Тижневі освітянські та наукові новини

Секретаріат Комітету з питань освіти, науки та інновацій
09 вересня 2022, 15:45

 

09 вересня 2022

«Майбутні лідери України»

Українські студенти та молоді професіонали від 18 до 28 років можуть взяти участь у відборі першої групи учасників програми «Майбутні лідери України», що включає місячне стажування в Європейському Парламенті у Брюсселі. Кінцевий термін подачі заявок: 15 вересня 2022 року. Деталі: https://bit.ly/3RKJVfP.

 

08 вересня 2022

Вступ-2022: майже 5,7 тис. учасників складатимуть НМТ під час спеціальної сесії

З 05 до 07 вересня 2022 року тривав другий етап підтвердження участі в спеціальній сесії НМТ. За даними Українського центру оцінювання якості освіти, бажання складати тест підтвердили майже 5,7 тисяч вступників.

10 вересня поточного року для кожного учасника спеціальної сесії НМТ на його інформаційній сторінці з’явиться можливість завантажити із вкладки «Місце проведення» запрошення, де буде зазначено дату, час і місце проходження НМТ в межах спеціальної сесії оцінювання.

Для допуску до тимчасового екзаменаційного центру учасники мають пред’явити запрошення, а також документ, що посвідчує особу (паспорт громадянина України, закордонний паспорт, цифровий документ у додатку «Дія» тощо).

Спеціальна сесія НМТ відбудеться з 12-16 вересня 2022 року. Допуск до тимчасового екзаменаційного центру розпочинається за 30 хв і припиняється за 10 хв до початку тестування.

 

На Львівщині запрацював освітній хаб

Мережа Українських освітніх хабів запрацювала ще в одному регіоні України – у Львівській області. Тут безкоштовно навчатимуть IT та робочим професіям, українській та англійській мовам, розглядатимуть найзатребуваніші навички серед роботодавців, надаватимуть психологічну та емоційну підтримку, а для учнів організують систему профорієнтації на основі штучного інтелекту та навчання фізики за державною програмою із застосуванням VR-технологій.

Освітній хаб Львівщини перш за все допомагатиме українцям, які вимушено перебувають на території Львівської області в цей непростий час, визначитись та опанувати нову професію та навички, які допоможуть в отриманні роботи або відкритті власної справи задля можливості матеріально забезпечувати себе та свою сім’ю, реалізуючи концепцію «Навчання впродовж життя» (Life Long Learning).

Для дітей-переселенців, а також місцевих жителів буде багато цікавих активностей: розмовні клуби з української та англійської мов, майстер-класи, екскурсії та інші цікаві корисні заходи, а найголовніше – системне запровадження профорієнтації у загальноосвітніх навчальних закладах та можливість проходження лабораторних та практичних робіт за допомогою віртуальної реальності.

Сайт мережі Українських освітніх хабів.

Адреса освітнього хабу Львівщини: м. Львів, вул. Івана Огієнко, буд. 18А, ауд. 406.

 

Студент Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» увійшов до фіналу Всесвітньої студентської премії Global Student Prize та став одним із претендентів на нагороду у 100 000 доларів, яку отримає найкращий студент планети

Нещодавно світова премія Global Student Prize оголосила топ-10 найкращих студентів з усього світу. До них увійшов і українець Ігор Клименко. У 5-му класі, коли почалася війна в Україні, він зрозумів, що хоче допомогти своїй країні і почав розробляти роботів для розмінування. Останні два роки активно працює над своїм дослідженням Quadcopter Mines Detector, яке успішно презентує на численних конкурсах та виставках.

Цю нагороду заснував Санні Варкі та організація Varkey Foundation. Окрім студентів, вони відзначають ще й найкращих учителів світу в межах премії Global Teacher Prize.

Ігор мріє реалізувати свій винахід і почати масове виробництво. Якщо він виграє Global Student Prize, планує використати кошти для залучення нових компаній і організацій, щоб отримати якомога швидше готовий продукт.

Під час визначення фіналіста братимуть до уваги навчальні досягнення, вплив на своїх однолітків, зміни, які здійснює кандидат у своїй спільноті та суспільстві за її межами, подолання складнощів на своєму шляху, креативність та інновації.

