Тижневі освітянські та наукові новини

20 грудня 2024, 16:26

 

Шкільне харчування - інвестиція в здорове покоління, міцні громади, економіку й відновлення країни

У Києві підсумували результати реформи шкільного харчування за рік. Під час заходу Перша леді України Олена Зеленська, представники профільних міністерств і команди реформи шкільного харчування обговорили досягнення кожної з чотирьох стратегічних цілей реформи:

1. Фінансова й інституційна спроможність громад.

Одне з ключових завдань — забезпечити безоплатним харчуванням учнів початкової школи У жовтні Уряд виділив 2 млрд гривень у формі субвенції, щоб учні 1–4 класів мали в школах одноразовий гарячий сніданок чи обід.

2. Модернізація інфраструктури шкільних кухонь і їдалень.

Відремонтовано приблизно 20% харчоблоків у закладах освіти. Цьогоріч на оновлення харчоблоків було виділено 1,5 млрд грн із державного бюджету.

3. Розвиток кадрового потенціалу.

Цьогоріч понад 4200 кухарів шкільних їдалень пройшли спеціальне навчання.

4. Комунікація щодо здорового харчування.

Завдяки підтримці ЮНІСЕФ в Україні вдалося втілити комунікаційну кампанію, яку спрямовано на формування культури здорового харчування серед дітей та їхніх батьків / опікунів.

Завдання реформи на 2025 рік - масштабування на всі громади країни та поступове розширення програми безоплатного харчування для школярів 5–11(12) класів.

Команда реформи шкільного харчування також представила дайджест ключових подій і досягнень реформи за травень-грудень 2024 року. У дайджесті також містяться корисні навчальні матеріали: курси, вебінари, посібники та документи, створені в межах реформи.

Детальніше за покликанням.

 

Українські школярі здобули золото на Міжнародній молодіжній науковій олімпіаді

Українські учасники повернулися з переможними результатами з Міжнародної молодіжної наукової олімпіади (International Junior Science Olympiad - IJSO), що відбулася в Румунії.

Цьогоріч олімпіада об’єднала 303 школяра із понад 50 країн світу, які змагалися за знання у природничих науках - фізиці, хімії та біології.

Українську команду представляли шестеро учнів - усі вони повернулися з нагородами:

Святослав Лавренюк (м. Київ), учень Українського фізико-математичного ліцею КНУ імені Тараса Шевченка - золота медаль.

Гліб Жупинський (Харківщина), учень Харківського ліцею № 1 - срібна медаль.

Зембович Дарина (м. Київ), учениця Українського фізико-математичного ліцею КНУ імені Тараса Шевченка - срібна медаль.

Ольга Питулько (Полтавська область), учениця Наукового ліцею «Політ» при Кременчуцькій гуманітарно-технологічній академії імені А. С. Макаренка - бронзова медаль.

Марія Юштіна (м. Київ), учениця Українського фізико-математичного ліцею КНУ імені Тараса Шевченка - бронзова медаль.

Іван Колісник (Чернівецька область), учень Заставнівського ліцею - бронзова медаль.

IJSO - одна з 12 найпрестижніших наукових олімпіад світу, визнаних ЮНЕСКО. Учасники демонструють не лише знання із трьох природничих дисциплін, а й уміння інтегрувати їх. Також під час змагань школярі працюють у команді та виконують складні міждисциплінарні завдання.

Читати за покликанням.

 

Відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій

18 грудня 2024 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Під час засідання було розглянуто низку питань порядку денного.

1. Про стан виконання Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури» № 1951-IX від 14.12.2021 року (відповідно до абзацу 5 пункту 2 Розділу ІІ «Прикінцеві положення Закону»).

За результатами обговорення, Комітет надав низку зауважень та рекомендацій МОН України щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури, зокрема щодо запровадження інтерактивних додатків до підручників.

2. Про результати акредитації освітніх програм за спеціальностями, за якими запроваджений єдиний державний кваліфікаційний іспит.

