Також у засіданні Комітету взяли участь Заступник Міністра освіти і науки України Стріха М.В., Перший заступник Міністра культури України Фоменко С.В., заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Тітарчук М.І., заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Бровченко Ю.П., директор Департаменту інтелектуальної власності Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Жалдак В.О., заступник директора Департаменту інтелектуальної власності Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Падучак Б.М., начальник відділу мистецької і художньої освіти Міністерства культури України Колос Т.М., заступник начальника управління сценічного і візуального мистецтва – начальник відділу музичного мистецтва Міністерства культури України Швед М.Б., Президент Національної академії медичних наук України Цимбалюк В.І., Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України Луговий В.І., Перший віце-президент Національної академії мистецтв України Яковлєв М.І., Віце-президент Національної академії правових наук України Тихий В.П., Віце-президент Національної академії медичних наук України Тронько М.Д., член-кореспондент Національної академії мистецтв України Бітаєв В.А., директор Інституту економіко-правових досліджень Національної академії наук України Устименко В.А., директор Олімпійського коледжу імені Івана Піддубного Семенюшко О.І., заступник Голови Наукового комітету Національної ради України з питань науки і технологій Колежук О.К., проректор з наукової роботи Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» Ільченко М.Ю., Президент Державної навчально-наукової установи «Академія фінансового управління» Єфименко Т.І., Президент Профспілки працівників Національної академії наук України Широков А.І., Голова Правління ГО «Всеукраїнська Асоціація працівників вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації» Булгаков В.А., Голова Всеукраїнської Ради директорів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації Похресник А.К., Член Національної спілки кінематографістів України, експерт групи «Культура» Реанімаційного пакету реформ Галетій С., журналіст газети «Освіта України» Шулікін Д.А., працівники секретаріату Комітету з питань науки і освіти, освітянської та наукової спільноти, експертів та громадських організацій.
Під час засідання Комітету з питань науки і освіти було розглянуто такі питання:
1. Про затвердження складу робочої групи з доопрацювання проекту Закону України «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав» (реєстр. № 7466 від 28.12.2017, КМУ) до другого читання.
01 березня 2018 р. Верховною Радою України було прийнято у першому читанні проект зазначеного Закону, та відповідну постанову, згідно якою підтримано пропозицію Комітету щодо створення робочої групи та доопрацювання цього законопроекту до другого читання.
На сьогодні до складу робочої групи вже входить 61 експерт, і цей список буде розширений, оскільки прохання щодо включення до складу цієї групи продовжують надходити.
Одноголосним рішенням Комітету було затверджено склад робочої групи з доопрацювання поданого проекту Закону України до другого читання. Також, члени Комітети вирішили, що у випадку неможливості прийняття участі в засіданнях робочої групи, народні депутати України – члени робочої групи можуть уповноважити для участі в роботі одного з своїх помічників-консультантів (без права голосу).
Встановлено наступний порядок роботи робочої групи: засідання робочої групи проводяться кожного робочого дня починаючи з 15 березня 2018 року у наступному порядку: у дні пленарних засідань Верховної ради України - з 14.00 до 16.00; у інші робочі дні - з 14.00 до 18.00.
2. Про внесення змін до складу робочої групи з підготовки комплексного проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту».
Комітет розглянув пропозиції щодо внесення змін до складу робочої групи та прийняв рішення про включення додаткових експертів до складу робочої групи.
У робочій групі з підготовки комплексного проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» постійно йде конструктивна робота. Комітетом ведеться тісна та ефективна співпраця з Міністерством освіти і науки України, закладами вищої освіти, експертним середовищем та громадськістю.
3. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо уточнення деяких положень (реєстр № 8046-2 від 02.03.2018, н.д.О.Вілкул).
Цей законопроект є альтернативним до поданого Кабінетом Міністрів України законопроекту реєстр. № 8046, який вже розглянутий Комітетом з питань науки і освіти на попередньому засіданні.
