Сергій Бабак: Додаткова сесія НМТ: Короткі результати
Додаткова сесія НМТ показала цікаві тенденції, але на загальний результат особливо не вплинула. Цьогоріч її складали 1,83% від загальної кількості учасників, які загалом здавали тест (основна + додаткова сесія).
На додаткову сесію зареєструвалося 7 363 вступники, з яких взяли участь 5 327 учасників, в тому числі, 1 263 – за кордоном. Всередині України кількість учасників саме на додатковій сесії була суттєво меншою.
Двоє вступників отримали 200 балів з двох предметів і 45 – з одного (серед них 9 вступників за кордоном). Найбільша кількість 200-бальників складали англійську мову (27) і математику (14). Переважна більшість з них складали тест в Україні.
«Хочу подякувати Українському центру оцінювання якості освіти, який щороку працює над розширенням мережі пунктів проведення НМТ в інших країнах світу. І робить це, до речі, безкоштовно. Насправді, можливість наших дітей здавати НМТ за кордоном – це велика заслуга команди УЦОЯО», - зазначив Голова Комітету Сергій Бабак у своєму Telegram.
відбулася робота академії мейнстримінгу для радників з гендерних питань
З 29 липня по 1 серпня 2025 року тривала робота Академії гендерного мейнстримінгу для радників з гендерних питань, організована Апаратом Урядового уповноваженого з питань гендерної політики та Бюро ОБСЄ з демократичних інститутів та прав людини.
У навчанні брали участь радники керівників центральних органів виконавчої влади, Офісу Віце-прем’єр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції, обласних військових адміністрацій, закладів вищої освіти, зокрема сектору безпеки та оборони.
Під час навчання учасники поглибили свої знання щодо ключових концепцій гендерної рівності, становища різних груп жінок та чоловіків в умовах збройної агресії рф проти України та під час відновлення України, відпрацювали навички фасилітації, проведення тренінгів. Окрема увага була приділена інструментам гендерного мейнстримінгу: гендерного аналізу, гендерного аудиту, гендерно орієнтованого бюджетування.
Читати на сайті КМУ.
Добровольці у віці 18-24 років зможуть навчатися у закладах вищої освіти без відриву від служби
Верховна Рада підтримала законопроект, ініційований Міністерством оборони України, що посилює право на освіту для молодих осіб, які долучилися до лав Сил оборони за контрактом або за призовом під час мобілізації.
Згідно з законопроектом молодим військовослужбовцям:
надається право навчатися у закладах вищої освіти без відриву від служби;
гарантується збереження місця навчання та стипендії на період служби;
надається право на відпустку у звʼязку з навчанням у закладі вищої освіти.
Читати на сайті КМУ.
Сергій Бабак: про пріоритетні реформи над якими наразі працюють у комітеті
Попри війну, українська освіта змінюється – і ці зміни не менш важливі, аніж реформи у сфері безпеки, економіки чи оборони. Освітня система має відповідати викликам часу: забезпечити швидку перекваліфікацію, підтримати молодь, адаптувати школи до нових реалій та закласти фундамент відбудови країни.
В інтерв’ю Укрінформу Голова Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак розповів про пріоритетні реформи: оновлення професійно-технічної освіти, запуск системи грантів, визнання навчання за кордоном, модернізацію природничих кабінетів, підтримку дітей з особливими освітніми потребами та протидію освітнім зловживанням у воєнний час.
Читати більше за покликанням.
затверджено порядок розподілу базового фінансування для наукових установ за результатами державної атестації у 2025 році
30 липня 2025 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову, якою визначено порядок розподілу коштів базового фінансування основної діяльності державних наукових установ у 2025 році. Документ стосується 23 наукових установ, що успішно пройшли державну атестацію за напрямами «Аграрно-ветеринарний» та «Суспільний» і віднесені до групи А.
Постанову розроблено на виконання пункту 23 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет на 2025 рік». Вона вносить зміни до «Порядку використання коштів для підтримки пріоритетних напрямів наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок, наукової та науково-технічної діяльності закладів вищої освіти та наукових установ».
Детальніше про ключові зміни, передбачені постановою та що це означає для наукової сфери читати за покликанням.
CES 2026: можливості для майбутніх інженерів України
30 студентів українських закладів вищої освіти можуть відвідати одну з наймасштабніших світових технологічних виставок - Consumer Electronics Show (CES), що відбудеться 6-9 січня 2026 року в Лас-Вегасі (США).
Потрапити на виставку можуть студенти інженерних спеціальностей з усіх українських ЗВО, які пройдуть відкритий конкурсний відбір. Прийом заявок триває з 28 липня до 31 серпня включно.
На CES студенти зможуть ознайомитись з передовими технологіями, поспілкуватися з провідними експертами галузі, а також сформувати ідеї для розробки власних технічних рішень. Проект реалізовується в межах ініціативи Ajax Next, що спрямована на розвиток інженерної освіти в Україні та підтримку нового покоління винахідників.
Детальні умови участі та форма заявки – на сторінці ініціативи.
