичних умовностей і невластивих для спорту вищих досягнень функцій; визначити загальні засади впровадження та адміністрування електронних інформаційно-аналітичних систем, сервісів, електронних реєстрів тощо; сприяти ефективному використанню кадрових, матеріальних та фінансових ресурсів сфери фізичної культури і спорту.
Стосовно компетенції Комітету з питань освіти, науки та інновацій законопроектом вносяться зміни, якими визначаються повноваження центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки в частині фізичного виховання та розвитку спорту в системі освіти; а також до статті 11 Закону “Заклади спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання”.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти Романа Грищука, Міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета, заступника Міністра молоді та спорту України Людмили Панченко, враховуючи рішення підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти від 29 листопада 2021 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про фізичну культуру і спорт” (реєстр. № 5848 від 12.08.2021), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та доопрацювати до другого читання з урахуванням наданих Комітетом з питань освіти, науки та інновацій пропозицій.
Рішення Комітету надіслати до Комітету Верховної Ради України з питань молоді і спорту.
6. Проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вжиття невідкладних заходів для підвищення пенсій (реєстр. № 6174 від 12.10.2021, н.д.Н.Королевська, Ю.Бойко та інші).
Авторами зазначається, що проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вжиття невідкладних заходів для підвищення пенсій (реєстр. № 6174 від 12.10.2021) (далі – проект Постанови) має за мету підвищення рівня пенсійного забезпечення та посилення соціального захисту осіб пенсійного віку, недопущення подальшого зростання бідності серед українських пенсіонерів, відновлення їх соціальних прав на основі відповідних рішень Конституційного Суду України.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти Романа Грищука, враховуючи рішення підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти від 29 листопада 2021 року, а також експертні висновки Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України щодо вжиття невідкладних заходів для підвищення пенсій (реєстр. № 6174 від 12.10.2021), поданий народними депутатами України Королевською Н.Ю., Бойком Ю.А., Цимбалюком М.М. та іншими, за результатами його розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Рішення Комітету надіслати до Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
7. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків (реєстр. № 6247 від 01.11.2021, КМУ).
Авторами зазначається, що проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків” (реєстр. № 6247 від 01.11.2021) має за мету запровадити дієві механізми захисту прав мешканців гуртожитків та усунути наявні у законодавчих актах суперечності і правові прогалини.
Вищезазначеним законопроектом удосконалюються і узгоджуються норми і положення законів України від 04.09.2008 № 500-VI “Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків” та від 05.04.2017 № 1999-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків”.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти Романа Грищука, враховуючи рішення підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти від 29 листопада 2021 року, а також експертні висновки Міністерства освіти і науки України, Національної академії наук України, Національної академії мистецтв України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків” (реєстр. № 6247 від 01.11.2021), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу та доручити Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування доопрацювати його до другого читання з урахуванням пропозицій Комітету.
Рішення Комітету надіслати до Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.