 

07 вересня 2022

Уряд схвалив створення та функціонування у закладах освіти класів безпеки

На засіданні Уряду 07 вересня 2022 року ухвалено проєкт розпорядження КМУ «Про внесення зміни до плану основних заходів цивільного захисту на 2022 рік».

Внесення змін передбачає посилення профілактичної роботи з питань безпеки життєдіяльності здобувачів освіти, зокрема створення та функціонування у закладах освіти класів безпеки, що сприятиме формуванню в учнів   компетентностей, спрямованих на збереження власного здоров’я, а також отриманню знань правил пожежної, мінної безпеки та цивільного захисту, алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій, надання домедичної допомоги.

Для виконання зазначеного плану найближчим часом буде створено понад 30 класів безпеки у закладах освіти, що належать до комунальної власності обласних рад. Це заклади загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та післядипломної освіти.

До роботи у класах безпеки (з можливістю дистанційного доступу до занять) будуть залучатися педагогічні працівники, фахівці ДСНС, Нацполіції, медичні працівники, учасники бойових дій, фахівці з мінної безпеки тощо.

 

Вступ до магістратури 2022: учасники, які не мали змоги скласти МКТ/МТНК основної та додаткової сесій, можуть зареєструватися на спеціальну

З 07 до 11 вересня вступники, які не мали змоги взяти участь в основній та додатковій сесіях тестування до магістратури, можуть подати заяву для участі в додатковій сесії до того регіонального центру оцінювання якості освіти, на території якого розміщено заклад освіти, що зареєстрував вступника на основну сесію. У заяві обов’язково потрібно вказати місто, у якому учасник хоче скласти випробування.

Регіональний центр оцінювання якості освіти здійснює розгляд поданих заяв щодо участі в спеціальній сесії МКТ/МТНК у період із 12 до 16 вересня.

У кабінетах учасників, яким надано можливість узяти участь у спеціальній сесії МКТ/МТНК, не пізніше ніж за три календарні дні до проведення вступного випробування буде розміщено запрошення для участі у спеціальній сесії.

Вступники, які не змогли зареєструватися для участі в основній сесії МТНК/МКТ, матимуть змогу 19 вересня поточного року зареєструватися для участі в спеціальній сесії МТНК/МКТ.

 

06 вересня 2022

Прийнято Закон України «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо проведення виборів до складу Президії Національної академії наук України, президій національних галузевих академій наук, а також керівників державних наукових установ у період дії воєнного стану»

06 вересня 2022 року Верховна Рада Україна ухвалила Закон України «Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» щодо проведення виборів до складу Президії Національної академії наук України, президій національних галузевих академій наук, а також керівників державних наукових установ у період дії воєнного стану».

Необхідність прийняття цього Закону пов’язана з тим, що проведення виборів на заміщення посад президента та членів Президії Національної академії наук України, президій національних галузевих академій наук та керівників державних наукових установ, передбачені Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність», практично унеможливлюються або надзвичайно ускладнені у зв’язку з військовими діями на територіях, де знаходяться наукові установи, переміщенням наукових колективів у безпечні умови праці та їх територіальною розпорошеністю.

Зазначеним актом пропонується врегулювати на законодавчому рівні питання відтермінування проведення виборів на заміщення вищезазначених посад для забезпечення дотримання законодавчо встановленої процедури проведення таких виборів.

 

05 вересня 2022

Оприлюднено звіт за підсумками другого циклу моніторингу якості початкової освіти

Український центр оцінювання якості освіти оприлюднив звіт за підсумками другого циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної освіти» (скорочено – ЗЗМЯПО).

Метою моніторингу, з одного боку, є отримання об’єктивних даних про поточний стан сформованості ключових компетентностей випускників початкової школи, а з іншого – простеження змін у якості початкової освіти в процесі впровадження концепції Нової української школи.

Проведення довготривалого моніторингу було ініційовано Міністерством освіти і науки України 2016 року. У 2018-му було проведено перший цикл ЗЗМЯПО, результати якого викладено в  5-томному звіті, підготовленому фахівцями УЦОЯО. Другий цикл дослідження було заплановано провести у 2020 році, однак через пандемію COVID-19 його було проведено навесні 2021-го.

Учасниками ЗЗМЯПО-2021 стали близько 8 000 4-класників, а також 475 учителів молодших класів із 355 закладів загальної середньої освіти. Вибірка учнів-учасників репрезентативно за різними параметрами (тип закладу освіти, тип місцевості, регіон розташування закладу освіти) представила 426 375 випускників початкової школи України 2021 року.

Дані, зібрані за підсумками цього циклу моніторингу, дали змогу не лише зробити об’єктивні висновки щодо рівнів сформованості у випускників початкової школи читацької та математичної компетентностей, а й визначити тенденцію в навчальних досягненнях 4-класників, що означилася за три роки (між 2018 та 2021 роками).

Крім цього, в межах другого циклу моніторингу було досліджено, як тривале дистанційне навчання внаслідок пандемії COVID-19 позначилося на успішності здобувачів початкової освіти. Ці дані є об’єктивними відомостями щодо цього питання і, безперечно, стануть у пригоді вчительству з огляду на актуальність дистанційного формату навчання через війну.

Докладніше з результатами ЗЗМЯПО-2021 можна ознайомитися у Звіті, що складається із двох частин:

·  Частина І. «Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки»;

·  Частина ІІ. «Передумови й результати навчання».

Крім того, з основними висновками та результатами моніторингу можна ознайомитися в узагальнених варіантах звітів:

·  Що знають і вміють випускники початкової школи та як змінилася ситуація за три роки (Частина І);

·  Що і як впливає на успішність випускників початкової школи в читанні й математиці (Частина ІІ).

28 вересня 2022 року о 15:00 відбудеться представлення найважливіших результатів ЗЗМЯПО-2021 у межах онлайн-конференції, яку організовує УЦОЯО спільно з МОНУ. Трансляція конференції буде здійснюватися на офіційному YouTube-каналі УЦОЯО.

 

04 вересня 2022

Єврошколи-2022: конкурс для українських школярів та студентів

Представництво ЄС в Україні відкрило набір на участь у Єврошколах-2022.

Що дає ця можливість?:

• навчатися в колі однодумців;

• слухати лекції провідних українських та європейських дипломатів й експертів;

• отримати нові знання про ЄС;

• втілювати спільні ініціативи й разом створювати майбутнє України як європейської держави.

Взяти участь можуть:

1. учні 9-11 класів середніх шкіл, ліцеїв і гімназій;

2. студенти магістратури, або останнього курсу бакалаврату денної форми навчання, та аспіранти будь-якої форми навчання.

Навчання стартує 20 вересня й триватиме до 31 жовтня 2022 року.

Щоб взяти участь у конкурсі, треба заповнити заявку:

• посилання для школярів https://cutt.ly/5LHZPmd

• посилання для студентів https://cutt.ly/ILHV2Hy

Кінцева дата подачі заявок 10 вересня 2022 року.

 

Команда Viber разом із українською студією онлайн-освіти EdEra розробили безкоштовний курс і чат-бот для вчителів, аби допомогти їм організувати дистанційне викладання цього навчального року

Незалежно від форми навчання, в Україні учні активно користуються груповими чатами. За даними Rakuten Viber, користування такими чатами серед українців до 18 років зросло у 3,9 разів 1 вересня порівняно із 1 серпня 2022 року. Цей тренд повторюється щорічно.

Тому Viber розробив спеціальний курс для вчителів, щоб допомогти організувати онлайн-навчання за допомогою месенджера. Безкоштовний курс розміщений в чат-боті у Viber. Він складається з десяти модулів, що покривають найрозповсюдженіші запитання вчителів щодо дистанційного навчання. Серед них:

· Як організувати навчальний процес та домашні завдання за допомогою месенджера.

· Як вести облік відвідування та проводити контроль знань.

· Як мотивувати учнів залучатись до навчання під час дистанційки.

· Як організувати чати з учнями та батьками та запобігати конфліктів тощо.

Долучитися до чат-бота та пройти курс можна за посиланням.

У майбутньому команда Rakuten Viber планує продовжувати досліджувати проблеми вчителів та розширювати курс новими темами про інструменти для дистанційної освіти в Україні.

 

03 вересня 2022

Вступ-2022: майже 13 тис. вступників отримали рекомендації на бюджет

02 вересня 2022 року майже 13 тис. вступників до закладів вищої освіти на основі дипломів молодшого спеціаліста, молодшого бакалавра, фахового молодшого бакалавра отримали рекомендації на бюджет. Інформація вже доступна в електронних кабінетах та на сайті vstup.edbo.gov.ua.

