Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 23 лютого 2022 року

23 лютого 2022, 15:00

 

23 лютого 2022 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Воронов В.А., Гришина Ю.М., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г., Павленко Р.П.

Також у засіданні брали участь Перший заступник Міністра освіти і науки України Вітренко А.О., заступник Міністра освіти і науки України Рогова В.Б., Голова Державної служби якості освіти Гурак Р.В., заступник Голови Державної служби якості освіти Юрійчук І.Я., Освітній омбудсмен Горбачов С.І., представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій були розглянуті питання:

 

1. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо розширення академічної автономії закладів вищої освіти (реєстр. № 6264 від 02.11.2021, н.д.Ю.Тимошенко, М.Цимбалюк, І.Кириленко).

Метою законопроекту є створення сприятливих умов для отримання збільшення кількості студентів-магістрів в Україні, розширення академічної автономії закладів вищої освіти та подолання негативної тенденції освітньої міграції вітчизняної молоді.

У законопроекті шляхом внесення змін до ч.ч. 9-10 ст. 44 Закону України “Про вищу освіту” пропонується:

скасувати проведення зовнішнього незалежного оцінювання для осіб, які мають ступінь молодшого бакалавра, фахового молодшого бакалавра або освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста під час вступу для здобуття ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань), а також для осіб, які мають ступінь бакалавра, під час вступу на навчання для здобуття ступеня магістра, включаючи здобуття ступеня магістра на основі ступеня бакалавра чи магістра, здобутих за іншою спеціальністю, зокрема й скасувати єдиний вступний іспит з іноземної мови, та встановити, що прийом таких осіб буде здійснюватися за результатами вступних іспитів у закладі вищої освіти;

встановити, що єдиний вступний іспит з іноземної мови з використанням організаційно-технологічних процесів зовнішнього незалежного оцінювання буде здійснюватися лише за спеціальностями, для яких іноземна мова є фаховим предметом або необхідністю у професійній діяльності. Перелік таких спеціальностей буде затверджуватися Міністерством освіти і науки України.

Як зазначено у Пояснювальній записці до законопроекту, прийняття законопроекту забезпечить мінімізацію освітньої міграції та створить сприятливі умови для отримання вищої освіти українською молоддю.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Юлії Гришиної, враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти від 24 січня 2022 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо розширення академічної автономії закладів вищої освіти (реєстр. № 6264 від 02.11.2021), поданий народним депутатом України Тимошенко Ю.В. та іншими народними депутатами України, повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

2. Про проект Закону про внесення змін до статей 89, 90 Бюджетного кодексу України щодо відновлення можливості розміщення регіонального замовлення на підготовку фахових молодших бакалаврів у закладах професійної (професійної-технічної) освіти (реєстр. № 6571 від 31.01.2022, н.д.О.Коваль, С.Бабак, В.Колюх, С.Колебошин та інші).

У Пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що метою і завданням прийняття цього законопроекту є відновлення можливості розміщення регіонального замовлення на підготовку фахових молодших бакалаврів у закладах професійної (професійної-технічної) освіти.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Ольги Коваль, враховуючи рішення підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти від 21 лютого 2022 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до статей 89, 90 Бюджетного кодексу України щодо відновлення можливості розміщення регіонального замовлення на підготовку фахових молодших бакалаврів у закладах професійної (професійної-технічної) освіти (реєстр. № 6571 від 31.01.2022), поданий народними депутатами України Коваль О.В. та іншими народними депутатами України, за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому.

 

3. Про проект Постанови про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо необхідності збільшення обсягу видатків на 2022 рік за бюджетною програмою 2211190 “Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам” та внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами (реєстр. № 6520 від 17.01.2022, н.д.Л.Білозір, І.Крулько та інші).

Згідно із Законом України “Про Державний бюджет України на 2022 рік” обсяг видатків за бюджетною програмою 2211190 “Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам” становить 108 043 838,1 тис. гривень.

Автори проекту Постанови вважають, що передбачене на 2022 рік фінансування є недостатнім, та пропонують створити умови для вирішення проблеми дефіциту коштів місцевих бюджетів на оплату праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.

