Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 09 лютого 2022 року

09 лютого 2022, 13:00

 

09 грудня 2022 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Воронов В.А., Гришина Ю.М., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г., Павленко Р.М.

Також у засіданні брали участь Перший заступник Міністра освіти і науки України Вітренко А.О., заступник Міністра освіти і науки України Рогова В.Б., начальник відділу освіти Департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів України Бондаренко А.В., Голова Державної служби якості освіти України Гурак Р.В., Освітній омбудсмен Горбачов С.І., заступник Голови Державної служби якості освіти України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Юрійчук І.Я., представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти.

 

Засідання розпочалось з привітання і нагородження за вагомий внесок у розвиток освіти та науки, високий професіоналізм та досягнуті успіхи у сфері освіти та науки Грамотою Верховної Ради України завідувача кафедрою загальної і теоретичної фізики Одеського Державного Екологічного університету Міністерства освіти і науки України Герасимова Олега Івановича.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій були розглянуті питання:

1. Про стан реалізації положень Закону України “Про освіту” та Закону України “Про повну загальну середню освіту” в частині зовнішнього забезпечення якості освіти: проблеми нормативно-правового забезпечення проходження сертифікації та атестації педагогічних працівників.

Заслухавши у порядку здійснення Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій контрольної функції інформацію заступника Голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергія Колебошина, заступника Міністра освіти і науки України Віри Рогової, Голови Державної служби якості освіти України Руслана Гурака, Освітнього омбудсмена Сергія Горбачова про стан реалізації положень Закону України “Про освіту” та Закону України “Про повну загальну середню освіту” в частині зовнішнього забезпечення якості освіти: проблеми нормативно-правового забезпечення проходження сертифікації та атестації педагогічних працівників та розглянувши інформацію представників Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України, Освітнього омбудсмена, Комітет відзначив таке:

1. Згідно з Законом України “Про освіту” (статті 49, 50, пункт 6 Розділу XII “Прикінцеві та перехідні положення”) і Законом України “Про повну загальну середню освіту” (статті 38, 48, 49, пункт 6 Розділу X “Прикінцеві та перехідні положення”), усі педагогічні працівники не менше одного разу на п’ять років, крім випадків, передбачених законодавством, проходять чергову атестацію, за результатами якої визначається їх відповідність займаній посаді, присвоюються або підтверджуються кваліфікаційні категорії, присвоюються педагогічні звання.

Також, педагогічні працівники проходять сертифікацію, зовнішнє оцінювання професійних компетентностей, що здійснюється шляхом незалежного тестування, самооцінювання, вивчення практичного досвіду роботи. Успішне проходження сертифікації зараховується як проходження атестації педагогічним працівником, а також є підставою для присвоєння йому відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання.

Керівник закладу загальної середньої освіти зобов’язаний сприяти проходженню атестації та сертифікації педагогічними працівниками.

Порядок атестації педагогічних працівників визначає, і Положення про атестацію педагогічних працівників затверджує центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Положення про сертифікацію педагогічних працівників розробляються центральними органами виконавчої влади, до сфери управління яких належать заклади освіти, та затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Кабінет Міністрів України зобов’язано привести свої нормативно-правові акти у відповідність із Законом України “Про освіту”, забезпечити приведення нормативно-правових актів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у відповідність із Законом України “Про освіту” - протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом, тобто до 28 вересня 2018 року; забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених Законом України “Про повну загальну середню освіту”, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із Законом “Про повну загальну середню освіту”, забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із Законом “Про повну загальну середню освіту” - протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом, тобто до 18 березня 2021 року.

2. Положення про сертифікацію педагогічних працівників було затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1190, і станом на теперішній час діє у редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1094.

Разом з цим, станом на теперішній час, Міністерством освіти і науки України поки не затверджено нового Положення про атестацію педагогічних працівників. На підзаконному рівні, досі зберігають чинність Наказ Міністерства освіти і науки України № 930 від 06 жовтня 2010 року і затверджене ним Типове положення про атестацію педагогічних працівників, нормами якого не повною мірою реалізовано норми Законів України “Про освіту” і “Про повну загальну середню освіту”. Зокрема, не реалізовано норму закону про зарахування успішного проходження сертифікації як проходження атестації педагогічним працівником, а також як підстави для присвоєння педагогічному працівникові, відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання. В цій же частині, існують розбіжності між новим Положенням про сертифікацію педагогічних працівників і чинним Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників 2010 року.