За результатами обговорення, Комітетом було затверджено низку рекомендацій Міністерству освіти і науки України та Міністерству охорони здоров’я України, спрямованих на забезпечення якості вищої освіти в Україні, які стосувались питань складання ЄДКІ, проблем ліцензування за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій для доступу до професій, для яких запроваджено додаткове регулювання тощо.

3. Про внесення до порівняльної таблиці проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння розвитку волонтерства серед здобувачів освіти» (реєстр. № 11159 від 09.04.2024) (друге читання) додаткових пропозицій народних депутатів України – членів Комітету.

4. Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння розвитку волонтерства серед здобувачів освіти» (реєстр. №  11159 від 09.04.2024) (друге читання).

Комітет повторно розглянув зазначений законопроект на своєму засіданні.

Заслухавши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака, народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння розвитку волонтерства серед здобувачів освіти» (реєстр. № 11159 від 09.04.2024) за результатами його розгляду прийняти в другому читанні та в цілому з необхідними техніко-юридичними правками, а Висновок Комітету до законопроекту (реєстр. № 11159) (друге читання) від 10 грудня 2024 року (протокол № 161) вважати таким, що скасований.

Переглянути запис засідання, яке транслювалось у прямому ефірі, в соціальних мережах, можна за покликанням.

 

Рівний доступ: як МОН упроваджує безбар’єрність у системі освіти?

Протягом 2024 року Міністерство освіти і науки України втілювало флагманський проект «Освіта для всіх» на всіх рівнях освіти. МОН започаткувало та продовжило розвивати 9 ключових напрямів, які спрямовано на забезпечення рівного доступу до освіти для кожного і кожної. Освіта в Україні продовжує ставати безбар’єрною, в цьому році МОН працювало над такими проектами:

Стратегія розвитку інклюзивного навчання

Інклюзивно-ресурсні центри

Державна установа «Школа супергероїв»

Підручники, які надруковані шрифтом Брайля

Шкільні автобуси

Захисні споруди закладів освіти

Програма «Точка дотику»

Інформаційний портал «Освіта для ветеранів»

Центри підтримки студентів.

Ознайомитися з результатами реалізації флагманського проекту можна за посиланням.

 

Відбулося засідання підКомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти КОМІТЕТУ Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій

17 грудня 2024 року, на виконання Рішення Комітету від 10 грудня 20204 року, відбулося засідання підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

Під час засідання народні депутати України – члени підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету разом з представниками Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій України, Державної служби якості освіти України працювали над удосконаленням проекту урядового Плану підготовки підзаконних нормативно-правових актів на виконання Закону України «Про дошкільну освіту» від 06.06.2024 р. № 3788-IX.

 

Відбулась презентації дослідження «Стратегія впровадження гендерної рівності у сфері освіти в дії: гендерні компетенції педагогічних працівників і працівниць закладів загальної середньої освіти»

17 грудня 2024 року в Українському національному інформаційному агентстві «Укрінформ» відбулась презентація дослідження «Стратегія впровадження гендерної рівності у сфері освіти в дії: гендерні компетенції педагогічних працівників і працівниць закладів загальної середньої освіти».

Дослідження проведено за сприяння Міністерства освіти і науки України, ГО «Ла Страда-Україна», спільно з Апаратом Урядової уповноваженої з питань гендерної політики за підтримки донорської організації «Хліб для світу» в рамках проекту «Попередження гендерно зумовленого насильства, торгівлі людьми та порушення прав дитини».

Мета дослідження – дослідити наявні ґендерні компетенції серед педагогічних працівників і працівниць закладів загальної середньої освіти для подальшого їхнього посилення.

Детальніше з результатами дослідження можна ознайомитись за посиланням.

 

Оголошення Про затвердження персонального складу науково-методичних комісій (підкомісій) сектору вищої освіти Науково-методичної ради МОН

На виконання частини шостої статті 13 Закону України «Про вищу освіту» у Міністерстві освіти і науки України затвердили персональний склад науково-методичних комісій (підкомісій) сектору вищої освіти Науково-методичної ради МОНУ.

