Тижневі освітянські та наукові новини

23 грудня 2022, 14:50

23 грудня 2022

Австралійська письменниця написала книгу за мотивами малюнків українських дітей

Письменниця Джейд Метр з Австралії надихнулася малюнками маленьких українців і написала казку «Космічний готель “Україна”». В Україні книга вийшла двома мовами.

Щорічно в Україні відбувається конкурс дитячих малюнків на космічну тематику Noosphere Space Art Challenge. За чотири роки свої роботи надіслали понад 30 тисяч учасників. Цьогоріч війна завадила довести конкурс до кінця, але організатори, ГО «Асоціація Ноосфера», вирішили підтримати українських дітей. Вони звернулися до австралійської письменниці Джейд Метр із пропозицією перекласти деякі з її космічних казок українською, аби малеча могла прочитати надихаючі історії і відволіктися від тривожних новин.

Авторка ж, побачивши конкурсні малюнки дітей, запропонувала написати казку саме для них. Так з’явився «Космічний готель “Україна”» – історія про те, як повинні збуватися дитячі мрії. Ця книга має на меті підтримати українських дітлахів, а ще повернути слову ракета його єдине правильне, мирне значення.

До видання увійшло 427 малюнків дітей з усієї України. Книжка є у відкритому доступі – безкоштовно її можна прочитати за посиланням.

 

Українські школярі вивчатимуть теми з безпеки руху на велосипеді

У Міністерстві освіти і науки України для 6–9 класів учні затверджено оновлену навчальну програму з предмета «Основи здоров’я», в якій передбачено вивчення тем з безпеки руху для велосипедистів.

До оновленої програми увійшли правила дорожнього руху для велосипедистів та правила перевезення вантажів і виконання маневрів на велосипеді, теми про безпеку пішохода і велосипедиста в місті та за містом.

Також учні будуть опановувати навички надання першої допомоги у разі падіння з велосипеда, дізнаються про алгоритм дій під час виникнення ДТП, елементи конструкції велосипеда, що впливають на безпеку руху тощо.

 

22 грудня 2022

Сертифікація довела свою ефективність у системі зовнішнього забезпечення якості освіти

22 грудня 2022 року у Державній службі якості освіти України відбулося засідання круглого столу на тему: «Сертифікація – генератор якісних змін у системі освіти», до якого онлайн долучилося понад 400 сертифікованих учителів.

Учасники круглого столу підбили підсумки цьогорічної сертифікації, що проходила в умовах воєнного стану, виокремили роль експертів, серед яких були і сертифіковані вчителі, та окреслили перспективи до 2030 року. Зокрема, позитивну оцінку отримала концепція сертифікації директорів шкіл як така, що дасть змогу залучати в освіту дедалі більше високомотивованих і цілеспрямованих управлінців.

У 2022 році успішно пройшов сертифікацію 1171 учитель початкових класів. Наразі в Україні 3098 сертифікованих педагогів із чинним сертифікатом, що становить 4% від загальної кількості вчителів початкових класів.

 

Дітей загиблих Захисників і Захисниць запрошують взяти участь у конкурсі на навчання у Канаді

Команда Міжнародної школи Брукс Вестшор (Канада) за підтримки Міністерства у справах ветеранів України оголосила конкурс для учнів 9 класів (2008 року народження) загиблих українських Захисників та Захисниць України для участі в конкурсному відборі навчальної програми в Канаді.

За рішенням канадських представників за результатами прозорого конкурсного відбору 10 фіналістів будуть зараховані до 9 класу школи Брукс Вестшор. Навчання відбуватиметься безкоштовно із забезпеченням необхідним для навчання та проживання у Канаді протягом чотирьох років, до завершення навчання в 12 класі.

Ключові критерії конкурсного відбору: академічна успішність; належний (базовий) рівень володіння англійською мовою; вмотивованість та емоційна зрілість, які необхідні для тривалого навчання за кордоном.

Для участі в конкурсі необхідно до 28 грудня (включно) надіслати есе українською мовою (обсягом близько 500 слів), а також необхідно додати інформацію щодо оцінок успішності навчання у школі та інформацію про рівень володіння англійською мовою та місце проживання і контакти рідних на електронну пошту vidbir.canada@gmail.com.

Тестування відбуватиметься за підтримки Українського центру оцінювання якості знань. За результатами останнього етапу конкурсу фіналісти та їх рідні зможуть додатково познайомитись онлайн зі своїми майбутніми вчителями у Канаді та обговорити всі нагальні питання щодо поїздки та навчань. Фіналісти мають прибути до Канади наприкінці зими 2023 року.