Цього року розподіл бюджетних місць для цієї категорії вступників вперше відбувся за алгоритмом адресного розміщення державного та регіонального замовлення. Тобто місця бюджету автоматично «пішли» до вступників із найкращими конкурсними балами в обрані ними заклади вищої освіти (за «широким конкурсом»).

У тих, хто отримав рекомендацію, навпроти однієї із заяв статус змінився на «Рекомендовано (бюджет)». Якщо статус лишився «Допущено до конкурсу», значить вступник не отримав рекомендацію на бюджет і його заяви автоматично беруть участь в конкурсі на контракт.

Звертаємо увагу, що рекомендація надається лише на одне бюджетне місце, за однією заявою. Тож якщо вступник не виконає вимоги до зарахування, то його рекомендація на бюджет анулюється.

Для зарахування на бюджет потрібно до 18-ї години 7 вересня подати до закладів вищої освіти необхідні документи.

Після зарахування статус заяви зміниться на «Включено до наказу (навчання за кошти державного бюджету)».

Звертаємо увагу, що в цьому році подання оригіналів документів про освіту (за умови наявності в ЄДЕБО інформації про них) не є обов’язковим, водночас заклади вищої освіти у разі вступу на основі здобутого ступеня вищої освіти (освітньо-кваліфікаційного рівня) в своїх Правилах прийому можуть передбачити необхідність подання їхніх сканованих копій для підтвердження розрахунку перезарахування кредитів ECTS за результатами попереднього навчання.

Нагадуємо, що в цьому році відсутній такий документ, як сертифікат НМТ, і, відповідно, його не потрібно подавати під час виконання вимог до зарахування – уся необхідна інформація вже міститься в ЄДЕБО.

 

02 вересня 2022

Сертифікація вчителів 2022: майже 2 тис. учасників пройшли реєстрацію

Український центр оцінювання якості освіти повідомляє, що в «Кабінеті учасника сертифікації» розміщено листи-виклики, у яких зазначено адреси пунктів проведення незалежного тестування.

Цьогоріч успішно пройшли реєстрацію для участі в сертифікації майже 2 тис. учителів початкових класів.

Найбільше учасників сертифікації за регіонами:

·  Львівська обл. – 200

·  Київська обл. – 168

·  Дніпропетровська обл. – 144

·  Вінницька обл. – 120

·  місто Київ – 104

10 вересня 2022 року відбудеться перший етап сертифікації – незалежне тестування фахових знань та умінь учителів початкової школи.

14 і 15 вересня на ютуб-каналі Українського центру оцінювання якості освіти будуть проведені вебінари, під час яких фахівці прокоментують усі завдання тесту й відповіді до них.

 

Понад 20 тис. освітян у новому навчальному році надаватимуть психологічну допомогу дітям

У межах Національної програми психологічного здоров’я українців, було розпочато підвищення кваліфікації освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій».

Цей курс створено Асоціацією інноваційної та цифрової освіти за участю провідних експертів у галузі психології зі США та Ізраїлю. Він отримав позитивний висновок від Вченої ради Інституту модернізації змісту освіти та Всесвітньої організації охорони здоров’я.

Усього за 6 тижнів проведення курсів із підвищення кваліфікації з першої психологічної допомоги їх пройшли понад 20 тис. педагогічних працівників.

В нинішній ситуації дуже важливо, щоб кожен із освітян мав можливість надавати першу психологічну допомогу та емоційну підтримку дітям під час освітнього процесу.

Курс, створений за моделлю змішаного навчання (blended learning), містить 10 мультимедійних уроків у міжнародному форматі SCORM, додаткові матеріали та практичні тренінги, під час яких освітяни дізнаються про психологічні стани, які потребують спеціалізованої підтримки, навчаться надавати першу психологічну допомогу за методичними посібниками «Save the Children», а також ознайомляться з рекомендаціями щодо перенаправлення Міжвідомчого постійного комітету (IASC).

Курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій» можна пройти на порталі Всеукраїнського проекту із профорієнтації та побудови кар’єри «Обери професію своєї мрії» www.hryoutest.in.