ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ
РІШЕННЯ
До протоколу №12
від 02 квітня 2008 року
Про роботу органів виконавчої влади та місцевого самоврядування
Сумської області щодо виконання Законів України
“Про освіту” та “Про загальну середню освіту”
_____________________________________________________________________
Заслухавши та обговоривши інформацію начальника управління освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації Пшеничної Л.В. та голови підкомітету з питань базової освіти Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Оробець Л.Ю., Комітет відзначає, що Сумська обласна державна адміністрація, органи виконавчої влади та місцевого самоврядування проводять цілеспрямовану й системну роботу щодо забезпечення виконання Законів України “Про освіту” та “Про загальну середню освіту”.
Керівництво обласної державної адміністрації посилило увагу і контроль за ситуацією в освіті, через управлінські рішення намагається впливати на подолання негативних процесів у цій сфері. Аналітична й організаційна робота органів місцевої державної влади, підрозділів обласної державної адміністрації, органів управління освітою дала змогу дещо мінімізувати кризові явища і створити необхідні умови для розвитку галузі. Розроблені і реалізуються заходи здійснення державної освітньої політики, які спрямовані на забезпечення реалізації прав дітей і молоді на здобуття гарантованої якісної й загальнодоступної повної середньої освіти на основі її структурного й змістовного оновлення. Відновлюється робота дошкільних закладів: в області дошкільним вихованням охоплено 68,1% дітей. Вживаються заходи щодо оптимізації шкільної мережі, поліпшення умов навчання і організації підвезення школярів до школи, якості навчально-виховного процесу, організації позашкільної освіти і освіти дітей з особливими потребами. Здійснюється реалізація програми “Подаруй вікно школі”, в окремих районах ве деться робота щодо переведення шкільних приміщень на альтернативні джерела опалення, створення належних санітарно-гігієнічних умов для навчання дітей; організованим підвезенням охоплено 91,5 % школярів, рівень комп’ютеризації у школах І-ІІІ ступенів дорівнює 99,9%.
Разом з тим в організації роботи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування області щодо виконання Законів України “Про освіту” та “Про загальну середню освіту” наявні упущення і прорахунки. Незбалансованою залишається мережа загальноосвітніх навчальних закладів, більше половини шкіл І-ІІ ступеня - 53,6% мають наповнюваність менше 40 учнів. Керівники органів місцевої виконавчої влади і місцевого самоврядування не вживають заходів для їх збереження. У незадовільному стані знаходяться дороги по яких здійснюється підвезення дітей до місць навчання, 19 шкільних будівель знаходяться в аварійному стані, 76 - потребують капітального ремонту. Повільно вирішується питання забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів сучасними засобами навчання, лише 39,4 % шкіл підключені до мережі ІНТЕРНЕТ; наявна комп’ютерна техніка практично не використовується для інтенсифікації навчального процесу, майже п’ять місяців цього навчального року учні навчалися без підручників, шкільні бібліотеки вкрай погано забезпечені творами сучасних українських письменників. В окремих районах не в повній мірі реалізується програма «Шкільний автобус». Збільшується кількість дітей, які навчаються за індивідуальним планом, що суттєво звужує доступ до якісної освіти. Допускаються порушення прав дітей, які навчаються в школах інтернатах. Не вживаються заходи щодо попередження порушень фінансового і бюджетного законодавства. Контрольно-ревізійними органами протягом 2006-2007 років у закладах освіти виявлено порушень на загальну суму 35,2 млн. грн., в т.ч. таких, що призвели до втрат фінансових та матеріальних ресурсів на – 3,2 млн. грн. Тільки у загальноосвітніх школах-інтернатах виявлено порушень на загальну суму 2 353 тис. грн. Траплялися факти використання не за призначенням комп’ютерної техніки, завищення вартості та обсягів виконаних робіт під час проведення капітальних та поточних ремонтів закладів освіти Конотопського району і Охтирської міської ради, у Лебединській та Конотопській школах-інтернатах кошти витрачалися на придбання обладнання, яке не передбачене Базовим переліком корекційних засобів навчання.
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в :
1. Інформацію Голови підкомітету з питань базової освіти Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Оробець Л.Ю. та начальника управління освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації Пшеничної Л.В. про роботу органів виконавчої влади та місцевого самоврядування Сумської області щодо виконання Законів України “Про освіту” та “Про загальну середню освіту” взяти до відома.
