КОМІТЕТ З ПИТАНЬ НАУКИ І ОСВІТИ
№ 43
18 травня 2016
м. Київ,
вул. Садова, 3-а, кімн.1316, о 15.00
ГОЛОВУЄ: Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В.
ПРИСУТНІ: члени Комітету – Кириленко І.Г., Скрипник О.О., Кремінь Т.Д., Литвин В.М.; працівники секретаріату Комітету - завідувач секретаріату Комітету Чижевський Б.Г., заступники завідувача секретаріату Комітету Семенюк С.В., Козієвська О.І., головні консультанти: Гарбуза С.А., Красняков Є.В., Луцька А.В., Нестеренко Л.С.
ВІДСУТНІ: Поплавський М.М
ЗАПРОШЕНІ: Курило Віталій Семенович – народний депутат України, Совсун Інна Романівна – Перший заступник Міністра освіти і науки України, Стріха Максим Віталійович – заступник Міністра освіти і науки України, Клименко Юлія Леонідівна – заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України – керівник апарату, Кундієв Юрій Ілліч – Перший віце-президент Національної академії медичних наук України, Луговий Володимир Іларіонович – Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України, Шаров Олег Ігорович – директор Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України, Кононенко Юрій Григорович – директор Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, Полякова Оксана Юріївна – директор Департаменту соціального захисту інвалідів Міністерства соціальної політики України, Бондаренко Андрій Володимирович – начальник відділу освіти Департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів України, Семеніхін Володимир Олександрович – директор Департаменту розвитку підприємництва і регуляторної політики Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Стельмах Олексій Олексійович – начальник Управління економіки соціальної та гуманітарної сфери Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Чеберкус Дмитро Вікторович – директор Департаменту науково-технічного розвитку Міністерства освіти і науки України, Кушнір Наталія Адамівна – заступник директора Департаменту науково-технічного розвитку Міністерства освіти і науки України, Згуровський Михайло Захарович – ректор Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”, Гожій Сергій Петрович – заступник першого проректора Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”, Болюбаш Ярослав Якович – відповідальний секретар Спілки ректорів вищих навчальних закладів України, Кваша Сергій Миколайович – проректор з навчальної і виховної роботи Національного університету біоресурсів і природокористування України, Ковтунець Володимир Віталійович – заступник директора Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, Орлюк Олена Павлівна – директор Науково-дослідного інституту інтелектуальної власності Національної академії правових наук України, Засєкіна Тетяна Миколаївна – заступник директора Інституту педагогіки Національної академії педагогічних України з науково-експериментальної роботи, Шадура Віталій Миколайович – заступник директора з наукової роботи Інституту теоретичної фізики ім. М.М.Боголюбова Національної академії наук України, Садовий Микола Ілліч – завідувач кафедри технологічної освіти Кіровоградського педагогічного університету, Биковська Олена Володимирівна – ректор Інституту екології, економіки і права, завідувач кафедри позашкільної освіти Національного педагогічного університету імені М.Драгоманова, член Президії Європейської асоціації позашкільної освіти, Бахрушин Володимир Євгенович – головний експерт групи освіта “Реанімаційного пакету реформ”, Жданова Ірина Анатоліївна – генеральний директор громадської організації “Фонд “Відкрита політика”, Мозгова Людмила Анатоліївна – аналітик Центру аналізу та розробки законодавства Асоціації міст України, Андрощук Геннадій Олександрович – завідуючий лабораторією правового забезпечення розвитку науки і технологій Науково-дослідного інституту інтелектуальної власності Національної академії правових наук України, Андрєєв Микита Андрійович – член Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Виноградська Голда Євгеніївна – голова Національного галузевого партнерства в легкій промисловості, Чорноусько Юлія Віталіївна – ведуча радіо “Європа плюс”, Новик Олександра Олексіївна – заступник голови громадської організації “Студентське антикорупційне агентство”, Шулікін Дмитро Андрійович – журналіст газети “Освіта України”.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про затвердження проекту рішення виїзного засідання Комітету на тему: “Про роботу органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування Миколаївської області щодо дотримання законодавства України про освіту для забезпечення функціонування та якості дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої освіти”.
2. Про проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти” (реєстр. № 2280а від 03.07.2015р., н.д.О.Співаковський, Р.Демчак, Т.Кремінь, С.Хлань, І.Суслова, А.Гордєєв) (друге читання).
