Мета слухань у Комітеті з питань освіти, науки та інновацій на тему «Перший рік грантового фінансування Національним фондом досліджень України: проблеми і перспективи»: широке громадське обговорення ключових проблем грантового фінансування науки в Україні, діяльності Національного фонду досліджень України та напрацювання відповідних рекомендацій і законодавчих пропозицій, визначення ключових завдань для центральних органів виконавчої влади України, Національного фонду досліджень України тощо.
Учасники комітетських слухань відзначають наступне.
Відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» постановою Кабінету Міністрів України від 4 липня 2018 р. № 528 було утворено Національний фонд досліджень України (далі – НФДУ, Фонд), який став правонаступником прав та обов’язків Державного фонду фундаментальних досліджень України як державної наукової установи, що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України. Цією ж Постановою затверджено Положення про Національний фонд досліджень України.
Частина перша статті 49 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» передбачає, що НФДУ утворюється з метою стимулювання фундаментальних та прикладних наукових досліджень, реалізації єдиної державної політики у сфері наукової та науково-технічної діяльності в межах його повноважень, розвитку національного дослідницького простору та його інтеграції до світового дослідницького простору, розбудови дослідницької інфраструктури в Україні та її інтеграції до світової дослідницької інфраструктури, сприяння налагодженню науково-технічного співробітництва між науковими установами, закладами вищої освіти та представниками реального сектора економіки і сфери послуг, сприяння міжнародному обміну інформацією та вченими, сприяння діяльності, спрямованій на залучення учнівської та студентської молоді до наукової та науково-технічної діяльності, сприяння виробничо-орієнтованим (галузевим) науковим установам шляхом організації конкурсів за запитом відповідних міністерств, інших центральних органів виконавчої влади або інших замовників, за умови виділення такими центральними органами виконавчої влади або замовниками відповідних коштів, популяризації наукової і науково-технічної діяльності.
Фонд утворений як незалежна неприбуткова бюджетна установа. Його основним завданням є грантова підтримка фундаментальних наукових досліджень у галузі природничих, технічних, суспільних, гуманітарних наук та прикладних наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок за пріоритетними напрямами розвитку науки і техніки.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1087-р «Деякі питання Національного фонду досліджень» затверджений склад наукової ради Національного фонду досліджень, уповноважено Ємець А.І., члена Наукового комітету Національної ради з питань розвитку науки і технологій, здійснити державну реєстрацію Фонду як юридичної особи та здійснити інші заходи, необхідні для початку його функціонування.
Для того, щоб забезпечити роботу НФДУ в Державному бюджеті України на 2019 рік було закладено понад 262 млн гривень.
Одразу після призначення Кабінетом Міністрів України голови Фонду (розпорядження Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 132-р «Про призначення Яценка Л.П. головою Національного фонду досліджень України») Міністерство освіти і науки України звернулось до Кабінету Міністрів України, як до органу, який уповноважений законодавством виконувати функції з управління Фонду, з проханням ініціювати внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» щодо визначення Національного фонду досліджень головним розпорядником бюджетних коштів та передання йому відповідних бюджетних призначень. Однак, до сьогодні зазначене питання не вирішене.
З метою забезпечення діяльності Фонду у 2019 році було затверджено ряд нормативно-правових актів:
Постанова Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 № 325 «Про умови оплати праці працівників дирекції Національного фонду досліджень України»;
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 вересня 2019 р. № 815-р, яким Сорочинського Б.В. призначено виконавчим директором НФДУ;
Постанова Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1007 «Про затвердження Порядку формування та використання коштів Національного фонду досліджень України»;
Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 р. № 1170 «Про затвердження Порядку конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень України проектів з виконання наукових досліджень і розробок».
Таким чином, протягом 2019 року було забезпечено всі умови для початку роботи Фонду. Свою діяльність із виконання завдань щодо надання грантової підтримки наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок Фонд розпочав у квітні 2020 року, коли ним було оголошено про проведення перших конкурсних відборів проектів із виконання наукових досліджень і розробок, що фінансуватимуться за рахунок грантової підтримки.
У зв’язку зі звільненням в 2020 році за власним бажанням виконавчого директора Фонду Кабінету Міністрів України прийняв розпорядження від 20 травня 2020 р. № 545-р «Про тимчасове покладення виконання обов’язків виконавчого директора Національного фонду досліджень України на Губаря С.І.».
Також, у 2020 році були прийняті такі нормативно-правові акти, необхідні для ефективної діяльності Фонду:
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 08 липня 2020 р. № 823-р «Про призначення Полоцької О. О. виконавчим директором Національного фонду досліджень України»;
Постанова Кабінету Міністрів України від 3 червня 2020 р. № 443 «Про внесення змін до Порядку формування та використання коштів Національного фонду досліджень України» (з метою створення необхідних передумов для залучення провідних вчених і науковців в якості експертів і членів комісії конкурсу для проведення наукової і науково-технічної експертизи та конкурсного відбору проектів, що фінансуються за рахунок грантової підтримки НФДУ);
Постанова Кабінету Міністрів України від 18 листопада 2020 р. № 1133 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 4 липня 2018 р. № 528 і від 4 грудня 2019 р. № 1007» (з метою створення можливості для фінансування НФДУ проектів, обраних переможцями спільних конкурсів, що проводились Державним фондом фундаментальних досліджень разом з іноземними науковими товариствами та результати яких затверджені рішенням Ради Державного фонду фундаментальних досліджень, однак договори з якими не укладено у зв’язку з реорганізацією Державного фону фундаментальних досліджень).
У зв’язку з тим, що 27 грудня 2020 року сплинув строк повноважень членів наукової ради Фонду, які були обрані із строком повноважень – 2 роки, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 березня 2021 р. № 213-р «Про внесення змін у додаток до розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1087» вносено зміни до складу Наукової ради Фонду.
Враховуючи зазначене вище, Урядом та Міністерством освіти і науки України були прийняті нормативно-правові акти, необхідні для початку роботи НФДУ.