Відповідний наказ розміщено на сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням.

Водночас деякі науково-методичні комісії (підкомісії) сформовані не в повному складі, тому МОН оголосило додатковий прийом документів від претендентів до складу окремих науково-методичних комісій (підкомісій).

Обрані члени науково-методичних комісій (підкомісій) розпочнуть роботу над лінійкою стандартів вищої освіти нового покоління, які будуть важливою складовою комплексної трансформації системи вищої освіти.

більше за покликанням.

 

відбулися збори з нагоди 80-річчя Українського інституту сталевих конструкцій імені В.М. Шимановського

17 грудня 2024 року відбулися урочисті збори з нагоди 80-річчя від дня заснування Українського інституту сталевих конструкцій імені В.М. Шимановського.

Історія інституту бере початок із грудня 1944 року, коли у Києві було відкрито Особливе проектне бюро з відновлення мостів та промислових об’єктів України, зруйнованих під час Другої світової війни, на базі якого в 1960 році було створено Державний проектний інститут "Укрпроектстальконструкція". У 1983 році його було реорганізовано в науково-дослідний та проектний інститут, що став одною з провідних наукових установ колишнього Радянського Союзу в галузі металевих конструкцій.

Відомими об’єктами, побудованими за проектами інституту, є київські мости імені Є.О. Патона та Парковий, Київська телевізійна вежа, металеві конструкції автомобільного проїзду греблею ДніпроГЕС, монумент «Батьківщина-Мати» та низка інших унікальних об’єктів. Інститут запроектував численні об’єкти металургійної, суднобудівної і машинобудівної промисловості в Україні та за кордоном, створив вітчизняну індустрію виготовлення будівельних металевих конструкцій, став співавтором громадських і спортивних споруд.

У 1986 році інститут взяв активну участь у локалізації наслідків аварії на Чорнобильській атомній електростанції.

Інститут постійно працює над створенням нової і вдосконаленням існуючої нормативної бази будівництва та над її гармонізацією із світовими та Європейськими нормами.

Зараз інститут бере участь у відновленні пошкоджених або зруйнованих інженерних об’єктів під час відкритої збройної агресії російської федерації та у будівництві споруд подвійного призначення.

Більше за покликанням.

 

Уряд виділив понад 2,6 млрд грн на безоплатне харчування для учнів 1–4 класів

Кабінет Міністрів України продовжить допомагати місцевим громадам організовувати безоплатне гаряче харчування для учнів початкової школи. У січні кошти будуть пропорційно розподілені між громадами у формі державної субвенції.

Незабаром Уряд також ухвалить новий Порядок використання субвенції з урахуванням зауважень і коментарів, що виникли під час організації харчування та використання субвенції у 2024 році.

Кошти надають у межах угоди між Урядом України та Європейською комісією, що діє від імені Європейського Союзу про фінансування заходу «Підтримка швидкого відновлення України (Контракт з розбудови держави та посилення стійкості)» від 7 листопада 2023 року». Ініціатива реалізується в межах програми «Зимової підтримки» українців.

Окрім цього, Уряд також працює над розширенням програми, щоб забезпечити у 2025–2026 роках безоплатне харчування для всіх українських школярів.

Більше за покликанням.

 

Доступна, безпечна та енергонезалежна: ПРООН та Уряд Німеччини розробили концепт відбудови українських шкіл

Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Уряду Німеччини й у співпраці з Міністерством освіти і науки України проаналізували стан освітньої інфраструктури та підготували концепт відбудови українських шкіл.

У фокусі запропонованих покращень - найактуальніші під час воєнного стану рішення: облаштування укриттів й евакуаційних виходів, опалення приміщень у зимовий період, універсальний дизайн і гендерно орієнтований підхід.

Модель «Нової школи» багатошарова і включає такі напрями модернізації: ремонт будівлі школи, реформа системи харчування, реалізація принципів безпеки й енергоефективності у просторових рішеннях, оновлений підхід до організації освітнього і наукового секторів, спорту й дозвілля, а також благоустрою. Усе це необхідно, щоб створити максимально безпечне й доступне освітнє середовище, в якому буде затишно перебувати кожному та кожній.