Сайт школи: https://westshore.brookes.org.

 

21 грудня 2022

Розпочалося доставлення підручників для осіб з особливими освітніми потребами у регіони

За інформацією Міністерства освіти і науки України, 3 692 підручники збільшеним шрифтом з української літератури для учнів 5 класу спеціальних закладів загальної середньої освіти та 22 723 підручники шрифтом Брайля для учнів 5, 8 та 9 класів уже доставляють до обласних книжкових баз департаментів освіти і науки обласних військових адміністрацій для подальшого розповсюдження серед закладів освіти.

За сприяння Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) триває друк підручника «Математика» для 5 класу загальним накладом 472 440 примірників.

Також Рада Європи друкує понад 500 тис. підручників з української мови для 5 класу.

На порталі ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розміщено електронну бібліотеку, яка налічує 1 335 підручників і посібників з 1-го до 11-го класу з усіх предметів, різних видань, для корінних народів, національних меншин та осіб з особливими освітніми потребами тощо.

Понад 2,5 тис. уроків розміщено на платформі «Всеукраїнська школа онлайн».

 

20 грудня 2022

20 грудня 2022 року відбулися засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій

 

І. Підкомітет з питань вищої освіти.

Народними депутатами України – членами Комітету були прийняті рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій розглянути на своєму засіданні та ухвалити наступні рішення:

- рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти (реєстр. № 8095 від 04.10.2022) (друге читання) за результатами розгляду прийняти в другому читанні та в цілому;

- законопроекти про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо розширення прав органів студентського самоврядування та забезпечення прав здобувачів вищої освіти реєстр. №№ 6313, 6313-1, 6313-2 повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

ІІ. Підкомітет з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти.

Народними депутатами України – членами Комітету було прийнято рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій розглянути на своєму засіданні та ухвалити рішення:

- проект Закону про внесення змін до статті 26 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” (реєстр. № 8177 від 04.11.2022) повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

Ухвалено Стратегію впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року

20 грудня 2022 року Кабінет Міністрів України схвалив Стратегію впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердив операційний план з її реалізації на 2022 - 2024 роки.

Проект акта розроблено на виконання пункту 2 Плану заходів з реалізації зобов’язань Уряду України, взятих у межах міжнародної ініціативи «Партнерство Біарріц» з утвердження гендерної рівності, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1578-р.

Ця Стратегія визначає базові принципи, цільові групи, стратегічні цілі та завдання щодо реалізації державної політики стосовно забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти. Метою Стратегії є також запобігання та протидія будь-якій дискримінації у сфері освіти для всіх учасників освітнього процесу на всіх рівнях освіти.

11 вересня 2020 року Україна отримала офіційний статус учасниці «Партнерства Біарріц» – міжнародної ініціативи рівних прав і можливостей для всіх.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1578-р Україна взяла на себе зобов’язання в п’яти сферах:

розвиток безбар’єрного публічного простору, дружнього до сімей з дітьми та маломобільних груп населення;

навчання дітей принципів рівності жінок і чоловіків;

запобігання насильству;

зменшення розриву в оплаті праці жінок і чоловіків;

створення більших можливостей для чоловіків піклуватися про дітей.

 

19 грудня 2022

Схвалено концептуальні засади розвитку людського капіталу у сфері професійної освіти

19 грудня 2022 року на черговому засіданні Колегії Міністерства освіти і науки України було схвалено документ «Концептуальні засади розвитку людського капіталу у сфері професійної освіти і навчання». Він розроблений відповідно до Плану відбудови України та передбачає три пріоритети у подальшій реформі професійної освіти: модернізацію змісту освіти, поліпшення спроможності закладів і «розумну відбудову».

У межах кожного пріоритету планується низка завдань для його найшвидшого та найефективнішого досягнення. Так, модернізація змісту освіти передбачає удосконалення національної системи кваліфікацій, упровадження незалежного оцінювання навчальних результатів та діджиталізація сфери, як-от розроблення великої кількості онлайн-ресурсів та розвиток цифрових навичок учнів.

Поліпшення інституційної спроможності закладів професійної освіти передбачає автономію закладів, тобто створення більш відкритої моделі управління профтехами з активним залученням роботодавців, громади та інших стейкхолдерів. Також планують удосконалити фінансове законодавство професійної освіти і розвиток компетенції і навичок менеджерів та педагогів профтхетів.

«Розумна відбудова» – це відновлення закладів профтехосвіти для підготовки професійних робітників, які відповідають потребам ринку праці. У межах цього напряму перебачається створити більш оптимальну та витривалішу мережу закладів профосвіти з новими навчальними просторами.