Як зазначено у Пояснювальній записці до законопроекту, цей обсяг субвенції не враховує фактичних потреб у видатках:

- для зростання кількості контингенту учнів в порівнянні з 2021 роком (загальна кількість учнів зростає на 2%, при цьому кількість учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах - на 34%);

- на фінансування педагогічного патронажу (індивідуальне навчання за станом здоров’я);

- для збільшення коефіцієнта приведення кількості ставок іншого педагогічного персоналу (крім учителів), для приведення розрахункової кількості ставок у відповідність до типових штатних нормативів закладів освіти (у тому числі кількість ставок вихователів груп подовженого дня), що є особливо актуальним для міських громад, які доєднали значний обсяг сільських територій.

Автори законодавчої ініціативи зазначають, що реформа децентралізації показала, що в Україні є різні громади з різними фінансовими можливостями. А тому покриття дефіциту коштів на виплату заробітної плати педагогічним працівникам в закладах загальної середньої освіти за рахунок коштів місцевих бюджетів є не завжди можливим, що призводить до утворення заборгованості з виплати заробітної плати, насамперед у малоспроможних у фінансовому плані громадах. Така ситуація спричиняє конфліктні ситуації, зростання соціальної напруги, втрату довіри мешканців до влади, реформи освіти та децентралізації як такої.

Окрім того, суб’єкт законодавчої ініціативи вважає, що в освітній субвенції необхідно передбачити видатки не лише на заробітну плату педпрацівників, а й на непедагогічних працівників (сума фінансування з місцевих бюджетів на оплату праці непедагогічних працівників порівняно з обсягом освітньої субвенції складає більше третини).

Тому проектом Постанови пропонується звернутися до Кабінету Міністрів України з вимогою розробити та внести до Верховної Ради України проект Закону України “Про внесення змін до Державного бюджету України на 2022 рік” щодо збільшення обсягу видатків на 2022 рік за бюджетною програмою 2211190 “Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам” та внести відповідні зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1088 “Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами”.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Олени Лис, враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях від 21 лютого 2022 року, а також експертні висновки Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України “Про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо необхідності збільшення обсягу видатків на 2022 рік за бюджетною програмою 2211190 “Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам” та внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами” (реєстр. № 6520 від 17.01.2022), поданий народним депутатом України Білозір Л.М. та іншими народними депутатами України, за наслідками розгляду прийняти за основу та в цілому за умови врахування пропозицій Міністерства освіти і науки України.

 

4. Про проект Постанови про Звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України, Голови Ради національної безпеки і оборони України, Міністерства оборони України, Міністерства охорони здоров’я України та інших міністерств, органів державної влади, органів місцевого самоврядування щодо недопущення ескалації російсько-українського збройного конфлікту (реєстр. № 6545 від 25.01.2022, н.д.Ю.Клименко, О.Устінова, Н.Піпа, О.Стефанишина та інші).

Метою прийняття проекту Постанови, як зазначено в пояснювальній записці до нього, єсхвалення Звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України, Голови Ради національної безпеки і оборони України, Міністерства оборони України, Міністерства охорони здоров’я України та інших міністерств, органів державної влади, органів місцевого самоврядування щодо недопущення ескалації російсько-українського збройного конфлікту (далі – Звернення)”.

Комітетом з питань освіти, науки та інновацій отримані 20 листів від Ради національної безпеки та оборони України, інших центральних органів виконавчої влади, у яких викладені висновки та пропозиції до проекту Постанови.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань науки та інновацій Валерія Колюха, народного депутата України, автора проекту Постанови Наталії Піпи, враховуючи рішення підкомітету з питань науки та інновацій від 21 лютого 2022 року, ретельно проаналізувавши усі висновки та пропозиції до проекту Постанови Комітет зазначив, що переважна більшість положень, викладених у Зверненні, не належать до предмету відання Комітету з питань освіти, науки та інновацій.

Народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок запропонувати визначитись щодо прийняття проекту Постанови про Звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України, Голови Ради національної безпеки і оборони України, Міністерства оборони України, Міністерства охорони здоров’я України та інших міністерств, органів державної влади, органів місцевого самоврядування щодо недопущення ескалації російсько-українського збройного конфлікту (реєстр. № 6545 від 25.01.2022), поданого народним депутатом України Клименко Ю.Л. та іншими народними депутатами України, Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки.

 

5. Про конкурс на присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим за 2021 рік та тематику конкурсних робіт на призначення іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук на 2023 рік.