У 2020 році НФДУ проведено 2 конкурси проектів з виконання наукових досліджень і розробок із загальним бюджетом 1 373 789 726,00 грн.:
«Наука для безпеки людини та суспільства» із загальним бюджетом 398 627 226,00 грн., термін виконання проектів – 2020 рік, 2020-2021 роки;
«Підтримка досліджень провідних та молодих учених» із загальним бюджетом 975 162 500,00 грн., термін виконання проектів – 2020-2021 роки, 2020-2022 роки.
На конкурси було подано 931 заявку на одержання грантової підтримки, з яких 737 оцінено, визначено 218 переможців конкурсів Національного фонду досліджень України, надається грантова підтримка 216 переможцям конкурсів.
Створено власну базу експертів НФДУ, яка налічує 4 649 зареєстрованих експертів, з них за науками (у т.ч. міждисциплінарні):
біологічні науки –1217 експертів;
технічні науки –2114 експертів;
соціальні науки –1429 експертів.
Проведено наукову і науково-технічну експертизу 421 проекту з виконання наукових досліджень і розробок, з них:
144 проекти з виконання наукових досліджень і розробок у сфері природничих, технічних наук і математики;
164 проекти з виконання наукових досліджень і розробок у сфері біології, медицини і аграрних наук;
113 проекти з виконання наукових досліджень і розробок у сфері соціальних та гуманітарних наук.
Проведено 1531 наукову і науково-технічну експертизу, залучено 567 експертів, з них 125 іноземних науковців з 32 країн світу.
Разом з тим на сьогодні є низка неврегульованих питань щодо діяльності НФДУ, зокрема Фондом визначені такі.
1. Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність передбачено розробку проектів законів України про внесення змін до Податкового, Бюджетного та Господарського кодексів України для забезпечення особливого статусу Національного фонду досліджень України.
Станом на сьогодні питання забезпечення особливого статусу Національного фонду досліджень України залишається відкритим.
Пропозиції до вирішення.
Внести зміни до відповідних нормативно-правових актів, визначивши, що особливий статус НФДУ полягає, зокрема, у визначенні структури та взаємодії органів управління Фонду, у наявності спеціального фонду, що формується за рахунок коштів, отриманих Фондом від міжнародної технічної, грантової, благодійної, спонсорської, меценатської допомоги, повернутих грантоотримувачами частини чи повних сум наданих НФДУ грантів, інших не заборонених законом видів надходження коштів, в особливих умовах оплати праці працівників Фонду, у встановленні пільг платникам податків, які надають кошти Фонду у вигляді благодійної, спонсорської, меценатської допомоги, у невключені до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу суми коштів, отриманих грантоотримувачами у вигляді гранту Фонду, у віднесенні операцій з реалізації проектів за рахунок грантової підтримки Фонду до операцій, що не є об’єктом оподаткування, у звільненні від оподаткування митом (податкові пільги) товарів, робіт і послуг, що придбаваються грантоотримувачами Фонду у відповідності до погоджених Фондом кошторисів для реалізації проектів, у непоширенні дії законодавства у сфері публічних закупівель на товари, роботи, послуги, що придбаваються грантоотримувачами Фонду у відповідності до погоджених НФДУ кошторисів для реалізації проектів тощо.
2. Частиною п’ятою статті 49 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» встановлено, що Національний фонд досліджень України є головним розпорядником бюджетних коштів.
Національна рада України з питань розвитку науки і технологій на своєму засіданні 5 листопада 2019 року рекомендувала Міністерству фінансів України та Міністерству освіти і науки України вжити заходів для визначення Фонду головним розпорядником бюджетних коштів (протокольне рішення № 3).
Міністерством освіти і науки України листом від 04.08.2020 № 1/12-3699 до Міністерства фінансів України запропоновано визначити Фонд головним розпорядником бюджетним коштів та встановити для нього у Законі України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» відповідні бюджетні призначення за окремим кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету.
Міністерством фінансів України листом від 20.07.2020 № 07020-26-10/21930 було повідомлено Фонд, що питання визначення Фонду головним розпорядником бюджетних коштів буде розглядатися у встановленому порядку під час формування проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» з дотриманням норм Бюджетного кодексу України.
Згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» Національний фонд досліджень України є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Міністерство освіти і науки України.
Пропозиції до вирішення.
Вжити відповідних заходів щодо визначення Фонду головним розпорядником бюджетних коштів на планові періоди.
3. Статтею 66 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» встановлено, що держава створює необхідні правові та економічні умови для здійснення суб'єктами наукової і науково-технічної діяльності вільних та рівноправних відносин з науковими та науково-технічними організаціями, іноземними юридичними особами, міжнародними науковими організаціями, іноземними та міжнародними науковими товариствами та об'єднаннями, якщо ці відносини не суперечать законодавству України.
Суб'єкти наукової і науково-технічної діяльності можуть брати участь у виконанні міжнародних науково-технічних програм і проектів та укладати угоди з іноземними організаціями і юридичними особами, брати участь у діяльності іноземних та міжнародних наукових товариств, асоціацій і союзів на правах їх членів, укладати контракти з іноземними організаціями та юридичними особами, брати участь у міжнародних симпозіумах та інших заходах відповідно до законодавства України.
Згідно із статтею 4 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» суб'єктами наукової і науково-технічної діяльності є наукові працівники, науково-педагогічні працівники, аспіранти, ад'юнкти і докторанти, інші вчені, наукові установи, університети, академії, інститути, музеї, інші юридичні особи незалежно від форми власності, що мають відповідні наукові підрозділи, та громадські наукові організації.
Оскільки НФДУ не є суб'єктом наукової і науково-технічної діяльності відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», питання можливості НФДУ розвивати міжнародну співпрацю потребує врегулювання.
Пропозиції до вирішення.
Внести зміни до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо можливості НФДУ розвивати міжнародну співпрацю та поширення статті 66 «Державна підтримка міжнародного наукового та науково-технічного співробітництва» на Фонд.
4. Згідно з частиною третьою статті 55 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» одним з обов'язків НФДУ є організація та проведення відкритого конкурсного відбору проектів, що фінансуватимуться за рахунок грантової підтримки, з обов'язковим проведенням незалежної та об'єктивної наукової і науково-технічної експертизи, у тому числі із залученням іноземних експертів.
