Тижневі освітянські та наукові новини

24 червня 2022, 16:37

24 червня 2022

Участь у НМТ вже підтвердили 124 тисячі вступників

За даними Українського центру оцінювання якості освіти, за три дні від початку другого етапу підтвердження участі у національному мультипредметному тесті отримано понад 124 тисячі заявок від вступників.

За результатами першого етапу підтвердження участі у тестуванні скласти тест в Україні планують понад 111 тисяч вступників, у країнах Європи – понад 12 тисяч учасників НМТ.

Для підтвердження участі у тестування необхідно заповнити спеціальну форму на Інформаційній сторінці учасника тестування.

Вступники, які складатимуть НМТ під час додаткової сесії, мають підтвердити свою участь у тестуванні з 8 до 18 липня.

 

Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика

24 червня 2022 року відбувся довгоочікуваний фінальний етап XXII Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Проведення фіналу було заплановано на 26 лютого, проте організатори вимушено змінили дату у зв’язку з вторгненням Російської Федерації на територію України. Фінал конкурс відбувався в онлайн-режимі.

Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика – конкурс, який має на меті утвердження державного статусу української мови, піднесення її престижу серед молоді, виховання поваги до культури й традицій українського народу. За останні роки кількість учасників конкурсу сягала 5 млн. людей з-понад 20 країн світу.

Сила українського слова вкотре об’єднає тисячі учнів, студентів і курсантів, які перебувають в Україні та за її межами.

 

У Швейцарії запрацював український освітній хаб

Українській освітній хаб у Швейцарії (Ukrainian EduHub Ge Care) був відкритий спільно з Женевським осередком Українського товариства у Швейцарії (УТШ), Maison Kultura, асоціацією Ukraine Reborn, асоціацією «Діти».

Інтеграція та підтримка дуже важливі для переселенців. У цьому контексті освіта та додаткові творчі заняття надихають та спонукають до розвитку, підтримують духовно та дозволяють перенести увагу з побутових справ на активізацію внутрішніх ресурсів.

Основним завданням є допомога українським біженцям організувати своє життя за кордоном за допомогою освітніх заходів, таких як: коучинг із пошуку роботи та працевлаштування, групові заходи з «м’якої підтримки» психічного здоров’я, базова французька мова, заняття для дітей тощо. Основний фокус заходів спрямований на допомогу жінкам та дітям, які складають понад 70% біженців з України у Швейцарії.

 

Оприлюднено демоверсію завдань МКТ

Український центр оцінювання якості освіти оприлюднив демонстраційний варіант магістерського комплексного тесту 2022 року.

Тест допоможе вступникам ознайомитися зі структурою завдань, типами завдань та схемою нарахування тестових балів за виконання тесту, часом для виконання завдань тощо.

Загалом тест складається з 80 завдань і має два блоки: 30 завдань з іноземної мови (англійська, німецька, французька або іспанська за вибором вступника) та 50 завдань з права та міжнародного права.

Блок завдань з права та міжнародного права є однаковим для усіх потенційних магістрів, а от завдання з іноземної мови вступник має обрати залежно від мови, яку має складати.

На виконання всіх завдань тесту вступникам буде відведено 120 хвилин.

Результат магістерського комплексного тесту у тестових балах з права та іноземної мови буде переведено в шкалу 100–200 балів. Для отримання результату за шкалою 100–200 достатньо буде набрати хоча б один тестовий бал.

 

Вступ-2022 на магістратуру: тимчасові екзаменаційні центри для складання МКТ і МТНК

27 червня 2022 року розпочнеться реєстрація потенційних учасників магістерського комплексного тесту (МКТ) та магістерського тесту навчальної компетентності (МТНК), що триватиме до 18 липня 2022 року (включно).

Реєстрацію здійснюватимуть приймальні комісії закладів вищої освіти.

Тестування відбудеться в тих містах України, де безпекова ситуація дозволяє створити екзаменаційні центри для проведення магістерських випробувань, а також у деяких містах за кордоном, де установи-партнери та організації готові підтримати проведення випробувань.

МКТ і МТНК – комп’ютерні онлайн-тести для вступу на окремі спеціальності для здобуття магістерського ступеня, що проводитимуться в спеціальних тимчасових екзаменаційних центрах (аналогічних до тих, що використовуватимуться для проведення НМТ).

Основні й додаткові сесії МТНК, МКТ проходитимуть у 21 області України та місті Київ. Наразі неможливо провести випробування в АР Крим, місті Севастополь, Донецькій, Луганській і Херсонській областях.

