Тижневі освітянські та наукові новини

29 липня 2022, 15:55

29 липня 2022

Інформація про прийняття Закону України «Про ратифікацію Фінансової угоди «Програма підтримки професійно-технічної освіти в Україні» між Україною та Європейським інвестиційним банком»

29 липня 2022 року Верховна Рада Україна ухвалила Закон України «Про ратифікацію Фінансової угоди «Програма підтримки професійно-технічної освіти в Україні» між Україною та Європейським інвестиційним банком» (реєстр.№ 0160 від 08.07.2022).

Цей Закон передбачає виконання внутрішньодержавної процедури, необхідної для набрання чинності Фінансової угоди «Програма підтримки професійно-технічної освіти в Україні» між Україною та Європейським інвестиційним банком».

Відповідно до вищезазначеної Фінансової угоди передбачено залучення 58 000 000 євро (п'ятдесят вісім мільйонів євро) кредитного фінансування Європейського інвестиційного банку (далі – ЄІБ) для створення Центрів професійної досконалості у сфері професійної (професійно-технічної) освіти.

Реалізація проекту «Створення Центрів професійної досконалості» (далі – Проект) є одним із пріоритетних інвестиційних проектів, який передбачається реалізувати за підтримки позики ЄІБ.

Також буде залучено 8,5 мільйонів євро грантової технічної допомоги від Інвестиційної платформи сусідства ЄС (NIP). З боку української сторони передбачається співфінансування проекту (зокрема, податкових та митних платежів) за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, на території яких розташовані заклади освіти – учасники Проекту та/або з інших джерел, не заборонених законодавством.

Фінансування вказаного Проекту позитивно впливатиме на зміцнення матеріально-технічної бази закладів П(ПТ)О, підвищення якості надання освітніх послуг, запровадження нових професій, яких потребує ринок праці, оновлення освітніх стандартів відповідно до вимог роботодавців, розширення переліку освітніх послуг, що надаються закладами П(ПТ)О), покращення показників енергоефективності у закладах освіти (підвищення енергетичної ефективності будівель, скорочення обсягів споживання комунальних послуг та енергоносіїв).

 

Вступ 2022: розпочалося приймання електронних заяв для здобуття вищої освіти

29 липня 2022 року розпочався прийом заяв для здобуття вищої освіти від найбільшої аудиторії вступників – випускників 11-х класів (на основі повної загальної середньої освіти).

Вони можуть подати заяви на бюджетну чи контрактну форму здобуття освіти до:

·         8 серпня (18:00) – для вступу за результатами індивідуальної усної співбесіди, а також творчих конкурсів, складених 1-18 липня (бюджет і контракт);

·         23 серпня (18:00) – для вступу за результатами НМТ (ЗНО), а також творчих конкурсів, складених 9-16 серпня (контракт). 

Після цього заяви прийматимуться тільки на контрактну форму здобуття освіти.

Докладні інструкції з подання електронних заяв доступні на сайті в розділі «Інформація для вступника» (текстова та відео).

Також з 29 липня до 23 серпня триватиме прийом заяв до ЗВО від вступників на основі диплома фахового молодшого бакалавра, молодшого бакалавра, молодшого спеціаліста. Усі необхідні інформаційні матеріали вступники можуть знайти на сайті.

 

Підготовка до 2022/23 навчального року: як здійснюється зарахування дитини-переселенця до 1 класу

Із урахуванням безпекової ситуації діти у 2022/2023 навчальному році можуть навчатися у закладах освіти, в яких вони навчалися до початку широкомасштабного вторгнення російських військ в Україну, за умови, якщо такий заклад працює.

Діти також можуть навчатися у закладах освіти за місцем їхнього тимчасового перебування. Для цього один із батьків, опікунів або інших законних представників має подати до закладу освіти, який обслуговує територію проживання дитини, заяву (особисто, електронною поштою, факсом або іншим зручним способом для заявника).

До заяви додається:

·      копія та оригінал свідоцтва про народження дитини або документ, що посвідчує її особу (за наявності);

·      оригінал або копія медичної довідки за формою № 086-1/о.

Водночас наголошуємо батькам, законним представникам дитини-переселенця, що в умовах воєнного стану за можливості подається один із нижче перерахованих документів:

·      довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;

·      довідку про звернення за захистом в Україні;

·      посвідчення біженця;

·      посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту або якій надано тимчасовий захист.