3. Про проект Закону України “Про внесення змін до статті 26 Закону України “Про позашкільну освіту” щодо забезпечення права інвалідів на доступ до позашкільної освіти” (реєстр. № 2073а від 15.06.2015р., н.д.В.Писаренко).
4. Про проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про загальну середню освіту” (щодо діяльності міжнародних (інтернаціональних) загальноосвітніх навчальних закладів (шкіл)” (реєстр. № 3380 від 30.10.2015р., н.д.Ю.Льовочкіна).
5. Про розгляд електронної петиції “Захистимо професійну освіту України”.
6. Про стан підготовки до проведення вступної кампанії 2016 року та формування державного замовлення на підготовку фахівців.
7. Про стан викладання фізико-математичних дисциплін у навчальних закладах України.
8. Про стан імплементації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”.
9. Інформація про збір, зберігання та опублікування даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.
10. Різне:
● про пріоритетні напрями роботи Комітету з питань науки і освіти на друге півріччя 2016 року;
● про затвердження Плану заходів з підготовки та проведення слухань у Комітеті з питань науки і освіти на тему: “Законодавче забезпечення розвитку Національної інноваційної системи: стан та шляхи вирішення” (15 червня 2016 року).
● про звернення Комітету з питань науки і освіти до Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б. щодо невідвідування керівництвом Міністерства фінансів України засідань Комітету.
● про звернення Комітету з питань науки і освіти до Кабінету Міністрів України, Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України щодо здійснення тиску на працівників професійно-технічних навчальних закладів з боку регіональних структур Служби безпеки України та органів державної влади.
1. СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. про затвердження проекту рішення виїзного засідання Комітету на тему: “Про роботу органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування Миколаївської області щодо дотримання законодавства України про освіту для забезпечення функціонування та якості дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої освіти”.
В обговоренні взяли участь: Кононенко Ю.Г., Кремінь Т.Д., Чижевський Б.Г., Жданова І.А.
УХВАЛИЛИ:
1. Інформацію директора Департаменту освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації Веліховської А.Б. про роботу органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування Миколаївської області щодо дотримання законодавства України про освіту для забезпечення функціонування та якості дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої освіти взяти до відома.
2. Рекомендувати Верховній Раді України прискорити розгляд таких законопроектів:
- № 3829 від 27.01.206 р., № 3829-1 від 11.02.2016 р. про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення безкоштовного харчування учнів загальноосвітніх навчальних закладів;
- № 3831-2, № 3830-3 від 04.02.2016 р. про внесення змін до Бюджетного кодексу України та Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” в частині фінансування професійно-технічної освіти;
- № 4365 від 01.04.2016 р. про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” щодо призупинення передачі майна державних професійно-технічних навчальних закладів в комунальну власність.
- № 3312-д від 26.04.2016 р. про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” (щодо працевлаштування випускників);
- № 2280 а від 03.07.2015 р. про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти”.
3. Доручити підкомітету з питань освіти:
- під час підготовки проекту Закону України “Про освіту” до другого читання ретельно опрацювати пропозиції освітян Миколаївської та Херсонської областей, які надійшли до Комітету в процесі підготовки та проведення виїзного засідання;
- розглянути проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування вищої освіти (щодо економічних відносин у сфері вищої освіти), підготовленого Радою ректорів вищих навчальних закладів Миколаївської області.
4. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
4.1. В термін до 01.06.2016 року підготувати проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 24 грудня 2015 року № 911-VIII щодо виключення пункту 4 Прикінцевих положень (стосовно припинення з 1 вересня 2016 року фінансування за рахунок освітньої субвенції загальноосвітніх навчальних закладів (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб).
4.2. З метою прискорення розгляду у Верховній Раді України проекту Закону України “Про освіту” (повторне перше читання) та відповідно до статті 103 Регламенту Верховної Ради України в термін до 10 червня 2016 року надати Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти повне фінансово-економічне обґрунтування проекту Закону України “Про освіту” (реєстр. № 3491-д від 04.04.2016 р.), (включаючи відповідні розрахунки), а також план дій щодо практичної імплементації його норм (включаючи повний перелік законодавчих та інших нормативно правових актів, прийняття або внесення змін до яких забезпечить безумовне прийняття цього законопроекту).