Статтею 4 Закону України «Про наукову і науково-технічну експертизу» встановлено, що замовники можуть вступати у відносини з експертами безпосередньо або через організаторів експертизи на підставі договорів або доручень.
Разом з тим, частина друга статті 54 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» визначає, що для проведення конкурсів наукова рада секції фонду обирає комісію конкурсу з числа визнаних вчених у галузі. Члени комісій конкурсів не можуть бути членами наукової ради секції.
Згідно з Порядком формування та використання коштів Національного фонду досліджень України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1007 (зі змінами) оплата послуг, пов’язаних з організацією та проведенням наукової та науково-технічної експертизи проектів, поданих для участі у конкурсному відборі, та оплата послуг, пов’язаних з організацією та проведенням конкурсного відбору проектів (у тому числі попередній розгляд заявок, відбір експертів, розгляд проектів та формування рейтингового списку проектів) здійснюється на договірних засадах з урахуванням норм оплати праці експертів, які залучаються для проведення державної наукової та науково-технічної експертиз, що проводяться за рахунок коштів державного бюджету.
Норми оплати праці експертів, які залучаються для проведення державної наукової та науково-технічної експертиз, що проводяться за рахунок коштів державного бюджету, затверджені наказом Міністерства соціальної політики від 20.03.2017 № 434.
Не врегульовано питання процедури залучення іноземних науковців, як експертів, до проведення наукової і науково-технічної експертизи проектів, поданих для участі у конкурсному відборі НФДУ, на підставі договорів, а також питання оплати та норм оплати праці іноземних науковців, як експертів.
Не врегульовано питання норм оплати праці членам комісій конкурсів НФДУ.
Пропозиції до вирішення.
Передбачити у відповідних нормативно-правових актах можливість оплати та норми оплати праці іноземних науковців, як експертів, на підставі договорів про проведення наукової і науково-технічної експертизи, а також можливість оплати та норми оплати праці визнаних українських вчених, як експертів та членів комісій конкурсів НФДУ на підставі договорів про проведення наукової і науково-технічної експертизи.
5. Відповідно до частини другої статті 51 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» напрямами грантової підтримки НФДУ є:
1) виконання наукових досліджень і розробок;
2) розвиток матеріально-технічної бази наукових досліджень і розробок високого рівня;
3) розвиток наукової співпраці, у тому числі наукова мобільність, організація, проведення та участь у конференціях, симпозіумах, спільні дослідження університетів та наукових установ тощо;
4) наукове стажування наукових, науково-педагогічних працівників, аспірантів, ад’юнктів, докторантів, у тому числі за кордоном;
5) створення, функціонування та розвиток дослідницької інфраструктури;
6) трансфер знань та їх поширення;
7) підтримка проектів молодих вчених;
8) підтримка діяльності, спрямованої на залучення учнівської молоді до наукової та науково-технічної діяльності;
9) популяризація науки;
10) інші напрями, погоджені наглядовою радою Національного фонду досліджень України.
Частиною шостою статті 49 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» встановлено, що кошти, що розподіляються НФДУ для підтримки проектів, є грантами і розподіляються на конкурсній основі.
Частиною сьомою статті 49 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» визначено, що Порядок конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень України проектів з виконання наукових досліджень і розробок розробляється Науковою радою Фонду, погоджується наглядовою радою Фонду та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність» не врегульовано питання про порядок (порядки) конкурсного відбору за іншими напрямами грантової підтримки НФДУ (окрім виконання наукових досліджень і розробок), не визначені органи, які такий порядок (такі порядки) розробляють, погоджують та затверджують.
Постановою КМУ від 27.12.2019 № 1170 затверджено порядок, що визначає процедуру проведення НФДУ конкурсного відбору та фінансування проектів за одним з напрямів грантової підтримки (виконання наукових досліджень і розробок) та не визначає процедуру проведення Фондом онкурсного відбору за іншими напрямами грантової підтримки, визначеними Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність».
Пропозиції до вирішення.
Внести зміни до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та прийняти нормативно-правовий акт (нормативно-правові акти), який (які) визначатимуть порядок проведення конкурсів за всіма іншими (окрім виконання наукових досліджень і розробок) напрямами грантової підтримки НФДУ, визначеними законодавством та визначити органи, які такий порядок розробляють, погоджують та затверджують.
6. Згідно з пунктом 5) частини другої статті 50 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність НФДУ має право брати участь у міжнародному науково-технічному співробітництві відповідно до законодавства, зокрема у міжнародних двосторонніх та багатосторонніх міждержавних наукових програмах.
Підпунктом 3 пункту 8 Положення про Національний фонд досліджень України, затвердженого постановою КМУ від 04.07.2018 № 528, передбачено, що відповідно до покладених завдань НФДУ бере участь у міжнародному науково-технічному співробітництві відповідно до законодавства, зокрема у міжнародних двосторонніх та багатосторонніх міждержавних наукових програмах.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2019 № 1170 затверджено порядок, яким визначено процедуру проведення НФДУ конкурсного відбору та фінансування проектів з виконання наукових досліджень, яким не визначено порядок проведення Фондом конкурсів спільних з іноземними науковими товариствами, установами, організаціями науково-дослідних проектів.
Пропозиції до вирішення.
Внести зміни до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та прийняти нормативно-правовий акт, який визначатиме порядок проведення НФДУ конкурсів спільних з іноземними науковими товариствами, установами, організаціями науково-дослідних проектів та визначити органи, які такий порядок розробляють, погоджують та затверджують.
7. Частиною п’ятою статті 52 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність встановлено, що Дирекція НФДУ здійснює технічну та організаційну підтримку проведення та організації конкурсів.
Згідно з пунктами 19. 28 Положення про Національний фонд досліджень України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2018 № 528, технічна та організаційна підтримка діяльності наукових рад секцій Фонду покладається на дирекцію Фонду, Дирекція Фонду забезпечує технічну та організаційну підтримку проведення та організації конкурсів Фондом.
Законодавством на дирекцію НФДУ покладено обов’язок здійснювати технічну та організаційну підтримку проведення та організації конкурсів та діяльності наукових рад секцій, відтак виникає потреба у забезпеченні комісій конкурсів та наукових рад секцій приміщеннями для проведення їх засідань.
