Сергій Бабак: відповідно до нового законопроекта «Про професійну освіту», усі кошти, зароблені під час виробничої практики, надходитимуть студентам

Проект Закону України «Про професійну освіту» (реєстр. № 13107-д від 11.04.2025) сприятиме вирішенню одного з важливих питань у професійній освіті – виплат коштів за виробничу практику студентам. Це тема, яка напряму впливає на мотивацію учнів, їхнє відчуття справедливості та престиж навчання у закладах профосвіти, - про це у своєму Telegram розповів Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак.

Відповідно до чинного, наразі, Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» та типових договорів про проходження виробничої практики, кошти, які нараховує підприємство за виконану студентами роботу під час практики, спочатку переказуються на рахунок закладу освіти.

Далі ці гроші розподіляються наступним чином:

частина – виплачується студенту;

частина – залишається у закладі освіти для покриття витрат, пов’язаних з організацією практики.

Точні пропорції розподілу коштів визначаються окремою угодою між закладом освіти та підприємством, де проходить практика.

На практиці це часто означає, що студент отримує лише частину заробленого.

Що пропонує новий законопроект?

Прямий і прозорий підхід, у центрі якого - студент:

- усі кошти, зароблені студентом під час виробничої практики, будуть надходити безпосередньо йому;

- заклад освіти отримуватиме частину цих коштів тільки у випадку коли це прямо передбачено окремим письмовим договором зі студентом.

Комітет сподівається на прийняття вищезазначеного проекту найближчим часом Верховною Радою України у другому читанні та в цілому.

Більше інформації знаходиться у Telegram.

 

Освітній мобільний додаток «Мрія» інтегрується в українське законодавство

Законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо використання в освітньому процесі мобільного додатку «Мрія», а також використання е-документа про освіту» (реєстр. № 13465 від 11.07.2025), передбачає офіційне впровадження в українську освіту мобільного додатку «Мрія». Таким чином, електронні документи про освіту стануть звичним і законним інструментом для учнів, студентів і педагогічних працівників.

Минулого року почалось повноцінне пілотування мобільного додатку «Мрія». Наразі вже більше 6000 шкіл подали заявки про доєднання до цього додатку. Освітній мобільний додаток «Мрія», це важливий елемент цифрової освітньої інфраструктури.

Впровадження освітнього мобільного додатку «Мрія» в освіті має відбуватися виключно в межах Закону України «Про захист персональних даних». Будь-яка інформація, яку обробляє застосунок, може використовуватися лише у чітко визначених Законом випадках і виключно для освітніх цілей. Наприклад, для організації навчання чи управління системою освіти. Жодних додаткових або сторонніх обробок даних без згоди користувача чи законних підстав бути не може. Усі процеси мають бути прозорими, контрольованими та відповідати українським і європейським стандартам захисту даних, - про це розповів автор законопроекту Сергій Бабак.

Комітет планує, що найближчим часом Верховна Рада України розгляне цей законопроект у першому читанні.

Більше інформації про законопроєкт у Telegram Сергія Бабака.

 

13 серпня 2025 року відбулось засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій

Під час засідання було розглянуто низку законопроектів:

- проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо питань дослідницької інфраструктури та підтримки молодих вчених (реєстр. № 10218 від 06.11.2023) (повторне друге читання)

Комітет затвердив порівняльну таблицю та рекомендував Верховній Раді України прийняти законопроект у повторному другому читанні та в цілому (в редакції Комітету).

- проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо використання в освітньому процесі освітнього мобільного додатку «Мрія», а також використання е-документа про освіту» (реєстр. № 13465 від 11.07.2025). Комітет рекомендує Парламенту розглянути та ухвалити проект в першому читанні.

- проект Постанови «Про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо скасування наказів Міністерства освіти і науки України» (реєстр. № 13373 від 13.06.2025).

Цей проект стосувався наказів Міністерства освіти і науки України від 07.08.2024 р. № 1112 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» від 09.09.2024 р. № 1276 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства освіти і науки України», яким, зокрема, внесені зміни до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 08.09.2020 р. № 1115.

Зважаючи на те, що, питання порушене суб’єктом права законодавчої ініціативи Павлом Сушком, вирішено Міністерством освіти і науки України саме таким чином, як пропонував народний депутат України Сушко П.М., проект Постанови реєстр. № 13373 від 13.06.2025 втратив свою актуальність для подальшого розгляду. 

- проект Постанови «Про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо забезпечення доступу до освіти» (реєстр. № 13506 від 18.07.2025). Проектом Постанови реєстр. № 13506 пропонується звернутися до Кабінету Міністрів України з вимогою про внесення змін до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам та виключити абзац сьомий пункту 10 Порядку, відповідно до якого з 1 вересня 2025 р. за рахунок субвенції не здійснюватиметься фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи, спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів), кількість учнів у яких становить менше 45 осіб.

Під час розгляду цього проекту Постанови, Комітет вирішив звернутися за додатковою інформацією до МОН та Мінфіну. Розгляд цього питання потребує детального аналізу, адже стосується захисту прав дітей, педагогів, особливо у гірських та прифронтових територіях, забезпечення якості освіти, організації підвезення та придбання шкільних автобусів, фінансування.

Комітет також звернувся до МОН з проханням  провести переговори зі Світовим банком щодо можливості коригування індикаторів програми LEARN, щоб уникнути фінансових втрат і зберегти доступ дітей до освіти.