Головне науково-експертне управління Верховної Ради України висловило низку зауважень та пропозицій до цього законопроекту та, зважаючи на те, що він є альтернативним до законопроекту реєстр. № 8046 від 15.02.2018 р., який Головне управління вже рекомендувало прийняти за основу та вважає за доцільне слушні пропозиції законопроекту реєстр. № 8046-2 врахувати при доопрацюванні законопроекту реєстр. № 8046.
Комітет підтримав пропозиції Головного науково-експертного управління та одноголосно вирішив рекомендувати Верховній Раді України поданий законопроект повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання із врахуванням пропозицій і зауважень Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.
4. Проект Закону про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (щодо підвищення державної підтримки Національної академії наук України та національних галузевих академій наук) (реєстр. № 6189 від 14.03.2017, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, К.Павлов, А.Гальченко).
Законопроектом передбачається вилучити норму Бюджетного кодексу України, за якою норми і положення Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також доповнити його нормою, згідно з якою держава забезпечуватиме бюджетне фінансування наукової і науково-технічної діяльності у 2018-2020 роках у розмірі відповідно 1 відсотка, 1,35 відсотка та 1,7 відсотка прогнозного річного обсягу валового внутрішнього продукту.
Міністерство освіти і науки України, Національна академія наук України, Національна академія медичних наук України, Національна академія педагогічних наук України, Національна академія аграрних наук України, Національна академія мистецтв України у межах компетенції розглянули та визначили актуальними положення законопроекту і підтримують його без зауважень.
З урахуванням проведеного обговорення, члени Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішили рекомендувати Верховній Раді України проект цього Закону України, за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу і направити це рішення Комітету з питань бюджету, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.
5. Проект Закону про створення та виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки (реєстр. № 7389 від 12.12.2017, КМУ).
Урядовий законопроект представляв заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Юрій Бровченко. Законопроект передбачає визначення основних засад діяльності, пов’язаної зі створенням, виробництвом та забезпеченням інших стадій життєвого циклу озброєння, військової і спеціальної техніки, врегулювання правових і господарських відносин, що виникають під час такої діяльності, правового режиму зазначених виробів, повноважень центральних органів виконавчої влади та інших суб’єктів.
Законопроект погоджено розробниками з міністерствами оборони, фінансів, внутрішніх справ, юстиції України, Службою зовнішньої розвідки; Держекспортконтролем та іншими зацікавленими структурами. Міністерство освіти і науки України підтримало даний законопроект. Національна академія наук України та Національна академія правових наук України у межах компетенції розглянули законопроект та висловили низку зауважень і пропозицій до нього.
З урахуванням проведеного обговорення Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України, поданий Кабінетом Міністрів України за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу і направити це рішення, а також експертні висновки Національної академії наук України та Національної академії правових наук України до Комітету з питань національної безпеки і оборони, визначеного головним з підготовки даного законопроекту, для врахування під час розгляду законопроекту та його доопрацювання до другого читання.
6. Про внесення змін до Рішення Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти від 15.07.2015 (протокол № 16) «Про законодавче забезпечення діяльності в Антарктиці».
З даного питання виступив заступник Міністра освіти і науки України Максим Стріха. Підставою до розгляду цього питання виступило звернення Державної установи «Національний антарктичний науковий центр» Міністерства освіти і науки України щодо доопрацювання проекту Закону про забезпечення діяльності в Антарктиці, який був підготовлений фахівцями цієї установи.
Відповідно до пункту 2 рішення Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти від 15.07.2015 (протокол №16), було рекомендовано підкомітету з питань науки, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності з врахуванням висловлених під час засідання пропозиції опрацювати підготовлений Національним Антарктичним науковим центром проект закону України про забезпечення діяльності в Антарктиці для його подальшого подання народними депутатами-членами Комітету до Верховної Ради України.
На виконання цього пункту Рішення, Комітетом були направлені відповідні звернення щодо надання відповідних пропозицій до зацікавлених центральних органів виконавчої влади. У відповідь на зазначене звернення було отримано низку зауважень та пропозицій від Міністерства освіти і науки України, Міністерства закордонних справ України та Міністерства юстиції України.
Ураховуючи надані зауваження та пропозиції, проект Закону України «Про забезпечення діяльності в Антарктиці» потребує ґрунтовного доопрацювання».