4.3. Забезпечити в Державному бюджеті України на 2017 рік виділення коштів на освіту в розмірах, встановлених чинним законодавством, належне фінансування Державних програм, вжити невідкладних заходів щодо збереження загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів, зокрема тих, що розташовані в сільській місцевості, не допускати реорганізації та ліквідації загальноосвітніх навчальних закладів, розташованих у сільській місцевості тільки за рішенням органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, без згоди територіальної громади.
4.4. Розглянути питання щодо приведення видатків на енергоносії навчальним закладам у відповідність до питомих норм витрат і передбачити їх фінансування з місцевих бюджетів за рахунок освітньої субвенції.
4.5. Внести зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року №781 “Деякі питання забезпечення підручниками та навчальними посібниками студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів”, врахувавши норму Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо безоплатного забезпечення підручниками учнів загальноосвітніх навчальних закладів та педагогічних працівників” щодо безоплатного забезпечення підручниками учнів загальноосвітніх навчальних закладів та педагогічних працівників та передбачивши видання підручників для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, з розрахунку 120 відсотків від прогнозованої кількості учнів.
4.6. Внести зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2012 року № 706 “Про затвердження Державної цільової програми “Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів” на період до 2020 року” в частині забезпечення фінансування діяльності експериментально-дослідних майданчиків та науково-практичного супроводу впровадження інноваційної діяльності в інклюзивних групах, класах освітніх установ.
4.7. Внести зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року № 435 “Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами”, а саме підпункт 2 пункту 2 доповнити наступними показниками: Ugomr - кількість учнів опорних шкіл в міській та сільській; Kgomr - коефіцієнт приведення кількості учнів опорних шкіл у відповідність з кількістю учнів усіх загальноосвітніх шкіл.
4.8. Вивчити питання щодо необхідності внесення змін до Положення про освітній округ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 777 від 27 серпня 2010 року (зі змінами) у частині зменшення учнівського контингенту опорної школи та визначення умовою обмеження часу перевезення дітей (до 40 хвилин) та/або довжини шляху (до
4.9. Прискорити вирішення питання щодо реорганізації Херсонського морехідного училища рибної промисловості шляхом приєднання до Херсонської державної морської академії з утворенням на її базі структурного підрозділу з підготовки фахівців для потреб рибного господарства України.
5. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:
5.1. Проаналізувати стан дотримання законодавства України про освіту для забезпечення функціонування та якості загальної освіти. Вжити заходи щодо розробки оптимальних моделей функціонування навчально-освітніх закладів в умовах демографічної кризи, створення умов для якісного навчання і виховання учнів, удосконалення системи видання навчальної літератури, забезпечення завчасного та в повному обсязі видання і довезення до шкіл підручників.
5.2. Здійснити спільно з Національною академією педагогічних наук України оновлення та впровадження державних стандартів загальної середньої освіти, реальне утвердження профільної старшої школи. Щорічно до 1 грудня поточного року подавати до Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти аналітичну довідку про стан розвитку освіти в Україні в розрізі областей.
5.3. Розробити спільно з Національною академією педагогічних наук України концепцію середньої загальноосвітньої школи України на засадах положень, покладених в основу законопроекту № 3491-д “Про освіту”.
5.4. Спільно з Міністерством фінансів України розглянути питання щодо внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 03 травня 1999 року № 127, зареєстрованого в Мін’юсті 30.12.99 за № 922/4215 (зі змінами наказ Міністерства освіти і науки України “Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України” від 02 липня 2009 року № 616) в частині запровадження посади практичного психолога та соціального педагога незалежно від типу та місцезнаходження навчального закладу і кількості дітей (по 1 ставці практичного психолога та 1 ставці соціального педагога)”.
5.5. Вивчити питання щодо внесення змін до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 1716-р “Питання типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів” щодо включення до штатів загальноосвітніх шкіл-інтернатів з інклюзивним та інтегрованим навчанням (усіх форм власності) посад асистента учителя загальноосвітнього закладу фізичного реабілітолога, лікаря, медичних сестер, практичного психолога, логопеда, соціального педагога по роботі з дітьми з інвалідністю, методиста загальноосвітнього навчального закладу.