Норми Законів України “Про освіту” і “Про повну загальну середню освіту” щодо атестації педагогічних працівників підлягають обов'язковому застосуванню керівниками закладів повної загальної середньої освіти, органами управління у сфері освіти і педагогічними працівниками безпосередньо. У випадку суперечності або неузгодженості норми Закону України “Про освіту”, Закону України “Про повну загальну середню освіту” із нормою Типового положення про атестацію педагогічних працівників або іншого підзаконного нормативно-правового акту, підлягає застосуванню норма Закону, як така що має вищу юридичну силу.

3. Проте, поточна невідповідність певних положень підзаконних актів щодо атестації педагогічних працівників нормам Законів України “Про освіту” і “Про повну загальну середню освіту” негативно впливає на якість правозастосування, і права педагогічних працівників.

До Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, Державної служби якості освіти систематично надходять звернення педагогічних працівників з різних регіонів України, за наслідками перевірки яких вбачається що сертифікованим педагогічним працівникам подекуди не присвоюються педагогічні категорії, часто не присвоюються педагогічні звання з посиланням на те, що цього не передбачено чинним Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників. При цьому, відповідні суб’єкти правозастосування ігнорують положення частини сьомої статті 49 “Про повну загальну середню освіту” про зарахування успішного проходження сертифікації як проходження атестації педагогічним працівником, а також як підстави для присвоєння педагогічному працівникові, відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання.

4. У вересні 2021 року, Міністерством освіти і науки України винесено на громадське обговорення проект положення про атестацію педагогічних працівників. У затвердженому Наказом Міністерства освіти і науки України від 17 січня 2022 року № 29 оперативному плані Міністерства освіти і науки України на 2022 рік (пункт 2.2.1.9.), затвердження нової редакції Положення про атестацію педагогічних працівників заплановано на січень-березень 2022 року, а подання відповідного наказу Міністерства освіти і науки України на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України - на квітень-травень 2022 року.

Вказані терміни не дозволяють зарадити проблемам розсинхронізації і неузгодженості процедур сертифікації і атестації педагогічних працівників у поточному році. Оскільки атестаційні процеси, здебільшого, вже завершаться до 10 квітня 2022 року; до цього часу атестаційні комісії першого рівня атестують педагогічних працівників на другу і першу категорії, дадуть пропозиції атестаційним комісіям другого рівня для атестації педагогічних працівників на вищу категорію та присвоєння педагогічних звань. Таким чином, після набрання чинності новим Положенням про атестацію, педагогічних працівників доведеться масово наново атестувати і присвоювати їм педагогічні звання.

З урахуванням наведеного народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Інформацію заступника голови комітету Колебошина С.В., Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України, Освітнього омбудсмена про стан реалізації положень Закону України “Про освіту” та Закону України “Про повну загальну середню освіту” в частині зовнішнього забезпечення якості освіти: проблеми нормативно-правового забезпечення проходження сертифікації та атестації педагогічних працівників та розглянувши інформацію представників в частині  формування нових пріоритетних напрямів, взяти до відома.

2. Визначити реалізацію Закону України “Про освіту” та Закону України “Про повну загальну середню освіту” в частині затвердження у визначені законом терміни нової редакції Положення про атестацію педагогічних працівників такою що відбувається із неприпустимим порушенням термінів, призводить до незручностей для педагогічних працівників і вимагає невідкладних дій з запровадження нового Положення про атестацію педагогічних працівників .

3. Ураховуючи графік атестації педагогічних працівників у 2022 році і проблеми що накопичуються із присвоєнням педагогічних категорій і педагогічних звань педагогічним працівникам, запропонувати Міністерству освіти і науки України забезпечити прийняття і запровадження нового Положення про атестацію педагогічних працівників, повністю відповідного Законам України “Про освіту” та Закону України “Про повну загальну середню освіту” у чинній редакції, не пізніше завершення атестаційних процесів у закладах загальної середньої освіти і атестаційних комісіях другого і третього рівнів у 2022 році, про що повідомити Комітет.