Проведення основної сесії заплановано в 13 країнах Європи: Австрія, Бельгія, Болгарія, Велика Британія, Німеччина, Польща, Португалія, Румунія, Словаччина, Словенія, Угорщина, Франція та Чехія.

 

23 червня 2022

Стартує вступна кампанія для випускників 9-х класів

В Україні 23 червня 2022 року розпочалася реєстрація електронних кабінетів вступників на основі 9-ти класів на фахового молодшого бакалавра. Вступники на основі базової середньої освіти (тобто після завершення 9-го класу) вперше подаватимуть заяви через особисті електронні кабінети.

Редагувати внесену інформацію можна до моменту подання першої електронної заяви. Можливість подання електронних заяв буде відкрита 30 червня та триватиме до 18-ї години 13 липня.

Доступні докладні інструкції в текстовому та відеоформатах на сайті ЄДЕБО.

Вступити на фахового молодшого бакалавра можна як з документом про базову середню освіту, так і про повну загальну (профільну) середню освіту та навіть про професійну або вищу освіту. Окрім низки винятків, усім вступникам треба реєструвати електронні кабінети та подавати заяви в електронній формі.

Перелік спеціальностей із творчим конкурсом, за якими можна вступити на фахового молодшого бакалавра, можна переглянути в Додатку 1 до Порядку прийому на навчання до закладів ФПВО у 2022 році.

 

Документи про освіту інтегрують у «Дію»

За результатами наради Віце-прем'єр-міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій з керівництвом Міністерства освіти і науки України, народними депутатами України – членами Комітету з питань освіти, науки та інновацій, представниками державних органів і громадського сектору було прийнято рішення щодо інтеграції документів про освіту у застосунок «Дія», щоб люди з тимчасово окупованих територій могли користуватися їх цифровими копіями.

Також за результатами наради було досягнуто домовленостей про організацію максимально спрощеного вступу для абітурієнтів з територій, постраждалих від війни, зокрема шляхом проведення онлайн співбесіди, також за квотою 2.

Окрім того, було ухвалено рішення про забезпечення виплат учителям, які відмовились співпрацювати з окупантами та продовжують викладати в українських закладах освіти.

 

Учителям з Маріуполя відправлено 100 спеціалізованих ноутбуків

100 нових ноутбуків Acer з необхідним для роботи програмним забезпеченням від MicrosoftUkraine та освітнім контентом групи компаній «Розумники» у межах волонтерської ініціативи «Допомога вчителям Маріуполя» надіслані вчителям. Ноутбуки відправлено на Львівщину, Тернопільщину, Хмельниччину, Київщину, Івано-Франківщину, Сумщину – в різні міста та селища, які стали для вчителів-маріупольчан місцем прихистку.

Зазначимо, спеціалізована серія ноутбуків відповідає встановленим стандартам для роботи вчителя. Група компаній «Розумники» інсталювала на пристрої програмно-педагогічні застосунки та теку з електронними підручниками. У ноутбуки вчителів молодших класів, а також для тих, хто працює з дітьми з особливими освітніми потребами, буде додатково встановлено електронні освітні ресурси «Edugames» із логопедичною частиною.

 

22 червня 2022

Безпекою шкіл займатимуться спеціальні комісії

Міністерство освіти і науки України разом із керівниками обласних управлінь освіти і науки, місцевими громадами, Міністерством розвитку громад та територій України, Міністерством внутрішніх справ України і Державною службою України з надзвичайних ситуацій будуть комплексно формувати безпекову систему задля відновлення освітнього процесу.

Безпекою шкіл займатимуться створені на місцях спеціальні комісії, які будуть очолювати профільні заступники керівників військових адміністрацій, та до складу яких обов’язково будуть входити працівники ДСНС.

Головним завданням є забезпечення безпеки учасників освітнього процесу у школах: зміцнення охорони закладів, створення паспортів безпеки, використання спеціального обладнання для сповіщення сигналу тривоги, а також проведення виховних і тренувальних занять для школярів.

 

Жодна дитина, чию школу зруйнували, не залишиться за межами освітнього процесу

Учні та вчителі, чиї школи були зруйновані під час війни, будуть переведені до найближчих закладів освіти.

Міністерство освіти і науки зазначає, що вчителі шкіл, у яких буде впроваджено офлайн-навчання, мусять повернутися на робоче місце; педагоги з регіонів, у яких очне навчання буде визнане небезпечним, можуть викладати онлайн і отримувати за це зарплату.

