Відкрито конкурс проЕктів у сфері прикладних квантових технологій у межах мережі Eureka
Українські організації отримали нові можливості для участі в міжнародному науково-дослідному співробітництві. У межах мережі Eureka оголошено конкурс спільних науково-дослідних проектів у галузі прикладних квантових технологій, до участі в якому запрошують українців.
Кінцевий термін подання проектних заявок – 05 вересня 2025 року.
Пріоритетні напрями конкурсу:
квантові обчислення;
квантове моделювання та архітектура стеку;
квантові комунікації та кібербезпека;
квантові сенсори та метрологія.
Мета конкурсу – підтримувати розроблення інноваційних квантових технологій, які перевершують або пришвидшують наявні рішення та сприяють виконанню актуальних завдань у промисловості, науці й суспільстві.
Деталі участі – на сайті Eureka.
27 травня 2025 року заплановано вебінар для потенційних заявників. Зареєструватися для участі можна за посиланням.
Більше на сайті МОНУ.
Переможцям XXV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика призначено стипендії Президента України
Переможцям XXV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика призначено стипендії Президента України. Імена стипендіатів затверджено наказом МОН від 02.05.2025 № 679 «Про призначення стипендій Президента України переможцям XXV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика».
Серед стипендіатів Президента – учні закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, студенти та курсанти закладів вищої освіти. Загалом – 14 осіб.
Упродовж календарного року, починаючи з 1 вересня 2025 року, переможці щомісяця отримуватимуть:
1420 гривень – учні закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти;
2870 гривень – студенти закладів фахової передвищої освіти;
3800 гривень – студенти закладів вищої освіти.
Детальніше про конкурс за посиланням.
Розпочалося громадське обговорення проЕкту Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій
Розпочалося громадське обговорення проекту Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій. Цей документ визначає стандарти оснащення закладів освіти та враховує вимоги до засобів навчання з огляду на новітні освітні технології, компетентнісний підхід навчання та норми законодавства України про мову.
Проект Типового переліку містить вимоги до засобів навчання та обладнання:
загального призначення, мультимедійного обладнання (додаток 1);
для навчальних кабінетів математичної освітньої галузі (додаток 2);
для навчальних кабінетів природничої освітньої галузі (додаток 3);
для навчальних кабінетів технологічної освітньої галузі (додаток 4).
Повний текст проекту Типового переліку та додатки до нього доступні на офіційному сайті МОН України.
Зауваження та пропозиції до проекту документа прийматимуть до 17 травня 2025 року.
Джерело : Пресслужба МОНУ.
Оприлюднено перелік українсько-латвійських науково-дослідних проектів, відібраних для фінансування у 2025–2026 роках
Міністерство освіти і науки України спільно з Латвійською радою науки завершили відбір переможців конкурсу спільних українсько-латвійських науково-дослідних проектів на 2025-2026 роки. За результатами незалежних експертиз і консультацій, проведених українською та латвійською сторонами, Протоколом П’ятого засідання Спільної Комісії з науково-технологічного співробітництва від 25 квітня 2025 року до фінансування у 2025-2026 роках затверджено 11 двосторонніх науково-дослідних проектів. Ще один проект визначено резервним - його буде реалізовано в разі позитивного рішення латвійської сторони про фінансування їхньої частини.
Конкурс охоплював п’ять пріоритетних напрямів:
енергетика й енергоефективність;
екологія й раціональне природокористування, зокрема морські дослідження;
біотехнології, біоінженерія, генетика і нові медичні технології;
нові матеріали;
суспільні та гуманітарні науки.
З повним переліком відібраних проектів можна ознайомитися за посиланням.
Джерело : Пресслужба МОНУ.
Вже 9 тисяч українців отримали ваучери на навчання від Служби зайнятості
За інформацією Державної служби зайнятості, у 2025 році 9083 українці скористалися унікальною можливістю здобути нову професію, освоїти затребувану спеціальність чи підвищити свою кваліфікацію завдяки ваучеру на безоплатне навчання від Міністерства економіки та Служби зайнятості.
Серед тих, хто вже скористався такою можливістю:
6937 людей віком 45+;
1328 внутрішньо переміщених осіб;
530 людей з інвалідністю;
285 учасників бойових дій;
2 людини, які звільнилася з військової служби 1 людина, стосовно якої встановлено факт позбавлення свободи.
Найбільше ваучерів видано у Дніпропетровській, Львівській та Хмельницькій областях.
