Тижневі освітянські та наукові новини
17 червня 2022, 16:50
17 червня 2022
На території Київщини внаслідок російського вторгнення 120 закладів освіти виявили зруйнованими чи пошкодженими.
17 червня 2022 року Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак відвідав у Бородянській селищній територіальній громаді пошкоджені садок «Буратіно», приміщення КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» та Бородянський СЗЗСО І-ІІІ ступенів №1, знищений ворогами Бородянський центр дитячої та юнацької творчості.
У Макарівській селищній територіальній громаді - дитячий садок «Пролісок», пошкоджені Макарівський ліцей № 1, Андріївську гімназію, зруйновані дитячі садки «Барвінок» і «Теремок».
У Ірпінській міській територіальній громаді Голова Комітету оглянув пошкоджені Ірпінській ліцей № 3, дитячий садок комбінованого типу «Радість», Ірпінську спеціалізовану загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів художнього профілю № 1 імені А.С.Макаренка, Ірпінську спеціалізовану загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням економіки та права № 2.
Вступ-2022: додаткова сесія НМТ доступна також у Нью-Йорку, Люксембурзі та Маріборі
Український центр оцінювання якості освіти повідомляє, що офіційні представники Великого Герцогства Люксембург, Сполучених Штатів Америки та Республіки Словенія підтвердили готовність створити необхідні умови для проведення НМТ для українських випускників.
Крім того, триває підтвердження про співпрацю від деяких країн Європи.
15 червня 2022
15 червня 2022 року у режимі відеоконференції відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
Під час засідання були розглянуті питання:
1. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту (реєстр. № 7396 від 06.06.2022, н.д.С.Бабак, Р.Грищук, О.Лис, С.Колебошин, О.Коваль, Ю.Гришина та інші) (доопрацьований).
Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу.
2. Про затвердження внесення до порівняльної таблиці проекту Закону про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 7325) (друге читання) додаткових пропозицій і поправок народних депутатів України – членів Комітету.
Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення внести пропозиції народних депутатів України – членів Комітету до порівняльної таблиці даного законопроекту, розглянути і затвердити їх у встановленому порядку.
3. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 7325 від 28.04.2022, н.д.С.Бабак, О.Лис, С.Колебошин, С.Мінько, Н.Піпа та інші) (друге читання).
Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект, за результатами розгляду прийняти в другому читанні та в цілому.
4. Про стан забезпечення підручниками та навчальними посібниками закладів загальної середньої освіти України до нового 2022/2023 навчального року.
Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення затвердити Рішення Комітету, яке містить комплекс необхідних заходів, спрямованих на вирішення питання фінансування підручників та посібників для закладів освіти, у виданні яких у 2022 році є нагальна потреба, загальним накладом 17 043 956 примірників, становить 1 689 888,4 тис грн., а також врегулювання формування накладів резервного фонду підручників Міністерства освіти і науки України задля забезпечення потреб здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування) або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).
5. Про проект Постанови Верховної Ради України «Про призупинення процедур присудження премій Верховної Ради України у сфері освіти у 2022 році»
Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України “Щодо особливостей присудження премій Верховної Ради України у сфері освіти у 2022 році” включити до порядку денного сесії Верховної Ради України та за наслідками його розгляду прийняти в цілому.
Зазначеним проектом Постанови пропонується призупинити у 2022 році присудження премій Верховної Ради України педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти та найкращим учасникам зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти.
В умовах забезпечення оборони України, захисту безпеки населення через військову агресію Російської Федерації проти України, скасування здобувачам освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, проходження державної підсумкової атестації, неможливістю проведення сесій обласних рад в окремих областях України, де ведуться бойові дії або які окуповані, та відповідно неможливістю висунення кандидатур на присудження щорічної премії Верховної Ради України педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти, а також у зв’язку з необхідністю спрямування усіх ресурсів, у тому числі фінансових, насамперед на здійснення заходів щодо відсічі збройної агресії та захисту держави потрібно призупинити присудження премій Верховної Ради України педагогічним працівникам закладів освіти та найкращим учасникам зовнішнього незалежного оцінювання.
6. Про строки проведення конкурсів на Премію Верховної Ради України молодим ученим та іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук.
Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення, у якому скоригували терміни подачі робіт на конкурси відповідно до Постанови Верховної Ради України від 05.02.2019 № 2675-VIII “Про Премію Верховної Ради України молодим ученим” на Премію Верховної Ради України молодим ученим за 2022 рік та відповідно до Постанови Верховної Ради України від 05.02.2019 № 2676-VIII “Про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук” на іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук на 2023 рік.
7. Про затвердження остаточної версії звернення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій до провідних університетів демократичних країн світу.
Народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення затвердити текст остаточної версії Звернення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій до провідних університетів демократичних країн світу і розмістити це Звернення на офіційному веб-сайті Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій та інформаційних ресурсах Верховної Ради України; звернутись до Міністерства закордонних справ України з проханням надіслати Звернення Комітету з питань освіти, науки та інновацій англійською мовою до провідних університетів світу.
З ухваленими висновками можна ознайомитися на сайті Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій: https://kno.rada.gov.ua/documents/zasid/75857.html .
Міжнародна спільнота посилюватиме підтримку українських науковців
15 червня 2022 року відбулася конференція «Криза в Україні: реакція європейських секторів вищої освіти та наукових досліджень», яку організували МОН, All European Academies (ALLEA), Kristiania University College, International Science Council (ISC).
Учасники конференції розглянули можливість розширення дослідницької співпраці, збереження наявного співробітництва, відновлення пошкоджених освітніх та науково-дослідницьких систем та інфраструктури і подальшу підтримку України й української освіти і науки.
Крім того, обговорили надання ефективної підтримки українським науковцям і дослідникам, зокрема можливість продовжити їхню участь у високоякісних наукових проєктах та міжнародній дослідницькій співпраці, а також перебудову наукової та академічної систем України.
ЮНІСЕФ передав учителям понад 5 тисяч ноутбуків
Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) у співпраці з Міністерством освіти і науки України передав 5050 ноутбуків учителям, школи яких були зруйновані через війну в Україні. Зокрема, техніку отримають освітяни Сумщини, Житомирщини, Київщини, Миколаївщини, Чернігівщини, Харківщини, Запоріжжя, Донеччини, Херсонщини та Луганщини. Частину ноутбуків буде передано до Закарпатської області для переміщених учителів. Ноутбуки допоможуть педагогам залишатися на зв’язку з учнями та восени відновити дистанційне навчання.
За даними Міністерства освіти і науки України, станом на 14 червня 2022 року близько 1972 закладів освіти пошкоджено, з них – 194 зруйновані повністю. Пошкоджено також кожну шосту «безпечну школу» з числа тих, які ЮНІСЕФ підтримує на сході України.
Гуманітарна допомога від ЮНІСЕФ надійшла у межах підготувань до відновлення навчання у вересні 2022 року та склала майже 2 мільйони доларів США.
14 червня 2022
Цифрова трансформація освіти у фокусі уваги донорів та партнерів
В умовах воєнного стану дистанційне навчання, цифрові послуги та рішення набувають критичного значення.
У співпраці з партнерами вдалося запустити кілька точок доступу до інформації для батьків, вчителів, громад та міжнародних партнерів.
За підтримки швейцарсько-українського проєкту «Decide» відбувся запуск освітнього чатботу EducationUABot для підтримки внутрішньо переміщених вчителів та дітей.
Здійснено запуск інформаційного вебсайту «Освіта в умовах воєнного стану» про українську систему освіти та актуальну інформацію для закладів освіти в країнах, які приймають велику кількість дітей.
ЮНІСЕФ у співпраці з громадською організацією «Освіторія» запустив інформаційну платформу «Навчання під час війни». На платформі можна знайти відповіді на поширені питання стосовно навчання в Україні та за кордоном під час воєнного стану.
За підтримки ЮНІСЕФ та української команди Google розроблено Всеукраїнський онлайн-розклад для учнів 1-11 класів.
З перших тижнів війни запущено вебсайт «Освіта під загрозою» з онлайн-мапою України, на якій зображено кількість зруйнованих або пошкоджених шкіл, дитсадочків, університетів. Дані оновлюються щотижня.
Оздоровча кампанія 2022
Важливого значення набуває питання зайнятості дітей у канікулярний час. Цього літа з огляду на введення воєнного стану органи місцевої влади самостійно вирішують питання організації оздоровлення та відпочинку дітей (рішення Центрального штабу при Мінсоцполітики).