Читати за покликанням.
Сергій Бабак: про імплементацію закону «Про дошкільну освіту»
Через відсутність вчасно прийнятих нормативно-правових актів на виконання Закону України «Про дошкільну освіту» лише 16% громад скористались можливістю доплат до заробітної плати працівникам закладів дошкільної освіти.
Прийнятий Закон надає місцевим громадам (як засновникам закладів), повну самостійність у питаннях оплати праці.
Тут важливо розуміти два моменти:
заробітну плату працівникам закладів дошкільної освіти платить місцева влада;
громади самостійно встановлюють розмір зарплат, надбавок, доплат та премій.
Важливо не просто проголосувати закон, а й переконатися, що він працює. Тому ми у комітеті подивилися та проаналізували, як громади скористалися своїм правом на доплати до заробітних плат. Для цього були зібрали дані з 1315 (всього в Україні 1469) громад із 24 областей та м. Києва.
Аналіз показав, що цьогоріч 15,8% громад по всій країні все ж запровадили додаткові виплати з місцевих бюджетів для працівників закладів дошкільної освіти. У більшості випадків це були суми на рівні 1,3 тис. грн, хоча були й приклади значно вищих виплат – до 25 тис. грн. Загалом підвищені виплати запровадили 208 громад з 1315 у 19 областях України.
Серед лідерів:
Київська (58%),
Рівненська (39%),
Кіровоградська (30,6%),
Волинська (29,6%),
Полтавська (23,3%),
Житомирська (22,7%).
Читати у Тelegram С. Бабака.
Освіта для мінливого світу: пропонується до громадського обговорення концепцій освітніх галузей
Розпочато громадське обговорення проекту концептуальних засад освітніх галузей - ключового кроку в реалізації комплексної політики «Освіта для життя».
«Освіта для життя» - це комплексна політика МОН, спрямована на системне оновлення змісту шкільної освіти, продовження та посилення реформи «Нової української школи». Її мета - забезпечити цілісний освітній досвід, у якому зміст освіти, підходи до викладання та шкільний простір доповнюють одне одного й допомагають учням і ученицям ліпше розуміти світ і себе в ньому.
У концепціях описано особливості, мету й структуру кожної освітньої галузі, окреслено актуальні виклики й шляхи їхнього подолання відповідно до потреб сучасного українського суспільства. Ці документи пропонують цілісне бачення того, як має вибудовуватися навчання з 1 до 12 класу - послідовно, -логічно та з урахуванням міжпредметних зв’язків.
Долучитися до обговорення концептуальних засад освітніх галузей та надіслати пропозиції можна до 12 серпня 2025 року.
Читати детальніше.
Серед учасників бойових дій найчастіше профтехосвіту від Служби зайнятості отримують ветерани та ветеранки з Донеччини
В 2025 році програма навчання для ветеранів і ветеранок у Центрах професійно-технічної освіти (ЦПТО) Державної служби зайнятості охопила понад 2,7 тисяч людей, з них 275 – осіб з інвалідністю внаслідок війни.
Найчастіше учасників бойових дій направляють на здобуття нової професії, або на підвищення кваліфікації у Донецькому обласному центрі зайнятості. Також серед лідерів Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська та Рівненська області.
Популярністю серед ветеранської спільноти користується навчання за 467 освітніми програмами, таких наразі понад 2,4 тис. осіб, за новими професіями – 243.
В системі служби зайнятості працює 8 Центрів профтехосвіти - в Одесі, Дніпрі, Харкові, Полтаві, Сумах, Рівному, Львові та Івано-Франківську.
Читати за покликанням.
Оновлено Державний стандарт початкової освіти: розпочато громадське обговорення
Розпочато громадське обговорення проекту оновленого Державного стандарту початкової освіти. До обговорення запрошуються вчителі, керівники закладів освіти, освітянські спільноти, батьки, а також усі охочі.
Оновлений стандарт запроваджує низку структурно важливих елементів, відсутніх у попередній редакції Державного стандарту початкової освіти, а саме:
уперше визначено компетентнісний потенціал кожної освітньої галузі;
упорядковано вимоги до результатів навчання та запроваджено орієнтири для оцінювання;
враховано мовно-культурне розмаїття й потреби дітей з ООП;
забезпечено зв’язок між усіма рівнями освіти;
стандарт опирається на вже наявну практику.
Громадське обговорення триватиме до 28 серпня 2025 року.
Читати детальніше.
пропонується для громадського обговорення проект МетодИЧНИХ рекомендацій щодо впровадження політики протидії дискримінації, сексуальним домаганням та підтримки рівності у ЗВО
Для громадського обговорення представлено проект Методичних рекомендацій щодо впровадження політики протидії дискримінації, сексуальним домаганням та підтримки рівності у закладах вищої освіти України.
Зауваження та пропозиції до зазначеного проекту Змін приймаються у довільній формі до 8 серпня 2025 року.
Більше за покликанням.
