Тижневі освітянські та наукові новини
16 грудня 2022, 15:45
16 грудня 2022
Інститут професійної освіти НАПН України презентує Веб-платформу «Партнерський простір 015»
У рамках проєкту Erasmus+ «Нові механізми управління на основі партнерства та стандартизації підготовки викладачів професійної освіти в Україні (PAGOSTE)» розробилено веб-платформу «Партнерський простір 015» (https://015.org.ua/).
Веб-платформа слугуватиме налагодженню комунікації між здобувачами освіти, педагогами і стейкхолдерами, а також поширення інформації про освітні, освітньо-професійні програми, тренінги, проєкти, гранти, місця практики та працевлаштування, курси підвищення кваліфікації, майстер-класи, стажування тощо.
З метою ознайомлення зі структурою веб-платформи, особливостями управління її контентом, вимогами до рольових моделей користувачів, учасники проєкту Інституту професійної освіти НАПН України підготовили методичні рекомендації щодо використання веб-платформи «Партнерський простір 015»(https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733304).
Усі зацікавлені особи можуть авторизуватися на веб-платформі шляхом заповнення Меморандуму про співпрацю.
Довгострокова програма підтримки українських науково-дослідницьких груп від Польської академії наук
Польська академія наук у співпраці з міжнародними партнерами оголошують довгострокову програму підтримки українських науково-дослідницьких груп. Програма має на меті грантову підтримку проєктів науково-дослідницьких колективів на чолі з українським керівником. Провідний український дослідник, який керуватиме групою у складі п’яти науковців, проводитиме дослідження в одному з інститутів Польської академії наук і матиме можливість формувати свої дослідницькі команди. Члени дослідницької групи можуть виконувати свої наукові завдання в Україні.
Термін реалізації проєктів – до трьох років з фінансуванням до 200 тис. дол. на рік.
Заявки на конкурс можуть подавати науковці, що мають українське громадянство, та вчені, які працювали в українських наукових установах станом на початок війни 24 лютого цього року.
Граничний термін подання заявок 16 січня 2023 року.
З детальними умовами конкурсу можна ознайомитись на сайті Польської академії наук.
15 грудня 2022
У Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій відбулося засідання щодо функціонування корпоративних закладів освіти
Відповідно до рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій від 05 жовтня 2022 року було створено Робочу групу з напрацювання ініціатив із нормативно-правового забезпечення функціонування корпоративних закладів освіти.
15 грудня 2022 року під головуванням заступника Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергія Колебошина відбулося чергове засідання Робочої групи, у якому взяли участь народні депутати України – члени Комітету, представники відповідних центральних органів виконавчої влади, громадських освітянських організацій, педагоги-практики, управлінці освіти тощо.
Учасниками були обговорені нагальні питання щодо законодавчого забезпечення функціонування корпоративних закладів освіти України в різних ланках освіти (дошкільної, позашкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти).
Відбулася зустріч з учителями початкових класів, які успішно склали сертифікацію у 2022 році
15 грудня 2022 року в Міністерстві освіти і науки України відбулася зустріч Міністра освіти і науки України та голови Державної служби якості освіти України із сертифікованими вчителями початкових класів.
У сертифікації-2022 узяли участь учителі з усіх регіонів України, зокрема із прифронтових та деокупованих територій.
У 2022 році за результатами незалежного оцінювання, самооцінювання та вивчення практичного досвіду 1 171 учитель початкових класів успішно склав сертифікацію.
У 2023 році Міністерство планує запровадити сертифікацію на інші категорії педагогічних працівників (учителів базової середньої освіти – мовно-літературної, математичної освітніх галузей, керівників закладів освіти). Зокрема, на 2023 рік заплановано квоти:
· вчителі початкових класів – 2 тис. осіб;
· вчителі української мови та літератури – 500 осіб;
· вчителі математики – 500 осіб.
Після повномасштабного вторгнення понад 1,3 млн людей у всьому світі почали вивчати українську мову
Такі цифри наводить один з найпопулярніших сервісів для вивчення мов Duolingo.