5.6. Вжити заходів щодо підвищення якості підручників для загальноосвітніх навчальних закладів, вирішити питання про своєчасне і в повному обсязі виділення коштів на друкування підручників.
5.7. Спільно з Міністерством фінансів України розглянути питання про виділення коштів на придбання автотранспорту для підвезення дітей із сільської місцевості, - учнів Вознесенської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів “Обдарованість” Миколаївської обласної ради.
6. Рекомендувати Міністерству фінансів України:
6.1. Спільно з Міністерством освіти і науки України розглянути питання щодо доцільності внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2014 року № 65 “Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету” щодо надання дозволу загальноосвітнім школам-інтернатам, загальноосвітнім санаторним школам-інтернатам, загальноосвітнім школам-інтернатам для дітей-сиріт та дітей, які залишилися без піклування батьків, спеціальним загальноосвітнім школам-інтернатам, школам та іншим закладам освіти для дітей з вадами фізичного чи розумового розвитку використовувати кошти державного бюджету на придбання меблів, побутової техніки та проводити ремонт приміщень за рахунок видатків загального фонду державного бюджету.
6.2. Вирішити питання про своєчасне і в повному обсязі виділення коштів на друкування підручників.
6.3. Спільно з Міністерством освіти і науки України розглянути питання про виділення коштів на придбання спеціального автотранспорту для підвезення дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, які пересуваються на візках, - учнів Миколаївської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів №3 Миколаївської обласної ради.
7. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України передбачити кошти державної субвенції на соціально-економічний розвиток регіонів для розроблення проектно-кошторисної документації та будівництва третьої черги Ольшанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Миколаївської районної ради;
8. Рекомендувати Миколаївській обласній державній адміністрації та органам місцевого самоврядування:
8.1. Визначити конкретні шляхи удосконалення форм і методів роботи органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, підпорядкованих їм органів управління освітою на виконання вимог законів України про освіту, реалізації державної освітньої політики, вирішення проблем, що мають першочергове значення для підвищення рівня освіченості молоді.
8.2. Проаналізувати хід виконання комплексних програм розвитку освіти Миколаївської області, доповнити їх конкретними заходами, необхідними для активізації роботи щодо забезпечення функціонування та якості загальної середньої освіти, формування ефективної мережі навчальних закладів, які б повною мірою забезпечували освітні потреби старшокласників, розвиток опорних (базових) навчальних закладів і їх інфраструктури, недопущення необґрунтованого закриття малокомплектних шкіл, особливо в сільській місцевості, забезпечення шкільними автобусами для підвозу учнів та педагогічних працівників до місць навчання та роботи, облаштування під’їзних доріг, впровадження енергозберігаючих технологій, заміни вікон і вхідних дверей, виконання соціальних гарантій педагогічним працівникам, надання житла і належного преміювання працівників освіти, тощо.
9. Рекомендувати Національній академії педагогічних наук України:
9.1. Забезпечити науково-методичний супровід реформування освіти на всіх її рівнях відповідно до основних положень, покладених в основу законопроекту № 3491-д “Про освіту”, здійснити розроблення та експериментальну перевірку інноваційних моделей навчання та виховання дітей, учнівської та студентської молоді, дорослих, включаючи осіб із спеціальними потребами.
9.2. Розробити Концепцію розвитку навчання дорослих відповідно до потреб Миколаївської і Херсонської областей, яка передбачатиме забезпечення освітніх потреб людей середнього та похилого віку в подальшому професійному розвитку, перекваліфікації, соціальній і психологічній реабілітації.
9.3. З метою підвищення кваліфікації вчителів, викладачів навчальних закладів Миколаївської та Херсонської областей систематично залучати їх до діяльності Академії педагогічної майстерності та навчання дорослих імені І.А. Зязюна, яка діє при Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих.
10. Контроль за виконанням рішення покласти на голову підкомітету з питань освіти Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Креміня Т.Г.
Рішення прийнято одноголосно.
2. СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. та голови підкомітету з питань освіти Креміня Т.Д. про проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти” (реєстр. № 2280а) (друге читання).
В обговоренні взяли участь: Андрєєв М.А., Скрипник О.О., Литвин В.М., Совсун І.Р.