НМТ 2025: випускниця Миргородського ліцею склала НМТ на максимальні 800 балів
Цьогорічна випускниця Миргородського ліцею (це Полтавщина) Дар’я Нечепаєва склала НМТ на максимальні 800 балів. Тобто кожен із предметів на 200 балів.
Здавала тест в укритті. В інтервʼю дівчина розповідає, що готувалася самостійно, без репетиторів. Підготовку почала ще наприкінці 10 класу. Використовувала безкоштовні вебінари та мінікурси у вільному доступі.
За словами Дарʼї, найважливіше у підготовці – самостійна робота. А ще дівчина відзначила важливу роль школи та підтримку вчителів, які приділяли багато уваги саме мультитесту.
«Найприємнішим для мене було прочитати, що далі Дарʼя планує навчатися в Україні. Зараз обирає спеціальність. І тут теж цікаво. Дівчина розглядає для себе природничий напрям – біотехнології, біологію та біохімію», - поділився Голова Комітету Сергій Бабак у своєму Telegram.
Укрупнені університети України вже отримали фінансування на оновлення лабораторних баз
У межах ініціативи модернізації мережі та укрупнення ЗВО Державним закладам вищої освіти вже доступно 13 млн доларів США на оновлення дослідницької та освітньої бази. Йдеться про сучасні лабораторні комплекси, високоточні наукові прилади, інженерне дослідницьке обладнання та енергетичні установки. Нове обладнання вже встановлено й використовується в навчальному процесі та дослідженнях або перебуває на етапі закупівлі чи встановлення.
На сьогодні укрупнені заклади вищої освіти визначилися майже з понад 100 позиціями наукового й навчального обладнання, яке потрібно для модернізації матеріально-технічної бази.
Уже встановлено та введено в експлуатацію обладнання на 2 млн доларів США. Лабораторне обладнання на 11 мільйонів доларів - зараз на етапі закупівлі чи постачання. Над пропозиціями щодо фінансування ще лабораторій загальною вартістю 3,5 млн доларів США наразі працюють представники ЗВО - учасників проекту.
Читати більше за покликанням.
СЕРГІЙ БАБАК: ПРО КОМІТЕТСЬКІ ІНІЦІАТИ
У спілкуванні з журналістами парламентського телеканалу РАДА Голова Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак розповів про комітетські ініціативи над якими працюють останнім часом:
про розподіл 300 млн гривень між університетами у прифронтових областях;
про додатковий коефіцієнт 1,5% до розміру державного освітнього гранту, що покриє майже повну вартість навчання для вступників у Харківській, Запорізькій, Сумській, Миколаївській областях.
«Для мене важливо, щоб прифронтові заклади вищої освіти знали: вони не самі. Що у найскладніших обставинах можна і важливо знаходити рішення. Головне, ефективні та без шкоди для освітньої системи загалом», - зазначив у своєму інтерв’ю Голова Комітету.
Дізнатися більше можна у Telegram С. Бабака.
Компанія «Daikin» планує запустити свій перший навчальний центр в Україні
Начальник Житомирської ОВА Віталій Бунечко 24 липня 2025 року провів онлайн-зустріч з представниками компанії «Daikin» - світового лідера з розробки та виробництва систем вентиляції, обігріву та кондиціонування. Зокрема, сторони обговорили проект створення на Житомирщині сучасного навчального центру, який планують реалізувати на базі Поліського національного університету.
Під час спілкування голова правління «Daikin» Igor Skelin та голова правління «AMM Project» Włodzimierz Durawa - технічний партер «Daikin», запевнили що вже працюють над концепцією центру і мають план використання найсучасніших рішень.
«Створення центру відкриє доступ до інноваційних технологій молоді та фахівцям, які хочуть бути обізнаними у найсучасніших комплексних рішеннях «Daikin», що можуть бути використані у проєктах відновлення та відбудови, а також розвитку нових підприємств» - зазначив Віталій Бунечко.
Читати за покликанням.
Можливості для українських установ та організацій: фінансування мережевих науково-технічних проектів Eureka
Українські установи та організації запрошуються до участі в конкурсах науково-технічних мережевих проектів Eureka.
Eureka - найбільша в світі відкрита мережа для міжнародного співробітництва у сфері наукових досліджень та інновацій, що об’єднує 47 країн.
Цьогоріч у межах програми мережевих проектів відкрито чотири конкурси, доступні для українських установ та організацій:
Прикладні квантові технології / applied quantum technologies (дедлайн: 05 вересня 2025 року);
Створення цінності в межах циркулярної економіки / circular value creation (дедлайн: 30 вересня 2025 року);
Створення легких конструкційних матеріалів / lightweighting (дедлайн: 23 жовтня 2025 року);
Стійкість до катастроф, реагування та відновлення / disaster resilience, response and recovery (дедлайн: 31 жовтня 2025 року).
Детальніше за покликанням.
4063 закладів освіти постраждали від бомбардувань та обстрілів, з них 387 зруйновано повністю
Станом на 27 липня 2025 року 3676 закладів освіти пошкоджено та 387 зруйновано повністю.
Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.
До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.