Верховною Радою України 21 серпня 2025 року було прийнято у другому читанні та в цілому проект Закону України «Про професійну освіту»

Під час підготовки до другого читання було оброблено 2581 правку суб’єктів права законодавчої ініціативи. Це два з половиною місяці безперервних обговорень і дискусій. Закон містить 71 статтю та майже 100 сторінок тексту.

Законом передбачено:

- Автономію закладів;

- Швидке ліцензування, яке не гальмує розвиток;

- Фінансування закладів освіти за результатами;

- Освітні програми орієнтовані на ринок праці: коротко, гнучко, для різних цільових аудиторій;

- Оцінювання результатів навчання через незалежні кваліфікаційні центри;

- Наглядові ради.

Цей Закон про прямий і прозорий підхід, у центрі якого – студент.

Щодо окремих норм, передбачених Законом, пропонуємо ознайомитись з інформацією наданою Сергієм Бабаком у Телеграм-каналі.

 

Верховною Радою України 21 серпня 2025 року прийнято Постанову «Про призначення у 2025 році іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук»

Постановою, ухваленою Парламентом, у 2025 році призначається 47 іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук із щомісячною виплатою кожної у розмірі п’яти прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених на 1 січня 2025 року.

Метою цієї Постанови є здійснення адресної підтримки молодих учених України – докторів наук та створення додаткових можливостей і стимулів для проведення ними актуальних фундаментальних і прикладних наукових досліджень, підвищення престижу наукового працівника, доктора наук та його ролі у суспільстві, збереження наукового потенціалу держави, закріплення молодих учених у вітчизняних наукових установах і закладах вищої освіти, а також розвитку науки та науково-технічної діяльності та направлено на стимулювання інноваційного розвитку держави.

 

Верховною Радою України 21 серпня 2025 року прийнято Постанову «Про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо забезпечення доступу до освіти»

Проект Постанови № 13506 було внесено народними депутатами України у зв’язку із значним суспільним резонансом довкола питання виконання Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 6 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 року № 245).

Комітет з питань освіти, науки та інновацій 13 та 18 серпня 2025 року на своїх засіданнях детально розглянув проект Постанови, аналітичні та статистичні дані по  57 закладах загальної середньої освіти, кількість учнів у яких, станом на 01 вересня 2025 року становитиме менше 45 осіб, по яким питання щодо їх реорганізації/ ліквідації/ перепрофілювання (зміну типу) та фінансування залишалось не вирішеним, а також щодо закладів загальної середньої освіти, які знаходяться у гірській місцевості та на прифронтових територіях, кількість учнів у яких, станом на 01 вересня 2025 року становитиме менше 45 осіб та менше 60 осіб станом на 01 вересня 2026 року.

Пропонуємо ознайомитись з перебігом розгляду питання за посиланнями:

https://www.facebook.com/kom.osvita.nauka/videos/1246654927144811/

https://www.facebook.com/kom.osvita.nauka/videos/9836119446488584/

За результатами розгляду було прийнято рішення про викладення тексту Постанови в редакції Комітету. В ухваленій Постанові  Верховна Рада України звернулася до Кабінету Міністрів України з вимогою переглянути положення абзацу восьмого пункту 10 Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 6 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 року № 245), щодо припинення з 1 вересня 2026 року фінансування за рахунок освітньої субвенції закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи, спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів), кількість учнів у яких становить менше 60 осіб.

При цьому перегляд зазначеної постанови повинен здійснюватися з урахуванням типів закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, визначених статтею 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту», та кількості учнів у класі (наповнюваності класу), визначеної статтею 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Також з порушеного питання Головою Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергієм Бабаком було надано окремі аналітичні дані у Телеграм-каналі.

 

Щорічна освітня конференція «Серпнева-2025» – одна з важливих подій напередодні нового навчального року для освітянської спільноти України

«Серпнева-2025» - це майданчик для обговорення актуальних питань, реформ, інновацій і викликів у сфері освіти.

Перша Леді України Олена Зеленська на свій сторінці в соціальній мережі facebook повідомила, що вона разом із Прем’єр-міністеркою України Юлією Свириденко та Міністром освіти і науки України Оксеном Лісовим відкривали цей важливий захід і окреслити пріоритетні напрями своєї діяльності. Серед них – шкільне харчування, психічне здоров’я дітей, інклюзія.