 

18 грудня 2022

«Tangle of skills» – проєкт, що допомагає знайти онлайн репетитора-волонтера для учнів 1-10 класів

Ціль платформи – зробити індивідуальне навчання і практику роботи репетитором доступними кожному. Заняття для учнів є абсолютно безкоштовними. За бажанням можна робити добровільні внески. Мінімальний час співпраці із репетитором – 1 місяць. А якщо учень вирішив припинити заняття, то попереджати про вихід із проєкту потрібно за тиждень.

Окремо організатори набирають і репетиторів. Якщо ви маєте бажання долучитися до проєкту як волонтер, то зробити це можна за посиланням. На цій позиції ви отримаєте доступ до чату для спілкування із однодумцями та постійну підтримку координаторів; лекцій та вебінарів від експертів; підбірки ресурсів для роботи; платформи Moodle для роботи з учнями; незрівнянного досвіду роботи та сертифікат, що затверджує вашу волонтерську діяльність.

Заявку можна подати до 31 грудня за посиланням.

Більше про проєкт можна дізнатися на сайті.

 

Українські ветерани й ветеранки можуть долучитися до початкової загальновійськової підготовки в школах

Про це повідомляє Міністерство у справах ветеранів України.

«Ми хочемо, щоб наші Захисники і Захисниці, які є носіями національної ідентичності, мали змогу працювати у сфері військово-патріотичного виховання української молоді. До того ж залучення ветеранів до роботи з учнями – це також важлива складова їхньої інтеграції у цивільне життя», – наголосила Юлія Лапутіна, міністр у справах ветеранів України.

Це стало можливим завдяки внесеним змінам до документу «Порядку організації та здійснення загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву».

 

17 грудня 2022

Україна прийме участь у міжнародному дослідженні PISA – 2025

16 грудня 2022 року під час засідання Уряду прийнято розпорядження КМУ «Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA – 2025».

Документ розроблено для забезпечення участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA – 2025.

Міжнародне дослідження якості освіти PISA (Program for International Student Assessment) проводиться за ініціативою Організації економічного співробітництва й розвитку (ОЕСР) що три роки та охоплює понад 80 країн світу. PISA не перевіряє рівень навчальних досягнень учнів, натомість оцінює вміння використовувати знання з читання, математики та природничих дисциплін у життєвих ситуаціях (перевіряється сформованість в учнів читацької, математичної й природничо-наукової грамотності). Учасниками дослідження є 15-річні підлітки.

Упродовж 2016-2019 років Україна вперше взяла участь у дослідженні, долучившись до циклу PISA-2018.

Цьогоріч наша країна, незважаючи на воєнну російську агресію, бере участь у черговому етапі дослідження PISA-2022.

Продовження участі у PISA та участь у циклі PISA-2025, що триватиме протягом 2023-2026 років, є важливим інструментом для формування доказової освітньої політики, одержання об?єктивних даних про стан системи освіти та її якість, чинником підвищення якості освіти та освітньої діяльності.

 

Рішення Уряду: продовжено гармонізацію переліку галузей знань та спеціальностей із Міжнародною стандартною класифікацією освіти (МСКО)

16 грудня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1392 «Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти».

Зміни обумовлені розвитком ринку праці, новими загрозами та завданнями, які постали перед Україною у 2022 році.

Зокрема, цією постановою:

уточнено відповідності між спеціальностями українського переліку та МСКО;

змінено назви деяких спеціальностей: «Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок», «Підприємництво та торгівля», «Біологія та біохімія», «Кібербезпека та захист інформації», «Відновлювальні джерела енергії та гідроенергетика», «Електронні комунікації та радіотехніка», «Садівництво, плодоовочівництво та виноградарство», «Терапія та реабілітація», «Туризм і рекреація»;

перенесено спеціальності галузі «Автоматизація та приладобудування» до галузі «Електроніка, автоматизація та електронні комунікації»;

об’єднано спеціальності «Ветеринарна медицина» та «Ветеринарна гігієна, санітарія і експертиза»;

введено спеціальність «Управління інформаційною безпекою».

Водночас звертаємо увагу, що ядром вищої освіти, яке визначає її зміст, сутність здобутої освіти, присвоєних кваліфікацій тощо, є освітні програми, а не спеціальності. Галузі знань і спеціальності встановлюють загальну рамку. Відповідно, зміни у переліку галузей та спеціальностей не перешкоджають реалізовувати освітні програми, що належать до змінених позицій переліку.