Наразі Україна потребує понад 3 тис. шкільних автобусів. Реалізація ініціативи допоможе всім дітям зі зруйнованих шкіл відвідувати уроки в інших закладах. Міністерство освіти і науки України працює над розв’язанням цього питання.

 

Запущено проект кризової допомоги для дітей з інвалідністю та їхніх сімей

Міністерство освіти і науки України, Міністерство охорони здоров'я України, Міністерство соціальної політики України, Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) і Львівський центр реабілітації «Джерело» започаткували проект екстреного реагування на потреби дітей із труднощами розвитку або з інвалідністю. Зокрема йдеться про внутрішньо переміщених дітей та дітей, стан яких погіршився внаслідок воєнних дій на території України.

Проєкт створено в межах «СПІЛЬНО» – програми Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), яка має на меті об’єднати зусилля з урядом, місцевими органами влади, громадським сектором та бізнес-партнерами, щоби надати мультисекторальну допомогу сім’ям із дітьми, що постраждали від війни.

У межах проєкту сім’ї зможуть отримати фаховий супровід дитини чи необхідну консультацію, інформацію про доступні у громаді послуги та ресурси, консультації профільних спеціалістів, допомогу з обладнанням згідно з потребами дитини, які визначать фахівці. За необхідності мобільні команди спеціалістів виїжджатимуть у віддалені райони.

Проект реалізується у 7 областях України, в яких можливо надавати послуги та де зосереджена велика кількість переміщених сімей, а саме: Волинській, Закарпатській, Івано-Франківській, Львівській, Рівненській, Тернопільській і Чернівецькій.

Крім того, проект об’єднує зусилля різних спеціалістів та фахівців, аби дитина отримала необхідну саме їй комплексну допомогу.

 

Заклади вищої освіти та коледжі отримають розширений доступ до Zoom

Компанія Zoom надасть безкоштовний розширений доступ до програмного забезпечення Zoom Meetings for Education українським закладам професійної, фахової передвищої та вищої освіти.

Доступ буде надано впродовж 2022/23 навчального року з метою підтримки освітньої і наукової діяльності закладів освіти.

Розширений доступ Large Meeting дозволить здійснювати запис зустрічей та проводити заняття та лекції одночасно для 1000 учасників.

Для отримання доступу до Zoom Meetings for Education необхідно заповнити відповідну форму.

Заклади освіти, які подали заявки на розширені можливості Google Workspace for Education, отримають відповідне оновлення до серпня 2022 року.

 

21 червня 2022

Уряд ухвалив рішення щодо юридичних питань удосконалення роботи Центрів колективного користування науковим обладнанням

21 червня 2022 року під час засідання Уряду схвалено постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання центрів колективного користування науковим обладнанням».

Мета документа – удосконалити нормативно-правову базу в частині створення та функціонування Центрів колективного користування науковим обладнанням як осередків надання доступу до наукового обладнання (інструментів, приладів, інвентаря тощо) для проведення наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок суб’єктами наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності.

Очікується, що наукові та науково-педагогічні працівники, зокрема молоді вчені, закладів вищої освіти та наукових установ (приблизно 60 тис. осіб) матимуть можливість доступу до унікального наукового обладнання для проведення наукових досліджень і науково-технічних розробок. Студентів, магістрів, аспірантів та молодих учених залучатимуть до дослідно-конструкторських робіт, що є важливим елементом міжнародної науково-технічної співпраці.


Україна та Італія домовились співпрацювати щодо оздоровлення дітей, захисту прав переміщених дітей, імплементації Стамбульської конвенції

Відбулася зустріч Міністра соціальної політики України з Міністром рівних можливостей та сім’ї Італійської республіки.

Італія прихистила майже 130 тисяч українських громадян, переважна більшість з яких жінки та діти, в тому числі 767 українських дітей з вразливих категорій.

На зустрічі сторони обговорили проблемні питання захисту прав переміщених до Італії українських дітей. Зокрема, звернули увагу на окремі випадки неузгодженості дій тимчасово призначених італійських представників з законними українськими представниками таких дітей. Уряд Італії запевнив, що забезпечить всі необхідні заходи для того, щоб вирішити ці проблемні питання якнайшвидше.

Також сторони обговорили організацію оздоровлення та відпочинку українських дітей в Італії в безпечних умовах.