2. Рекомендувати обласній державній адміністрації та органам місцевого самоврядування:
2.1. Проаналізувати хід виконання комплексної програми “Освіта Сумщини. 2007-2011 роки”, доповнити її конкретними заходами щодо збільшення обсягів і здешевлення витрат на проведення капітальних і поточних ремонтів закладів освіти, залучення до проведення цих робіт профільних будівельних підприємств, облаштування під’їзних доріг, впровадження енергозберігаючих технологій, заміни вікон і вхідних дверей тощо, а також виконання соціальних гарантій педагогічним працівникам, надання житла і належного преміювання, збереження мережі загальноосвітніх навчальних закладів, забезпечення доступності навчальних закладів і установ освіти для людей з фізичними вадами, зокрема обладнання приміщень пандусами; недопущення необґрунтованого закриття шкіл з малою наповнюваністю, особливо у сільській місцевості, розвиток опорних (базових) навчальних закладів і їх інфраструктури.
2.2. Визначити конкретні шляхи удосконалення форм і методів роботи органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, підпорядкованих їм органів управління освітою на виконання вимог законів України про освіту, реалізацію державної освітньої політики, вирішення проблем, що мають першочергове значення для підвищення рівня освіченості молоді. Вжити невідкладних заходів щодо посилення фінансової дисципліни керівників органів управління освітою, недопущення порушення фінансового і бюджетного законодавства.
2.3. При перегляді бюджетів 2008 року і при плануванні бюджетних витрат на 2009 рік передбачити кошти для забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів області сучасними технічними засобами навчання і науковими приладами для навчальних кабінетів фізики, хімії та біології. Вишукати можливість для видання і забезпечення загальноосвітніх і професійно-технічних закладів області навчально-методичним комплексом з фізики “Сучасний комплекс з фізики для загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів”.
3. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:
3.1. Проаналізувати хід виконання Постанови Верховної Ради від 9 січня 2007 р. № 536-У “Про стан і перспективи розвитку загальної середньої освіти в Україні”. Вжити заходів щодо розробки оптимальних моделей функціонування навчально-освітніх закладів в умовах демографічної недостатності, створення якісних умов навчання і виховання учнів, удосконалення системи видання навчальної літератури, забезпечення завчасного та в повному обсязі видання і довезення до шкіл підручників.
3.2. Вжити додаткових заходів щодо підготовки педагогічних працівників, підвищення їх професійної підготовки та соціального захисту, розробити механізми підтримки молодих спеціалістів і закріплення їх на роботі в загальноосвітніх навчальних закладах.
3.3. Запропонувати внесення відповідних змін до чинного законодавства щодо уточнення механізму призначення на посаду керівників закладів освіти комунальної форми власності в частині попереднього погодження з місцевими органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, забезпечення у першочерговому порядку педагогічних працівників житлом.
4.Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
4.1. Вжити невідкладних заходів щодо збереження загальноосвітніх навчальних закладів. Реорганізацію та ліквідацію загальноосвітніх навчальних закладів, розташованих у сільській місцевості, проводити лише за рішенням органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування.
4.2. При визначенні формульних розрахунків на утримання загальноосвітніх навчальних закладів збільшити коефіцієнт на фінансування утримання одного умовного учня в сільській місцевості, розглянути можливість зменшення нормативів чисельності в класах для сільських загальноосвітніх шкіл до 3 учнів і внести відповідні зміни до чинного законодавства про освіту. Вирішити питання про фінансове забезпечення позашкільної освіти за формульним розрахунком, як і загальної середньої та дошкільної освіти. При визначенні обсягів міжбюджетних трансферів передбачити кошти на фінансування позашкільних навчальних закладів і на такі типи загальноосвітніх навчальних закладів, як навчально-виховні комплекси та навчально-виховні об’єднання.
4.3. Вирішити питання про своєчасне і в повному обсязі виділення коштів на друкування підручників.
4.4. При підготовці нової редакції Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» спростити механізми проведення тендерних процедур у системі освіти, перелік товарів, робіт та послуг, закупівля яких здійснюється з метою забезпечення потреб навчального та виховного процесу.
4.5. Вирішити питання про встановлення плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, розташованих у селищах міського типу, на рівні жителів села.
4.6. У зв'язку з переходом на нові інформаційні та телекомунікаційні технології навчання розробити державну програму виробництва програмних засобів навчання, забезпечення навчальних закладів приладами та навчальним обладнанням.
4.7. Передбачити у Державному бюджеті на 2009 рік виділення коштів на завершення будівництва загальноосвітньої школи № 1 у м. Ромни і Гребенниківської загальноосвітньої школи у Тростянецькому районі.