Під час обговорення члени Комітету дійшли згоди щодо підтримки законопроекту у другому читанні та в цілому з врахуванням технічних поправок щодо пропозицій, висловлених народними депутатами України до тексту законопроекту, прийнятому у першому читанні та внесеними до порівняльної таблиці відповідно до вимог Регламенту Верховної Ради України (порівняльна таблиця додається).
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти” (реєстр. № 2280а від 03.07.2015 р.), внесений народними депутатами Співаковським О.В., Демчаком Р.Є., Кремінем Т.Д., Хланєм С.В., Сусловою І.М., Гордєєвим В.А. (друге читання), прийняти в цілому.
2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, Першому заступнику Голови Комітету з питань науки і освіти О. Співаковському.
Рішення прийнято одноголосно.
3. СЛУХАЛИ: інформацію члена Комітету з питань науки і освіти Литвина В.М. про проект Закону України “Про внесення змін до статті 26 Закону України “Про позашкільну освіту” щодо забезпечення права інвалідів на доступ до позашкільної освіти” (р. № 2073а).
В обговоренні взяли участь: Кононенко Ю.Г., Мозгова Л.А., Бондаренко А.В., Полякова О.Ю., Биковська О. В., Литвин В.М.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Закону України “Про внесення змін до статті 26 Закону України “Про позашкільну освіту” щодо забезпечення права інвалідів на доступ до позашкільної освіти” (реєстр. № 2073а від 15.06.2015 року), внесений народним депутатом України Писаренком В.В., прийняти за основу.
2. Доручити Першому заступнику Голови Комітету Співаковському О.В. представити висновки Комітету на пленарному засіданні Верховної Ради України.
Рішення прийнято одноголосно.
4. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Скрипника О.О. про проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про загальну середню освіту” (щодо діяльності міжнародних (інтернаціональних) загальноосвітніх навчальних закладів (шкіл)” (р. № 3380).
В обговоренні взяли участь: Кононенко Ю.Г.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про загальну середню освіту” щодо діяльності міжнародних (інтернаціональних) загальноосвітніх навчальних закладів (шкіл)” (реєстр. № 3380 від 30.10.2015 року), внесений народним депутатом України Льовочкіною Ю.В., відхилити.
2. Доручити Першому заступнику Голови Комітету Співаковському О.В. представити висновки Комітету на пленарному засіданні Верховної Ради України.
Рішення прийнято одноголосно.
5. СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань освіти Креміня Т.Д. про розгляд електронної петиції “Захистимо професійну освіту України”.
В обговоренні взяли участь: Виноградська Г.Є., Совсун І.Р., Клименко Ю.Л., Кириленко І.Г., Ковтунець В.В., Мозгова Л.А., Литвин В.М.
УХВАЛИЛИ:
1. Інформацію зазначену в електронній петиції, прийняти до відома.
2. Схвалити проект відповіді Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти на електронну петицію (додається).
3. Підготувати та надіслати автору Виноградській Г.Є. відповідь на електронну петицію.
4. Розмістити відповідь Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти на електронну петицію на офіційному веб-сайті Верховної Ради України (система “Електронні петиції”) з урахуванням визначеного Законом правового режиму інформації з обмеженим доступом.
5. Відповідно до частини третьої статті 7 Закону України “Про звернення громадян” переслати електронне звернення за належністю Кабінету Міністрів України для врахування питань, порушених в одержаному електронному зверненні, при доопрацюванні законопроекту про професійну освіту.
Рішення прийнято одноголосно.
6. СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Міністра освіти і науки України Совсун І.Р. та голови підкомітету з питань освіти Креміня Т.Д. про стан підготовки до проведення вступної кампанії 2016 року та формування державного замовлення на підготовку фахівців.
В обговоренні взяли участь: Клименко Ю.Л., Курило В.С., Луговий В.І., Шаров О.І., Садовий М.І., Згуровський М.З.
УХВАЛИЛИ:
1. Проект рішення Комітету з питань науки і освіти “Про стан підготовки до проведення вступної кампанії 2016 року та формування державного замовлення на підготовку фахівців” прийняти за основу.
2. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України спільно з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та Міністерством фінансів України:
2.1. Підготувати узгоджений збалансований варіант обсягу та розподілу державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою та кваліфікованих робітничих кадрів у 2016 році з врахуванням реальних потреб економіки держави, забезпечення регіонального розвитку, пріоритетності інженерно-технічних спеціальностей та спеціальностей оборонного призначення.