Комітет звертає увагу на висновок Головного науково експертного управління Апарату Верховної Ради України з цього питання, у якому відзначено, що 9 січня 2007 р. Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про антарктичну діяльність», до якого Президент України застосував право вето. У пропозиціях Президента України зазначалося, що «концептуальні засади прийнятого Закону, а також низка його положень не відповідають Конституції та законам України, Договору про Антарктику (1959), Конвенції про збереження морських живих ресурсів Антарктики (1980), Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику (1991), стороною яких є Україна».
При цьому Президентом України було запропоновано «розробити новий законопроект, який би повною мірою узгоджувався з відповідними міжнародними нормативно-правовими актами, враховував досвід інших держав щодо їх виконання, створював належну правову основу для дальшого розвитку антарктичної діяльності України з урахуванням усього комплексу її інтересів».
З урахуванням викладеного Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти прийняв одноголосне рішення щодо наступного:
1. Визнати таким, що втратив чинність, пункт 2 Рішення Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти від 15.07.2015 (протокол № 16) «Про законодавче забезпечення діяльності в Антарктиці».
2. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України розглянути зауваження та пропозиції Міністерства закордонних справ України та Міністерства юстиції України, визначити позицію інших зацікавлених центральних органів виконавчої влади, Національної академії наук України та ґрунтовно доопрацювати проект Закону про забезпечення діяльності в Антарктиці з урахуванням пропозицій Президента України.
У разі надходження на розгляд відповідно до Регламенту Верховної Ради України доопрацьованого проекту Закону про забезпечення діяльності в Антарктиці, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти розгляне його в установленому порядку.
7. Про прийняття рішення Комітету про досвід Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» щодо моделі нового типу взаємодії освіти, науки і бізнесу для розвитку інноваційного виробництва та створення конкурентоспроможної економіки України.
Враховуючи, що на минулому засіданні було досягнуто домовленості доопрацювати проект рішення, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти розглянув остаточний варіант та одноголосно вирішив затвердити наступний проект рішення:
1. Схвалити ініціативу Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” щодо створення на його базі інноваційного середовища "Sikorsky Challenge" для розвитку інноваційного виробництва та побудови конкурентоспроможної економіки України.
2. Комітету з питань науки і освіти:
2.1. При розробленні законопроектів з питань інноваційної діяльності врахувати пропозиції Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” щодо вдосконалення правових засад підтримки стартапів закладів вищої освіти та наукових установ.
2.2. Підготувати пропозиції про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" щодо виділення додаткових коштів на фінансування держбюджетної програми 2201330 0970 "Дослідження, наукові та науково-технічні розробки, проведення наукових заходів Національним технічним університетом України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", фінансова підтримка наукових об’єктів, що становлять національне надбання» з метою виконання, починаючи з другого кварталу 2018 року, прикладних науково-дослідних робіт, які пройшли конкурсний відбір у Міністерстві освіти і науки України.
3.Кабінету Міністрів України:
3.1. Підтримати позитивний досвід діяльності Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” щодо створення інноваційного середовища "Sikorsky Challenge" для розвитку наукомістких технологій за допомогою об’єднання наукових і виробничих потужностей університету, вітчизняних і зарубіжних високотехнологічних компаній та інвесторів з метою виведення на ринки продуктів із значним соціальним і економічним ефектом, надавши йому статус пілотного проекту в Україні.
3.2.Пришвидшити підготовку та подання на розгляд Верховної Ради України таких нормативно-правових актів:
- проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо стимулювання інновацій)»,
- проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо стимулювання інновацій)»,
- проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інноваційної діяльності”,
- проекту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності».
4. Національній раді України з питань розвитку науки і технологій:
4.1. Врахувати досвід діяльності інноваційного середовища "Sikorsky Challenge" Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” з метою його поширення для управління науковою та інноваційною діяльністю і практичного використання наукових розробок для розвитку високотехнологічної економіки України та наукового супроводження оборонно-промислового комплексу.
5. Міністерству освіти і науки України:
5.1. Пришвидшити підготовку проекту Закону України щодо створення правових засад підтримки стартапів закладів вищої освіти та наукових установ.