На засіданні Національної ради України з питань розвитку науки і технологій (протокол № 3 від 05.11.2019) було прийнято рішення рекомендувати Фонду державного майна, Мінекономіки за участю Національного фонду досліджень України опрацювати питання щодо розміщення на постійній основі Національного фонду досліджень України в центральній частині м. Києва.
Станом на сьогодні орендовані Національним фондом досліджень України площі не містять приміщення для проведення засідань комісій конкурсів та наукових рад секцій.
Разом з тим, питання забезпечення захисту інформації та контролю доступу до захищеного периметру інформаційно-телекомунікаційної системи НФДУ залишається в категорії гострих, оскільки штат дирекції Національного фонду досліджень України розміщується в орендованих приміщеннях в м. Києві на вул. Бориса Грінченка, 1 на першому та п’ятому поверхах будівлі (406,4 м2) та бульварі Тараса Шевченка, 16 (121,9 м 2).
Пропозиції до вирішення.
З метою забезпечення захисту інформації та контролю доступу до захищеного периметру інформаційно-телекомунікаційної системи НФДУ, ефективного управління Фондом, забезпечення організаційної і технічної підтримки засідань комісій конкурсів та наукових рад секцій, розглянути питання щодо виділення окремого приміщення для розміщення на постійній основі НФДУ в центральній частині м. Києва.
8. Відповідно до пункту 8. Порядку формування та використання коштів Національного фонду досліджень України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1007, у разі ухвалення НФДУ рішення про надання грантової підтримки за результатами конкурсного відбору з грантоотримувачем укладається договір про надання грантової підтримки, невід’ємною частиною якого є кошторис витрат, затверджений грантоотримувачем і погоджений з Фондом, з необхідними розрахунками та обґрунтуваннями.
Не врегульовано питання методичних засад, підходів, принципів формування кошторисів витрат за рахунок грантової підтримки НФДУ, зокрема, щодо норм оплати праці виконавців проектів, інших статей витрат, складу та розміру непрямих витрат тощо.
Єдині методичні засади визначення собівартості науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт в організаціях, які їх виконують, незалежно від форм власності й господарювання були встановлені Типовим положенням з планування, обліку і калькулювання собівартості науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.1996 № 830, які відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 № 419 втратили чинність 1 січня 2020 року.
Пропозиції до вирішення.
Прийняти нормативно-правовий акт щодо формування кошторисів витрат за рахунок грантової підтримки НФДУ, в якому передбачити, зокрема, гнучкі та прозорі механізми встановлення норм оплати праці виконавців проектів (додаткової оплати праці), інших статей витрат, а також склад та розмір непрямих витрат.
9. Підпунктом 6) пункту 3 Порядку конкурсного відбору з фінансування Національним фондом досліджень України проектів з виконання наукових досліджень і розробок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2019 №1170, передбачено, що науковою радою секції Фонду обирається комісія конкурсу відповідно до затверджених тематичних напрямів для проведення конкурсу.
Згідно з пунктом 61. Порядку формування та використання коштів Національного фонду досліджень України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1007, оплата послуг, пов’язаних з організацією та проведенням наукової і науково-технічної експертизи проектів, поданих для участі у конкурсному відборі, здійснюється на договірних засадах з урахуванням норм оплати праці експертів, що залучаються відповідно до законодавства для проведення державної наукової і науково-технічної експертизи за рахунок коштів державного бюджету. Оплата послуг, пов’язаних з організацією та проведенням конкурсного відбору проектів (у тому числі попередній розгляд заявок, відбір експертів, розгляд проектів та формування рейтингового списку проектів), здійснюється на договірних засадах у розмірах, що відповідають нормам оплати праці (зокрема, пов’язаної з керуванням експертною групою, консультуванням та аналізом об’єкта експертизи, участю у засіданнях експертних груп) експертів, які залучаються відповідно до законодавства для проведення державної наукової і науково-технічної експертизи за рахунок коштів державного бюджету.
Витрати на оплату зазначених вище послуг передбачені у Порядку формування та використання коштів Національного фонду досліджень України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1007 за напрямом «забезпечення діяльності Фонду», в той час як паспортом бюджетної програми за КПКВК 2201300 зазначені витрати передбачені за напрямом «грантова підтримка фундаментальних наукових досліджень у галузі природничих, технічних, суспільних та гуманітарних наук та прикладних наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок за пріоритетними напрямами розвитку науки і техніки».
Пропозиції до вирішення.
Внести зміни до Порядку формування та використання коштів Національного фонду досліджень України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1007, шляхом доповнення пункту 4 новим підпунктом щодо спрямування бюджетних коштів на організацію та проведення наукової та науково-технічної експертизи та проведення конкурсного відбору проектів, поданих для участі у конкурсному відборі.
10. Постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2018 № 528 «Про Національний фонд досліджень України» затверджено граничну чисельність працівників Національного фонду досліджень України у кількості 60 одиниць.
Для забезпечення виконання завдань Національного фонду досліджень України в тому числі грантової підтримки за всіма напрямами, встановленими Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність», збільшення граничної чисельності працівників дирекції НФДУ є необхідним.
Для порівняння:
Національний центр досліджень і розвитку, Польща (NCND) – налічує 600 працівників;
Німецьке науково-дослідне товариство (DFG) – 850 працівників;
Японське товариство сприяння науці (JSPS) – більше 600 працівників.
Пропозиції до вирішення.
Внести зміни до постанови КМУ від 04.07.2018 № 528 «Про національний фонд досліджень України», встановивши граничну чисельність працівників Національного фонду досліджень України наразі не менше 110 одиниць.
11. Порядком конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень України проектів з виконання наукових досліджень і розробок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2019 №1170, встановлені строки проведення окремих процедур конкурсного відбору проектів з виконання наукових досліджень і розробок.
Зокрема, комісія конкурсу здійснює попередній розгляд заявок щодо відповідності критеріям протягом п’яти робочих днів з дати закінчення строку подання заявок, протягом п’яти робочих днів надсилає експертам проект для проведення наукової і науково-технічної експертизи. Разом з тим, строк, протягом якого комісія конкурсу здійснює формування списку можливих експертів зазначеним нормативно-правовим актом не встановлено.
