Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 22 жовтня 2024 року

22 жовтня 2024, 11:00

 

22 жовтня 2024 року відбулося продовження засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, розпочатого 17 жовтня. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Воронов В.А., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г., Павленко Р.М.

У засіданні брали участь народний депутат України Георгій Мазурашу, народна депутатка України Ганна Бондар, представники Офісу Президента України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства молоді та спорту України, Міністерства культури та стратегічних комунікацій, Міністерства розвитку громад та територій України, Національної академії наук України, Національної академії правових наук України, Національної академії педагогічних наук України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», ДУ «Український інститут розвитку освіти», Національного агентства кваліфікацій, ГО «Спілка ректорів закладів вищої освіти України», Аналітичного центру Асоціації міст України, експерти. Усього понад 50 учасників.

Переглянути запис засідання, яке транслювалось у прямому ефірі, в соціальних мережах, можна за покликанням.

Під час засідання були розглянуті питання порядку денного:

Контрольне питання «Про стан забезпечення підручниками та посібниками закладів загальної середньої освіти у 2024/2025 роках»

Заслухавши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака та враховуючи попереднє обговорення вищезазначеного питання, народні депутати України - члени Комітету одностайно прийняли рішення, яким констатували наявність проблем щодо забезпечення підручниками та навчальними посібниками закладів загальної середньої освіти, які набули системного характеру, призвели до затримки доставки підручників і посібників до закладів загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році та потенційно можуть призвести до зриву доставки підручників та посібників у наступному навчальному році, зокрема:

несвоєчасність доставки підручників та навчальних посібників безпосередньо до закладів загальної середньої освіти, у тому числі навчальної літератури для дітей з порушенням зору та дітей з навчанням мовами національних меншин;

відсутність належних механізмів забезпечення підручниками та посібниками українських дітей, які перебувають закордоном;

порушення вимог чинного законодавства в частині запровадження інтерактивного електронного додатку до підручника та обов’язкової апробації навчальної літератури, закупівля якої здійснюється за кошти державного бюджету;

низька якість змісту підручників та відсутність необхідних заходів з боку МОН, зокрема щодо вдосконалення процедури конкурсного відбору підручників та посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників.

Народні депутати України – члени Комітету визнали роботу Міністерства освіти і науки України в частині забезпечення підручниками та навчальними посібниками системи загальної середньої освіти незадовільною.

Комітетом було затверджено низку рекомендацій Кабінету Міністрів України та Міністерству освіти і науки України, спрямованих на удосконалення як забезпечення підручниками у наступному навчальному році, так і підвищення їх якості.

Про проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну таємницю» щодо удосконалення заходів з охорони державної таємниці» (реєстр. № 11395 від 04.07.2024)

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою посилення інституційної спроможності системи охорони державної таємниці в сучасних умовах, що характеризуються високим ступенем мінливості й непередбачуваності; необхідність підвищення ефективності окремих організаційно-правових заходів охорони державної таємниці, які стосуються питань дозвільного порядку провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, порядку надання та припинення громадянам допуску та доступу до державної таємниці, засекречування інформації тощо; потреба в удосконаленні правових засад діяльності спеціально уповноваженого державного органу у сфері забезпечення охорони державної таємниці, визначення на законодавчому рівні переліку ключових інструментів, необхідних для виконання покладених на цей держаний орган завдань.

Відтак, для досягнення мети законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про державну таємницю», які, насамперед, спрямовані на посилення спроможності функціонування системи охорони державної таємниці в умовах широкомасштабної збройної агресії рф проти України.

Заслухавши інформацію заступника Голови Комітету Сергія Колебошина, заступника директора Департаменту моніторингу додержання прав дитини Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Армана Акопяна, Першого Віцепрезидента Національної академії правових наук України Олександра Бандурки, обговоривши це питання, народні депутати України – члени Комітету одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про державну таємницю” щодо удосконалення заходів з охорони державної таємниці» (реєстр. № 11395 від 04.07.2024), поданий народним депутатом України Веніславським Ф.В. та іншими народними депутатами України, за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу та направити Висновок Комітету до Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, визначеному головним з підготовки цього законопроекту.

Про проект Закону України «Про внесення змін до статті 49 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» щодо уточнення вимог до фахівців, які мають право здійснювати тренерську діяльність» (реєстр. № 11470 від 09.08.2024)

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його прийняття забезпечуватиме «можливість працювати тренерами без спеціальної освіти, як виняток, коли за певних обставин успішний спортсмен міг отримати вищу освіту за іншою спеціальністю, але завдяки успішній спортивній кар’єрі має достатньо знань і практичних навичок для роботи тренером, і цю компетентність визнають профільні фахівці (наприклад, федерація з виду спорту, яка проводить відповідні навчальні семінари та атестаційні заходи)».

Зокрема, законопроектом пропонується шляхом внесення змін до ст. 49 Закону України «Про фізичну культуру і спорт», якою унормовуються питання кадрового забезпечення сфери фізичної культури і спорту, як виняток, розширити коло тренерів (тренерів-викладачів) за рахунок спортсменів рівня призерів чемпіонату України серед дорослих і вище або які мають спортивне звання «Майстер спорту» і вище, за наявності сертифікату національної федерації (асоціації) з відповідного виду спорту щодо компетентності для здійснення тренерської діяльності.