Звіт наданий за 2022 рік. Наразі сервісом користуються 500 млн. людей. Українська мова стала популярною в таких країнах, як Аргентина, Японія та В’єтнам, а також серед сусідніх з Україною держав. Ще одна категорія — держави, що наразі мають найбільше українських біженців.
Країни та приріст відсотку тих, хто вивчає українську, є такими:
· Ірландія - 2229%;
· Німеччина - 1651%;
· Польща - 1615%;
· Нідерланди - 1590%;
· Чехія - 1513%.
У рамках співпраці МОН, Фонду освітніх ініціатив та фундації «Hearts for Ukraine» (США) відбулося передавання обладнання для роботи освітніх хабів.
Фонд освітніх ініціатив максимально підтримує та реалізує ідею щодо впровадження освітніх хабів в Україні. Зокрема, в межах комплексної співпраці Фонду освітніх ініціатив, фундації Hearts for Ukraine (США) передано 10 мобільних освітніх серверів та комплекти обладнання для роботи дистанційної освіти в 10 обласних освітніх хабах. Це потужні сервери у формфакторі ноутбуків, повербанки, портативне освітлення та мікрофони.
Техніку буде передано до хабів Миколаївської, Херсонської, Запорізької, Донецької, Луганської, Харківської, Сумської, Чернігівської, Київської, Житомирської областей.
Завдяки зручним, потужним ноутбукам з додатковим обладнанням, викладачі освітніх хабів зможуть оперативно, незважаючи на зовнішні обставини, зокрема без доступу до електроенергії, готувати та викладати в Інтернет навчальні матеріали.
14 грудня 2022
Прийнято Постанову Верховної Ради України про присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим за 2021 рік
13 грудня 2022 року Верховна Ради України прийняла Постанову Верховної Ради України «Про присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим за 2021 рік», якою пропонується за результатами проведеного конкурсу присудити 30 Премій Верховної Ради України молодим ученим у розмірі 148 860 гривень за кожну роботу (шістдесят прожиткових мінімумів для працездатних осіб станом на 1 січня року, наступного за роком подання робіт).
Реалізація Постанови сприятиме підвищенню престижу наукових працівників та їх ролі у суспільстві, фінансовому забезпеченню молодих науковців – переможців конкурсного відбору, закріпленню молодих учених у вітчизняних наукових установах та проведенні ними актуальних фундаментальних і прикладних наукових досліджень та науково-технічних розробок, створенню умов для реалізації інтелектуального потенціалу громадян у сфері наукової і науково-технічної діяльності, розвитку науки та науково-технічної діяльності, стимулюванню інноваційного розвитку держави.
Українська Антарктика – у Брюсселі: в Єврокомісії запрацювала унікальна фотовиставка НАНЦ
У штаб-квартирі Європейської комісії у Брюсселі відкрили фотовиставку «Ukrainian Antarctic Research and Resistance» («Україна в Антарктиці: дослідження та незламність»). Вона розпочалася 13 грудня 2022 року за участю єврокомісара з питань довкілля, океанів та рибальства, директора Національного антарктичного наукового центру та заступника представника України при ЄС.
На виставці представлені 40 світлин про історію та сучасність досліджень України в Антарктиці, унікальну природу крижаного континенту. Особливе місце в експозиції посідають два колажі, створені спеціально для події у Брюсселі: з фотографій офісу НАНЦ, розтрощеного внаслідок удару російської ракети у середмісті Києва, та українських полярників, які стали до лав ЗСУ боронити Україну.
Окрім фото, в експозиції можна побачити український прапор, який майорів на антарктичних вітрах, із підписами учасників 26-ї Української антарктичної експедиції.
Також на виставці представили двометрового пінгвіна дженту.
Виставка у Брюсселі організував Національний антарктичний науковий центр за підтримки Європейської комісії та Представництва України при ЄС.
Відбувся круглий стіл «Проблеми рейтингування закладів вищої освіти України: формування критеріїв оцінки якості освітньої та наукової діяльності»
Навіщо створювати рейтинги закладів вищої освіти? За якими критеріями їх оцінювати? Як максимально продуктивно використовувати результати рейтингів? Ці та інші не менш актуальні питання обговорювали 14 грудня поточного року під час круглого столу «Проблеми рейтингування закладів вищої освіти України: формування критеріїв оцінки якості освітньої та наукової діяльності». Захід відбувся у КНУ імені Тараса Шевченка, який разом із Національним агентством був співорганізатором.