З огляду на тривалість процедури відбору можливих експертів, враховуючи встановлену законодавством кількість експертів для кожного проекту, а також необхідність оформлення всіх передбачених законодавством документів з експертами, які надали згоду на проведення наукової і науково-технічної експертизи, строки проведення окремих процедур конкурсного відбору проектів потребують перегляду в бік збільшення.
Разом з тим, до зазначеного нормативно-правового акту потребується внесення деяких доповнень та уточнень, зокрема, щодо конфіденційності інформації та анонімності осіб, залучених до проведення наукової і науково-технічної експертизи, закріплення виключного переліку підстав для відхилення заявки на одержання грантової підтримки за формальними ознаками тощо.
Пропозиції до вирішення.
Внести зміни до Порядку конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень України проектів з виконання наукових досліджень і розробок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2019 №1170, щодо збільшення строків проведення деяких процедур конкурсного відбору, доповнення та уточнення, зокрема, щодо конфіденційності інформації та анонімності осіб, залучених до проведення наукової і науково-технічної експертизи, закріплення виключного переліку підстав для відхилення заявки на одержання грантової підтримки за формальними ознаками тощо.
З метою врегулювання назрілих проблем Міністерством освіти і науки України в рамках діяльності Робочої групи Національної ради України з питань розвитку науки і технологій з підготовки пропозицій щодо змін до законодавства з питань діяльності НФДУ та окремо спільно з представниками Фонду й Наукового комітету Нацради розроблено проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність».
Метою законопроекту є врегулювання проблемних питань, зокрема:
- усунення законодавчих неузгодженостей, що мають місце у положеннях Закону та стосуються діяльності Фонду;
- розмежування повноважень органів управління Фонду, зокрема наукової та наглядової ради;
- визначення повноважень виконавчого директора Фонду;
- визначення особливостей статусу Фонду.
Зазначений законопроект також спрямований на врегулювання проблемних питань, які виникли у НФДУ за перший рік роботи, та сприятимуть ефективній взаємодії органів управління Фонду та повноцінній його роботі.
З 13 по 28 травня 2021 року на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України проводилось громадське обговорення зазначеного законопроекту у формі електронних консультацій.
Станом на сьогодні триває підготовка звіту про громадське обговорення проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо Національного фонду досліджень України».
Значна частина зауважень, що надійшла під час громадського обговорення стосувалась «особливого статусу» Національного фонду досліджень України. На думку НФДУ запропонована редакція статті законопроекту, яка визначатиме цей статус, занадто його звужує.
Міністерство освіти і науки України не заперечує щодо перегляду та доповнення зазначених положень законопроекту, водночас вважає за доцільне саме у цьому законопроекті визначити «особливий статус» Фонду з метою підготовки наступних законодавчих та підзаконних нормативно-правових актів, зокрема змін до Податкового, Митного та Бюджетного Кодексів.
Після прийняття зазначеного законопроекту необхідно буде привести у відповідність до нього такі підзаконні нормативно-правові акти:
- Положення про Національний фонд досліджень України (Постанова Кабінету Міністрів України від 4 липня 2018 року № 528);
- Порядок конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень України проектів з виконання наукових досліджень і розробок (постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2019 р. № 1170) (з метою поширення його й на інші напрями грантової підтримки Фонду);
- Порядок формування та використання коштів Національного фонду досліджень України (постанова Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1007).
Слід зазначити, що відповідно до чинної редакції статті 49 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» Положення про Національний фонд досліджень України, а також зміни до нього розробляються наглядовою радою Національного фонду досліджень України та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Порядок конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень України проектів з виконання наукових досліджень і розробок розробляється Науковою радою Національного фонду досліджень України, погоджується наглядовою радою Національного фонду досліджень України та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до змін, які пропонується внести до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» Порядок конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень України проектів а також зміни до нього розробляються науковою радою НФДУ, погоджуються наглядовою радою НФДУ, та затверджуються Кабінетом Міністрів України; Положення про Національний фонд досліджень України, а також зміни до нього розробляються науковою радою НФДУ, погоджуються наглядовою радою НФДУ та затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, зміни до підзаконних нормативно-правових актів, які регулюють діяльність Фонду повинні розроблятись та погоджуватись органами управління Фонду, а саме науковою та наглядовою радами Фонду.
Науковий комітет Національної ради України з питань розвитку науки і технологій визначив критичні проблеми Фонду та пропонує:
1. Доопрацювати розроблений проект змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», з врегулюванням таких питань:
- збереження можливості Фонду надавати грантову підтримку дослідженням в рамках «ініціативних» (bottom-up) конкурсів без тематичних обмежень, за основним критерієм наукової якості, як це прийнято аналогічними національними фондами країн ЄС та рамковими програмами ЄС (Горизонт 2020); це не виключає і інших підходів до організації конкурсів, в тому числі тематичних;
- забезпечення незалежності Фонду та його органів управління від відомств та організацій, установи яких є отримувачами грантової підтримки (зокрема, збереження незалежності наглядової ради Фонду);
- розширення кола суб’єктів висування кандидатів у члени наукової ради НФДУ на групи вчених, як це прийнято для кандидатів до наглядової ради Фонду;
- визначення меж повноважень і порядку взаємодії органів управління Фонду.
2. Розробити, відповідно до прикінцевих положень Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», проект змін до Податкового, Бюджетного, Господарського кодексів для забезпечення особливого статусу НФДУ, яким врегулювати наступні питання:
- особливості призначення та звільнення виконавчого директора Фонду;
- встановлення пільг платникам податків, які надають кошти Фонду у вигляді благодійної, спонсорської, меценатської допомоги,
- звільнення від оподаткування митом та податком на додану вартість товарів, робіт і послуг, що придбаваються грантоотримувачами Фонду у відповідності до погоджених НФДУ кошторисів для реалізації проектів;
- виведення з-під дії законодавства у сфері публічних закупівель товари, роботи, послуги, що придбаваються грантоотримувачами Фонду у відповідності до погоджених НФДУ кошторисів для реалізації проектів;
- визначення особливостей формування та використання спеціального фонду бюджету НФДУ;
- надання НФДУ права самостійно укладати міжнародні договори з метою виконання своїх завдань, визначених законодавством.
