Тижневі освітянські та наукові новини

12 квітня 2024, 16:00

 

Третій етап сертифікації проходитимуть 183 вчителів математики та 462 учителів української мови та літератури

З 16 квітня по 31 травня триватиме третій етап сертифікації серед учителів математики та української мови і літератури. Про це повідомила Державна служба якості освіти України.

Державна служба якості освіти на цьому етапі забезпечує вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації педагогічних працівників.

До третього етапу допущено 183 вчителів математики та 462 учителів української мови та літератури. Кожен учасник сертифікації отримає повідомлення про початок вивчення його практичного досвіду роботи завчасно, за три-п’ять робочих днів.

 

КОНКУРСНИЙ ВІДБІР НАЦІОНАЛЬНИХ КОНТАКТНИХ ПУНКТІВ ПРОГРАМИ ЄС «ГОРИЗОНТ ЄВРОПА»

У Міністерстві освіти і науки України оголосили про проведення конкурсного відбору національних контактних пунктів Рамкової програми Європейського Союзу з досліджень та інновацій «Горизонт Європа» та Програми з досліджень та навчання Європейського співтовариства з атомної енергії (2021–2025).

Подання заявок триватиме до 28 квітня 2024 року включно.

Детальніше про вимоги до кандидатів, показники ефективності діяльності, умови конкурсу зазначено в Порядку.

Про напрями програми «Горизонт Європа», за якими проводиться конкурсний відбір та умови читайте на сайті.

 

Уряд затвердив правила розподілу субвенції на укриття в закладах загальної середньої освіти у 2024 році

Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову «Про внесення змін до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти», якою затвердив механізм розподілу фінансування на облаштування безпечних освітніх просторів у закладах освіти у 2024 році.

Відповідно до Постанови, субвенцію на укриття у 2024 році буде спрямовано лише для закладів загальної середньої освіти, які працюють за дистанційною та/або змішаною формою навчання.

Також визначено 8 пріоритетних областей та граничні обсяги надання субвенції на облаштування безпечних умов для кожної з них:

Харківська область - 500 млн грн;

Дніпропетровська область - 500 млн грн;

Запорізька область - 500 млн грн;

Миколаївська область - 200 млн грн;

Херсонська область - 200 млн грн;

Одеська область - 150 млн грн;

Сумська область - 150 млн грн;

Чернігівська область - 150 млн грн.

Окремо 150 мільйонів гривень субвенції буде спрямовано на завершення реалізації проєктів із будівництва укриттів, розпочатих у 2023 році, але за умови, що такі проєкти вже профінансовані та завершені мінімум на 40%.

Цього року всі проєкти з капітального ремонту або будівництва укриттів громади подаватимуть через систему DREAM - прозоро та публічно.

Подання проєктів на отримання фінансування розпочинається 17 квітня та триватиме 7 робочих днів із моменту оголошення конкурсу.

Додаткові матеріали щодо проектування, облаштування та фінансування укриттів можна знайти на сайті «Моя Фортеця», а також отримати відповіді на свої запитання у чаті підтримки.

Детально за покликанням.

 

розподіл бюджетних коштів між закладами вищої освіти у 2024 році за формульним принципом

Міністерство освіти і науки України відновило формульний принцип у розподілі бюджетного фінансування між закладами вищої освіти. Відтепер розмір виділених державних коштів для кожного університету визначатимуть з огляду на 5 основних критеріїв, яким має відповідати заклад освіти. Йдеться про такі показники:

контингент студентів - загальна кількість тих, хто навчається за кошти державного бюджету;

наукова практика / діяльність - кількість коштів (приведено на одного працівника), які ЗВО заробив від надання науково-технічних, консультаційних послуг або отримав у формі грантів на наукові розробки;

інтернаціоналізація - місце в міжнародних рейтингах та/або участь у європейських проєктах Еразмус+;

працевлаштування - відсоток випускників, які працевлаштовані (дані від Пенсійного фонду);

регіональний коефіцієнт - для підтримання закладів освіти найбільш вразливих, нині прифронтових регіонів.

Одним із ключових критеріїв у розподілі державних коштів на ЗВО буде контингент студентів, тобто кількість вступників, які обрали навчання в конкретному ЗВО на державному замовленні.

Детальніше на сайті МОНУ.

 

Прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку»

11 квітня 2024 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який передбачає, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають наступні категорії здобувачів та працівників освіти:

здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній у частині другій статті 10 Закону України «Про освіту», а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;

наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки.

Під час ухвалення Закону була врахована пропозиція народних депутатів України – членів Комітету надати аспірантам, які навчаються як за бюджетною, так і за контрактною формою навчання, право на відстрочку від мобілізації.