Під час засідання Комітету було затверджено План роботи Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на період чотирнадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та підтримано Пропозиції Комітету до проекту порядку денного чотирнадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

Переглянути відеозапис засідання Комітету від 13 серпня 2025 року пропонуємо за посиланням.

 

До кінця цієї осені мають завершитися будівельні роботи в обсерваторії на горі Піп Іван

В обсерваторії встановлять сучасний телескоп із новітнім куполом, який відкриватиметься для спостережень та дослідження зірок. Це стане місцем сили не лише для українських, а й іноземних науковців.

Українські астрономи отримають сучасне обладнання та зможуть проводити дослідження світового рівня. «Сподіваюся, це стане можливістю зробити вагомий внесок у розвиток науки не лише в Україні, а й у світі. Принаймні у мене була саме така мета, коли два роки тому виніс це питання на засідання Комітету», - зазначив Сергій Бабак на сторінці Telegram.

 

Постановою Кабінету Міністрів України № 960 від 11 серпня 2025 внесено зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо премій і стипендій Президента України учасникам, призерам та переможцям інтелектуальних змагань серед здобувачів загальної середньої освіти

Також затверджено нову редакцію Положення про призначення та виплату премій і стипендій Президента України для учасників, призерів та переможців всеукраїнських і міжнародних учнівських олімпіад з навчальних предметів.

 

Затверджено Умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2026»

Міністерство освіти і науки України листом № 1/16708-25 від 11.08.2025 довело до відома Департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій та закладам післядипломної педагогічної освіти інформацію про:

- загальні положення про вимоги до учасників;

- організацію та проведення конкурсу;

- порядок оцінювання та оприлюднення результатів випробувань;

- визначення переможців та лауреатів;

- опис випробувань всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2026» та номінацій;

Більше про Умови та порядок пропонуємо ознайомитись за посиланням.

 

Розроблено рекомендації щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році «Освітній навігатор на 2025/2026 навчальний рік»

У листі МОН  1/16828-25 від 13.08.2025 Департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій та закладам післядипломної педагогічної освіти надано рекомендації для забезпечення єдиних підходів до реалізації державної освітньої політики у сфері загальної середньої освіти, належної організації освітнього процесу відповідно до вимог Державних стандартів загальної середньої освіти.

Зазначені матеріали підготовлені спільно з Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти»; Державною установою «Український інститут розвитку освіти»; Інститутом педагогіки Національної академії педагогічних наук України; Офісом впровадження Нової української школи при Міністерстві науки і освіти України.

 

Журнал «Український журнал клінічної хірургії» прийнято до Scopus

Національна академія медичних наук України повідомила про те, що журнал «Український журнал клінічної хірургії» прийнято до Scopus.

Консультативна рада з відбору контенту Scopus (CSAB) розглянула заявку та схвалила її для публікації.

Історія «Український журнал клінічної хірургії» нараховує більше 100 років, це одне з найстаріших медичних наукових видань.

Переглянути журнал можна за посиланням :

https://hirurgiya.com.ua/index.php/journal

Із включенням журналу до системи Scopus, відкривається нова сторінка його життя, зазначила НАМНУ на свій сторінці в соціальній мережі.

 

Кабінет Міністрів України ухвалив постанову № 961 від 13.08.2025, яка дасть змогу з вересня 2025 року забезпечити безоплатним харчуванням учнів початкової, базової та профільної середньої школи

Відповідно до рішення Уряду, з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом) буде спрямовано 779,8 млн грн. Ці кошти будуть спрямовані на забезпечення безоплатним харчуванням учнів початкових класів у всій країні, а також для організації харчування школярів 5–11 класів у закладах загальної середньої освіти у Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Херсонській,  Чернігівській областях.

Фінансування здійснюватиметься за кошти залишків освітньої субвенції, що утворилися на рахунках місцевих бюджетів станом на кінець 2024 року та були перераховані до спеціального фонду державного бюджету для МОН. 

 

Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак розповів про основні освітні тренди

Сьогодні освіта й ринок праці перебувають у точці, коли швидкість змін диктує нові правила гри. Якщо ще кілька років тому лише диплом вважався головним показником кваліфікації, то зараз так само важливі реальні навички, гнучкість мислення та здатність швидко адаптуватися.

Попит на AI-фахівців, розробників, аналітиків даних, спеціалістів з автоматизації та кібербезпеки залишається стабільно високим. У тренді все ще залишаються професії, пов’язані з дронами, «зеленою» енергетикою, 3D-друком, біотехнологіями та гейміфікацією, - розповів голова освітнього Комітету.

Водночас зберігається великий попит і на «класичні» професії – будівельників, медиків, педагогічних працівників, інженерів, логістів. Це, у тому числі, пов’язано з масштабною відбудовою країни та потребою у відновленні соціальної інфраструктури.

Але навіть у цих сферах стандарти змінюються: будівельники працюють з «розумними» матеріалами, медики впроваджують телемедицину й AI-діагностику, а вчителі інтегрують VR, AR і цифрові платформи в уроки.

Майбутнє освіти полягає не у виборі між «трендовими» та «класичними» професіями, а в поєднанні інновацій із реальною користю для країни. Якщо ми зможемо швидко впровадити ці зміни, це стане однією з найцінніших інвестицій наше майбутнє. І роль освітян у цьому буде однією із провідних.

Більше інформації у Telegram Сергія Бабака

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку