президентом україни підписано закони:
№ 4250-ІХ від 25.02.2025 "Про внесення змін до деяких законів України щодо надання закладами освіти реабілітаційних послуг (реабілітаційної допомоги)"
Цей Закон України дає право спеціальним закладам освіти, які мають методики, кваліфікованих працівників, сучасне обладнання і технології, зокрема спеціальним школам, надавати реабілітаційні послуги (реабілітаційну допомогу) не лише особам з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в цих закладах освіти, але й нашим військовослужбовцям, які повністю чи частково втратили зір і/або слух, ветеранам, особам, які мають заслуги перед Батьківщиною тощо.
№ 4265-ІХ від 26.02.2025 "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про повну загальну середню освіту" щодо визнання результатів навчання, здобутих громадянами України за кордоном"
Закон надає повноваження Уряду затвердити єдиний порядок визнання результатів навчання, здобутих громадянами України шляхом формальної та/або неформальної освіти у суб’єктів освітньої діяльності, розміщених за кордоном (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом), який спростить механізм визнання таких результатів навчання, а також сприятиме захисту їхніх прав на повну загальну середню освіту та їхньому поверненню в Україну.
14 березня – перше засідання Ідентифікаційного комітету з питань науки
14 березня 2025 року у режимі відеоконференції на платформі ZOOM заплановано відповідно до положень, передбачених статтею 22 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та пунктом 10 Положення про Ідентифікаційний комітет з питань науки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.07.2016 № 410, проведення першого засідання Ідентифікаційного комітету з питань науки, персональний склад якого затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2024 року № 1260-р (зі змінами).
Ознайомитися з Порядком денним засідання можна на сайті Міністерства освіти і науки України за покликанням.
НМТ-2025 за кордоном: розширено перелік країн / міст
Розширено перелік країн і міст, де буде створено тимчасові екзаменаційні центри за кордоном, повідомляє Український центр оцінювання якості освіти.
Протягом останнього тижня додалися пукти проведення НМТ в містах Амстердам, Гаага (Нідерланди) і Марібор (Словенія).
Завдяки підтримці закордонних партнерів цьогоріч тимчасові екзаменаційні центри для проведення вступних випробувань на бакалаврат для української молоді, яка через війну вимушено перебуває за кордоном, буде організовано в 54 містах 32 країн.
Список країн та міст за кордоном, де можна буде скласти НМТ 2025:
В УЦОЯО нагадують, що якщо персональний кабінет вже створений і випускник обрав зручну локацію, її можна буде змінити до 08 квітня 2025 року, у разі якщо з’явиться зручніше місце.
Детальніше за покликанням.
Старшокласників запрошують підготуватися до НМТ на математичний марафон #MathGO
З 24 березня 2025 року впродовж чотирьох тижнів старшокласники матимуть шанс підготуватися до НМТ і виграти iPad та інші подарунки. Участь безкоштовна. Організатор – Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця.
На учасників чекає:
- база тестів для закріплення знань
- відео та матеріали з поясненнями складних тем
- чат підтримки з менторами з університету, які допоможуть розібратися у складних темах
- додаткові лекції про НМТ, математику, вступні кампанії, а також ІТ, технології, професії в ІТ, англійську та навички, які стануть у пригоді для навчання та кар’єри.
Троє учасників, які наберуть найбільше балів і виконають усі умови конкурсу, отримають Apple iPad та інші круті призи від ЕРАМ.
Cтарт Марафону - 24 березня 2025 року.
Детальніше за покликанням.
Форум освітян києва «цифровий простір києва»
12 березня 2025 року у Київському Палаці дітей та юнацтва відбувся форум «Цифровий простір Освіти Києва», присвячений впровадженню цифрових рішень в освітній сфері, щоб забезпечити безперервне навчання, ефективне адміністрування та безпеку учнів і педагогів.
Організаторами ІІ Форуму «Цифровий простір Освіти Києва» стали Департамент освіти і науки, Департамент інформаційно-комунікаційних технологій КМДА за підтримки Благодійної організації Klitschko Foundation та мобільного застосунку Київ Цифровий.
Захід об’єднав представників освітньої, технологічної та управлінської спільнот для обговорення найактуальніших цифрових трендів у сфері освіти.
У рамках Форуму відбулась виставка «Цифрова освіта: майбутнє вже сьогодні», де 35 освітніх заходів та організацій презентували свої інноваційні EdTech-продукти, що вже сьогодні змінюють навчальний процес в Україні.
Під час заходу учасники донатили на закупівлю спеціальних військових протигазів для бійців 20-го окремого полку безпілотних систем «К-2» Збройних Сил України. СВП – 01У призначені для захисту військових від дії бойових отруйних речовин.
Читати за покликанням
Українські університети в міжнародному рейтингу SCImago Institutions Rankings 2025
Іспанська лабораторія SCImago Lab оприлюднила результати міжнародного рейтингу SCImago Institutions Rankings 2025. До нього увійшли майже 10 тис. наукових та освітніх установ світу, серед яких понад 5 тис. університетів. Цьогоріч Україну представила рекордна кількість закладів вищої освіти - 61 університет, що охоплює більшість регіонів країни.
Десятка найкращих українських університетів за рейтингом SCImago IR 2025:
- Сумський державний університет.
- Київський національний університет імені Тараса Шевченка.
- Київський столичний університет імені Бориса Грінченка.
- Національний університет «Львівська політехніка».
- Національний технічний університет «Дніпровська політехніка».
- Міжрегіональна академія управління персоналом.
- Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана.
- Державний університет «Житомирська політехніка».
- Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника.
- Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського.
У 2024 році до методики рейтингу додано три нові індикатори, що відображають соціальний вплив закладів вищої освіти:
Детальніше про рейтинг та всі українські університети у SCImago IR 2025.
Результати оновлення профосвіти: узимку запрацювала 31 сучасна майстереня
За інформацією Міністерства освіти і науки України, за минулі 3 місяці відкрито 31 сучасний навчально-практичний центр різних професій. У Львові навіть з’явилась єдина в країні майстерня для підготовки вітражників.
У майстернях студенти не лише здобувають теоретичні знання, а й вчаться працювати із сучасними матеріалами та обладнанням. Це дає їм змогу працевлаштуватися ще під час навчання та стати частиною великої відбудови країни.
Найбільш поширені напрями підготовки - це слюсарна справа, електромонтажні роботи, будівництво, металообробка, ремонт і обслуговування транспорту, легка промисловість та ІТ.
Читати за покликанням.
Пілотні ліцеї «Профільної» отримали гранти на реалізацію проектів
В Україні триває підготовка до «Профільної» - реформи старшої школи, фінальної ланки реформи НУШ. Вона відкриє для старшокласників реальну можливість обирати навчальні профілі й предмети відповідно до своїх зацікавлень і планів на майбутнє.
Для того, щоб апробувати нові освітні моделі, Міністерство освіти і науки України пілотує реформу.
У вересні 2025 року 30 закладів-амбасадорів почнуть підготовчий етап пілотування, у 2026 році пілотування розшириться на більшу кількість закладів. З 2027 року в усій країні повноцінно запрацює мережа академічних ліцеїв, які пропонуватимуть учнівству вибір профілів, предметів / курсів.
Більше за покликанням.
МОН пропонує для громадського обговорення проект Положення про апеляційну комісію з оскарження результатів вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації
Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проект нормативно-правового акта «Про затвердження Положення про апеляційну комісію з оскарження результатів вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації».
Проект нормативно-правового акта розроблено на виконання пункту 31 Положення про сертифікацію педагогічних працівників, що визначає порядок утворення, склад, основні завдання, права, обов’язки, а також організаційні та процедурні засади діяльності апеляційної комісії при Державній службі якості освіти.
Проект Положення розроблено з метою забезпечення захисту прав та інтересів учасників сертифікації, які оскаржують результати вивчення їх практичного досвіду роботи.
Зауваження та пропозиції до зазначеного проекту нормативно-правового акта приймаються у формі порівняльної таблиці до 11 квітня 2025 року 2025 року.
Джерело інформації: пресслужба МОНУ.
Відбудована гімназія на Київщині стане зразком для відновлення українських шкіл за принципами безбар’єрності та енергоефективності
Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні спільно з Іспанським агентством міжнародного співробітництва для розвитку (AECID) та урядом України відбудують Мирчанську гімназію в Київській області за моделлю «Нової української школи». Для 76 учнів і 18 вчителів буде створено безпечне, сучасне та інклюзивне місця для навчання та розвитку.
Гімназія у селі Мирча, яку серйозно пошкоджено внаслідок бойових дій у березні 2022 року, потребувала комплексного відновлення. За підтримки Іспанії (AECID) цей заклад буде перетворено на модель стійкості, інклюзивності та енергоефективності. Проект «Оновлення навчальних закладів в Україні: відновлення соціальної інфраструктури, пошкодженої внаслідок війни» модернізує школу та створить в ній адаптоване до викликів майбутнього навчальне середовище.
Читати за покликанням.
Конкурс проектів «InnovateUkraine 2025» для відновлення енергетики України
10 березня 2025 року стартував конкурс проектів «InnovateUkraine», метою якого є підтримка та розвиток енергетичних інновацій і технологій, які допоможуть відродженню та відновленню енергетики України.
Отримати докладну інформацію про конкурс та зареєструватися для участі у ньому можна за посиланням.
Читати на сайті НАНУ.
МОН пропонує для громадського обговорення законопроект про відкриту науку: гармонізація з європейськими нормами
Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації принципів відкритої науки». Його мета - визначення основ державної політики у сфері відкритої науки та гармонізація українського законодавства з європейськими нормами і практиками у сфері відкритого доступу до науково-технічної інформації.
Цей законопроект є частиною євроінтеграційного курсу України та імплементує ключові положення нормативних актів ЄС.
Законопроект також враховує рекомендації Європейської комісії та ЮНЕСКО щодо політики відкритої науки та відкритого доступу до результатів наукових досліджень.
Ознайомитися з документами:
Зауваження та пропозиції до законопроекту можна надсилати до 31 березня 2025 року.
Джерело інформації: пресслужба МОНУ.
Вчимося створювати безбар’єрні простори
В умовах війни кількість людей із вразливих груп населення в Україні стрімко зростає. Зокрема, люди з інвалідністю в нових реаліях потребують особливої уваги та інклюзивної гуманітарної допомоги, що враховуватиме їхні запити.
Саме тому головна мета нового курсу «Інклюзивна гуманітарна допомога» на Освітній онлайн-платформі Зрозуміло! – допомогти організаціям, які впроваджують гуманітарні програми, підвищити обізнаність та професійність у сфері інклюзії та навчити їх створювати безбар’єрні простори.
Протягом дев’яти лекцій слухачі та слухачки дізнаються, як:
- підвищити обізнаність та професійність у сфері інклюзії організаціям, які впроваджують гуманітарні програми;
- створювати безбар’єрні простори;
- краще розумітися на потребах людей із інвалідністю;
- зробити інклюзію однією із цінностей організації.
Курс безоплатний та доступний до перегляду в будь-який зручний час.
Читати за покликанням.
Відбулося засідання Президії Національної академії наук України
05 березня 2025 року під головуванням Президента Національної академії наук України академіка НАН України Анатолія Загороднього відбулося чергове засідання Президії НАН України.
Присутні заслухали дві наукові доповіді.
Про «Розвиток розподіленої енергетики в Україні з використанням технологій мікромереж» поінформував заступник директора з наукової роботи Інституту електродинаміки НАН України доктор технічних наук Ігор Блінов.
Із теми «Cоціологічні дослідження поточного стану та динаміки солідарних суспільних взаємодій під час війни» виступив головний науковий співробітник відділу історії та теорії соціології Інституту соціології НАН України доктор соціологічних наук Віктор Степаненко.
На завершення учасники засідання розглянули низку кадрових і поточних питань.
Читати більше на сайті НАНУ.
Нобелівські лауреати відвідали Україну: підтримка науки та освіти в умовах війни
3 - 5 березня 2025 року Україну з офіційним візитом відвідали нобелівські лауреати з фізики - Ференц Краус, професор фізики Університету Людвіґа-Максиміліана, директор Інституту квантової оптики Макса Планка, директор Центру молекулярного розпізнавання, та Серж Арош, почесний професор Коледжу де Франс, а також інші провідні науковці, щоб висловити підтримку українській науковій спільноті, студентству і освітянам. У межах візиту вони провели відкриті лекції, зустрілися з представниками Уряду та побачили наслідки повномасштабної війни.
Під час зустрічей учасники й учасниці обговорили можливості міжнародної підтримки української науки та перспективи залучення українського студентства до глобальних наукових проектів.
Окрім того, делегація відвідала дитячу лікарню «Охматдит», що торік зазнала руйнувань через російські обстріли. Серж Арош і Клодін Арош також відвідали деокуповані райони Київщини.
Нобелівський симпозіум, що відбувся в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, був присвячений 100-річчю квантової науки - ключової сфери досліджень Ференца Крауса та Сержа Ароша.
Делегація також завітала до Київської школи економіки, де відбулася відкрита лекція і дискусія з молоддю.
Окрім візиту до Києва, Ференц Краус, Орсоля Генцель-Боровічені, Пер Йозефсон та Адріен Давід також відвідали Харків. За сприяння Харківської обласної військової адміністрації вчені побачили реалії прифронтового регіону: зруйновані росією корпуси університету імені В. Н. Каразіна, а також роботу підземної школи. У Каразінському університеті відбулася лекція та зустріч зі студентами й викладачами.
Детальніше за покликанням.
Здобувачка Житомирського державного університету імені Івана Франка стала чемпіонкою України з велоспорту
З 1 по 5 березня 2025 року у Львові відбувався чемпіонат України з велоспорту на критому треку серед чоловіків, жінок та юніорів. Ці змагання стали визначною подією в українському велоспорті, зібравши кращих спортсменів країни. Серед них – студентка першого курсу факультету фізичного виховання і спорту Житомирського державного університету імені Івана Франка Маша Райківська, яка впевнено виборола золото у дисципліні гіт на 1000 метрів.
Читати за покликанням.
Національний фонд досліджень України оголошує новий конкурс проектів «Наука для зміцнення обороноздатності і національної безпеки України»
Метою конкурсу є відбір проектів для надання колективних грантів на виконання прикладних наукових досліджень або розробок, спрямованих на створення нового науково-технічного продукту (нових матеріалів, пристроїв, технологій, програмних продуктів тощо), підготовленого до впровадження на підприємствах України.
За своєю тематикою проекти, що подаються на конкурс, мають відповідати щонайменше одному з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, визначених Законом України “Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки”, а також відповідати одному з перелічених в умовах конкурсу тематичних напрямів.
Конкурс орієнтований на отримання практичного результату у вигляді нового або істотно вдосконаленого матеріалу, пристрою, технології, програмного продукту тощо.
Виконання проектів передбачається у 2025-2026 роках.
Термін подання заявок: з 03 березня по 01 квітня 2025 року.
Читати на сайті НАНУ.
3793 закладів освіти зазнали бомбардувань та обстрілів, з них 365 повністю зруйновано
Станом на 09 березня 2025 року 3428 закладів освіти пошкоджено та 365 зруйновано повністю – про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.
Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.
До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.