Найпопулярніші професії/спеціальності, які цьогоріч українці обирали за ваучерами, - медсестринство, медицина, кухар, соціальний робітник та водій автотранспортних засобів. Ваучер дає право підвищити кваліфікацію чи пройти перепідготовку за однієї зі 155 професій та спеціальностей в більшості закладів освіти з ліцензією Міністерства освіти та науки України. Їх перелік кожні три місяці публікується на сайті відомства.
Читати більше.
Соціальна стипендія для студентів: що це, хто може отримати та як оформити
Соціальна стипендія – це щомісячна допомога студентам від держави.
Отримати її можуть ті, хто навчається на бюджеті та належить до соціально вразливих категорій.
Хто саме може оформити соціальну стипендію і як це зробити – дивіться в інфографіці на сайті КМУ за покликанням.
У Сумах зведуть чотири «підземні школи», в області їх буде одинадцять
Під час робочої поїздки на Сумщину Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль відвідав в обласному центрі освітній заклад, де будується підземне сховище. Також були присутні Віце-прем’єр-міністр з відновлення – Міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба та голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Сергій Сухомлин.
Прем’єр-міністр повідомив, що загалом у Сумах передбачено зведення чотирьох «підземних шкіл», а в межах області їхня кількість сягне одинадцяти.
Денис Шмигаль обговорив із головою Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Сергієм Сухомлином можливі механізми спрощення реалізації таких проектів для невеликих навчальних закладів.
Більше на сайті КМУ.
Розширено пільгові категорії для майбутніх вступників до ліцеїв МВС
За інформацією Міністерства внутрішніх справ України, у новому навчальному році ще більше дітей наших захисників і захисниць зможуть вступити до ліцеїв МВС.
Відтепер навчатися в ліцеях МВС зможуть також діти, чиї піклувальники, один із прийомних батьків, батьків-вихователів, рідні брати або сестри загинули, зникли безвісти за особливих обставин, потрапили в полон або отримали інвалідність внаслідок травми чи хвороби під час виконання службових обов’язків.
Також Міністерство запрошує на навчання у Києві, Вінниці, Дніпрі, Кривому Розі та Івано-Франківську дітей військових, поліцейських, рятувальників та інших працівників сил безпеки й оборони, які брали або беруть участь у відсічі збройної агресії рф (Подати заявку на вступ).
Більше за покликанням.
відбулися засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
05 травня 2025 року відбулися засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на яких народні депутати України – члени Комітету за участі представників центральних органів виконавчої влади, громадських об’єднань розглянули низку законопроектів.
І. На підкомітеті з питань науки та інновацій народними депутатами України – членами Комітету були прийняті рішення запропонувати Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій розглянути на своєму засіданні та ухвалити наступні висновки:
рекомендувати Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону України «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо підтримки літакобудівної галузі» (реєстр. № 13016 від 13.02.2025);
рекомендувати Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо прав інтелектуальної власності на об’єкти, створені у зв’язку із проходженням військової служби» (реєстр. № 13111 від 17.03.2025);
рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, визначеному головним з опрацювання проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про критичну інфраструктуру» щодо імплементації положень Директиви (ЄС) 2022/2557 Європейського парламенту та Ради від 14 грудня 2022 року про стійкість критично важливих об’єктів і скасування Директиви Ради 2008/114/EC» (реєстр. № 12208 від 14.11.2024) під час опрацювання цього законопроекту розглянути висловлені зауваження та пропозиції до нього та за результатами розгляду визначитись щодо зазначеного законопроекту під час голосування на своєму засіданні.
ІІ. На підкомітеті з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти і адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу народними депутатами України – членами Комітету було прийнято рішення рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, визначеному головним з опрацювання проекту Постанови «Про розроблення законодавчої бази для створення преференційних умов діяльності бізнесу країн-партнерів України в рамках Післявоєнного Альянсу» (реєстр. № 13067 від 10.03.2025) під час опрацювання цього проекту Постанови розглянути висловлені зауваження та пропозиції до нього та за результатами розгляду визначитись щодо зазначеного проекту Постанови під час голосування на своєму засіданні.
Більше тут.
У Києві відбувся хакатон зі створення датасету для штучного інтелекту в гуманітарному розмінуванні
05 травня 2025 року у Києві відбувся перший в Україні хакатон AI Labeling Sprint – практичний етап ініціативи зі створення навчальної бази даних для виявлення вибухонебезпечних предметів (ВНП) за допомогою безпілотників і штучного інтелекту.