Якщо у дитини-переселенця відсутнє свідоцтво про народження або інший документ, що підтверджує особу дитини, вона зараховується до закладу освіти без свідоцтва чи іншого документа, що підтверджує особу дитини.

 

28 липня 2022

Учасники НМТ, які вже склали іспит, отримають результати на своїх інформаційних сторінках за тиждень після тестування

В Українському центрі оцінювання якості освіти повідомили, що інформацію про результати учасників основної сесії НМТ за шкалою 100–200 балів буде розміщено на інформаційних сторінках учасників тестування не пізніше ніж 12 серпня 2022 року.

Результати додаткової сесії стануть відомі до 21 серпня 2022 року, спеціальної – до 19 вересня 2022 року.

Учасник отримає результат тестування за шкалою 100–200 балів для кожної з трьох частин тесту.

 

27 липня 2022

Прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування інтегрованих інформаційних систем у сфері освіти»

27 липня 2022 року Верховна Рада Україна ухвалила Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування інтегрованих інформаційних систем у сфері освіти».

В цілому цей Закон спрямований на пришвидшення цифрової трансформації освіти.

Відповідно до прийнятого Закону в Україні буде функціонувати інтегрована інформаційна система – Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту (АІКОМ), яка забезпечить цифрову взаємодію між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, закладами та установами освіти, учасниками освітнього процесу тощо.

АІКОМ дозволить легко і швидко збирати та обробляти достовірну і повну інформацію в сфері освіти. Для цього АІКОМ буде взаємодіяти з іншими електронними інформаційними ресурсами та/або публічними електронними реєстрами у сфері освіти, зокрема з Єдиним державними демографічним реєстром, Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, Державним реєстром актів цивільного стану громадян, Державним реєстром загальнообов’язкового державного соціального страхування тощо.

АІКОМ поєднає електронні інформаційні ресурсів та/або публічні електронні реєстри у сфері освіти, забезпечить їх внутрішню та зовнішню інформаційну взаємодію, у тому числі з питань розподілу та перерозподілу міжбюджетних трансфертів з державного місцевим бюджетам, замовлення підручників, документів про освіту, зарахування, відрахування, переведення здобувачів освіти та з інших питань у сфері освіти.

При цьому буде збережено захист інформації, обробка персональних даних в АІКОМ буде здійснюватися відповідно до Закону України «Про захист персональних даних».

Також АІКОМ забезпечить ведення в електронній формі ділової документації та подання звітності закладами освіти, здійснення обліку дітей дошкільного та шкільного віку (у тому числі дітей, не охоплених навчанням), учасників освітнього процесу та суб’єктів освітньої діяльності.

 

У Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій відбулося спільне засідання підкомітетів Комітету

27 липня 2022 року відбулося спільне засідання підкомітету з питань вищої освіти і підкомітету з питань науки та інновацій Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому були розглянуті питання:

1. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” (щодо присвоєння спеціальних звань поліцейським, відрядженим до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання) (реєстр. № 7387 від 17.05.2022).

2. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Національну поліцію” щодо удосконалення порядку відрядження поліцейських до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання та присвоєння їм спеціальних звань (реєстр. № 7387-1 від 02.06.2022).

3. Проект Закону про приєднання України до Марракеського договору про полегшення доступу сліпих, осіб з порушеннями зору або іншими обмеженнями з причин інвалідності сприймати друковану інформацію до опублікованих творів (реєстр. № 0159 від 08.07.2022).

4. Проект Постанови про Звернення Верховної Ради України до урядів демократичних держав світу щодо денонсації двосторонніх угод з урядом Російської Федерації про співпрацю у сфері освіти й науки та скасування процедур легалізації російських документів про освіту, здобуття наукових ступенів (реєстр. № 7416 від 30.05.2022).

 

Порядок проведення експертизи та затвердження освітніх програм, розроблених не на основі типових освітніх програм

Набрав чинності Порядок проведення експертизи та затвердження освітніх програм повної загальної середньої освіти, розроблених не на основі типових освітніх програм, затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 3 червня 2022 року № 520 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 липня 2022 № 778/38114.

Запровадження експертизи та затвердження освітніх програм повної загальної середньої освіти, розроблених не на основі типових освітніх програм, дає можливість закладам освіти провадити освітню діяльність з урахуванням запитів та потреб учасників освітнього процесу.