5. Контроль за виконанням рішення покласти на голову підкомітету з питань базової освіти Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Оробець Л.Ю.
Голова Комітету В.І.Полохало
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ
РІШЕННЯ
До протоколу №12
від 02 квітня 2008 року
Про стан забезпечення навчальних закладів України
сучасними технічними засобами навчання і приладами та заходи
щодо створення національної індустрії їх виробництва
_________________________________________________________________
Ознайомившись із станом виробництва технічних засобів навчання і приладів в Україні, заслухавши інформацію директора Інституту прикладної фізики НАН України, Голови Міжвідомчої ради з наукового приладобудування при Президентові НАН України, академіка НАН України Сторіжка В.Ю про стан забезпечення навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання і приладами та пропозиції щодо створення національної індустрії їх виробництва, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти відмічає, що стан забезпечення навчальних закладів технічними засобами навчання (ТЗН) і приладами є вкрай незадовільним і не забезпечує рівного доступу громадян до якісної освіти, ускладнює інтеграцію вітчизняної освіти і науки до європейського освітнього і наукового простору.
Урядом України дотепер не виконані завдання, які передбачені Національною доктриною розвитку освіти України у частині створення національної індустрії засобів навчання, а також Указом Президента України “Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні” №1013/2005 від 4 липня 2005 року. Не виконуються схвалені Постановою Верховної Ради України від 4.06.2004 р. № 1755-IV, рекомендації Парламентських слухань “Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні” щодо розроблення і затвердження Державної програми оновлення і забезпечення навчальних закладів новітніми приладами і лабораторним обладнанням та вирішити питання щодо переліку підприємств для виготовлення технічних засобів навчання та дослідно-експериментального приладдя для потреб загальноосвітньої і вищої школи. Через відсутність затверджених державних стандартів на засоби навчання і прилади, існуючий порядок використання коштів, передбачених державним бюджетом для забезпечення навчальних закладів ТЗН є вкрай неефективним і призводить до насичення обладнанням низької якості численних вітчизняних і закордонних виробників. Існуюча система державних закупівель і тендерних процедур фактично блокують участь вітчизняних виробників ТЗН і наукових приладів з таких причин: відсутність обігових коштів у більшості виробників, непередбаченість політики Уряду при плануванні видатків державного бюджету на цю мету, нереальні терміни на виконання поставок, відсутності механізмів держаної підтримки вітчизняних виробників. Не створено систему обслуговування ТЗН і приладів.
Відсутня нормативна база щодо стимулювання вітчизняних розробок і виробництва ТЗН і наукових приладів, використання механізмів багатоканального і консолідованого фінансування, створення сприйнятливих умов для залучення іноземних інвестицій, кредитів, грантів в галузь навчально-наукового приладобудування. Розроблення, випробування і виробництво навчальних і наукових приладів не віднесені до державних пріоритетів інноваційної діяльності. Вкрай недостатній рівень фінансування міжнародних зобов’язань щодо приєднання України до діяльності міжнародних центрів і організацій. Не розроблено концепцію державної політики в галузі міжнародного науково-технічного співробітництва, не визначено державні пріоритети цього співробітництва.
Виходячи із викладеного, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України, Академії педагогічних наук України і Національній академії наук України у першочерговому порядку здійснити заходи, передбачені Комплексною програмою забезпечення технічними засобами навчання загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів, зокрема:
- провести протягом 2008-2010 років педагогічний експеримент всеукраїнського рівня з апробації сучасних технічних засобів навчання для забезпечення навчального процесу з природничо-математичних та технологічних дисциплін;
- розробити протягом 2008 року класифікатор і державні стандарти на технічні засоби навчання і прилади;
- створити систему сервісного обслуговування ТЗН з приладів та організувати підготовку та перепідготовку технічних працівників навчальних закладів для їх обслуговування.
При розробленні проекту Закону України “Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні” передбачити середньостроковий пріоритетний напрямок інноваційної діяльності загальнодержавного рівня “Наукові і навчальні прилади”.
2. Рекомендувати Міністерству фінансів України розробити механізми багатоканального і консолідованого фінансування заходів із забезпечення навчальних закладів і наукових установ сучасними технічними засобами навчання і приладами.
3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України доопрацювати і затвердити перелік першочергових заходів щодо налагодження розроблення, виробництва та постачання у навчальні заклади та наукові установи сучасних технічних засобів навчання та приладів, який розроблений Міжвідомчою радою з наукового приладобудування при Президії НАН України.
Голова Комітету В.І.Полохало