5.2. Поширити серед закладів вищої освіти України інформацію про досвід діяльності Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” і рекомендувати нову для України модель управління науковою та інноваційною діяльністю, що дає змогу комерціалізувати результати наукових знань, з використанням яких створюються та промислово впроваджуються затребувані державою інноваційні розробки.
5.3. Вирішити питання щодо включення Комплексу експериментальних стендів для дослідження та випробувань виробів космічної техніки Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського” до Державного реєстру наукових об’єктів, що становлять національне надбання.
5.4. Удосконалити на системному рівні експертизу конкурсних проектів, які виконуються за рахунок фінансування з Державного бюджету України, з метою бальної підтримки тих прикладних тем, які завершуються створенням експериментальних зразків науково-технічних розробок.
8. Про схвалення Резолюції круглого столу на тему: «Інституційне забезпечення Національної системи кваліфікацій: стан, проблеми та шляхи їх вирішення».
З доповіддю виступив голова підкомітету Тарас Кремінь, який повідомив членів Комітету про те, що враховуючи важливість розбудови Національної системи кваліфікацій та з метою здійснення контрольних функцій Комітету щодо виконання окремих положень Закону України «Про освіту», 2 березня 2018 року було організовано засідання круглого столу на тему: «Інституційне забезпечення Національної системи кваліфікацій: стан, проблеми та шляхи їх вирішення».
У засіданні круглого столу взяли участь представники центральних органів виконавчої влади, Торгово-промислової палати України, організацій роботодавців, наукових установ, закладів вищої освіти, національні і міжнародні експерти у сфері кваліфікацій, які обговорили проблеми функціонування Національної системи кваліфікацій та висловили низку пропозицій щодо їх вирішення.
Учасники засідання відзначили, що впродовж останніх років проводилася робота із впровадження Національної рамки кваліфікацій, що свідчить про певні поступальні кроки і позитивні результати.
Поряд з цим, розвиток Національної системи кваліфікацій потребує побудови правильної траєкторії розвитку системи з визначенням чітких етапів і часових проміжків виконання заходів з її впровадження і подальшого розвитку, змістовним їх наповненням, визначенням головного суб’єкта з регулювання кваліфікацій в Україні, а також створенням мережі інституційного забезпечення.
За підсумками обговорення стану, проблем та шляхів вирішення інституційного забезпечення Національної системи кваліфікацій та з метою формування єдиної узгодженої із заінтересованими сторонами позиції щодо розбудови та функціонування Національної системи кваліфікацій учасники круглого столу прийняли резолюцію з відповідними рекомендаціями.
Зважаючи на викладене, враховуючи загальнодержавне значення розбудови Національної системи кваліфікацій, яка спрямована на розвиток громадянського суспільства і людського потенціалу, національної економіки, а також сприяє розширенню можливостей особистісного і професійного розвитку громадян, в тому числі, шляхом неформальної і інформальної освіти, Комітет вирішив схвалити Резолюцію круглого столу на тему: «Інституційне забезпечення Національної системи кваліфікацій: стан, проблеми та шляхи їх вирішення» та направити рішення Комітету про схвалення Резолюції круглого столу на тему: «Інституційне забезпечення Національної системи кваліфікацій: стан, проблеми та шляхи їх вирішення» до Кабінету Міністрів України, Національної академії наук України та Національної академії педагогічних наук України.
9. Про внесення змін до плану роботи Комітету з питань науки і освіти на період восьмої сесії восьмого скликання.
За результатами обговорення пропозиції щодо змін до плану роботи Комітету з питань науки і освіти, члени Комітету прийняли рішення провести у квітні виїзні засідання у містах Суми та Полтава, а також, у зв’язку з надходженням низки нових законопроектів, поданих суб’єктами законодавчої ініціативи, було вирішено включити ці проекти законів до поточного плану роботи.
10. Інформація щодо навчальної поїздки народних депутатів України до Вільнюса 26-30 березня 2018 року, в рамках продовження реалізації програми міжпарламентської співпраці між Україною та Литвою.