 

Вступ-2022

21 червня розпочався другий етап підтвердження участі в основній сесії НМТ

Для цього з 21 червня до 7 липня 2022 року на інформаційній сторінці у спеціальній формі потрібно вибрати із запропонованого переліку назву населеного пункту, де зручніше буде складати тестування незалежно від того, де перебуватиме учасник у період проведення основної сесії, - в Україні чи за кордоном.

Важливо! Якщо кількість вступників, які хочуть складати тестування в певному місті, перевищуватиме кількість робочих місць, що можуть створити організатори для проходження тестування, то після заповнення цих місць місто стане недоступним для вибору у випадному списку. Кількість робочих місць для учасників у закордонних тимчасових екзаменаційних центрах було створено з урахуванням даних першого етапу реєстрації, а також можливостей закордонних партнерів.

Основна сесія НМТ проходитиме у 21 області України та м. Києві та містах 23 країн.

 

Додаткова сесія НМТ

У додаткову сесію учасники зможуть скласти тестування за кордоном, а саме:

Фінляндська Республіка (місто Гельсінкі)

Велике Герцогство Люксембург (місто Люксембург)

Сполучені Штати Америки (місто Нью-Йорк, штат Нью-Йорк, та місто Сакраменто, штат Каліфорнія)

Республіка Словенія (місто Марібор)

Федеративна Республіка Німеччина (місто Берлін)

Швейцарська Конфедерація (місто Берн)

Турецька Республіка (місто Анкара)

Грузія (місто Тбілісі)

Грецька Республіка (місто Афіни).

 

20 червня 2022

Кількість освітян із ТОТ, які не отримали заробітну плату, зменшується щотижня

За інформацією Міністерства освіти і науки України, станом на 20 червня 2022 року, 29 територіальних громад (це приблизно 6 тисяч освітян) не отримали заробітну плату за травень (2 тижні тому таких ОТГ було 48). Але при цьому, Міністерство здійснило усі бюджетні призначення, довело до військових адміністрацій об’єднаних громад усі необхідні нормативи і перерахувало усі кошти. МОН України постійно працює з керівниками військових адміністрацій щодо виплати зарплат, бо це є головним елементом у забезпеченні освітнього процесу.

 

ЄС запустив українськомовний класифікатор професій

В Європі презентували нову версію багатомовного класифікатора вмінь, навичок, компетентностей, кваліфікацій і професій ESCO з українським перекладом.

Доступ до класифікатора сприятиме інтеграції українців до європейської освіти та ринку праці.

Українська версія класифікатора містить ієрархію ISCO, назви професій, основних умінь і навичок. Щоб скористатися українськомовною версією, необхідно перейти в розділ «Завантаження» порталу ESCO.

Також команда ESCO пропонує технічну підтримку та допомогу щодо будь-яких інших проєктів, пов’язаних з інтеграцією українців до європейського ринку праці.

Окрім того, European Training Foundation запустила сторінку Europass, що дозволяє українцям створювати резюме державною мовою.

 

19 червня 2022

Прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану»

19 червня 2022 року Верховною Радою України прийнято у другому читанні і в цілому як Закон проект Закону України про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 7325 від 28.04.2022 р.).

Цим актом внесено зміни до окремих положень Закону України «Про повну загальну середню освіту», які через воєнні дії в Україні та спричинені ними наслідки неможливо або складно виконати.

Зокрема, враховуючи кількість внутрішньо переміщених осіб та 649 тис. дітей, які перебувають поза межами території України, знято обмеження щодо кількості учнів в одному класі тільки для дистанційної форми навчання. Очної і вечірньої форми воно не стосується, адже є певні санітарні обмеження щодо кількості дітей в класах.

Визначено, що під час дії воєнного стану в Україні тривалість навчального року, дата його початку та/або закінчення визначаються Кабінетом Міністрів України.

Уточнено редакцію положення щодо продовження без проведення конкурсу строку дії трудового договору (контракту), укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, але не більше ніж на шість місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.

Реалізація положень акту дозволить забезпечити безперебійне функціонування системи загальної середньої освіти у період воєнного стану.

 

Прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки»

19 червня 2022 року Парламент прийняв проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки (реєстр. № 7293 від 18.04.2022 р.) у другому читанні та в цілому як Закон.

Закон передбачає можливість здобуття професійної освіти без одночасного здобуття повної загальної середньої освіти, яку можна буде здобути за кошти бюджету в будь-який інший час впродовж життя та здобуття часткових професійних кваліфікацій за короткостроковими програмами під конкретні потреби у відбудові країни.