3. Розглянути це питання повторно на найближчому черговому засіданні Комітету з питань науки і освіти
Рішення прийнято одноголосно.
7. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Міністра освіти і науки України Стріхи М.В. про стан викладання фізико-математичних дисциплін у навчальних закладах України.
В обговоренні взяли участь: Засєкіна Т.М., Бахрушин В.Є., Жданова І.А., Згуровський М.З., Кириленко І.Г., Совсун І.Р.
УХВАЛИЛИ:
1. Інформацію заступника Міністра освіти і науки України Стріхи М.В. про стан викладання фізико-математичних дисциплін у навчальних закладах освіти взяти до відома.
2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
2.1. Розглянути питання щодо відновлення Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної фізико-математичної освіти, Державної цільової програми впровадження у навчальний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікативних технологій.
2.2. Передбачити створення повноцінних фізичних, хімічних навчальних лабораторій у всіх закладах профільної загальної середньої освіти, оновлення матеріально-технічної бази фізичних, хімічних факультетів і кафедр вищих навчальних закладів.
2.3. Передбачити підвищені норми фінансування фізико-математичної підготовки при реформування системи фінансування вищих навчальних закладів.
2.4. Розглянути питання щодо врахування потреб закладів загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти у навчально-допоміжному персоналі навчальних лабораторій.
2.5. Переглянути державне замовлення на підготовку кадрів у вищих навчальних закладів з метою збільшення частки державного замовлення на підготовку фахівців у галузі природничих наук, фізики, математики, статистики та спеціальностей технічного профілю.
2.6. Здійснити заходи щодо підвищення престижу професії вчителя, формування кадрового потенціалу компетентних і мотивованих учителів з математики й фізики. Розглянути питання щодо збільшення на 20 % посадового окладу (ставки заробітної плати) педагогічним та науково-педагогічним працівникам, які викладають фізико-математичні дисципліни.
3. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:
3.1. Спільно з Національною академією педагогічних наук України розробити Концепції математичної та фізичної освіти з метою забезпечення наступності змісту і вимог щодо його засвоєння між дошкільною освітою і початковою школою, початковою і основною та старшою школою; загальноосвітньою шкільною підготовкою та вимогами професійно-технічної і вищої освіти.
3.2. В процесі оновлення змісту шкільної фізико-математичної освіти (державні стандарти, навчальні програми, підручники, засоби навчання) враховувати наступні пріоритети:
- розширення функцій математичної освіти (власне математична освіта, освіта за допомогою математики та спеціалізуюча – як елемент професійної підготовки (старша школа));
- при розробці нових стандартів освіти і типових програм передбачати їх відповідність кращим європейським практикам, збалансованість за змістом і вимогами, чітке розмежування основного і додаткового чи ілюстрованого матеріалу, узгодженість змісту між математикою, фізикою та іншими дисциплінами;
- особистісна орієнтація освіти (передбачає рівневу і профільну диференціацію навчання, рівний доступ до якісної освіти);
- посилення практично-діяльнісної і творчої складових у змісті фізико-математичної освіти; реалізація в змісті освітнього, розвивального і виховного потенціалу математики й фізики;
- цілісне відображення компонентів математичної й фізичної науки в шкільному змісті (врахування тенденцій розвитку цих наук (генералізація знань, посилення функції теорії у науці, інтеграція і диференціація науки));
- приведення змісту у відповідність до вікових та пізнавальних особливостей учнів, перспектив їхнього розвитку (шляхом варіювання обсягу інформації і гнучкості у визначенні вимог до засвоєння її учнями);
- посилення практичної і прикладної спрямованості навчання математики й фізики (орієнтація змісту і методів навчання на застосування знань в техніці, технологіях, суміжних науках, у професійній діяльності і побуті; на вироблення умінь самостійної діяльності);
- посилення прикладного спрямування змісту фізико-математичної освіти уваги тим компонентам змісту, що безпосередньо впливатимуть на успішність реалізації компетентнісного підходу. Зокрема, удосконалити систему державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів; модернізувати змістові лінії; посилити аксіологічну складову предметів (формування в учнів загальнолюдських, громадянських, національних, сімейних та особистісних цінностей); ввести до стандартів і навчальних програм з математики, природознавства, інформатики, економіки наскрізної змістової лінії «Моделювання»;