За результатами обговорення листа-запрошення Міжнародного республіканського інституту (IRI), члени Комітету прийняли рішення рекомендувати до складу делегації у навчальному візиті до Вільнюса народних депутатів України І.Г. Кириленко та Т.Д. Креміня.
11. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» (щодо уточнення деяких положень) (реєстр. № 4349 від 31.03.2016, н.д.І.Кириленко, О.Співаковський, О.Скрипник, Т.Кремінь, В.Литвин, М.Поплавський) (друге читання).
Проект цього Закону було підготовлено з метою врегулювання деяких проблемних питань у сфері наукової і науково-технічної діяльності, зокрема щодо визначення поняття «докторант», порядку обрання дійсних членів національних академій наук, окремих положень з пенсійного забезпечення наукових працівників. 06.10.2016 цей законопроект було прийнято в першому читанні за основу.
При підготовці цього проекту закону до другого читання надійшло 39 пропозицій та поправок від народних депутатів України, з яких враховано повністю, частково та редакційно 22, відхилено 17.
В обговоренні питання взяли участь заступник Міністра освіти і науки України Максим Стріха, заступник Голови Ради молодих вчених Національної академії наук України Юлія Безвершенко.
Заслухавши та обговоривши інформацію про друге читання проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» (щодо уточнення деяких положень), члени Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти прийняли одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді України проект зазначеного Закону прийняти в другому читанні та в цілому з урахуванням зауважень висловлених учасниками обговорення.
12. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань авторського права і суміжних прав (реєстр. № 7539 від 01.02.2018, КМУ).
Проект цього Закону був представлений заступником Міністра економічного розвитку і торгівлі України Михайлом Тітарчуком.
Законопроектом пропонується внести зміни до Цивільного кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Закону України “Про авторське право і суміжні права”, Закону України “Про гастрольні заходи в Україні”, Закону України “Про професійних творчих працівників та творчі спілки”, Закону України “Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних”, Закону України “Про телебачення і радіомовлення”.
Кабінет Міністрів України зазначає, що реалізація проекту Закону не потребуватиме додаткового фінансування з державного та місцевого бюджетів. Головне науково-експертне управління Верховної Ради України висловило низку зауважень і пропозицій до проекту Закону та пропонує прийняти його у першому читанні за основу. Національна академія наук України, Національна академія правових наук України, Національна академія мистецтв України висловили низку зауважень і пропозицій до проекту Закону та вважає, що законопроект можна прийняти за основу за умови врахування висловлених зауважень при доопрацюванні законопроекту до другого читання. У своєму виступі заступник Голови Комітету Олексій Скрипник зазначив про необхідність узгодження із законопроектом реєстр. № 7466 та врахування деяких технічних змін.
Враховуючи вищезазначене, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти, вирішив рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань авторського права і суміжних прав» (реєстр. №7539 від 01.02.2018), поданий Кабінетом Міністрів України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу.
Крім того, було вирішено після прийняття законопроекту реєстр. № 7539 у першому читанні, синхронізувати роботу із підготовкою законопроекту реєстр. № 7466 до другого читання.
13. Про прийняття рішення Комітету про стан впровадження Закону України «Про вищу освіту».
Це питання було одним з головних на минулому засіданні Комітету і члени Комітету вирішили доопрацювати проект підготовленого рішення спільно з Міністерством освіти і науки України.
Враховуючи виключну значимість цього питання, вважається за необхідне викласти повний текст резолютивної частини рішення:
1. Інформацію Міністра освіти і науки України Гриневич Л.М. щодо впровадження Закону України «Про вищу освіту» взяти до відома.
2. Рекомендувати Верховній Раді України:
2.1. Прискорити розгляд і прийняття таких законодавчих актів:
- № 5023 від 12.08.2016 р. про внесення зміни до статті 44 Закону України "Про вищу освіту";
- № 5612 від 27.12.2016 про внесення змін до статті 62 Закону України “Про вищу освіту” (щодо справедливої системи стипендіального забезпечення);
- № 7174 від 05.10.2017 р. про внесення змін до статті 85 Бюджетного кодексу України щодо видатків на утримання закладів освіти;
- № 7418 від 19.12.2017 р. про внесення змін до Постанови Верховної Ради України “Про встановлення іменних стипендій Верховної Ради України студентам вищих навчальних закладів” щодо збільшення розміру іменних стипендій Верховної Ради України України";
- № 8046 від 15.02.2018 про внесення змін до пункту 3 розділу ХІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про освіту” щодо уточнення деяких положень.