Понад 50 студентів із технічних університетів України взяли участь у заході. За день роботи вони ідентифікували тисячі зображень вибухонебезпечних предметів, отриманих із сенсорів БПЛА під час польових робіт.
Студенти працювали в десяти командах, змагаючись між собою у швидкості та якості анотації даних. Учасників підтримували експерти з UA Damage, The HALO Trust, Dropla Tech, Safe Pro, а також ветерани, які пройшли навчання з використання БПЛА та аналізу супутникових зображень.
Команда-переможець «Smart Hackers» отримала грошовий сертифікат на 2000$ за підтримки ПРООН в Україні та Уряду Люксембургу.
Читати більше.
Українські учні здобули золото на Європейській олімпіаді з експериментальної науки
Цьогоріч Україна втретє долучилася до Європейської олімпіади з експериментальної науки 2025 як країна-гостя. Це щорічне змагання для підлітків до 16 років з країн Європейського Союзу.
Вихованці НЦ «МАНУ» здобули золоту медаль на змаганні! Нашу державу представляли хімікиня Анна Дмитрук і біологиня Надія Крупнікова з Природничо-наукового ліцею № 145 Печерського району м. Києва та фізик Олесь Федірко з Українського фізико-математичного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Загалом Європейська олімпіада з експериментальної науки дає підліткам змогу відчути себе дослідниками: учасники олімпіади в командах виконували практичні завдання, для яких мали застосувати свої знання з фізики, хімії та біології.
Пишаємося успіхами та перемогами наших учнів й учениць!
Читати за покликанням.
Схвалено Концепцію цифрової гігієни для дошкільнят
02 травня 2025 року на засіданні Уряду було схвалено Концепцію цифрової гігієни дітей дошкільного віку. Документ розроблено у відповідь на виклики цифровізації та зростання ролі гаджетів у житті дошкільнят. Мета Концепції – допомогти дорослим сформувати умови для безпечного й усвідомленого користування технологіями дітьми в повсякденному житті та навчанні.
Серед завдань Концепції – створити безпечну цифрову інфраструктуру в дитсадках, запобігати негативним наслідкам надмірного користування гаджетами та формувати цифрову грамотність у дітей, вихователів і батьків.
Більше за покликанням.
Уряд спрямував 540 млн грн на модернізацію професійної освіти в регіонах
Уряд ухвалив рішення щодо розподілення 540 млн грн субвенції в регіони для модернізації закладів професійно-технічної освіти. Про це повідомив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль під час засідання Кабінету Міністрів 02 травня 2025 року.
Денис Шмигаль підкреслив, що кошти будуть виділені для понад 100 закладів освіти, які готують інженерів, токарів, будівельників, технологів, операторів верстатів та інших фахівців, без яких неможлива відбудова.
За словами Прем’єр-міністра, сьогоднішнє рішення спрямоване на подальші інвестиції в освіту та зміцнення спроможності здійснювати відбудову завдяки кваліфікованим кадрам.
Більше на сайті КМУ за покликанням.
Мінцифри та МОН разом з експертами розробили рекомендації щодо відповідального використання ШІ у зВО
Мінцифри та МОН разом з експертами розробили рекомендації щодо відповідального використання ШІ в закладах вищої освіти. Поради допоможуть викладачам, студентам, адміністраціям освітніх закладів і дослідникам застосовувати ШІ в навчальному й науковому процесі.
Рекомендації містять поради для створення якісного промпту, корисні ШІ-інструменти та приклади завдань, з якими може допомогти ШІ. Наприклад:
для викладачів – генерування й перевірка тестів, створення презентацій, аналіз навчальних досягнень студентів тощо;
для студентів – пошук інформації для наукових робіт, підготовка до іспитів, генерування ідей для презентацій та есе, отримання фідбеку на наукові роботи, вивчення мов та ін.;
для закладів вищої освіти – оптимізація адміністративних процесів, як-от заповнення документації, відповіді на часті запитання студентів тощо.
Документ розвінчує міфи про штучний інтелект, поширені серед науковців та освітян, зокрема щодо загрози ШІ для академічної доброчесності, заміни викладачів ШІ-інструментами, вартості впровадження ШІ в університетах тощо.
Більше порад, інструментів та прикладів шукайте в документі з рекомендаціями.
Детальніше за покликанням.