Оскільки одним із найважливіших завдань держави в забезпеченні соціального захисту дітей є реалізація їхнього права на оздоровлення та відпочинок, Міністерство освіти і науки України, рекомендує департаментам освіти забезпечити на базі закладів освіти роботу таборів з денним перебуванням (тематичні зміни, наукові, спортивні, мовні школи тощо), а також наголошує, що організація пришкільних таборів можлива лише за умови створення безпечних умов перебування дітей та учителів.
Під час літніх канікул педагоги закладу можуть проводити різноманітні форми виховної, навчальної та пізнавальної діяльності із врахуванням вікових особливостей дітей, їхнього творчого, інтелектуального і фізичного потенціалу. Велике значення надається ознайомленню дітей з українськими народними традиціями, обрядами, звичаями, формуванню національної культури та сприяти всебічному розвитку дитини.
Наразі активно до цієї роботи доєдналися комунальні позашкільні заклади екологічного, технічного, художнього напряму, системи МАН. Найбільше таких таборів у Чернівецькій області. Активна робота здійснюється у Волинській, Вінницькій, Житомирській областях.
13 червня 2022
Країни G7 всебічно підтримують українських науковців
13 червня 2022 року відбулася зустріч міністрів науки країн G7.
Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет розповів про функціонування української науково-інноваційної системи в умовах російської агресії, нагальні завдання та досягнуті результати.
Федеральний міністр пані Беттіна Старк-Ватцінгер та усі колеги-міністри країн «Великої сімки» висловили солідарність з українськими освітянами та науковцями, які, попри надскладну ситуацію в країні впевнено йдуть на шляху модернізації науки.
У своїх виступах міністри науки країн G7 наголосили на підтримці України та українських науковців. Також вони висловили готовність і надалі допомагати українським дітям та їхнім сім'ям, які втратили домівки внаслідок бомбардувань військовими рф.
У заході також взяла участь Європейський комісар Марія Габріель, яка запевнила, що Комісія ЄС і надалі буде підтримувати Україну.
Засідання підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
13 червня 2022 року відбулося засідання підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому були розглянуті питання:
1. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану (реєстр. № 7325 від 28.04.2022) (друге читання).
2. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування Автоматизованого інформаційного комплексу освітнього менеджменту (реєстр. № 7396 від 06.06.2022) (доопрацьований).
3. Контрольне питання: “Про стан забезпечення підручниками та навчальними посібниками закладів загальної середньої освіти України до нового 2022/2023 навчального року”.
Вступ-2022 на магістратуру: затверджено план проведення МТНК і МКТ
Наказом МОН затверджено цьогорічний план організації та проведення магістерського тесту навчальної компетентності та магістерського комплексного тесту (МТНК і МКТ).
МТНК складатимуть охочі вступити до магістратури за спеціальностями галузей знань 05 «Соціальні та поведінкові науки», 06 «Журналістика», 07 «Управління та адміністрування», 28 «Публічне управління та адміністрування», 29 «Міжнародні відносини», МКТ – потенційні вступники на спеціальності 081 «Право» та 293 «Міжнародне право».
Реєстрація осіб, які бажають взяти участь у МКТ та/або МТНК, розпочнеться 27 червня та триватиме до 18 липня (включно). Її здійснюватимуть приймальні комісії закладів вищої освіти. Зареєстровані учасники отримають екзаменаційний лист із даними для здійснення входу на інформаційну сторінку «Кабінет вступника», де до 3 серпня отримають запрошення-перепустку з адресою тимчасового екзаменаційного центру (ТЕЦ).
МТНК/МКТ проходитиме в три сесії:
· основна – 10-17 серпня;
· додаткова – 7-10 вересня;
· спеціальна – 29 вересня – 3 жовтня.
Інформацію про результати основної сесії за шкалою 100-200 балів буде розміщено на інформаційній сторінці «Кабінет вступника» до 24 серпня 2022 року.
У разі неявки на основну сесію з поважних причин, подати документи для участі в додатковій сесії МТНК/МКТ потенційні вступники зможуть 22-26 серпня. Результати буде оголошено до 13 вересня 2022 року.