 

СТАРТУЄ ОСВІТНІЙ ПРОЕКТ ДЛЯ КЕРІВНИКІВ ТА МЕНЕДЖЕРІВ ЗВО - IT FOR UNI: BOOTCAMP 2.0

Офіційно стартує освітній проект Асоціації IT Ukraine «IT for Uni: Bootcamp 2.0» - навчальний курс для керівників закладів вищої освіти з менеджменту та управління на прикладі ІТ-індустрії. Це вже другий проект освітнього курсу від ІТ-індустрії для представників ЗВО.

Мета проекту - поліпшити якість управління навчанням та освітніми послугами, а також підвищити рівень кваліфікації працівників освіти та посилити кадровий потенціал.

Серед учасників навчального курсу: декани, проректори, директори структурних підрозділів і завідувачі кафедр.

Загалом на участь у проекті надійшла 231 заявка із 40 міст України, за якими було відібрано 160 учасників із 93 закладів вищої освіти України.

Офіційне відкриття курсу відбулося 11 квітня 2024 року за участю представників МОН, Мінцифри та компаній-партнерів: Softserve, Payoneer, Sigma Software, Globallogic, Lionwood.Software, GoIT, N-iX, Luxoft, EPAM Ukraine, DAN IT, Mate academy, Weblium, Miratech, ITVDN, Eleks, bandera agency, IT STEP Academy, Ukrainian Startup Fund, PMI Ukraine Chapter та генерального партнера — банку UKRSIBBANK BNP Paribas Group.

Ознайомитися більше.

 

У ДИТСАДКАХ УКРАЇНИ ПРОВЕЛИ ПОНАД 7 ТИСЯЧ ЗАНЯТЬ ІЗ ГУМАННОГО СТАВЛЕННЯ ДО ТВАРИН

За результатами ІІІ Міжнародного заняття доброти «Гуманне та відповідальне ставлення до тварин», яке відбулося 26 лютого - 1 березня 2024 року, Національним реєстром рекордів України зафіксовано новий Національний рекорд «Найбільша кількість занять доброти» - 1865 закладів дошкільної освіти та 7205 занять.

Заняття доброти пройшли у 885 населених пунктах України, зокрема в 227 містах, 134 селищах міського типу та 524 селах. Навіть садочки з прифронтових і тимчасово окупованих територій, які провели онлайн-заняття, стали учасниками цього заходу. До нього також долучились іноземні ЗДО з Болгарії, Естонії, Словенії, Латвії, Литви та Чорногорії.

Читайте більше.

 

У РІВНОМУ ВІДБУВСЯ ЗАВЕРШАЛЬНИЙ РЕГІОНАЛЬНИЙ ФОРУМ У МЕЖАХ РЕФОРМИ ШКІЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ

Форум у Рівному підсумував масштабну роботу Проектного офісу реформи шкільного харчування - щодо її каскадного впровадження в усіх регіонах України у 2023-2024 роках. За цей час було проведено 19 регіональних форумів, у яких узяли участь 2807 офлайн-учасників із 1213 органів управління освітою, 1194 громад та 100 районних військових адміністрацій.

Упродовж 5 дискусійних панелей 16 спікерів обговорювали розвиток реформи шкільного харчування в Україні та презентували різні аспекти її впровадження.

Детальніше на сайті.

 

НАДС презентує другий етап проекту «Eng4PublicService2.0» та нові можливості для публічних службовців у вивченні англійської мови «SpeakingClub4PS»

10 квітня 2024 року відбулася публічна презентація «Англомовні навички публічних службовців: Проект «Eng4PublicService2.0».

Захід організований Національним агентством України з питань державної служби як ініціатором та засновником проекту з вивчення англійської мови публічними службовцями «Eng4PublicService».

Під час презентації Голова НАДС Наталія Алюшина представила результати першого етапу проекту «Eng4PublicService» та розповіла про нові можливості для навчання держслужбовців і посадових осіб місцевого самоврядування - «Eng4PublicService2.0». В рамках другого етапу проекту НАДС започатковує розмовний клуб для публічних службовців - SpeakingClub4PS.

7 049 публічних службовців отримали 14 920 сертифікатів про підвищення кваліфікації за результатами проходження навчальних модулів. Кожен сертифікат – це 1 кредит ЄКТС.

Більше читайте на сайті НАДС.

 

Ухвалено постанову Уряду про підтримку осіб з ООП

З метою підтримки осіб з ООП ухвалено постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2024 році».

Документом затверджено розподіл обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з ООП відповідно до кількісних показників осіб з ООП, які навчаються в інклюзивних групах та класах закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти станом на 1 січня 2024 року, а також внесли зміни до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.

Що це означає?

корекційно-розвиткові заняття, які проводилися для дітей з ООП протягом останніх трьох місяців, будуть оплачені та продовжені;

громади також матимуть можливість використовувати залишки коштів, що утворилися за останні кілька років.