У події брали участь представники Національної академії педагогічних наук, Української асоціації студентів, Національного агентства із забезпечення якості освіти, закладів вищої освіти, організацій роботодавців, організацій, які вклали вагомий внесок в рейтингування ЗВО України.
Під час круглого столу учасники розповіли про свій досвід у питанні рейтингування закладів вищої освіти, проаналізували світові практики. Наріжною тезою виступів було чітке переконання учасників, що рейтинги не є самоціллю, а зручним інструментом, який не лише дозволяє вибудувати стратегічний маршрут, а й мати тактичні пункти. Також під час дискусії зауважили те, що при створенні рейтингів варто зважати на галузевий аспект, обговорили вже наявні проблеми: відсутність баз даних і необ`єктивність відкритої інформації, відсутність аналізу перспективи працевлаштування випускників. Учасники обговорили можливу розробку консолідованого рейтингу, наголосивши на надзвичайній важливості переосмислення специфічних критеріїв, які стосуються освіти. Колеги погодили запропоновану організаторами резолюцію та завершили круглий стіл із перспективами проведення наступних заходів щодо рейтингування ЗВО.
13 грудня 2022
13 грудня 2022 року у Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій відбувся круглий стіл на тему: «Функціонування професійної (професійно-технічної) освіти в умовах воєнного стану»
Метою зазначеного заходу було обговорення стану і проблем функціонування професійної (професійно-технічної) освіти в умовах війни та ефективності заходів, що вживаються органами державної та місцевої влади для адаптації системи освіти до викликів, які постали перед освітянами в умовах воєнного стану, а також почути від учасників круглого столу їх бачення тактики і стратегії розвитку професійної (професійно-технічної) освіти.
У роботі круглого столу під головуванням народного депутата України Ольги Коваль взяли участь народні депутати України, представники Офісу Президента України, Міністерства освіти і науки, Міністерства економіки, Міністерства соціальної політики, Міністерства фінансів, Національної академії педагогічних наук, Національного агентства кваліфікацій, місцевих органів влади, закладів професійної освіти, громадських організацій, роботодавці та інші.
Під час обговорення точилася жвава дискусія навколо першочергових завдань, кроків, які потрібно зробити, щоб допомогти розвиватися професійній освіті, яка набуває вирішальної ролі у відбудові країни.
Практично усі промовці наголошували на необхідності прийняття прогресивного Закону України «Про професійну освіту».
За результатами проведення круглого столу ухвалено резолюцію з конкретними рекомендаціями щодо вирішення проблем функціонування професійної (професійно-технічної) освіти з урахуванням узгодження діяльності всіх зацікавлених сторін.
Прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо Національного фонду досліджень України»
13 грудня 2022 року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо Національного фонду досліджень України».
Реалізація цього Закону дозволить усунути законодавчі неузгодженості, що мають місце у положеннях Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та стосуються діяльності Національного фонду досліджень України, зокрема:
- забезпечення функціонування всіх напрямів грантової підтримки Національного фонду досліджень України (наразі в Законі існує колізія між частиною 2 статті 51 Закону, яка містить 9 (дев’ять) різних можливих напрямів грантової підтримки Національним фондом досліджень України, та деякими іншими нормами Закону, в яких зазначено лише один напрям – грантова підтримка проектів з виконання наукових досліджень і розробок);
- забезпечення ефективної участі Фонду у міжнародному науково-технічному співробітництві та незалежної наукової і науково-технічної експертизи проектів;
- удосконалення процесу відбору, наповнення вакансій членів наукової ради Фонду задля безперебійної діяльності Національного фонду досліджень України.
12 грудня 2022
12 грудня 2022 року відбулися засідання підкомітетів Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
І. Підкомітет з питань науки та інновацій.