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій розглянув інформацію про технічну експертизу проектів на присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим за 2021 рік і зазначає таке.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 5 лютого 2019 року № 2675-VIII “Про Премію Верховної Ради України молодим ученим” у редакції, яка діяла на момент подання на конкурс робіт у 2021 році, до Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій надійшло на конкурс на присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим за 2021 рік 95 робіт 160 претендентів. Відбиратимуться за цей рік 30 робіт переможців, отже конкурс становить понад 3 роботи на одну Премію.

Розподіл робіт за структурами, які їх представляли, наступний: від Міністерства освіти і науки України – 61 робота, від Національної академії наук України – 25, від Національної академії аграрних наук України – 2, від установи подвійного підпорядкування НАН України та МОН України – 1, від Національної академії медичних наук України – 1, від Міністерства охорони здоров’я України – 2, від Міністерства внутрішніх справ України – 1, від Міністерства оборони України – 1, від Міністерства юстиції України – 1.

Члени об’єднаної Конкурсної комісії – експерти з проведення технічної експертизи на відповідність робіт вимогам здійснили експертизу подань і прийняли відповідні рішення щодо кожної роботи.

Аналіз експертами відповідності подань вимогам у редакції, яка діяла на момент подання на конкурс робіт у 2021 році, виявив 1 роботу, яка подана Національним фармацевтичним університетом та Міністерством охорони здоров’я України з порушенням термінів, а також робота має інші недоліки, зокрема висунення кандидатури і роботи здійснено відкритим голосуванням, а не закритим, як передбачено Інструкцією з оформлення і подання документів, а також порядку їх розгляду. Таким чином, експерти рекомендують зняти одну роботу з подальшого розгляду, яка не відповідає конкурсним вимогам.

Для широкого ознайомлення громадськості з переліком робіт на Премію Верховної Ради України молодим ученим за 2021 рік відповідну інформацію згідно з вимогами потрібно опублікувати в установленому порядку в газеті Верховної Ради України “Голос України” та розмістити на офіційному сайті Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

Відповідно до пункту 1 Положення про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 05.02.2019 № 2676-VIII “Про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук”, Комітет своїм рішенням до 1 березня конкурсного року може визначати до п’яти тематик конкурсних робіт з питань розроблення проектів законодавчих та нормативно-правових актів, які належать до предмета його відання, здійснювати на загальних засадах їх окреме рейтингування та визначати до 5 конкурсних робіт - переможців відбору з пропонованої тематики, у тому числі об’єднуючи кількох виконавців за однією тематикою.

За зверненням Голови Комітету народні депутати України – члени Комітету та представники секретаріату Комітету напрацювали пропозиції щодо тематик таких стипендіальних робіт.

Заслухавши інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергія Бабака, голови підкомітету з питань науки та інновацій Валерія Колюха, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Інформацію про конкурс на Премію Верховної Ради України молодим ученим за 2021 рік взяти до відома.

2. Погодитись з висновками експертів та зняти з подальшого розгляду роботу “Застосування засобів із яглиці звичайної (Aegopodium podagraria L.) та їх комбінацій із метформіном для протидії порушенням обміну вуглеводів, сечової кислоти та здійснення нефропротекції” доктора фармацевтичних наук, доцента кафедри Національного фармацевтичного університету Міністерства охорони здоров’я України Товчиги Ольги Володимирівни, подання якої не відповідає нормам Положення про Премію Верховної Ради України молодим ученим, затвердженому Постановою Верховної Ради України від 5 лютого 2019 року № 2675-VIII “Про Премію Верховної Ради України молодим ученим”.

3. Перелік подань на конкурс на Премію Верховної Ради України молодим ученим за 2021 рік опублікувати в установленому порядку в газеті Верховної Ради України “Голос України” та розмістити на офіційному сайті Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

4. Затвердити 5 тематик конкурсних робіт на призначення іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук за 2023 рік:

1) Формування переліку нових професій і вимог до кваліфікацій та навичок співробітника в контексті нової старшої профільної школи Нової української школи, зміна ролі педагога.

2) Шляхи законодавчого забезпечення якісного навчання в умовах надзвичайних ситуацій (пандемії, природніх катаклізмів тощо) із дистанційним і змішаними формами навчання.

3) Розроблення законодавчих пропозицій щодо стимуляції роботодавців до набору на роботу осіб, які працевлаштовуються вперше (випускники закладів освіти, військовослужбовці, жінки після навчання та виходу з декрету тощо).