3. Реалізувати при підготовці проекту Закону про державний бюджет України на 2022 рік норму статті 49 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», щодо того, що НФДУ є головним розпорядником бюджетних коштів.
4. Розробити проект змін до Порядку конкурсного відбору та фінансування НФДУ проектів з виконання наукових досліджень і розробок, затвердженого постановою КМУ від 27 грудня 2019 р. №1170, для врегулювання таких питань:
- визначити порядок проведення НФДУ спільних (білатеральних та мультилатеральних) конкурсів з іноземними науковими товариствами, установами, організаціями;
- переглянути граничні строки проведення конкурсного відбору в сторону збільшення;
- змінити формулювання пункту 7 Порядку таким чином, щоб дозволити виконавцям і керівникам проектів, що вже отримали грантову підтримку Фонду, бути обраними до наукової та наглядової рад Фонду, до комісій конкурсів, бути експертами конкурсів Фонду.
5. Розробити проект змін до Порядку формування та використання коштів НФДУ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1007, для врегулювання таких питань:
- врегулювати питання непрямих витрат шляхом встановлення граничного розміру обсягу грантових коштів (у межах 10-15 відсотків від загального обсягу фінансування), які можуть вільно використовуватися організацією–грантоотримувачем; це одночасно стимул для установ, де працюють команди-переможці, і засіб забезпечити безконфліктні комфортні умови роботи виконавцям проектів.
- визначити механізм оплати праці іноземних експертів.
6. Розробити проект змін до Порядку надання грантової підтримки наукової і науково-технічної діяльності за рахунок коштів державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 776, для врегулювання таких питань:
- визначення права грантонадавачів коригувати договори грантової підтримки в процесі виконання проектів, та механізми такого коригування;
- визначення особливостей договорів грантової підтримки, які б дозволяли надання підтримки консорціуму учасників (на рівних правах сторін договору);
- визначення особливостей оплати праці грантоотримувачів (потрібні гнучкі і прозорі механізми встановлення достойної додаткової оплати праці виконавців проекту, без задіяння штучних способів на кшталт премій чи договорів ЦПХ).
7. Доопрацювати розроблений МОН проект змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну експертизу», для врегулювання таких питань:
- визначення механізмів ідентифікації особи експертів (при дистанційній роботі, зокрема через електронну систему НФД), в тому числі для іноземних експертів;
- визначення права грантонадавачів розробляти окремі норми оплати праці виконавців експертизи.
Національна академія наук України виокремила проблеми та недоліки з порушеного питання та окреслила наступні можливі шляхи їх вирішення.
1. Відсутність накладних витрат у кошторисі. Співробітники-виконавці проектів користуються інфраструктурою своїх установ, споживають комунальні послуги (тепло, воду, електроенергію тощо) та потребують допомоги не тільки наукових працівників своїх установ (бухгалтерії, експедиторів, допоміжних служб).
2. Ускладнена процедура укладання договорів у науковій частині. При написанні проекту неможливо передбачити із 100% імовірністю навіть проміжний результат. Отже, подальші етапи досліджень дуже часто є невизначеними. Потрібна більш гнучка політика у цьому питанні.
3. Існують складнощі також при укладанні договорів у фінансовій частині. Фонд вимагає детально розписувати витрати по статтях, деякі з яких зазвичай важко передбачити, зокрема це стосується закупівлі витратних матеріалів. До того ж, не завжди можна чітко передбачити витрати на оплату публікацій у високорейтингових та Open Science виданнях. Будь-які, навіть незначні зміни у кошторисах вимагають проведення низки погоджень із дирекцією НФДУ і мають проходити через Наукову раду НФДУ.
Створюють проблеми жорсткі обмеження або неможливість переносу коштів між статтями витрат, незважаючи на форс-мажорні обставини (скасування проведення конференцій, здороження приладів та матеріалів).
4. Неможливо проводити гнучку кадрову політику в середині групи. Кожна зміна виконавця проекту вимагає складних узгоджень. Потрібно надати керівнику проекту та установі-грантоотримувачу більшої гнучкості при зміні виконавців у разі такої необхідності.
5. Неможливо сплачувати конкурентну заробітну плату поза практики укладання договорів цивільно-правового характеру. Потребують уточнення в нормативних документах Кабінету Міністрів України шляхи реалізації абзацу 3 частини 2 ст. 36 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», а саме:
«Оплата праці наукових працівників, які виконують науково-дослідні роботи за контрактом за рахунок коштів вітчизняних та іноземних замовників робіт та грантів, визначається за угодою сторін у межах коштів на оплату праці, визначених замовником або надавачем гранту.».
6. Існує проблема укладання договорів із субвиконавцями проектів через чинну редакцію ст. 15-1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641. Згідно цієї норми на період дії карантину заборонено здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти. Через це виконавець не може здійснити попередню оплату на рахунок субвиконавця. Як наслідок, останній не має можливості вчасно виплатити заробітну плату, придбати необхідні витратні матеріали, провести оплату комунальних послуг тощо.
Пропонується доповнити список виключень у цій статті наступною фразою:
«за договорами на виконання науково-дослідних робіт між виконавцями та субвиконавцями проектів, що фінансуються Національним фондом досліджень України.».
Адже субвиконавцями проектів НФДУ є, як правило, науково-дослідні установи з вкрай обмеженим бюджетним фінансуванням. Це фінансування не передбачає можливості оплати товарів та послуг, а також виплати заробітної плати за договорами із установами-виконавцями до отримання коштів від останніх. Чинні норми ст. 15-1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641 не дозволяють субвиконавцям здійснити вчасну оплату праці, а також вчасно розраховуватися за товари та послуги, необхідні для виконання проектів. Це призводить до виникнення значних ризиків зриву виконання науково-дослідних проектів.
7. У подальших проектах необхідно надати можливість участі кількох фінансово-рівноправних організацій-виконавців, які отримуватимуть фінансування безпосередньо від НФДУ. Відповідні проекти можуть передбачати організацію-координатора проекту, роль якої буде зводитись виключно до координації наукової взаємодії.