Заклади освіти, керуючись академічною свободою, самостійно обирають освітню програму, за якою їм провадити освітній процес. Причому освітня програма обов’язково передбачає досягнення учнями результатів навчання, визначених державними стандартами відповідного рівня освіти.

 

Батьків залучать до алгоритму дій у надзвичайній ситуації

Державна служба якості освіти звертає увагу керівників шкіл на необхідності напрацювання алгоритмів роботи з батьками у разі ймовірних надзвичайних ситуацій, дій школи за таких умов, зокрема проведення евакуації, комунікації з учасниками освітнього процесу, вмісту дитячого наплічника тощо.

Про це йдеться у рекомендаціях Держслужби щодо організації безпечного освітнього середовища у закладах освіти.

Також керівникам шкіл потрібно бути готовими за необхідності змінювати форми організації освітнього процесу та форми здобуття освіти.

 

ЄС виділив Україні майже 1,6 млрд. євро

Для відновлення пошкодженої війною інфраструктури, у тому числі закладів освіти, та поновлення реалізації критично важливих проєктів, ЄС виділить Україні 1,59 млрд євро.

1 млрд. євро Україна отримає негайно.

Гроші надає Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) під гарантії бюджету ЄС.

Це вже другий пакет підтримки України з боку ЄІБ, що підтримала Єврокомісія. Перший на 668 млн. євро Україна отримала в березні в повному обсязі.

Другий пакет допомоги на майже 1,6 млрд. спрямують на:

• покриття першочергових потреб українського уряду у фінансуванні;

• надання підтримки стратегічним держпідприємствам;

• забезпечення негайного відновлення пошкодженої інфраструктури;

• відновлення надання комунальних послуг та підготовку до опалювального сезону;

• реалізацію проєктів з енергетики та енергоефективності, доріг, транспорту, освіти та інфраструктури, а також програм реконструкції та відновлення.

 

26 липня 2022

Нова програма підтримки українських дослідників

Єврокомісія розширює підтримку українських освітян, які тікають від повномасштабної російської війни до країн ЄС.

У рамках програми «MSCA4Ukraine» та «Horizon Europe» дослідники та академіки матимуть можливість продовжити роботу в академічних та неакадемічних організаціях країн-членів ЄС від 6 місяців до 2 років.

Хто може взяти участь:

     громадяни України, які: до 24 лютого проживали в Україні; були вимушені виїхати після 24 лютого; та готові на час програми виїхати з України;

     мають або є кандидатами на докторський ступінь;

     володіють іноземною мовою (переважно англійською) на достатньому рівні для проведення дослідницької діяльності.

Подаватися можна з вересня 2022 року.

 

25 липня 2022

У Польщі відкрито Український освітній хаб

25 липня 2022 року відбулося офіційне відкриття Українського освітнього хабу у Варшаві (Республіка Польща).

Головна концепція Українського освітнього хабу – підтримка навчання впродовж життя, що є важливою складовою становлення конкурентоспроможного фахівця на ринку праці.

Основною місією мережі українських освітніх хабів за кордоном є надання можливостей українським дітям продовжити навчання за українською державною програмою з нового навчального року.

Окрім того, хаби допоможуть українцям, які тимчасово виїхали за кордон, опанувати актуальні IT-професії та найзатребуваніші навички на ринку праці в умовах війни, навчання українській, польській і англійській мовам, профорієнтація, сприяння у працевлаштуванні, екскурсії тощо.

Всі заходи в хабі є безоплатними.

На базі Українського освітнього хабу в Польщі також будуть проводитися навчання і для інших країн, у яких наразі перебувають українці: Румунія, Словаччина, Угорщина, Німеччина, Чехія, Болгарія, Литва, Латвія, Естонія, Туреччина, США, Канада та Велика Британія.

Сайт Українського Освітнього Хабу в Польщі за посиланням.

Нагадаємо, що місяць тому було відкрито освітній хаб у Швейцарії, а в серпні планується запустити роботу освітнього хабу у Німеччині.

 

24 липня 2022

Більшість учителів планують повернутися в Україну

Переважна більшість учителів, які наразі перебувають за кордоном, планують повернутися в Україну.

Про це повідомили у Державній службі якості освіти, посилаючись на результати опитування педагогічних працівників, які вимушено перебувають за кордоном.

Зокрема, 87% вчителів зазначили, що планують повернутися в Україну.

Також дослідження показало, що 14% учителів хочуть повернутися до початку навчального року, якщо буде відновлене очне навчання в школі, де вони працюють.