У державному бюджеті передбачено суму понад 304 мільйони гривень, яку буде розподілено у два етапи. Наступний з яких заплановано на вересень, з урахуванням учнів з ООП, які розпочнуть навчання з нового року.

У першому етапі розподілено понад 203 мільйони гривень, у другому (у вересні) буде розподілено понад 101 мільйон гривень з урахуванням учнів з ООП, які розпочнуть навчання з нового року.

 

Уряд ухвалив рішення про призначення академічної стипендії Кабінету Міністрів України студентам закладів вищої освіти та аспірантам

09 квітня 2024 року Уряд ухвалив розпорядження «Про призначення академічної стипендії Кабінету Міністрів України студентам закладів вищої освіти та аспірантам», яка призначається найбільш обдарованим студентам та аспірантам.

Мета розпорядження – реалізація державної молодіжної політики, спрямованої на створення найсприятливіших умов для підвищення життєвого рівня та матеріального заохочення студентської молоді. Відповідно до наданих пропозицій стипендію отримають 67 студентів та 15 аспірантів.

Кандидати на отримання цієї стипендії висувалися закладами вищої освіти, за погодженими з органами студентського самоврядування, пропозиціями вчених рад.

 

Як взаємодіяти з дітьми під час війни? Новий освітній серіал на платформі Дія.Освіта

Міністерство цифрової трансформації України та громадська організація Gen.Ukrainian презентують новий освітній серіал «Вчимося разом» про допомогу дітям під час війни.

Його мета - навчити українців допомагати дітям долати тривоги та контролювати емоційний стан.

Серіал містить 8 серій, після перегляду яких ви дізнаєтеся: як розпізнати травмовану дитину; як упоратися з навʼязливими думками та спогадами; як допомогти дитині подолати стрес; особливості проявів стресу в дітей з розладом спектра аутизму; як наш мозок справляється з наслідками війни; ресурси дитячої стійкості.

Шукайте освітній серіал за посиланням.

Методичні рекомендації для освітян доступні тут.

 

ВИЗНАЧЕНО ПЕРЕМОЖЦІВ ХХІV МІЖНАРОДНОГО КОНКУРСУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ІМЕНІ ПЕТРА ЯЦИКА

Наказом МОН № 474 від 8 квітня 2024 року визначено переможців ХХІV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика.

У фіналі конкурсу, який відбувся в дистанційній формі 08 березня 2024 року, змагалось 818 знавців української мови із закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти.

Переможцями стали 72 учасники. У кожній із 12 конкурсних категорій було визначено одного переможця, який посів перше місце, два переможці, які посіли друге, та три - на третьому. Призерам першого місця буде призначено стипендію Президента України.

Завдання четвертого етапу ХХІV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика розміщено на сайті МОН.

Учасники конкурсу продемонстрували високий рівень знання української мови та майстерне володіння словом під час написання творів на запропоновані розробниками теми.

Вітаємо з перемогою!

 

25 МАЙБУТНІХ ЛІЦЕЇВ І КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ РЕФОРМИ: ВІДБУВСЯ НАЦІОНАЛЬНИЙ ФОРУМ ЩОДО ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

3-4 квітня відбувся Національний форум «Реформування старшої профільної середньої освіти (академічні ліцеї)», організований Міністерством освіти і науки України за експертної підтримки Організації економічного співробітництва та розвитку й організаційної підтримки Швейцарсько-українського проекту DECIDE - «Децентралізація для розвитку демократичної освіти». У заході взяли участь учителі, представники шкільних адміністрацій і учні, які поділилися баченням щодо бажаних змін у навчанні в старших класах.

На форумі було оголошено про підготовку до пілотування профільної середньої освіти. Зокрема, 25 ініціативних шкіл з усієї України погодилися першими розробляти й апробувати нові освітні моделі та надавати рекомендації щодо впровадження реформи в усіх закладах освіти країни. Передбачається, що ці школи надалі стануть менторами для пілотних академічних ліцеїв, які почнуть апробовувати профільну середню освіту з 2025 року.

Під час заходу учасники мали змогу почути про концепцію реформи профільної освіти, як профільне навчання організовано в інших країнах, які є способи персоналізувати освітню траєкторію учня / учениці, що таке карʼєрне консультування і як його організувати, які є можливості для співпраці шкіл та ЗВО тощо.

Більше про концептуальні засади реформи профільної середньої освіти, приклади навчальних планів академічного ліцею читайте за покликанням.

Запис національного форуму «Реформування старшої профільної середньої освіти (академічні ліцеї)» доступний тут.

Детальніше читайте на сайті.

 

3793 закладів освіти зазнали бомбардувань та обстрілів, з них 365 повністю зруйновано

Станом на 07 квітня 2024 року 3428 закладів освіти пошкоджено та 365 зруйновано повністю – про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.

Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.

До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.