Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 05 квітня 2023 року

Секретаріат Комітету з питань освіти, науки та інновацій
05 квітня 2023, 14:00

05 квітня 2023 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Воронов В.А., Гришина Ю.М., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г., Павленко Р.М.

Також у засіданні брали участь представники Міністерства освіти і науки України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Офісу Президента України. Усього понад 30 учасників.

Переглянути запис засідання, яке транслювалось у прямому ефірі, в соціальних мережах, можна за посиланням: https://www.facebook.com/kom.osvita.nauka.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто питання:

Щодо Доповіді Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2022 році.

Відповідно до частини другої статті 18 Закону України «Про вищу освіту» Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти щороку готує та оприлюднює доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства, звіт про власну діяльність, формує пропозиції щодо законодавчого забезпечення якості вищої освіти та направляє зазначені документи Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та закладам вищої освіти для їх обговорення та належного реагування.

20 березня 2023 року Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти направило Верховній Раді України Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2022 році.

Враховуючи, що основні повноваження Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, які визначені Законом України «Про вищу освіту» (2014), спрямовані на забезпечення якості вищої освіти, народні депутати України – члени Комітету одностайно дійшли висновку, що НАЗЯВО належно виконує свої функції, відчутно посиливши за рік, що минув, свою консультативну та комунікаційну роль.

 

Про внесення до порівняльної таблиці проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти (реєстр. № 8095) (повторне друге читання) додаткових пропозицій і поправок народних депутатів України – членів Комітету.

Заслухавши інформацію Голови Комітету С. Бабака до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти» (реєстр. № 8095), який готується до розгляду на повторне друге читання, народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення інформацію Голови Комітету С. Бабака взяти до відома; внести додаткові пропозиції до порівняльної таблиці поданого законопроекту, розглянути і затвердити їх у встановленому порядку:

 

Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти (реєстр. № 8095 від 04.10.2022, н.д.С.Бабак, О.Лис, Р.Грищук та інші) (повторне друге читання).

На виконання Постанови Верховної Ради України від 21 березня 2023 року № 3011-ІХ «Про направлення на повторне друге читання проекту Закону України внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти» Комітет з питань освіти, науки та інновацій доопрацював для розгляду у повторному другому читанні зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій народних депутатів України – суб’єктів права законодавчої ініціативи та розглянув його на своєму засіданні 05 квітня 2023 року.

Під час підготовки до повторного другого читання надійшло 12 пропозицій та поправок від народних депутатів України та 4 пропозиції від Комітету освіти, науки та інновацій, з яких:

6 – враховано повністю;

2 – враховано редакційно;

1 – враховано частково;

7 – відхилено.

Враховуючи вищезазначене, народні депутати України – члени Комітету одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти» (реєстр. № 8095 від 04.10.2022), поданий народним депутатом України Бабаком С.В. та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду прийняти в другому читанні та в цілому.

 

Про проведення слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на тему: “Освітні втрати й освітні розриви на рівні загальної середньої освіти: вимірювання та механізми подолання” (11 травня 2023 року).

Заслухавши інформацію заступника Голови Комітету, народного депутата України Сергія Колебошина про проведення слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій щодо освітніх втрат і розривів на рівні загальної середньої освіти, які виникли внаслідок повномасштабної війни та впливу пандемії COVID-19, їх вимірювання і механізмів подолання, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій зазначають наступне.

Тривалий період навчання здобувачів загальної середньої освіти в умовах порушеного освітнього процесу через пандемію COVID-19 і повномасштабну війну призвів до значних освітніх втрат (learning losses) та поглибив уже наявні освітні розриви (learning gaps) в Україні. Зокрема представники Сектору освіти Світового банку зазначають, що через пандемію та війну освітні втрати в Україні можуть становити понад один рік.

Нині суттєві освітні втрати й освітні розриви мають різні категорії здобувачів загальної середньої освіти України.

Освітні втрати й освітні розриви мають кумулятивний ефект, тобто тенденцію до накопичення й поглиблення, у разі відсутності вчасних і ефективних заходів із їх виявлення та подолання (надолуження прогалин).