4) Закони України “Про вищу освіту” та “Про наукову і науково-технічну діяльність” – виправлення неузгодженостей, вдосконалення дефініцій та змісту, розроблення законодавчих пропозицій щодо підвищення ефективності наукової діяльності закладів вищої освіти та наукових установ.

5) Формування нової української ідеології у закладах освіти – історичний досвід, національна ідея, державна політика у сфері освіти, завдання та законодавче втілення.

5. Перелік тем конкурсних робіт на призначення іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук за 2023 рік з описом вимог щодо них розмістити на офіційному сайті Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

 

6. Різне:

6.1. Про затвердження кандидатур до складів спільних комісій Міністерства освіти і науки України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету  та Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій з розподілу коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за бюджетними програмами “Фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти” (код 2201140), “Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти” (код 2211210), “Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми “Спроможна школа для кращих результатів” (код 2211260), “Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти” (код 2211300).

Розглянувши питання щодо подання кандидатур до складів комісій Міністерства освіти і науки України з розподілу коштів за відповідними напрямами (об’єктами, заходами) за відповідними бюджетними програмами, які утворюються згідно зі статтею 25 Закону України “Про Державний бюджет України на 2022 рік”, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України включити до складів комісій:

- з розподілу коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за бюджетною програмою “Фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти” (код 2201140):

Гришину Юлію Миколаївну – голову підкомітету з питань вищої освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Воронова Володимира Анатолійовича – голову підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Колюха Валерія Вікторовича – голову підкомітету з питань науки та інновацій Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Кириленка Івана Григоровича – народного депутата України, члена Комітету з питань освіти, науки та інновацій;

- з розподілу коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за бюджетною програмою “Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти” (код 2211210):

Грищука Романа Павловича – голову підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Коваль Ольгу Володимирівну – голову підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Піпу Наталію Романівну – секретаря Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Павленка Ростислава Миколайовича – народного депутата України, члена Комітету з питань освіти, науки та інновацій;

- з розподілу коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за бюджетною програмою “Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми “Спроможна школа для кращих результатів” (код 2211260):

Бабака Сергія Віталійовича – Голову Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Колебошина Сергія Валерійовича – заступника Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Коваль Ольгу Володимирівну – голову підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Лис Олену Георгіївну – голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету з питань освіти, науки та інновацій;

- з розподілу коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за бюджетною програмою “Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти” (код 2211300):

Бабака Сергія Віталійовича – Голову Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Колебошина Сергія Валерійовича – заступника Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Грищука Романа Павловича – голову підкомітету з питань освіти впродовж життя та позашкільної освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій, Гришину Юлію Миколаївну – голову підкомітету з питань вищої освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій.

 

6.2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо певних питань управління майном для потреб Збройних Сил України (реєстр. № 5801 від 19.07.2021, н.д.Л.Білозір, М.Кучер, Г.Третьякова, Г.Вацак, О.Аліксійчук, С.Мінько, Г.Мазурашу та інші).

Згідно з Пояснювальною запискою «метою законопроекту є законодавче забезпечення надання можливості використовувати майно закладів освіти для потреб Збройних Сил України за умов, якщо воно не використовується для провадження видів діяльності, передбачених спеціальними законами».

До Комітету ще у серпні 2021 надійшли висновки від Міністерства освіти і науки України, Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Фонду державного майна України, Міністерства оборони України, Національної академії наук України, Національної академії правових наук України, Спілки ректорів України, Інституту законодавства Верховної Ради України. 28.01.2022 року оприлюднено висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.

Станом на сьогодні в Україні введено надзвичайний стан у зв’язку зі збройною агресією з боку Російської Федерації.

Зважаючи на цю ситуацію, Комітет з питань освіти, науки та інновацій, вважає, що розгляд Верховною Радою України проекту Закону реєстр. № 5801 сьогодні не на часі.

Комітет наполягає, що прийняття законопроекту у запропонованій редакції створює ризик втрати державного майна, особливо в умовах надзвичайного (воєнного) стану та пропонує суб’єктам права законодавчої ініціативи відкликати законопроект, на базі Комітету створити робочу групу із залученням його авторів, Міністерства освіти і науки України, інших зацікавлених органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Обговоривши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо певних питань управління майном для потреб Збройних Сил України (проект н.д. Л.Білозір надано 20.07.2021) (реєстр. № 5801 від 20.07.2021), поданий народним депутатом України Л. Білозір та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.