В Україні запрацював перший Музей математики
У Києві розпочав роботу Музей математики «Кубоїд»! Майже 120 інтерактивних експонатів доводять: математика – всюди! У спорті, інженерії, природі, навіть у щоденних рішеннях.
Тут ви зможете не лише побачити, а й відчути, як формули перетворюються на реальність. Математика – це захопливі ігри, логічні задачі та безмежні можливості для відкриттів.
Музей «Кубоїд» - четвертий у Європі й перший в Україні. Його створено, щоб допомогти школярам подолати освітні втрати, популяризувати STEM і зробити математику доступною для кожного.
У музеї представлено вісім захопливих зон, кожна з яких дає змогу зануритися у світ математики через інтерактивні експонати:
«Математика і повсякдення»
«Тесеракт»
«Маятники та вимірювання»
«Геометрія та механізми»
«Форми і формули»
«Простір креативності»
«Простір кмітливості»
«Зали для занять»
Детальніше – на сайті МОНУ.
До складу Національної академії наук України обрано нових членів
01 травня 2025 року відбулася сесія Загальних зборів Національної академії наук України, під час якої було проведено вибори дійсних членів (академіків) і членів-кореспондентів Національної академії наук України.
Згідно з рішенням Президії НАН України, до чергових виборів було оголошено 12 вакансій академіків і 41 вакансію членів-кореспондентів за 37 спеціальностями. Крім того, було відкрито 10 вакансій іноземних членів за 9 спеціальностями.
Розподіл вакансій між відділеннями та визначення спеціальностей базувалися на необхідності забезпечити розвиток як фундаментальних, так і прикладних досліджень, насамперед у тих напрямах, де українські вчені досягають результатів світового рівня. Водночас однією з ключових умов висування було представлення гідних кандидатів не лише з інститутів Академії, а й із закладів вищої освіти, галузевих наукових і науково-технічних установ країни.
За підсумками таємного голосування до складу НАН України обрано 12 академіків і 39 членів-кореспондентів.
Більше на сайті НАНУ.
Українські школярі отримали 729 призових місць на державному рівні: підсумки Всеукраїнських учнівських олімпіад
З 10 березня до 30 квітня тривав IV етап Всеукраїнських учнівських олімпіад - державний етап інтелектуальних змагань. У 2024/2025 навчальному році в ньому взяли участь майже 1500 учнів і учениць з усієї України.
Цього року проведено 20 олімпіад із різних предметів. За результатами змагань визначено 736 переможців - учасників, які вибороли дипломи І, ІІ або ІІІ ступеня.
Олімпіади проходили в шести містах: Києві, Ужгороді, Львові, Чернівцях, Луцьку та Одесі.
Ознайомитися з результатами можна тут.
Частина переможців із найкращими результатами змагатиметься за можливість представляти Україну на Міжнародних олімпіадах з певних дисциплін. Це наступний крок, який дає можливість нашим учням показати свої знання на світовому рівні.
Детальніше на сайті МОНУ.
Видатні діячі освіти і науки отримають довічні та дворічні державні стипендії
29 квітня 2025 року Указами Президента України призначено державні стипендії видатним діячам освіти та науки з метою посилення державної підтримки, стимулювання творчої праці та поліпшення матеріальних умов життя.
Згідно з документами, 5 освітянам та 4 діячам науки призначено довічні державні стипендії, ще 24 освітянам – дворічні:
Указ Президента України № 253/2025
Указ Президента України № 254/2025
Указ Президента України № 255/2025
Указом Президента України від 10 вересня 2011 року №906 «Про державні стипендії для видатних діячів науки, освіти, культури і мистецтва, охорони здоров’я, фізичної культури і спорту та інформаційної сфери» засновано 1200 державних стипендій для видатних діячів основних галузей соціальної сфери. У межах загальної кількості стипендій передбачено по 100 довічних і по 100 дворічних стипендій саме для представників освітньої та наукової галузей.
Серед цьогорічних стипендіатів:
12 осіб - працівники закладів загальної середньої освіти;
5 осіб - представники закладів фахової передвищої освіти;
12 осіб - науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти;
4 особи - представники закладів вищої освіти та наукових установ.
Детальніше за покликанням.
4063 закладів освіти постраждали від бомбардувань та обстрілів, з них 387 зруйновано повністю
Станом на 09 травня 2025 року 3676 закладів освіти пошкоджено та 387 зруйновано повністю – про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.
Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.
До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.