Також Олена Зеленська розповіла про освітні ініціативи своєї Фундації (Olena Zelenska Foundation / Фундація Олени Зеленської), яка підтримує дітей, підлітків і молодь.

 

Принагідно Перша Леді висловила вдячність усім освітянам за їхню щоденну працю, відданість справі та віру в зміни заради кращого майбутнього наших дітей.

«Коли вчителі проводять уроки – навіть онлайн, – вони роблять головне: повертають у життя дітей та їхніх родин нормальність. Коли ці діти виростуть, згадають будні в школі та садочку, бо не втратили цього важливого періоду дитинства», - зазначила Олена Зеленська.

 

Освітній омбудсмен про можливості для навчання в українських школах дітей, які перебувають за кордоном: форми, програми, визнання результатів

У зв’язку з повномасштабною війною частина  українських дітей вимушено перебувають за кордоном. Забезпечити освітні права таких дітей – насамперед завдання держави. Для того щоб діти не втратили зв’язок з Україною та могли здобувати українську освіту у зручній для них формі, існують різні варіанти організації цього процесу. Вибір залежить від учня та його батьків, особливостей національного законодавства країни перебування, можливостей здобувати освіту у двох освітніх системах, доступу до українських осередків за кордоном та інших причин.

Освітній омбудсмен докладно інформує батьків про: 

- варіанти здобуття освіти для українських дітей, які вимушено перебувають за кордоном;

- програми навчання: програму з вивченням усіх предметів та програму українознавчого компонента;

- форми здобуття освіти – дистанційну, сімейну, екстернат;

- як батькам зарахувати дитину для навчання;

- як змінити форму здобуття освіти;

- де знайти український осередок за кордоном;

- визнання результатів навчання, здобутих за кордоном.

Більш детально пропонуємо ознайомитись за посиланням.

 

Актуально про підручники

Сергій Бабак вважає, що забезпечити школи новими підручниками перед початком навчального року – мінімум, який ми зобовʼязані зробити.

На основі даних «Інституту модернізації змісту освіти» Головою Комітету було проаналізовано окремі дані.

Наприклад, цьогоріч на підручники (відбір, друк, доставку) з державного бюджету виділили 1 402 457,6 тис. грн.

За ці кошти мали надрукувати і доставити:

- 8,7 млн примірників для 8 класу НУШ;

- 30 тис підручників шрифтом Брайля;

- майже 312 тис підручників для дітей з особливими освітніми потребами.

Щодо підручників для 8 класів НУШ, то було підписано 110 угод на друк 8,6 млн примірників:

- 67,3% із яких мали б доставити, як завжди, через обласні книжкові бази.

- решту – за новим механізмом: напряму з видавництв до шкіл із відображенням даних у електронній освітній системі АІКОМ.

Станом на 18 серпня 2025 року:

- на обласні бази вже доставлено 5,2 млн із 5,8 млн необхідних підручників (це 90,58%), але реально до шкіл доставлено поки 4,1 млн примірників (78,6%).

Тобто поки що до шкіл не доставлено майже кожен пʼятий підручник.

- За новим механізмом ситуація наступна: із 2,8 млн примірників доставили поки 307 тис (це 10,64%).

- Загалом, із 8,7 млн запланованих підручників до шкіл поки надійшло лише 4 462 691 примірники, тобто лише 51,18%.

Щодо підручників для дітей з особливими освітніми потребами

На цей рік було передбачено кошти з державного бюджету на друк 30 тисяч підручників шрифтом Брайля.

Фактично укладено 6 договорів на друк 6 549  примірників.
Із них станом на сьогодні до шкіл поки не доставлено жодного.

Сергій Бабак наголосив, що для дітей із порушеннями зору підручники шрифтом Брайля – єдиний можливий інструмент навчання. Відсутність цих підручників означає, що учні з особливими освітніми потребами фактично можуть бути позбавлені доступу до освіти на рівних умовах, що суперечить і Конституції України, і міжнародним конвенціям, які ратифікувала Україна.