8. Наукові установи та заклади вищої освіти на сьогодні мають потребу поновлення матеріально-технічної бази новими дослідницькими приладами та обладнанням. Тому слід оголошувати конкурси на проведення наукових досліджень (принаймні в галузі природничих та технічних наук), які б передбачали обов'язкову закупівлю дороговартісного наукового обладнання або цільові конкурси на модернізацію Центрів колективного користування науковими приладами, що створені останніми роками у наукових установах НАН України та закладах вищої освіти.
9. Відтермінування фінансування проектів. Під час розробки заявки на участь в конкурсі, учасники спиралися на строки, визначені Фондом. Спираючись на них, відбувалося планування всіх складових процесу наукових досліджень. На практиці фінансування здійснювалося зі значними затримками, що призводило до зниження ефективності досліджень. Так, наприклад, затримки із фінансуванням унеможливлювали вчасну закупку необхідних для досліджень матеріалів та обладнання, а також створювали складнощі з рівномірним навантаженням та відповідно ефективною роботою учасників проекту, дотриманням технологій, тощо.
10. Необхідно детальніше структурувати вимоги для представників природничих, технічних та гуманітарних науки. Зокрема, необхідно ретельно переглянути кваліфікаційні вимоги до керівників проектів, які можуть висуватися до участі у конкурсі. Вимоги дуже вузькі і часто навіть фахівці дуже високої кваліфікації не завжди відповідають усьому переліку.
11. Щодо експертизи проектів учасників конкурсу. Наразі в чинній нормативній документації НФДУ зазначено, що експерти можуть бути відсторонені від залучення до експертного розгляду на невизначений строк у випадку виявлення конфлікту інтересів, про який не було заявлено. При цьому нічого не сказано про наслідки для учасника конкурсу, проект якого розглядався цим експертом (повторна експертиза, перегляд рішення комісії тощо).
Національні галузеві академії наук України теж висловили низку пропозицій.
Серед них слід відмітити наступну позицію Національної академії правових наук.
Новим законопроектом МОН України щодо НФДУ передбачена трирівнева управлінська модель керування бюджетною установою, яка складається з наглядової ради, як органу вищого рівня, наукової ради та виконавчого органу, очолюваного виконавчим директором. Разом з тим, подібна організаційна модель з одного боку є унікальним вітчизняним зразком управлінської вертикалі, яка не застосовується в інших країнах світу, які від початку були обрані Україною як орієнтири для реформування вітчизняної системи грантового фінансування науки. Так, ані Національний науковий фонд Сполучених штатів Америки (National science foundation), ані Європейська дослідницька рада (European research council), ані польський науковий фонд не мають такої додаткової третьої надбудови над виконавчим органом та науковою радою, якою є наглядова рада у вітчизняному варіанті структури органів управління фондом.
Функціонування наглядових рад характерне насамперед для господарських товариств, зокрема акціонерних товариств (Цивільний кодекс України, Закон України «Про акціонерні товариства»). При цьому наглядові ради акціонерних товариств складаються з самих акціонерів або їх представників, які відповідно до законодавства є посадовими особами товариств з відповідними правами, обов’язками і відповідальністю. Наглядові ради мають основне завдання – захист інтересів акціонерів, для цього вони наділені повноваженнями затверджувати внутрішні документи товариства, вирішувати широке коло питань, пов’язаних з оплатою праці, обрання, звільнення або відсторонення керівництва виконавчого органу тощо. Наділяючи наглядову раду широкими повноваженнями щодо управління діяльністю Фонду, тим самим відбуватиметься подальше відсторонення від управлінських процесів Кабінету Міністрів України, який є засновником Фонду та виконує функції з його управління.
Слід відмітити, що навіть якщо вдаватися до аналогії закону і спробувати застосувати принципи законодавчого регулювання, які використовуються для визначення органів управління для державного унітарного підприємства (ст. 73 ГК України), то і в цьому випадку матимемо дворівневу систему органів управління: керівник підприємства та наглядова рада.
Окрема варто зазначити, що існування іншого керівного органу в бюджетній установі окрім безпосереднього керівника в багатьох аспектах суперечить і бюджетному законодавству.
Через це, окрім додаткової складності та бюрократизації процесу підготовки та затвердження документів та прийняття рішень, що стосуються діяльності фонду, запропонована законопроектом структура не несе жодних переваг. У той же час, подібний додатковий орган може використовуватися як інструмент тиску та лобіювання питань щодо фінансування наукових проектів, адже вимог щодо відсутності конфлікту інтересів між членами наглядової ради та виконавцями проектів, або ж членами конкурсних комісій в законопроекті не передбачено. Так само як і не передбачено прямих законодавчих обмежень для членів наглядової ради бути учасником конкурсу.
Варто додати й те, що Кабінет Міністрів України, як орган що здійснює функції управління Фондом (пункт 3 постанови № 528 від 04.07.2018) за вищезгаданих умов опиняється в ситуації, коли він стає повністю усунений від управлінського процесу, що у свою чергу не відповідає вимогам Закону України «Про управління об’єктами державної власності». З метою вирішення подібних неузгодженостей доцільно визначити повноваження Кабінету Міністрів України стосовно управління діяльністю фонду.
Чинним Законом передбачено, що Ідентифікаційний комітет для обрання членів наукової ради Фонду, складається лише з членів наукового комітету Національної ради з розвитку науки і технологій (слід відмітити, що наглядова рада Фонду представлена пропорційно членами адміністративного та наукового комітетів). Враховуючи те, що законом не встановлено прямих обмежень щодо участі членів Нацради у конкурсах Фонду, повноваження членів ідентифікаційного комітету щодо призначення членів наукової ради Фонду можуть бути використані у приватних інтересах з тим, щоб під час проведення конкурсів наукових проектів наукова рада Фонду або окремі її члени надавали сприяння проектам, виконавцями яких є співробітники або близькі родичі відповідного члена Ідентифікаційного комітету. З метою усунення можливих корупційних ризиків доцільно покласти повноваження щодо відбору членів наукової ради Фонду на Ідентифікаційний комітет, створений для обрання наукового комітету Нацради. Доцільно також змінити його склад, шляхом збільшення кількості членів Ідентифікаційного комітету (наразі до складу входить 9 осіб) з обов’язковим введенням фахівців з різних наукових напрямів.