Більше за покликанням.

 

Харківські школи отримають понад 41 млн грн на облаштування укриттів, - рішення Уряду

Кабінет Міністрів України затвердив розподіл субвенції з державного до місцевого бюджету Харківської міської територіальної громади на облаштування укриттів у школах.

Як визначали проекти?

Громади подавали заявки через систему DREAM. Після цього обласні військові адміністрації надавали рекомендації та пропозиції проектів для фінансування. Комісія МОН відповідно до критеріїв, визначених постановою КМУ від 12 квітня 2024 р. № 417, і рекомендацій ОВА, відібрала проекти, які отримають фінансування. Кошти спрямують на облаштування укриттів у двох закладах загальної середньої освіти міста Харкова. Загальна вартість проектів - 41,4 млн грн.

Відповідно до постанови, громади повинні щомісяця надавати інформацію про використання коштів та завантажувати фотографії об’єктів на платформу DREAM. Кожен охочий може ознайомитися з проектами, статусом і кошторисом.

Нагадаємо, що в межах політики «Школа офлайн» Уряд виділив 7,5 млрд грн на будівництво та облаштування протирадіаційних укриттів у школах прифронтових і прикордонних регіонів. Це дасть змогу повернути до очного навчання понад 100 тисяч дітей. Нині тривають роботи на 79 об'єктах: їх будують або ремонтують. Детальніше про проекти можна переглянути на платформі DREAM.

Більше на сайті КМУ.

 

відбулося відкриття підземної школи у Запоріжжі

У Запоріжжі відкрили підземну школу - ще один важливий результат політики «Школа офлайн». Ця школа одночасно є укриттям, яке гарантує безпеку, та сучасним освітнім простором, де діти зможуть повноцінно навчатися.

Будівництво здійснено за типовим проектом ЮНІСЕФ коштом державної субвенції та співфінансування з місцевого бюджету. Підземна школа може вмістити 500 осіб у разі навчання в одну зміну та 1000 - у дві.

Школа розташована на глибині 7 метрів, тож гарантує захист під час обстрілів, має 16 кабінетів з інтерактивними дошками і меблями, що відповідають різному віку дітей. Для учнів з особливими освітніми потребами забезпечено підйомники та навігацію шрифтом Брайля. У школі також є зони для відпочинку, активних ігор та спортивний інвентар. Встановлено сучасні системи безпеки: вентиляцію, аварійне освітлення та пожежну сигналізацію.

У Запорізькій області наразі активно будують ще 10 підземних шкіл, де зможуть навчатися понад 8 000 дітей. Для будівництва цих об'єктів держава виділила 500 млн грн субвенції та додаткові 545 млн грн як дотацію.

Більше за покликанням.

 

Уряд затвердив склад Ідентифікаційного комітету з питань науки

Акт прийнято на виконання пункту 4 статті 22 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та пункту 7 Положення про Ідентифікаційний комітет з питань науки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 липня 2016 року № 410 «Про утворення Ідентифікаційного комітету з питань науки».

Ідентифікаційний комітет з питань науки - це дорадчий орган при Кабінетові Міністрів України, який на конкурсній основі обирає персональний склад Наукового комітету Національної ради України з питань розвитку науки і технологій. Кількісний склад ІК становить дев’ять осіб із строком повноважень сім років без права перезатвердження.

Ідентифікаційний комітет сформовано з провідних українських та іноземних вчених, які мають вагомі наукові здобутки, бездоганну наукову репутацію та довіру в науковому середовищі, є докторами наук (для іноземних вчених – докторами філософії) та мають широкий досвід керівництва міжнародними проектами.

Ознайомитися зі складом за покликанням.

 

3793 закладів освіти зазнали бомбардувань та обстрілів, з них 365 повністю зруйновано

Станом на 15 грудня 2024 року 3428 закладів освіти пошкоджено та 365 зруйновано повністю – про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.

Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.

До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.