4. З метою забезпечення реалізації норм з питань атестації вчителів протягом перехідного періоду до набрання чинності новим Положенням про атестацію педагогічних працівників, запропонувати Міністерству освіти і науки України розіслати керівникам органів управління освітою, керівникам закладів загальної середньої освіти України лист-роз’яснення, в якому зазначити що положення частини четвертої статті 51 Закону України “Про освіту” і частини сьомої статті 49 Закону України “Про повну загальну середню освіту” є, станом на теперішній час, обов’язковими для застосування на всій території України; що успішне проходження сертифікації має зараховуватись як проходження атестації педагогічним працівником, а також є підставою для присвоєння педагогічному працівникові відповідної кваліфікаційної категорії, педагогічного звання, тощо.

 

2. Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення збалансованості місцевих бюджетів (реєстр. 5693 від 22.06.2021, н.д.Г.Васильченко, В.Цабаль, Я.Юрчишин, Ю.Камельчук та інші).

Як наведено в Пояснювальній записці, метою вказаного законопроекту є підвищення збалансованості місцевих бюджетів та рівня контролю за бюджетними коштами, а також загальне вдосконалення бюджетних процедур.

В частині предметів відання Комітету з питань освіти, науки та інновацій законопроектом пропонується внести наступні зміни до Бюджетного кодексу України:

- здійснення з державного бюджету видатків з компенсації пільгового проїзду, пільг з послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг, які призначаються відповідним категоріям осіб;

- спрямування освітньої субвенції на оплату праці педагогічних працівників у дошкільних закладах;

- врегулювання питання фінансування ліцеїв з місцевого бюджету в громадах з чисельністю населення менше 50 тисяч осіб.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Олени Лис, враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях від 29 листопада 2021 року, а також експертні висновки Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Міністерства соціальної політики України, Національної академії наук України, Української асоціації районних та обласних рад, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення збалансованості місцевих бюджетів (реєстр. № 5693 від 22.06.2021), поданий народним депутатом України Васильченко Г.І. та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання та направити висновок Комітету до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.

 

3. Проект Закону про внесення змін до статті 103-2 Бюджетного кодексу України щодо фінансування міжшкільних ресурсних центрів (міжшкільних навчально-виробничих комбінатів) (реєстр. № 5145 від 24.02.2021, н.д.А.Пузійчук, Л.Білозір, А.Пушкаренко, Ю.Загородній, Т.Батенко та інші).

Як наведено в Пояснювальній записці, метою проекту Закону “є узгодження положень Бюджетного кодексу України з Законом України “Про повну загальну середню освіту” та усунення прогалини правового регулювання, яка не дозволяє спрямувати кошти освітньої субвенції на оплату праці педагогічних працівників міжшкільних ресурсних центрів (міжшкільних навчально-виробничих комбінатів)”.

Проектом пропонується внести зміни до статті 103-2 Бюджетного кодексу України, відповідно до яких кошти освітньої субвенції будуть спрямовуватися на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників міжшкільних ресурсних центрів (міжшкільних навчально-виробничих комбінатів) у частині забезпечення видатків на провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Олени Лис, враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях від 29 листопада 2021 року, а також експертні висновки Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до статті 103-2 Бюджетного кодексу України щодо фінансування міжшкільних ресурсних центрів (міжшкільних навчально-виробничих комбінатів) (реєстр. № 5145 від 24.02.2021), поданий народним депутатом України Пузійчуком А.В. та іншими народними депутатами України, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та направити висновок Комітету до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, визначеного головним з підготовки даного законопроекту.

 

4. Інформація про роботу Комітету з питань освіти, науки та інновацій за період шостої сесії дев’ятого скликання.

Заслухавши інформацію Голови Комітету – народного депутата України Сергія Бабака про роботу Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій за шосту сесію ІХ скликання, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення Інформацію про роботу Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій за шосту сесію ІХ скликання взяти до відома.