Перевагою даного підходу з одного боку є те, що діяльність зазначеного органу вже врегульована на рівні урядової постанови, а з іншого – члени Ідентифікаційного комітету є повністю незалежними діячами науки з бездоганною діловою репутацією і не входять до жодного з органів управління Фонду, як це передбачено Законом.
Чинна редакція статті 54 Закону передбачає, що члени органів управління та члени комісій конкурсів фонду не мають права брати участь у конкурсах Національного фонду досліджень України. У той же час, змінами до Закону пропонується виключити членів органів управління з переліку осіб, яким прямо забороняється брати участь у конкурсних відборах. Подібний крок створює потенційні ризики корупційних зловживань, оскільки до повноважень, для прикладу, наукової ради відноситься питання формування конкурсних комісій, що дозволяє опосередковано через обрання членів конкурсних комісій обирати «лояльних» до себе чи до своїх проектів експертів і т.д.
Проектом Закону передбачено, що вимоги щодо запобігання конфлікту інтересів регулюватимуться підзаконними та внутрішніми актами Фонду. Враховуючи те, що способи усунення конфлікту інтересів будуть викладені в юридичному документі, прийнятому і затвердженому не парламентом або урядом, а науковою радою Фонду, відповідальність за невиконання відповідних положень буде умовною. Через це, положення щодо запобігання конфлікту інтересів (основні види конфліктів інтересів) доцільно викласти безпосередньо в самому Законі.
Також вважається за доцільне визначити відповідальність експертів за повноту та об’єктивність експертизи та можливість пред’явлення державою регресної вимоги щодо відшкодування збитків у відповідних випадках.
Варто зазначити, що законопроектом передбачено наділення наглядової ради контролюючими функціями. У той же час, досвід останнього року роботи наглядової ради засвідчив неефективність виконання нею повноважень з нагляду та контролю за діяльністю Фонду.
До Комітету у рамках підготовки до комітетських слухань на тему «Перший рік грантового фінансування Національним фондом досліджень України: проблеми і перспективи» надійшли також численні листи з аналітичними матеріалами за темою слухань та пропозиціями від Міністерства фінансів України, Міністерства оборони України, Спілки ректорів вищих навчальних закладів України, Асоціації ректорів вищих технічних навчальних закладів України, Ради молодих вчених при Національній академії наук України та їх структурних підрозділів, Спілки археологів України, директорів наукових установ Національної академії наук України та національних галузевих академій наук України, ректорів закладів вищої освіти, інших громадських об’єднань та науковців, за які Комітет висловлює подяку. Багато матеріалів містять конкретні пропозиції щодо вдосконалення процедур подання та відбору конкурсних робіт. Всі матеріали були надіслані членам Робочої групи з підготовки слухань, Міністерству освіти і науки України, Національному фонду досліджень України, Науковому комітету Нацради та будуть враховані в подальшій роботі.
Учасники комітетських слухань відзначають, що дуже важливо для розвитку науки в Україні є те, що робота Фонду розпочалася, успішно проведено два конкурси, дослідження вже реалізуються. Зважаючи на велику кількість поданих заявок можна констатувати, що наукова спільнота давно чекала на появу такого інструменту фінансування. Проте невирішеними залишається низка питань щодо імплементації норм Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» в частині фінансування науки та діяльності НФДУ, а також вдосконалення існуючого законодавства та підзаконних нормативних актів задля налагодження ефективнішої діяльності Фонду.
Учасники слухань у Комітеті з питань освіти, науки та інновацій на тему «Перший рік грантового фінансування Національним фондом досліджень України: проблеми і перспективи» рекомендують:
1. Верховній Раді України:
1) При формуванні основних напрямів бюджетної політики на 2022 рік та подальші роки, а також проектів законів України про державний бюджет України на 2022 рік та наступні роки виходити з вимог Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо забезпечення сфери науки відповідним бюджетним фінансуванням, визначення Національного фонду досліджень України – головним розпорядником бюджетних коштів.
2. Кабінету Міністрів України:
1) Розробити та подати на розгляд Верховної Ради України до 1 жовтня 2021 року в установленому законодавством порядку законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо Національного фонду досліджень України» задля усунення законодавчих неузгодженостей, що мають місце у положеннях Закону та стосуються діяльності Національного фонду досліджень України та з метою визначення особливого статусу Фонду.
2) Протягом 2021 року внести зміни до нормативних актів Кабінету Міністрів України, що випливають із зауважень та пропозицій учасників комітетських слухань, зокрема до Положення про Національний фонд досліджень України, Порядку конкурсного відбору та фінансування Національним фондом досліджень України проектів з виконання наукових досліджень і розробок, Порядку формування та використання коштів Національного фонду досліджень України, з метою покращення процедури та умов проведення конкурсів, які оголошуються Національним фондом досліджень України, виконання в повній мірі завдань Фонду, забезпечення дотримання норм законодавства щодо недопущення випадків конфлікту інтересів як окремих осіб так і органів управління та контролю діяльності Фонду, усунення суперечностей у нормативних актах тощо.
3) Забезпечити виконання статті 48 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" щодо бюджетного фінансування наукової і науково-технічної діяльності у розмірі не менше 1,7 відсотка валового внутрішнього продукту України та щорічного збільшення частки фінансування, що за рішенням Національної ради України з питань розвитку науки і технологій спрямовується на конкурсне фінансування проектів через Національний фонд досліджень України, а також поетапне виконання статті 47 цього Закону, за якою держава застосовує фінансово-кредитні та податкові інструменти для створення економічно сприятливих умов для ефективного провадження наукової і науково-технічної діяльності відповідно до законодавства України, забезпечення до 2025 року збільшення обсягу фінансування науки за рахунок усіх джерел до 3 відсотків валового внутрішнього продукту – показника, визначеного Лісабонською стратегією Європейського Союзу.
3. Національному фонду досліджень України:
1) Протягом 2021 року внести зміни до нормативних актів Національного фонду досліджень України, що випливають із зауважень та пропозицій учасників комітетських слухань для покращення функціонування Фонду, процедур відбору та розгляду конкурсних пропозицій, забезпечення виконання завдань Фонду.