На сьогодні держава не володіє повною та достовірною інформацією щодо реального впливу як карантину, спричиненого пандемією, так і війни в Україні на рівень досягнення українськими школярами результатів навчання, визначених державними стандартами загальної середньої освіти. В Україні відсутні усталені процедури для дослідження рівня освітніх втрат і освітніх розривів на рівні загальної середньої освіти, а також не розроблено механізмів їх подолання. Через це держава не може приймати адекватних рішень у галузі освіти для компенсації та надолуження втраченого / недоотриманого.

Враховуючи актуальність вищезазначеної проблематики, є необхідність проведення слухань у Комітеті, під час яких доцільно розглянути питання формування цілісної державної політики щодо вимірювання освітніх втрат і освітніх розривів, які є наслідком пандемії COVID-19 та війни в Україні.

Народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення Інформацію заступника Голови Комітету, народного депутата України Сергія Колебошина взяти до відома; внести до Плану роботи Комітету на період дев’ятої сесії Верховної Ради України IX скликання (лютий 2023 року – липень 2023 року) проведення 11 травня 2023 року слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій «Освітні втрати й освітні розриви на рівні загальної середньої освіти: вимірювання та механізми подолання».

 

Про внесення змін до Рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій до протоколу № 90 від 15.12.2021 та визначення складу претендентів на отримання іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук за 2023 рік.

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій оновив інформацію щодо експертів об’єднаної Конкурсної комісії з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук та визначив необхідність внесення змін до її складу, затвердженого Рішенням Комітету до протоколу № 90 від 15.12.2021р. зі змінами.

Комітет також погоджується із зверненням Ради молодих вчених при МОН України щодо необхідності заборони подання на зазначені конкурси наукових робіт, опублікованих у виданнях держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та розробив такі зміни до відповідних інструкцій, затверджених Рішенням Комітету до протоколу № 90 від 15.12.2021р.

Крім того, на виконання свого Рішення від 21 лютого 2023 року, протокол № 115 «Про конкурс на іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук за 2023 рік» секретаріатом Комітету під час підготовки переліку конкурсантів на стипендії 2023 року у зв’язку з військовими діями і руйнуванням наукової та освітньої інфраструктури здійснено актуалізацію даних конкурсантів, за наслідками якої та з урахуванням позитивної технічної експертизи рекомендується прийняти до подальшого конкурсного відбору роботу доктора медичних наук Чернюка С.В. «Наукове обґрунтування нових підходів до діагностики та прогнозування перебігу міокардиту», а також через відсутність рекомендації Міністерства освіти і науки України зняти з подальшого розгляду роботу доктора економічних наук Суски А.А. «Концептуальні засади становлення та розвитку ринку соціально-екологічних послуг лісу в природних зонах України».

 

Про проведення слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на тему: “Відновлення освіти на деокупованих територіях” (25 травня 2023 року).

Українська система освіти зазнала значних руйнувань і втрат від вторгнення на територію України російських агресорів.

Здійснивши деокупацію захоплених російським агресором територій, Україна зіткнеться з проблемою відновлення української освіти на цих територіях. Відтак має бути визначено комплекс заходів, очікуваними результатами яких мають стати:

1. Мережа закладів освіти відповідає потребам суспільства й економіці країни.

2. Педагогічні та науково-педагогічні працівники й адміністративний персонал закладів освіти мають достатню кваліфікацію для реалізації поставлених завдань і патріотично налаштовані.

3. Якісна освіта на деокупованих територіях формує свідомого громадянина й патріота держави Україна.

4. Випускники закладів освіти реалізують свій потенціал у навчанні на наступних рівнях освіти або в різних галузях економіки України.

5. Етап відновлення системи освіти на деокупованих територіях стане перехідним до етапу її сталого розвитку (build back better).

Заслухавши Голову Комітету щодо необхідності вирішення питань по відновленню української освіти на деокупованих територіях, народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення внести до плану роботи Комітету на період дев’ятої сесії Верховної Ради України IX скликання (лютий 2023 року - липень 2023 року) питання щодо проведення 25 травня 2023 року слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на тему: «Відновлення освіти на деокупованих територіях».