- збільшення кількості навчальних годин з математики і фізики (5 навчальних годин на тиждень з математики в 5-11(12) класах, 3-5 годин з фізики в 7-11(12) класах); введення в дев'ятому класі загальноосвітньої школи більш реалістичного курсу механіки (з розв'язанням задач), особливо для тих, хто збирається набути робітничі спеціальності; створення ефективного курсу природознавства в початковій школі, обов'язково з використанням практичних завдань, наприклад, вимірами довжини, площі, обсягу тіла, відстаней до об'єктів і т.д.; введення для 8 і 10 класів перевідних усних іспитів з фізики, а також обов'язкової державної підсумкової атестації з фізики в випускних класах загальноосвітньої школи; запровадження поряд з обов'язковим зовнішнім незалежним оцінюванням якості освіти з української мови та літератури; запровадити обов'язкове зовнішнє незалежне оцінювання з математики; проведення національної олімпіади з фізики та математики для всіх паралелей (від 8 до 11 (12) класів) і на всіх етапах, заохочувати ініціативу в проведенні шкільних турнірів, конкурсів, експериментальних олімпіад та інших змагань з фізики і математики; стимулювання проведення шкіл для канікулярних школярів з елементами дослідно-орієнтованого навчання тощо.
3.3. Розробити Концепцію компетентнісно орієнтованого шкільного підручника з метою сприяння створенню нового покоління підручників, забезпечення узгодженості їх змісту з вимогами державних освітніх стандартів і навчальних програм.
У процесі реалізації нових підходів до підручникотворення з навчальних предметів з фізики та математики загострювати увагу на: детальнішому відображенню внеску математики й фізики у формування ключових компетентностей учнів на відповідному рівні здобуття освіти; перенесенні в змісті навчального матеріалу акценту із збільшення обсягу інформації, призначеної для засвоєння учнями, на вироблення вмінь її використовувати для досягнення певних цілей; збільшенні кількості та урізноманітнення завдань, які потребують самостійної постановки (моделювання, формулювання) задач (проблем) учнями та передбачають здійснення активної пізнавальної діяльності учнів, зокрема проектної, дослідницької, а також завдань екологічного, валеологічного, патріотичного змісту.
3.4. Розробити заходи щодо належного навчально-методичного забезпечення, яке б передбачало: орієнтацію на альтернативні навчально-методичні комплекти, розроблені на спільній науковій основі; суттєве поповнення фондів шкільних кабінетів математики й фізики сучасним обладнанням, дидактичними засобами, зокрема цілісними комп’ютерними системами навчання; вірогідності наукового та навчально-методичного продукту (теоретичне і експериментальне його обґрунтування).
3.5. Спільно з Національною академією наук України, Національною академією педагогічних наук України забезпечити розробку та друк додаткової науково-популярної літератури, посібників, збірників задач, дидактичних матеріалів з математики і фізики.
3.6. Вивчити питання щодо створення дієвої системи заохочення педагогічних працівників до роботи з обдарованими учнями, зокрема системно висвітлювати інформацію про переможців ІІ та ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад та конкурсів Малої академії наук, відзначати учителів, що підготували призерів.
3.7. З метою визначення поглибленого рівня знань з математики та фізики розглянути питання щодо запровадження зовнішнього незалежного оцінювання для абітурієнтів вищих навчальних закладів, які у подальшому навчатимуться за профільними спеціальностями у галузі природничих наук, математики, статистики, а також спеціальностями технічного профілю.
3.8. Посилити роботу щодо організації роботи з обміну досвідом учителів різних навчальних закладів; проведення для вчителів навчальних тренінгів з використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики та цифрового обладнання на уроках фізики.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на підкомітет з питань освіти (Кремень Т.Д.).
Рішення прийнято одноголосно.
8. СЛУХАЛИ: інформацію заступника Міністра освіти і науки України Стріхи М.В. та заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Кириленка І.Г. про стан імплементації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”.
В обговоренні взяли участь: Співаковський О.В.
УХВАЛИЛИ:
1. Інформацію щодо стану імплементації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” взяти до відома.
2. Міністерству освіти і науки України щомісячно інформувати Комітет про хід імплементації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність”.
Рішення прийнято одноголосно.
9. СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Міністра освіти і науки України Совсун І.Р. про збір, зберігання та опублікування даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.
В обговоренні взяли участь: Згуровський М.З., Кремінь Т.Д.
УХВАЛИЛИ:
1. Інформацію Першого заступника Міністра освіти і науки України Совсун І.Р. про збір, зберігання та опублікування даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, взяти до відома.
2. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:
2.1. В найкоротший термін вирішити питання розроблення програмного забезпечення з обслуговування Єдиної державної електронної бази з питань освіти, юридичні права якого б належали державі.
2.2. Привести у відповідність законодавство, що встановлює норми з обробки персональних даних з використанням ЄДЕБО, до вимог Закону України “Про захист персональних даних”.
2.3. Вжити невідкладних заходів щодо захисту персональних даних учасників освітнього процесу, що містяться в ЄДЕБО, відповідно до вимог Закону України “Про захист персональних даних”.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти О. Співаковського.
Рішення прийнято одноголосно.
10. Різне:
● про пріоритетні напрями роботи Комітету з питань науки і освіти на друге півріччя 2016 року;
● про затвердження Плану заходів з підготовки та проведення слухань у Комітеті з питань науки і освіти на тему: “Законодавче забезпечення розвитку Національної інноваційної системи: стан та шляхи вирішення” (15 червня 2016 року);
● про звернення Комітету з питань науки і освіти до Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б. щодо невідвідування керівництвом Міністерства фінансів України засідань Комітету;
● про звернення Комітету з питань науки і освіти до Кабінету Міністрів України, Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України щодо здійснення тиску на працівників професійно-технічних навчальних закладів з боку регіональних структур Служби безпеки України та органів державної влади.
● СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. про пріоритетні напрями роботи Комітету з питань науки і освіти на друге півріччя 2016 року.
В обговоренні взяли участь: Кириленко І.Г., Скрипник О.О., Кремінь Т.Д.
УХВАЛИЛИ:
1. Інформацію Першого заступника Голови Комітету О. Співаковського взяти до відома.
2. Затвердити перелік пріоритетних напрямів роботи Комітету з питань науки і освіти на друге півріччя 2016 року.
Рішення прийнято одноголосно.
● СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. про затвердження Плану заходів з підготовки та проведення слухань у Комітеті з питань науки і освіти на тему: “Законодавче забезпечення розвитку Національної інноваційної системи: стан та шляхи вирішення” (15 червня 2016 року).
В обговоренні взяли участь: Кириленко І.Г., Скрипник О.О., Кремінь Т.Д.
УХВАЛИЛИ:
1. Затвердити План заходів та робочу групу з підготовки та проведення 15 червня 2016 року слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань науки і освіти на тему: “Законодавче забезпечення розвитку Національної інноваційної системи: стан та шляхи вирішення” (додається).
2. Контроль за реалізацією Плану заходів з підготовки та проведення слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань науки і освіти на тему: “Законодавче забезпечення розвитку Національної інноваційної системи: стан та шляхи вирішення” покласти на підкомітет з питань науки, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності (голова підкомітету – народний депутат України Кириленко І.Г.)
Рішення прийнято одноголосно.
● СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. про звернення Комітету з питань науки і освіти до Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б. щодо невідвідування керівництвом Міністерства фінансів України засідань Комітету.
В обговоренні взяли участь: Кириленко І.Г., Скрипник О.О., Кремінь Т.Д.
УХВАЛИЛИ:
Звернутися до Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б. щодо невідвідування керівництвом Міністерства фінансів України засідань Комітету.
Рішення прийнято одноголосно.
● СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. про звернення Комітету з питань науки і освіти до Кабінету Міністрів України, Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України щодо здійснення тиску на працівників професійно-технічних навчальних закладів з боку регіональних структур Служби безпеки України та органів державної влади.
В обговоренні взяли участь: Кириленко І.Г., Скрипник О.О., Кремінь Т.Д.
УХВАЛИЛИ:
Звернутися до Кабінету Міністрів України, Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України щодо здійснення тиску на працівників професійно-технічних навчальних закладів з боку регіональних структур Служби безпеки України та органів державної влади.
Рішення прийнято одноголосно.
Перший заступник
Голови Комітету О. СПІВАКОВСЬКИЙ
Заступник
Голови Комітету І. КИРИЛЕНКО