3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
3.1. Забезпечити оплату праці науково-педагогічних та педагогічних працівників на рівні, гарантованому статтею 61 Закону України «Про освіту» та пунктом 2 його Прикінцевих та перехідних положень.
3.2. Вжити невідкладних заходів для підвищення з 1 вересня 2018 р. посадових окладів (ставок заробітної плати) науково-педагогічних працівників за підсумками виконання Державного бюджету України за перше півріччя 2018 року.
3.3. Відповідно до Закону України «Про вищу освіту» пришвидшити підготовку та затвердження актів Кабінету Міністрів України:
- щодо порядку та спеціальностей, за якими може здійснюватися атестація осіб, які здобувають ступінь магістра у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту;
- про дослідницький університет та критерії надання такого статусу;
- щодо визначення термінів поступового збільшення розміру мінімальної академічної стипендії до рівня прожиткового мінімуму в розрахунку на одну особу на місяць;
- щодо порядку отримання цільових пільгових державних кредитів для здобуття вищої освіти;
- щодо порядку пільгового проїзду у транспорті здобувачів вищої освіти, які навчаються у закладах вищої освіти за денною формою навчання.
3.4. Привести у відповідність до Закону України «Про вищу освіту» постанову Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 р. N 136 «Про навчання іноземних громадян в Україні» у частині, що стосується оплати за навчання іноземних громадян.
3.5. Вжити невідкладних заходів щодо вирішення проблемних питань господарської діяльності закладів вищої освіти, зокрема, пов’язаних з оплатою комунальних послуг та спожитих енергоносіїв.
3.6. Підготувати та внести до Верховної Ради України проект змін до Бюджетного Кодексу України, яким передбачити у переліку видатків, що здійснюються з Державного бюджету України, видатки на вищу освіту ( на оплату послуг з підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів на умовах державного замовлення у закладах вищої освіти (університетах, академіях, інститутах) незалежно від форми власності.
3.7. Розробити та подати на розгляд Верховній Раді України проект Закону України щодо створення правових засад підтримки стартапів закладів вищої освіти та наукових установ.
3.8. Пришвидшити затвердження Порядку проведення державної атестації закладів вищої освіти у частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності.
3.9. Запровадити, починаючи з 2019 року, нову бюджетну програму з метою базового фінансування наукової діяльності у закладах вищої освіти, які будуть атестовані за окремими науковими напрямами.
3.10. Розробити і затвердити Перелік професій молодшого спеціаліста загальнодержавного значення, підготовка за якими здійснюватиметься за кошти державного бюджету, включивши до нього позицію «Артист балету».
3.11. Внести зміни і доповнення до Порядку затвердження рішень про присвоєння вчених звань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 р. № 656 «Деякі питання реалізації статті 54 Закону України «Про вищу освіту», та Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти», з метою врахування специфіки формування професорсько-викладацького складу мистецьких закладів вищої освіти, що зумовлено особливостями підготовки фахівців для галузі культури і мистецтва.
3.12. Внести зміни до Бюджетного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати соціальних стипендій студентам (курсантам) вищих навчальних закладів» від 28 грудня 2016 р. № 1045, передбачивши надання соціальних стипендій студентам закладів вищої освіти незалежно від форми власності.
3.13. Внести зміни до Бюджетного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 р.№ 1050 «Деякі питання стипендіального забезпечення», передбачивши право студентів, які навчаються за кошти фізичних і юридичних осіб, на отримання матеріальної допомоги та заохочення.
3.14. Привести у відповідність до п.1 статті 5 Закону України «Про вищу освіту» постанову Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 р. № 207 «Про затвердження Порядку видачі ваучерів для підтримання конкурентоспроможності осіб на ринку праці», виключивши поняття «освітньо-кваліфікаційний рівень».