Також за певних визначених Законом умов дозволено здобуття за бюджетні кошти професійної освіти впродовж життя за іншими професіями, а також перепідготовку та підвищення кваліфікації відповідно до сучасних потреб держави.

Закон встановлює положення щодо заборони відмови у зарахуванні абітурієнтів на навчання до закладів професійної (професійно-технічної) освіти незалежно від місця їх реєстрації.

Закон наділяє місцеві державні адміністрації повноваженнями щодо утримання державних закладів професійної освіти до їх повної передачі в комунальну власність та встановлює механізм убезпечення від необґрунтованої реорганізації чи ліквідації закладів професійної (професійно-технічної) освіти протягом 10 років з дня набрання Законом чинності.

 

Прийнято Закон України «Про припинення дії Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про науково-технічне співробітництво»

19 червня 2022 року Верховна Рада України прийняла проект Закону України про припинення дії Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про науково-технічне співробітництво (реєстр. № 0149 від 11.05.2022 р.) за основу і в цілому як Закон.

Припинення дії міжнародної угоди обумовлено безпрецедентним проявом відкритої, збройної, широкомасштабної агресії Російської Федерації проти України; атаками на українські міста; жорстокими вбивствами цивільного населення; руйнуванням, пошкодженням житлових будинків і закладів освіти; порушенням зі сторони російської федерації принципів міжнародного публічного права і чинних міжнародних зобов’язань.

Закон України спрямований на захист національних інтересів України та національної безпеки України, а також повністю припиняє співпрацю між міністерствами освіти, науково-дослідними установами, науковими організаціями та товариствами, закладами вищої освіти та підприємствами тощо. Раніше Уряд денонсував угоди у галузі освіти та науки з Російською Федерацією та Республікою Білорусь.

 

17 червня 2022

Майже 640 тис. свідоцтв про базову та загальну середню освіту видадуть українським випускникам

В окремих регіонах України добігає кінця 2021/2022 навчальний рік. Випускники 9 і 11 класів ЗЗСО, освітній процес у яких завершився, уже можуть отримувати документи про освіту.

У ДП «Інфоресурс» виготовили 415 тис. 350 свідоцтв про базову середню освіту для дев'ятикласників і 224 тис. 521 свідоцтво про загальну середню освіту для одинадцятикласників. Нині триває процес їхнього надходження до шкіл, аби вручити випускникам.

До 1 липня кожен учень ЗЗСО отримає свій документ про освіту державного зразка.

Випускники шкіл, які перебувають за кордоном, можуть отримати свідоцтва в закордонних дипломатичних установах України в країні їхнього перебування.

Свідоцтва тих випускників, які не змогли виїхати із тимчасово окупованої території, зберігатимуть протягом року після завершення воєнного стану.

 

На додаткову сесію НМТ реєстраційні картки створили майже 12 тис. осіб

За даними Українського центру оцінювання якості освіти, станом на 17 червня 2022 року, від початку додаткового періоду реєстраційні картки створили майже 12 тис. осіб. Щоб узяти участь у НМТ, вступники мають не лише створити реєстраційні картки, але й надіслати комплект необхідних документів до відповідних регіональних центрів.

Вступники, які мають бажання складати тест, але не встигли заповнити реєстраційну картку до 19 квітня 2022 року, можуть її створити до 20 червня на сайті УЦОЯО і отримати можливість взяти участь у додатковій сесії НМТ.

Додаткова сесія НМТ відбудеться 16-20 серпня.

 

Україна вперше взяла участь в засіданні Європейської полярної ради з досліджень Арктики та Антарктики

Україна вперше долучилася до засідання Європейської полярної ради (ЄПР) – організації, що займається стратегічним розвитком полярних досліджень та інших ініціатив щодо Арктики та Антарктики в Європі. Взяти участь у заході запросили Національний антарктичний науковий центр на правах нового члена Ради, адже квітні цього року НАНЦ набув повноправного членства в ЄПР. Виїзне засідання Європейської полярної ради відбулося 13-17 червня 2022 року в місті Болонья (Італія) і було присвячене засадам нової Стратегії ЄПР на 2022-2027 роки.

Зокрема, учасники обговорили деталі нового стратегічного бачення та місії Ради, яка буде розділена на тематичні блоки для ефективнішої координації, співпраці та взаємодії членів ЄПР як між собою, так і з іншими зацікавленими організаціями.

Головна мета Ради – сприяти багатосторонній співпраці учасників із вивчення полярних регіонів. Вона діє як єдиний контактний пункт для комунікації європейських полярних дослідників як між собою, так і з міжнародними партнерами.