Заслухавши інформацію народного депутата України, автора законопроекту Георгія Мазурашу, голови підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти і адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу Романа Грищука та широко обговоривши це питання, народні депутати України - члени Комітету одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України Про внесення змін до статті 49 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо уточнення вимог до фахівців, які мають право здійснювати тренерську діяльність» (реєстр. № 11470 від 09.08.2024), поданий народним депутатом України Мазурашу Г.Г. та іншими народними депутатами України, за наслідками його розгляду в першому читанні прийняти за основу та направити Висновок Комітету до Комітету Верховної Ради України з питань молоді і спорту, визначеному головним з опрацювання цього законопроекту.

 Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо збереження цінної історичної забудови в населених пунктах» (реєстр. № 11481 від 15.08.2024)

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою визначення правових засад цінної історичної забудови як такої, яка не обов’язково належить до пам’яток культурної спадщини і щойно виявлених об’єктів культурної спадщини, але містить історичну цінність для відповідного населеного пункту, а також надання повноважень органам місцевого самоврядування формувати переліки та встановлювати порядок використання територій цінної історичної забудови та значних історичних будинків, будівель і споруд, які формують цінну історичну забудову і традиційний характер середовища.

Заслухавши інформацію народної депутатки України, авторки законопроекту Ганни Бондар, голови підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти і адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу Романа Грищука та обговоривши це питання, народні депутати України - члени Комітету одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо збереження цінної історичної забудови в населених пунктах» (реєстр. № 11481 від 15.08.2024), поданий народним депутатом України Бондар Г. В. та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та направити Висновок Комітету до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, визначеному головним з опрацювання  цього законопроекту.

 Про проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, що стосуються торговельного мореплавства та судноплавства на внутрішніх водних шляхах» (реєстр. № 11341 від 14.06.2024)

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою перегляду законодавчих основ організації державної системи забезпечення безпеки судноплавства, а саме: підвищення рівня забезпечення безпеки судноплавства в територіальному морі, внутрішніх морських водах, акваторіях морських портів та на внутрішніх водних шляхах; приведення норм національного законодавства у відповідність до міжнародних багатосторонніх договорів (конвенцій), стороною яких є Україна, у сфері торговельного мореплавства, як держави прапора, держави порту та прибережної держави; наближення до законодавства ЄС; спрощення деяких законодавчих норм, усунення наявних змістовних і термінологічних колізій; дерегуляції.

Заслухавши інформацію начальника Управління морського та річкового транспорту Міністерства розвитку громад та територій України Ярослава Ілясевича, заступника Голови Комітету Сергія Колебошина та обговоривши це питання, народні депутати України – члени Комітету одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, що стосуються торговельного мореплавства та судноплавства на внутрішніх водних шляхах» (реєстр. № 11341 від 14.06.2024), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та направити Висновок Комітету разом з пропозиціями Міністерства освіти і науки України до Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури, визначеному головним з опрацювання цього законопроекту.

Про продовження виконання стипендіаткою Чернящук Н.Л. наукової роботи за новим місцем роботи і продовження виплати їй стипендії

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на своєму засіданні. розглянув питання про продовження виконання стипендіаткою Чернящук Н.Л. наукової роботи «Детектування атак на основі міток компрометації» за новим місцем роботи і продовження виплати їй стипендії та зазначає таке.

Постановою Верховної Ради України № 3925-ІХ від 22.08.2024 «Про призначення у 2024 році іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук» призначено іменну стипендію доктору педагогічних наук Чернящук Наталії Леонідівні, завідувачу кафедри Луцького національного технічного університету Міністерства освіти і науки України на виконання наукової (науково-технічної) роботи: «Детектування атак на основі міток компрометації».

До Комітету надійшов лист Луцького національного технічного університету (далі – ЛНТУ) від 06.09.2024 р. № 1689/01-12 з повідомленням про звільнення Чернящук Н.Л., завідувача кафедри ЛНТУ із займаної посади за власним бажанням.

Також до Комітету надійшов лист Волинського національного університету імені Лесі Українки від 10.09.2024 р. № 03-23/01/2656 з повідомленням про працевлаштування Чернящук Н.Л. на посаду професора кафедри комп’ютерних наук та кібербезпеки та клопотанням Вченої ради Волинського національного університету імені Лесі Українки про виконання стипендіаткою наукової (науково-технічної) роботи: «Детектування атак на основі міток компрометації» на базі наукових лабораторій Волинського національного університету імені Лесі Українки.

Заслухавши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака щодо вищезазначеного, народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення:

1.   Інформацію Луцького національного технічного університету про звільнення Чернящук Н.Л. узяти до відома.

2.   Враховуючи лист-клопотання Волинського національного університету імені Лесі Українки та відповідно до п. 12 Положення про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 5 лютого 2019 року № 2676-VIII «Про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук», Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій погоджує виконання Чернящук Н.Л. наукової (науково-технічної) роботи «Детектування атак на основі міток компрометації» на базі Волинського національного університету імені Лесі Українки і продовження виплати їй іменної стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук у 2024 році.

3.   Направити Рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій до Волинського національного університету імені Лесі Українки та Міністерства освіти і науки України з метою інформування.