Інформація про засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 08 березня 2023 року
08 березня 2023, 10:00
08 березня 2023 року відбулося засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.
Підкомітет з питань науки та інновацій розглянув Закон про внесення змін до Закону України “Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу” щодо пріоритетності використання нерухомого майна для наукової діяльності (реєстр. № 6235 від 01.11.2021, н.д.І.Совсун, Г.Вацак, К.Рудик, І.Констанкевич). За результатами обговорення народні депутати України дійшли висновку, що для прийняття остаточного рішення щодо законопроекту реєстр. № 6235 необхідні додаткові консультації. Рішення не прийнято.
На підкомітеті з питань вищої освіти розглянули проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування окремих питань пенсійного забезпечення та страхування працівників Державного бюро розслідувань (реєстр. № 9002 від 08.02.2023, н.д.В.Медяник, О.Леонов, М.Павлюк, В.Зуб та інші) та прийняли рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій підтримати рішення про його прийняття за основу.
Також на підкомітеті обговорили питання щодо утворення Експертної ради студентства при підкомітеті з питань вищої освіти. Прийняли рішення доопрацювати Положення щодо Експертної ради та перенести розгляд цього питання на наступне засідання підкомітету.
На підкомітеті з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях розглядали проект Закону про внесення змін до Закону України “Про повну загальну середню освіту” щодо обов’язкових результатів навчання (реєстр. № 9046 від 22.02.2023, н.д.С.Бабак, О.Коваль, Н.Піпа, Р.Грищук та інші) та прийняли рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій підтримати рішення про його прийняття за основу.
У пояснювальній записці до законопроекту відзначено, що його метою та завданням є «підвищення якості викладання та якості вивчення історії України та іноземної мови на кожному рівні повної загальної середньої освіти, що дозволить підвищити якість здобуття учнями результатів навчання з історії України та іноземної мови на кожному рівні повної загальної середньої освіти, що має, з одного боку, посилити єдність Українського народу у розумінні його минулого, а, з іншого боку, полегшити громадянам України спілкування з усім цивілізованим світом за усіма напрямами співпраці» (п. 2, 6 Пояснювальної записки).
Для досягнення цієї мети ініціаторами законопроекту пропонується внести зміни до частини 5 статті 17 та до частини 1 статті 44 Закону України «Про повну загальну середню освіту», якими до переліку обов’язкових предметів для проходження державної підсумкової атестації за кожний рівень повної загальної середньої освіти включити історію України та іноземні мови (крім мови, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом). Крім того, пропонується зазначити, що державні стандарти повинні передбачати вільне володіння державною мовою, необхідний рівень математичної компетентності, знання історії України, володіння іноземною мовою (крім мови, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом) всіма учнями закладів освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти.
Обговорення проекту викликало гарячу дискусію. Депутати погодилися з тим, що законопроект до 2-го читання потребує доопрацювання, зокрема, дискусійною виявилася пропозиція щодо запровадження ДПА з історії на рівні початкової освіти. Міністерство освіти та науки України запропонувало новий підхід проходження ДПА на кожному рівні загальної середньої освіти, де учень обов’язково (крім випадків, визначених законодавством) має пройти ДПА на рівні:
початкової освіти з державної мови та математики;
базової середньої освіти – з державної мови, математики історії та іноземної мови (крім мови держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом);
профільної середньої освіти – з державної мови, історії України, математики або іноземної мови (крім мови держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом).
З метою урахування реалізації особистісного потенціалу здобувачів освіти, їхніх здібностей, інтересів, потреб, мотивації, зокрема щодо вивчення профільних предметів та/або мови відповідного корінного народу чи національної меншини, МОН винесло пропозиції надання можливості проходження ДПА за рівень початкової, базової та повної загальної середньої освіти також з інших навчальних предметів, перелік яких визначатиметься центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.