Народними депутатами України – членами Комітету були прийняті рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій розглянути на своєму засіданні та ухвалити наступні рішення:
- рекомендувати Верховній Раді України проекти законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення зміни цільового призначення земельних ділянок реєстр. № 8178 від 04.11.2022 та реєстр. № 8178-1 від 10.11.2022 направити суб’єктам законодавчої ініціативи на доопрацювання;
- проект Закону про внесення змін до Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» для встановлення порядку використання наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у наукових та навчальних цілях (реєстр. № 6470 від 24.12.2021) разом з авторами законопроекту розглянути і прийняти рішення на засіданні Комітету.
ІІ. Підкомітет з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти і адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу.
Народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Комітету з питань освіти, науки та інновацій розглянути на своєму засіданні та підтримати законопроекти:
- про внесення змін до Закону України «Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі» щодо матеріальної відповідальності поліцейських (реєстр. № 8213 від 18.11.2022, КМУ);
- про внесення змін до деяких законів у сфері освіти щодо кваліфікаційних вимог до директора Українського центру оцінювання якості освіти (реєстр. № 8188 від 08.11.2022).
12 грудня 2022 року підписано Постанову про призначення у 2022 році іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук
За результатами конкурсного відбору на іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук за 2022 рік Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій зареєстрував проєкт Постанови Верховної Ради України «Про призначення у 2022 році іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук» (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40932).
Верховна Рада України 1 грудня 2022 року прийняла Постанову № 2791-IX «Про призначення у 2022 році іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук».
Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій вітає молодих учених – докторів наук, які стали стипендіатами Верховної Ради України 2022 року!
Бажаємо стипендіатам успіхів, плідної роботи та вагомих результатів на благо України. Разом до ПЕРЕМОГИ!
Відбулася презентація перших результатів пілотного проекту «Оновлена інформатика – IT-студії»
Міністерство освіти і науки України і Міністерство цифрової трансформації України в межах програми «EU4DigitalUA», що фінансується Європейським Союзом, представили перші результати пілотного проєкту «Оновлена інформатика – IT-студії».
До роботи над програмою «Оновлена інформатика – IT-студії» залучили провідних українських експертів в галузі освіти, які працюватимуть над створенням освітнього контенту та впровадженням новітніх цифрових технологій у викладання, навчання та оцінювання учнів з 1 по 11 класи. Також у проєкті беруть участь представники ІТ-кластерів та ІТ-асоціацій України, які надають технологічну експертизу у розробленні нових тем у шкільному предметі «Інформатика», створенні навчальних відео з експертами, які працюють в ІТ.
Проєкт стартував у вересні. У ньому беруть участь 50 шкіл, 70 вчителів та понад 3 тис. учнів. Загалом було надіслано 405 заявок на участь. Серед них 28% закладів із сіл, селищ і селищ міського типу, 34% закладів із міст, 26% закладів з обласних центрів і 12% закладів зі столиці.
Проведене опитування серед учителів пілотних шкіл показало, що діти та вчителі із задоволенням користуються інноваційними освітніми матеріалами, які замінюють підручник на 50-70%.
Наступного навчального року планують масштабувати оновлений курс на всі школи, щоб 4 млн. українських учнів змогли навчатися цифрової грамотності. Курс буде у вільному доступі онлайн для вчителів інформатики та школярів України.
10 грудня 2022
Відбувся IV науково-методичний онлайн-семінар “Діяльність психологічної служби у системі освіти щодо забезпечення психологічного благополуччя вчителя НУШ в умовах війни”
09 грудня 2022 року в межах співпраці ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України та ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» відбувся спільний ІV науково-методичний онлайн-семінар «Діяльність психологічної служби у системі освіти щодо забезпечення психологічного благополуччя вчителя НУШ в умовах війни».
Основні питання, які були розглянуті:
- стан та завдання психологічної служби у системі освіти України в умовах війни;
- особистісний потенціал учителя НУШ: складові та засоби психологічної підтримки в умовах війни;
- психологічні засади ділового спілкування вчителя НУШ;
- коучингові технології у забезпеченні психологічного благополуччя вчителя НУШ в умовах війни;
- досвід діяльності психологічної служби системи освіти та його популяризація у 2022 р.
За результатами семінару презентовано актуальні напрями діяльності психологічної служби у системі освіти щодо забезпечення психологічного благополуччя вчителя НУШ в умовах війни.