3.15. Розробити проект змін до Бюджетного кодексу України, передбачивши віднесення видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у закладах фахової передвищої освіти (вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації) державної власності до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України.
3.16. За підсумками виконання Державного бюджету України за перше півріччя 2018 року підготувати зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» з метою поновлення фінансування закладів фахової передвищої освіти (вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації) з Державного бюджету України.
3.17. Передбачити, починаючи з 2019 року, у Державному бюджеті України для Міністерства освіти і науки України бюджетну програму “Підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти” з метою створення умов викладачам закладів вищої освіти для обміну досвідом роботи щодо запровадження інноваційних технологій навчання, оновлення змісту освіти, проведення міжуніверситетських наукових досліджень та підвищення якості підготовки фахівців.
3.18. Передбачити у Державному бюджеті на 2019 рік кошти на проведення ліцензійних інтегрованих іспитів "Крок".
3.19. Забезпечити економічні методи стимулювання роботодавців у разі їх фінансових витрат, спрямованих на зміцнення матеріальної бази, або інших видатків на підготовку кадрів у державних або комунальних закладах освіти, в тому числі вивчити питання щодо можливості їх пільгового оподаткування, а також зменшення частини податку на прибуток.
3.20. Провести моніторинг об’єктів незавершеного капітального будівництва навчального і соціально-побутового призначення в інфраструктурах закладів вищої освіти та розробити програму фінансування введення їх в експлуатацію протягом п’яти років.
3.21. Доручити Міністерству економічного розвитку і торгівлі України спільно з Міністерством соціальної політики України, Міністерством освіти і науки України та іншими центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких знаходяться заклади вищої освіти, здійснити роботу щодо удосконалення методики визначення потреби держави у фахівцях з вищою освітою та обсягів державного замовлення на підготовку фахівців у закладах вищої освіти державної і комунальної форми власності з урахуванням реальних потреб економіки у трудових ресурсах та проблем регіонального розвитку.
3.22. Запровадити державну програму пільгового житлового кредитування викладачів та співробітників переміщених університетів.
4.Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:
4.1. Розробити Стратегію розвитку вищої освіти до 2025 року.
4.2. Вжити заходів щодо реалізації у вищій освіті України стандартів і рекомендацій забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти, зокрема положень Єреванського комюніке, прийнятого на Конференції Міністрів освіти країн-учасниць Болонського процесу в м. Єреван (Вірменія) 2015 року.
4.3. Завершити роботу щодо імплементації норм Закону України «Про вищу освіту» з урахуванням внесених до нього змін.
4.4. З метою забезпечення реалізації Закону України «Про освіту» підготувати проекти Законів України, які стосуються вищої освіти:
- «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту»,
- «Про фахову передвищу освіту»,
- «Про освіту дорослих».
4.5. Відповідно до Закону України «Про вищу освіту» прискорити розроблення та впровадження у практику діяльності закладів вищої освіти таких нормативних актів:
- стандартів вищої освіти для кожного рівня вищої освіти в межах спеціальностей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 266 від 29 квітня 2015 року;
- Положення про поновлення, переведення, відрахування здобувачів вищої освіти та надання академічних відпусток.
4.6. Розробити ефективну систему фінансування вищої освіти України, спрямовану на забезпечення якості вищої освіти, яка передбачає:
- створення прозорого ринку освітніх послуг;
- залучення суттєвих додаткових фінансових інструментів, в тому числі і кредитних ресурсів під гарантії держави;
- перехід від ідеології дотацій до ідеології інвестування в освіту;
- стимулювання постійної мотивації студентів до якісного навчання.
4.7. Підготувати проекти нормативних актів з метою усунення розбіжностей між Законами України «Про освіту», «Про вищу освіту» та постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» від 23 листопада 2011 р. № 1341 у частині, що стосується Національної рамки кваліфікацій.
4.8. Розробити проекти нормативних актів щодо створення Національного агентства кваліфікацій.