Серед інших передумов повернення найчастіше виокремлені: закінчення бойових дій, безпекова ситуація в регіоні та країні й бажання працювати в Україні.

Водночас 11,4% педагогів наразі не ухвалили рішення щодо повернення в Україну. Здебільшого вчителі не планують повертатися через нестабільну ситуацію, відсутність житла, хвилювання за здоров’я та психологічний стан власних дітей, різке зменшення заробітної плати.

1,6% респондентів зазначили, що не планують повертатися в Україну через відсутність житла та сімейні обставини.

З-поміж респондентів, які планують повернутися в Україну, 97% зазначили, що продовжать свою педагогічну діяльність, 2% – не визначилися, а 1% не мають такого бажання.

 

22 липня 2022

20 млн. євро буде виділено на створення Центрів професійної досконалості у профтехах

22 липня 2022 року Уряд схвалив розпорядження щодо підписання угоди між МОН, УФСІ та німецьким банком KfW.

20 млн. євро планують виділити на створення центрів професійної досконалості в закладах професійної освіти. Розбудова відбуватиметься в межах проєкту «Професійна освіта у Східному партнерстві».

У період відбудови України профосвіта буде на піку популярності та затребуваності, а це означає, що ми маємо створити найкращі умови навчання для таких фахівців. Саме центри професійної досконалості стануть відповіддю на такий виклик. Це абсолютно новий тип профтехів – з інноваційною технікою та європейськими підходами до навчання.

Центри професійної досконалості стануть освітніми осередками з висококваліфікованими педагогами та управлінцями, а також інклюзивними приміщеннями. Отримувати якісну професійну освіту там зможуть учні та дорослі.

 

Сертифікація вчителів 2022: як відбуватиметься незалежне тестування

З 01 до 15 серпня 2022 року буде відкрита реєстрація для проходження сертифікації педагогічних працівників у 2022 році, що відбуватиметься у два етапи:

основний (1– 08 серпня) – у межах граничної кількості для кожного регіону;

додатковий (9–15 серпня) – у межах загальної граничної кількості (2500 учителів).

Реєстрацію вчителів початкових класів для проходження сертифікації у 2022 році буде достроково припинено, якщо 2500 осіб сформують бланки реєстраційних карток-заяв.

Незалежне тестування вчителів початкової школи відбудеться 10 вересня 2022 року.

Тест міститиме 100 завдань із вибором однієї правильної відповіді, на виконання яких буде відведено 180 хвилин. Результати тестування визначатимуть на підставі набраної учасником сертифікації кількості балів за виконання всіх тестових завдань.

Місце, дату та час проведення незалежного тестування буде зазначено в листах-викликах, які не пізніше 02 вересня 2022 року буде розміщено в кабінетах учасників сертифікації.

Результати незалежного тестування та інформацію про допущення/недопущення учасників сертифікації до участі в наступному етапі сертифікації має бути розміщено в кабінетах учасників сертифікації не пізніше 28 вересня 2022 року.

Якщо в учасника сертифікації виникнуть сумніви щодо правильності встановлення йому результату незалежного тестування, він може не пізніше ніж протягом трьох календарних днів після оголошення результатів незалежного тестування (з урахуванням дня офіційного оголошення) подати до апеляційної комісії апеляційну заяву щодо результатів незалежного тестування.

 

У Києві поступово відновлюється робота дитсадків

У столиці поступово відновлюється робота дитячих садків і наразі вже працюють 38 закладів.

Про це повідомив заступник голови Київської міської державної адміністрації.

Головною передумовою відкриття дошкільного закладу освіти була наявність укриття.

Крім того, місто розробило досить дієвий механізм зарахування до чергових садочків дітей винятково працюючих батьків або тих, хто проходить службу в Збройних силах чи правоохоронних структурах. Для киян, чиї діти вже ходили в той чи інший садочок, достатньо надати довідки з роботи від обох батьків до свого ДНЗ і отримати направлення до чергового садочка в районі. Для тих батьків, чиї діти не зареєстровані у столиці, необхідно пройти реєстрацію в електронній черзі, оформитись до київського садочка і після цього так само звернутись до свого ДНЗ та отримати направлення.

Садочки у всіх районах будуть відкривати поступово, враховуючи наповнюваність уже відкритих дошкільних закладів.

У разі потреби місто готове додатково відкрити необхідну кількість садочків, які також вже відповідають вимогам безпеки.