Подання заяв для участі в спеціальній сесії вступниками, які не змогли взяти участі в основній/додатковій сесії, триватиме впродовж 12-16 вересня. Результати буде розміщено на інформаційній сторінці «Кабінет вступника» до 6 жовтня 2022 року.
Про початок чотирнадцятого тижня навчання в умовах воєнного стану
За даними департаментів освіти і науки обласних військових адміністрацій, станом на 13 червня 2022 року, частина ЗЗСО 17 областей України продовжує освітній процес у дистанційній або змішаній формі, частина завершила навчання. У 4-х областях освітній процес завершено повністю. У 4-х регіонах України навчання в частині закладів організовано в дистанційній формі, частково призупинено або завершено освітній процес.
Кількість тимчасово внутрішньо переміщених дітей, які долучилися до навчання з інших областей, сягає понад 79 тис. осіб.
Станом на 09 червня 2022 року понад 9 тис. 200 шкіл завершили освітній процес. Понад 2 млн. 900 тис. дітей закінчили 2021-2022 навчальний рік.
У 20-ти областях України садочки продовжують роботу з вихованцями.
Понад 2 тис. 600 закладів дошкільної освіти використовують елементи дистанційного навчання в роботі з вихованцями і батьками.
Понад 1 тис. 400 садочків працюють у звичному форматі, понад 1 тис. 400 закладів створили чергові робочі групи, а понад 130 садочків продовжують роботу у змішаному форматі.
Понад 5 тис. 200 внутрішньо переміщених дітей навчаються у закладах дошкільної освіти.
У решті областей освітній процес наразі не відбувається.
11 червня 2022
Уряд спростив організацію відпочинку та оздоровлення дітей за кордоном
Уряд ухвалив розроблене Міністерством соціальної політики рішення, яке спрощує організацію виїзду дітей за кордон на оздоровлення та відпочинок.
Пріоритет у запрошенні дітей на відпочинок матимуть органи державної влади інших країн. При цьому різні установи та організації також зможуть запрошувати дітей на оздоровлення та відпочинок в сім’ях та закладах, але виключно за наявності листа від центрального або місцевого органу виконавчої влади держави, до якої запрошуються діти, який підтверджує те, що установа, яка запрошує дітей, уповноважена здійснювати організацію оздоровлення та відпочинку дітей з України, і в якому надаються гарантії повернення дітей до України.
Рішення Уряду передбачає, що під час воєнного стану групи дітей зможуть виїжджати за кордон на оздоровлення та відпочинок виключно за наявності згоди Нацсоцслужби. При цьому при подачі пакета документів до уповноваженого органу більше не потрібно здійснювати їх нотаріальне засвідчення.
Національна соціальна сервісна служба України визначає регіони, в яких діти найбільше потребують оздоровлення та відпочинку, та звертається до обласних військових адміністрацій для формування груп дітей та підготовки пакета документів для їх виїзду за кордон на оздоровлення та відпочинок.
Обласна військова адміністрація формує групу дітей, призначає супроводжуючих осіб та подає до Нацсоцслужби пакет документів для виїзду групи дітей за кордон.
Нацсоцслужба здійснює розгляд поданих документів та надає згоду на виїзд організованої групи дітей за кордон.
Також рішення Уряду передбачає, що під час воєнного стану оздоровлення та відпочинок за кордоном дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування в сім’ях заборонено. Оздоровлення зазначених категорій дітей дозволяється організованими групами в закладах. Діти-сироти та діти позбавлені батьківського піклування, які були евакуйовані з України, можуть забезпечуватись послугами з оздоровлення та відпочинку у складі організованих груп виключно на території держави, в якій вони знаходяться.
Довідково
Відповідні зміни внесені до:
1) Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57.
2) Порядку організації виїзду дітей за кордон на оздоровлення та відпочинок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2021 № 1167.
10 червня 2022
10 червня 2022 року Президент України підписав Закон України «Про внесення змін до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" щодо відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації деяких категорій громадян» від 14.04.2022 № 2196-IX, який розширив перелік осіб, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, доповнивши його такими категоріями:
- здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;
- наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки.
Таке рішення дасть змогу забезпечити відновлення України шляхом наповнення ринку праці професіоналами, зокрема кваліфікаційними працівниками.