4.9. Підготувати нормативно-правову базу для впровадження дуального навчання у закладах вищої освіти.
4.10. Ініціювати розроблення законопроекту щодо розширення прав закладів вищої освіти при реалізації інвестиційних проектів на будівництво.
4.11. Розробити Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників.
4.12. Враховувати специфіку закладів вищої освіти мистецького і медичного профілів та особливості підготовки фахівців для Збройних Сил України і Служби безпеки України при розробленні відповідних нормативно-правових актів, стандартів освітньої діяльності та стандартів вищої освіти.
4.13. Привести норми Положення про військові підрозділи закладів вищої освіти у відповідність з приписами частини четвертої статті 13 Закону України «Про вищу освіту».
4.14. Розробити правовий механізм залучення іноземних фахівців до освітнього процесу у закладах вищої освіти України.
4.15. Розробити узагальнені рекомендації щодо оформлення та видання подвійних та спільних документів про вищу освіту, правил їх запровадження та внесення до ЄДЕБО.
4.16. З метою спрощення процедури ліцензування освітньої діяльності закладів вищої освіти перевести її у 2018 році в електронний формат з максимальним використанням можливостей Єдиної державної електронної бази з питань освіти.
4.17. Удосконалити критерії оцінки науково-педагогічної та наукової діяльності здобувачів вчених звань, які визначені Порядком присвоєння вчених звань науковим і науково-педагогічним працівникам, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 14.01.2016 р. №13, та внести відповідні зміни до зазначеного наказу.
4.18. Проаналізувати наявність та причини зменшення площі державних земель, що знаходяться в постійному користуванні та оперативному управлінні державних закладів освіти, які здійснюють підготовку кваліфікованих кадрів для агропромислового виробництва. Здійснити заходи щодо їх збереження та повернення після незаконного відчуження.
5. Рекомендувати Міністерству фінансів України спільно Міністерством освіти і науки України:
5.1. Вжити невідкладних заходів для забезпечення стабільного фінансування закладів фахової передвищої освіти (вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації) у 2018 році.
6. Рекомендувати Міністерству охорони здоров'я України:
6.1. Привести власні нормативно-правові акти відповідно до вимог Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо працевлаштування випускників».
6.2. Розробити та затвердити нові положення про інтернатуру та лікарську резидентуру та інші нормативно-правові акти з урахуванням необхідності запровадження нової системи безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров'я.
7. Міністерству освіти і науки України спільно з Національною академією педагогічних наук України рекомендувати:
7.1. Провести самосертифікацію Національної рамки кваліфікацій у частині кваліфікацій вищої освіти з метою забезпечення їх визнання в Європейському просторі вищої освіти.
8. З метою розгляду та врахування надіслати Міністерству освіти і науки України пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про вищу освіту», які надійшли до Комітету з питань науки і освіти від Національної академії педагогічних наук України, Профспілки працівників освіти і науки України, центральних органів виконавчої влади, закладів вищої та фахової передвищої освіти тощо.
9. Направити це Рішення Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству культури України, Міністерству охорони здоров'я України, Міністерству оборони України, Службі Безпеки України, Національній академії педагогічних наук України, Спілці ректорів вищих навчальних закладів України, Всеукраїнській Раді директорів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, Всеукраїнській асоціації працівників вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації.
14. Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо уточнення ставки податку на доходи фізичних осіб для суб’єктів наукової і науково-технічної діяльності) (реєстр. № 4398 від 12.04.2016, н.д.Є.Мураєв) не розглядався у зв’язку з відсутністю автора.
Наприкінці засідання Комітету запрошеними учасниками засідання були підняті питання щодо статусу коледжів та технікумів, стану їх фінансування, права на вихід із структури закладу вищої освіти та багато інших пов’язаних питань. Враховуючи соціальну значущість зазначених питань, було прийнято рішення про підготовку та проведення відповідного засідання Комітету з цього важливого питання.
Окрім цього, Головою підкомітету Тарасом Кремінем була внесена пропозиція провести спільне засідання Комітету з питань науки і освіти та Комітету з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму для обговорення спільних проблемних питань та пошуку шляхів їх вирішення.