Більше інформації можна знайти у Телеграм-каналі Сергія Бабака

 

Освітній омбудсмен про неприпустимість тиску на батьків та учнів  під час обрання ними форми здобуття освіти

Освітній омбудсмен детально проаналізував проблематику – що робити батьками, якщо заклади освіти відмовляються організувати навчання за формою, яку обрала дитина чи її батьки (дистанційною, сімейною, екстернатною тощо), або ж з необґрунтованих причин, зокрема через місце перебування дітей, припиняють організовувати навчання за певною формою. 

Ця проблема стає особливо актуальною перед початком навчального року.  Адже школи починають до нього готуватися, а батьки та учні здебільшого саме в цей період обирають зручну форму здобуття освіти. Відповідно найінтенсивніше відбувається процес зарахування, відрахування здобувачів освіти чи їх переведення з одного закладу освіти до іншого або з однієї форми здобуття освіти на іншу.

Більш детальна інформація з цього питання розміщена за посиланням

 

Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову про внесення змін до Порядку надання одноразової грошової допомоги учням перших класів “Пакунок школяра” (Постанова КМУ від 15 серпня 2025 р. № 994)

Постановою визначено:

- хто є отримувачем одноразової грошової допомоги (один з батьків або інший законний представник учня).

- хто має право на її отримання (громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, які в установленому законодавством чи міжнародними договорами України порядку в’їхали в Україну, особи, яких визнано в Україні біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, які разом з дитиною на законних підставах проживають на території України.).

- що може придбати Отримувач (необхідне учню першого класу шкільне приладдя (канцелярські товари), дитячий одяг та взуття).

 

Освітній омбудсмен про дії закладу освіти, коли батьки не надають згоду на обробку персональних даних або подають заяву про її відкликання

Освітній омбудсмен підготував роз’яснення щодо дій під час ситуації, коли батьки не надають згоду на обробку персональних даних або подають заяву про її відкликання.

Принагідно інформуємо, що до Комітету з питань освіти, науки та інновацій також надходять звернення щодо питань незгоди батьків на оброблення персональних даних їх дітей у закладі освіти. Це свідчить про те, що питання є актуальним та потребує єдиних підходів до вирішення таких складних ситуацій. Пропонуємо ознайомитись з алгоритмами дій для керівників закладів освіти, запропонованих освітнім омбудсменом, за посиланням.

 

Для врегулювання механізму організації та здійснення процедури визнання результатів навчання на рівні повної загальної середньої освіти, здобутих громадянами України у суб’єктів освітньої діяльності, розміщених за кордоном, внесено зміни до методичних рекомендацій

Міністерство освіти і науки України наказом від 20.08.2025 № 1162 надає інформацію для дітей - громадян України, які вимушено знаходяться за кордоном щодо:

- забезпечення безперервності здобуття освіти дітьми в умовах воєнного стану;

- оцінювання і визнання результатів навчання;

- зарахування до закладу освіти, видачі документів про результати навчання та/або здобуття освіти;

- видачі характеристики за місцем навчання.

 

Стипендії для талановитої молоді та освітян

Поетапно втілюється ініціатива Президента України щодо підвищення стипендій.

Спочатку були збільшені президентські стипендії. Наразі Урядом ухвалено рішення про додаткові виплати для видатних освітян та переможців Міжнародного конкурсу імені Тараса Шевченка.

Рішенням Уряду передбачено 39 стипендій для школярів та студентів, які перемогли на Міжнародному мовно-літературному конкурсі імені Тараса Шевченка. Загалом - близько 1 млн грн на рік. 

Розмір стипендій: 

- для учнів шкіл  - 1420 грн/міс;

- для студентів закладів фахової передвищої освіти - 2870 грн/міс;

- для студентів закладів вищої освіти та наукових установ - 3800 грн/міс.

Також затверджено 17 дворічних стипендій для видатних освітян. 

 

Затверджено концептуальні засади освітніх галузей та дорожньої карти реалізації концептуальних засад освітніх галузей на 2025-2030 роки

Міністерством освіти і науки України наказом № 1163 від 20.08.2025 затверджено концептуальні засади освітніх галузей з метою забезпечення цілісного, компетентнісного та міжгалузевого підходів в освітньому процесі в умовах впровадження концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа».

Пропонуємо ознайомитись з вищенаведеною інформацією за посиланням

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку