Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 15 липня 2020 року

15 липня 2020, 18:47

15 липня 2020 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Коваль О.В., Колюх В.В., Грищук Р.П., Гришина Ю.М., Воронов В.А., Кириленко І.Г., Лис О.Г., Павленко Р.М., народний депутат України Бабій Р.В., народний депутат України Маріковський О.В., народний депутат України Совсун І.Р.

Також у засіданні брали участь т.в.о. Міністра освіти і науки України Шкарлет С.М., заступник Міністра охорони здоров’я України – головний державний лікар України Ляшко В.К., радник т.в.о. Міністра освіти і науки України Хижняк Ю.А., в.о. директора Департаменту фінансування державних і загальнодержавних видатків Міністерства освіти і науки України Ткаченко О.Л., освітній омбудсмен Горбачов С.І., проректор з наукової роботи Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» Пасічник В.А., генеральний директор Наукового парку «Київська політехніка» Гнат В.М., головний експерт ГО «Реанімаційний пакет реформ» Бахрушин В.Є.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:

 

1. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про науковий парк “Київська політехніка” (щодо забезпечення інноваційного розвитку шляхом залучення інвестицій в створення інфраструктурних об’єктів наукового парку) (реєстр. № 2619 від 18.12.2019, н.д.Р.Бабій, А.Загоруйко, Ю.Гришина).

Згідно з пояснювальною запискою метою законопроекту є “забезпечення інноваційного розвитку шляхом залучення інвестицій в створення інфраструктурних об’єктів наукового парку через розширення переліку видів об’єктів, що створюються в результаті реалізації проектів наукового парку, і які буде мати право виконувати Науковий парк разом з його партнерами в інтересах Університету, зокрема, шляхом надання їм права виконувати проекти, в результаті реалізації яких будуть створені інфраструктурні об’єкти, цільове призначення яких відповідає пріоритетним напрямкам діяльності наукового парку”.

Проектом Закону пропонується:

визначення у новій редакції терміну “проект наукового парку”;

надання права Науковому парку організовувати та виконувати проекти, в результаті реалізації яких будуть створені інфраструктурні об’єкти з цільовим призначення, що відповідає пріоритетним напрямкам діяльності наукового парку;

розширення переліку можливих джерел фінансування діяльності та проектів Наукового парку через надання права Науковому парку залучати інвестиції своїх партнерів;

врегулювання питання набуття майнових прав і прав власності (співвласності) інвесторами (партнерами Наукового парку) на інфраструктурні об’єкти, що створені в результаті здійснення відповідного проекту наукового парку завдяки залученим інвестиціям партнера (партнерів) Наукового парку;

встановлення заборони зміни цільового призначення інфраструктурних об’єктів, створених за результатами виконання проектів Наукового парку, у разі зміни власника (співвласника) цих об’єктів.

Також проект Закону встановлює, що усі інфраструктурні об’єкти, які реалізовуються науковим парком на території Університету, мають складати єдиний багатофункціональний комплекс (“наукове містечко”) “Політеко Сайєнс Сіті”, який має одне цільове призначення, а саме інтенсифікація процесів розроблення, виробництва та впровадження наукоємної, конкурентоспроможної продукції на внутрішні та зовнішні ринки, сприяння залученню іноземних інвестицій, створення та розвитку відповідної інноваційної інфраструктури відповідно до концепції, що затверджується органами управління Університету та Наукового парку.

Звертаючи увагу на те, що “Політеко Сайєнс Сіті” - товариство з обмеженою відповідальністю, кінцевими бенефіціарними власниками якого є три фізичні особи, Комітет вважає неприпустимим внесення до законодавства про наукові парки терміну “єдиний багатофункціональний інноваційний комплекс “Політеко Сайєнс Сіті”.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України Бабія Р.В., голови підкомітету з питань науки та інновацій Колюха В.В., враховуючи рішення підкомітету з питань науки та інновацій від 30 червня 2020 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Національної академії наук України, Національної академії правових наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону “Про внесення змін до Закону України “Про науковий парк “Київська політехніка” (щодо забезпечення інноваційного розвитку шляхом залучення інвестицій в створення інфраструктурних об’єктів наукового парку)” (реєстр. № 2619 від 18.12.2019), поданий народними депутатами України Бабієм Р.В., Загоруйко А.Л., Гришиною Ю.М., за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

2. Проект Закону про державний екологічний контроль (реєстр. № 3091 від 19.02.2020, н.д.О.Маріковський, О.Бондаренко, А.Клочко, П.Якименко та інші).

Розроблення та внесення до Верховної Ради України проекту Закону обумовлюється необхідністю суттєвого поліпшення стану довкілля та, відповідно, недієвістю екологічного контролю в Україні.

Поточний стан справ у цій сфері призвів до значних негативних наслідків – не лише екологічних, а й економічних, соціальних та навіть політичних.

Як зазначає Національна академія наук України, сучасні проблеми у сфері здійснення екологічного контролю спричинені “відчутним порушенням системності законодавства, взаємоузгодженості відповідних правових норм та механізмів їх реалізації внаслідок внесення протягом вже досить тривалого часу точкових змін до законодавства, часто – повною бездіяльністю державних органів, на яких покладено здійснення державного екологічного контролю, зокрема, й внаслідок запровадження мораторію на проведення перевірок. Неефективною залишається й взаємодія державних органів між собою, між їх структурними підрозділами, які виконують окремі функції регулювання у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також з органами місцевого самоврядування, що в умовах реалізації політики  децентралізації  додатково посилює негативні процеси”.

Саме тому і був розроблений законопроект, який мав би сприяти, зокрема, “формуванню створення і розвитку єдиного законодавчого фундаменту та нормативно-правового забезпечення державного екологічного контролю, стандартизації окремих інструментів здійснення державного екологічного контролю, унормуванню функцій органів контролю та забезпечення чіткого розподілу відповідних повноважень і ресурсів між ними”.

Метою проекту Закону, згідно з пояснювальною запискою, є захист довкілля, життя та здоров’я людини, а також покращення стану довкілля, гарантування екологічної безпеки та збереження природних територій та об’єктів, що підлягають особливій охороні. Для досягнення цієї мети законопроект визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного екологічного контролю, повноваження органів державного екологічного контролю, а також встановлює відповідальність суб’єктів господарювання за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів. Проектом Закону пропонується об’єднати контролюючі функції усіх діючих на сьогодні державних органів у сфері охорони довкілля та його компонентів в один орган державного екологічного контролю, що діятиме на центральному та регіональному рівнях.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України Маріковського О.В., голови підкомітету з питань науки та інновацій Колюха В.В., враховуючи рішення підкомітету з питань науки та інновацій від 02 липня 2020 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Інституту законодавства Верховної Ради України, Міністерства енергетики та захисту довкілля України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України, Національної академії наук України, Державної регуляторної служби України, Державної екологічної інспекції України, Державної служби геології та надр України, Державного агентства з лісових ресурсів України, Державного агентства рибного господарства України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1.  Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій в межах своїх предметів відання не має зауважень до проекту Закону України “Про державний екологічний контроль” (реєстр. № 3091 від 19.02.2020), поданого народними депутатами України Маріковським О.В., Бондаренком О.В. та іншими.

2.  Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування врегулювати питання, про яке у своєму висновку зазначало Міністерство освіти і науки України щодо доцільності внесення змін до Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження».

3.  Направити Рішення Комітету та висновок Міністерства освіти і науки України на проект Закону до Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.

 

3. Проект Закону про державний екологічний контроль (реєстр. № 3091-1 від 05.03.2020, н.д.С.Кузьміних).

Комітет з питань освіти, науки та інновацій за дорученням Голови Верховної Ради України розглянув проект Закону України “Про державний екологічний контроль” (реєстр. № 3091-1 від 05.03.2020), поданий народним депутатом України Кузьміних С.В., який є альтернативним до проекту Закону про державний екологічний контроль (реєстр. № 3091 від 19.02.2020), та зазначає наступне.

Згідно з пояснювальною запискою метою прийняття Закону є “забезпечення створення ефективної державної системи нагляду (контролю) за станом довкілля, включаючи негативний вплив на здоров’я населення, на основі даних екологічного моніторингу, що знизить корупційні ризики та тиск на бізнес-середовище і сприятиме широкому залученню громадськості”.

Як зазначено у преамбулі, законопроект визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного екологічного контролю, повноваження органів державного екологічного контролю, їх посадових осіб, а також права, обов’язки суб’єктів господарювання та фізичних осіб, органів державної влади та місцевого самоврядування та встановлює підстави та порядок притягнення до відповідальності за порушення природоохоронного законодавства.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань науки та інновацій Колюха В.В., враховуючи рішення підкомітету з питань науки та інновацій від 02 липня 2020 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Інституту законодавства Верховної Ради України, Міністерства енергетики та захисту довкілля України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України, Національної академії наук України, Національної академії правових наук України, Державної екологічної інспекції України, Державної служби геології та надр України, Державного агентства рибного господарства України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1.  Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій в межах своїх предметів відання не має зауважень до проекту Закону України “Про державний екологічний контроль” (реєстр. № 3091-1 від 05.03.2020), поданого народним депутатом України Кузьміних С.В.

2.  Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування врегулювати питання, про яке у своєму висновку зазначало Міністерство освіти і науки України щодо доцільності внесення змін до Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження».

3.  Направити Рішення Комітету та висновок Міністерства освіти і науки України на проект Закону до Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.

 

4. Проект Постанови про невідкладні заходи, пов’язані з подоланням негативних наслідків повені та допомоги постраждалим у західних областях України (реєстр. № 3787 від 02.07.2020, н.д.Ю.Клименко, Г.Васильченко, Я.Юрчишин, С.Рахманін, Н.Піпа).

Проект Постанови передбачає комплекс заходів, у тому числі фінансового характеру, спрямованих на подолання надзвичайної ситуації природного характеру у західних областях України та ліквідацію наслідків стихійного лиха, що сталося у червні поточного року у Івано-Франківській, Закарпатській, Львівській, Тернопільській, Чернівецькій областях, спричинило великі руйнування та завдало шкоди і значних матеріальних збитків, зокрема:

1) виділення коштів з резервного фонду Державного бюджету України для компенсації збитків завданих надзвичайною ситуацією природного характеру у розмірі 2 млрд. грн. на відбудову житлових приміщень; освітніх та медичних закладів; транспортної інфраструктури тощо;

2)      доручення Кабінету Міністрів України до 01 серпня 2020 року розробити та подати до Верховної Ради України проект загальнодержавної програми економічного розвитку та охорони довкілля регіонів України, які знаходяться в районі дії паводків і повеней, підтоплення;

3)      доручення Рахунковій палаті протягом місяця здійснити комплексну перевірку використання коштів Державного бюджету України, що виділялися в минулих і поточних роках на подолання негативних наслідків повені та допомоги постраждалим у західних областях України.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України Піпи Н.Р., заступника голови Комітету Колебошина С.В., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях від 13 липня 2020 року, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Постанови Верховної Ради України “Про невідкладні заходи, пов’язані з подоланням негативних наслідків повені та допомоги постраждалим у західних областях України” (реєстр. № 3787 від 02.07.2020), поданий народними депутатами України Клименко Ю.Л., Васильченко Г.І., Юрчишиним Я.Р., Рахманіном С.І., Піпою Н.Р та іншими, прийняти за основу та в цілому та направити Рішення до Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.

 

5. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю) (реєстр. № 3012-2 від 29.05.2020, н.д.М.Сольський, С.Литвиненко, С.Чернявський, Т.Грищенко та інші).

Вказаний проект поданий як альтернативний до проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю)” (реєстр. № 3012-1 від 20.02.2020), який за наслідками розгляду у першому читанні 20 травня 2020 передано на доопрацювання у Комітет Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики.

У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що його розроблено з метою оптимізація процедури приватизації земель державних сільськогосподарських підприємств, зокрема пропонується визначити порядок приватизації земель державних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій та механізм набуття прав на земельні ділянки, сформовані в результаті такої приватизації. Для цього у проекті пропонується внести відповідні зміни до: Земельного кодексу України (далі – ЗК України), законів України “Про землеустрій”, “Про управління об’єктами державної власності”, “Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу”, “Про наукову і науково-технічну діяльність”, “Про Державний земельний кадастр”, “Про державну експертизу землевпорядної документації”.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань науки та інновацій Колюха В.В., враховуючи рішення підкомітетів з питань науки та інновацій та з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти від 02 липня 2020 року, а також експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики, Міністерства освіти і науки України, Національної академії наук України, Національної академії аграрних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Інформацію щодо проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю)” (реєстр. № 3012-2 від 29.05.2020), поданого народними депутатами України Сольським М.Т., Литвиненком С.А., Чернявським С.М. та іншими, взяти до відома.

2. Рекомендувати народним депутатам України – членам Комітету з метою врахування зазначених вище пропозицій та зауважень підготувати та в установленому порядку внести пропозиції і поправки до другого читання до проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю)” (реєстр. № 3012-2 від 29.05.2020), поданого народними депутатами України Сольським М.Т., Литвиненком С.А., Чернявським С.М. та іншими.

 

6. Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо неприбуткового статусу закладів вищої освіти та наукових установ (реєстр. № 2169 від 24.09.2019, н.д.І.Совсун, В.Цабаль).

У законопроекті шляхом внесення змін до Податкового кодексу України пропонується запровадження терміну “суспільна інституція” із збереженням умов оподаткування, передбачених для закладів вищої освіти, які діють у статусі бюджетних установ. Зокрема, передбачається: віднести суспільні інституції до неприбуткових організацій; звільнити суспільні інституції та бюджетні установи від сплати рентної плати за спеціальне використання води; звільнити об’єкти нежитлової нерухомості суспільних інституцій, у разі, якщо вони використовуються для освітньої, наукової і культурної діяльності, від оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; звільнити суспільні інституції від сплати земельного податку тощо.

Метою законопроекту є створення умов для розвитку закладів вищої освіти шляхом надання їм фінансової, організаційної та кадрової автономії. Досягнення цієї мети відбудеться за рахунок приведення норм Податкового кодексу України у відповідність із освітнім законодавством України, зокрема у частині діяльності закладів вищої освіти як суспільних інституцій.

На думку авторів, реалізація законопроекту не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України Совсун І.Р., голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти від 27 листопада 2019 року та експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Державної податкової служби України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Профспілки працівників освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України Закону України щодо неприбуткового статусу закладів вищої освіти та наукових установ” (реєстр. № 2169 від 24.09.2019), поданий народними депутатами України Совсун І.Р. та Цабалем В.В., повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання та направити Рішення до Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, який є головним з опрацювання цього законопроекту.

 

7. Проект Закону про внесення змін до законів України щодо фінансування вищої освіти (реєстр. № 2170 від 24.09.2019, н.д.І.Совсун, В.Цабаль).

Підготовка цього законопроекту пов’язана з тим, що норми, закладені у Законі України “Про вищу освіту” у частині фінансування вищої освіти, які мали створити умови для розвитку університетів та суттєвого підвищення якості вищої освіти та університетської науки, виявилися або недостатніми, або неефективними.

Метою цього проекту Закону є створення фінансових стимулів до покращення якості освітньої та наукової діяльності закладів вищої освіти та оптимальних умов для такої діяльності.

Законопроектом передбачається внести зміни до Законів України “Про вищу освіту” і “Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів” у частині:

запровадження нового механізму фінансування вищої освіти за рахунок Фонду загального фінансування закладів вищої освіти, Фонду розвитку вищої освіти, Фонду соціальної підтримки у системі вищої освіти, крім військової освіти;

зміни статусу закладів вищої освіти з бюджетних установ на суспільні інституції (неприбуткові установи);

здійснення розподілу державного фінансування між закладами вищої освіти на основі формули;

запровадження моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої освіти;

можливості створення навчально-дослідницькими закладами вищої освіти структурних підрозділів – центрів досконалості;

надання закладам вищої освіти права самостійно визначати назви та перелік посад педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників, умови оплати праці працівників, обсяги та напрями спрямування власних  надходжень тощо.

На думку авторів законопроекту, реалізація Закону не потребує додаткових витрат із Державного бюджету України.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України Совсун І.Р., голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти від 27 листопада 2019 року та експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Антимонопольного комітету України, Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Спілки ректорів вищих навчальних закладів України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до законів України щодо фінансування вищої освіти” (реєстр. № 2170 від 24.09.2019), поданий народними депутатами України Совсун І.Р., Цабалем В.В., повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

8. Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування вищої освіти (реєстр. № 2171 від 24.09.2019, н.д.І.Совсун, В.Цабаль).

Метою законопроекту є створення умов для розвитку закладів вищої освіти шляхом надання їм фінансової, організаційної та кадрової автономії. Досягнення цієї мети, на думку авторів, відбудеться за рахунок приведення норм Бюджетного кодексу України у відповідність із освітнім законодавством України, зокрема у частині діяльності закладів вищої освіти як суспільних інституцій.

Законопроектом передбачено внесення змін до Бюджетного кодексу України у частині:

1) врегулювання питання функціонування закладів вищої освіти, які будуть діяти у формі  небюджетних установ - суспільних інституцій;

2) віднесення до видатків, що здійснюються за рахунок державного бюджету:

- видатків на вищу освіту;

- оплату послуг з підготовки фахівців з вищою освітою у наукових установах; 

3) приведення термінології щодо типів закладів освіти у відповідність до Закону України Про освіту.

Запровадження змін, передбачених проектом Закону, дасть змогу уникнути невідповідності термінології у законодавстві у сфері освіти та Бюджетному кодексі України, а також підвищити якість освітньої та наукової діяльності у закладах вищої освіти у спосіб, що відповідає потребам та особливостям кожного закладу, а також пропонувати науковим та науково-педагогічним працівникам, зокрема випускникам провідних світових закладів освіти, конкурентні умови праці і таким чином скоротити академічну міграцію з України, за рахунок переходу від діяльності як бюджетна установа до діяльності як суспільна інституція.

Прийняття законопроекту, на думку його авторів, не потребує видатків з державного та місцевого бюджетів.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України Совсун І.Р., голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти від 27 листопада 2019 року та експертні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Профспілки працівників освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування вищої освіти” (реєстр. № 2171 від 24.09.2019), поданий народними депутатами України Совсун І.Р., Цабалем В.В., повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання та направити Рішення до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, який є головним з опрацювання цього законопроекту.

 

9. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення професійного розвитку педагогічних працівників та надання їм методичної підтримки (реєстр. № 3579 від 02.06.2020, н.д.Н.Піпа, І.Совсун, Р.Павленко).

Відповідно до пункту 2 Пояснювальної записки законопроект розроблено з метою внесення змін до законів України “Про повну загальну середню освіту» та “Про місцеве самоврядування в Україні”, які б дозволи усунути законодавчу колізію, яка виникла в процесі виконання норми Закону України “Про повну загальну середню освіту”. А саме: пунктом 5 “Прикінцевих та перехідних” положень Закону України “Про повну загальну середню освіту” визначено, що до 1 вересня 2020 року органам місцевого самоврядування та місцевим державним адміністраціям необхідно забезпечити створення районних, міських (районних у містах) центрів професійного розвитку педагогічних працівників шляхом реорганізації науково-методичних (методичних) установ (центрів, кабінетів), крім закладів післядипломної освіти, та організувати й забезпечити відбір працівників до зазначених центрів на конкурсних засадах.

Отже законопроектом пропонується вилучити пункт 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про повну загальну середню освіту”. Вилучення цього пункту дозволить усунути законодавчу колізію пов’язану із необхідністю провести реорганізацію науково-методичних (методичних) установ (центрів, кабінетів) у районні, міські (районні у містах) центри професійного розвитку педагогічних працівників з одночасним  відбором працівників на конкурсних засадах до цих центрів всупереч ч.3 ст.36 КЗпП України.

Крім цього, автори законопроекту вважають за необхідне внести зміни у статтю 32 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, які б надали виконавчим органам сільських, селищних, міських рад самоврядні повноваження для забезпечення професійного розвитку та методичною підтримкою педагогічних працівників, а саме: у підпункті 2) пункту а) після слів “...вищих навчальних закладах” через кому вставити такі слова “забезпечення професійного розвитку та методичної підтримки педагогічних працівників”.

Автори законопроекту також наголошують на тому, що в умовах змін адміністративно-територіального поділу України реорганізація науково-методичних (методичних установ) (центрів, кабінетів) в районні, міські (районні в містах) центри професійного розвитку педагогічних працівників, є передчасною.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України Піпи Н.Р., враховуючи експертні висновки від Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Профспілки працівників освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Рекомендувати Кабінету Міністрів України до 29 липня поточного року ухвалити нормативний акт “Про затвердження Положення про центр професійного розвитку педагогічних працівників і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”;

2. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України розробити Інструктивно-методичні рекомендації щодо практичного виконання норм та положень Закону України “Про повну загальну середню освіту” в частині створення районних, міських (районних у містах) центрів професійного розвитку педагогічних працівників шляхом реорганізації науково-методичних (методичних) установ (центрів, кабінетів) та організації й забезпечення відбору працівників до зазначених центрів на конкурсних засадах до 29 липня поточного року.

 

10. Про стан підготовки до нового 2020/2021 навчального року.

У порядку здійснення контрольних функцій відповідно до Закону України “Про комітети Верховної Ради України” та враховуючи поточний стан епідеміологічної ситуації в Україні, вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 року № 392 “Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів”, інших нормативних актів, прийнятих з метою подолання наслідків гострої респіраторної хвороби COVID-19, а також необхідність вчасного інформування суспільства щодо забезпечення організованого початку 2020/2021 навчального року та створення належних та безпечних умов для учасників освітнього процесу, Комітет на своєму засіданні 15 липня 2020 року заслухав і обговорив інформацію заступника Міністра охорони здоров’я України – головний державний лікар України Ляшка В.К., т.в.о. Міністра освіти і науки України Шкарлета С.М. “Про стан підготовки до нового 2020/2021 навчального року” та одностайно прийняв рішення Інформацію т.в.о. Міністра освіти і науки України Шкарлет С.М., заступника Міністра охорони здоров’я України – головний державний лікар України Ляшка В.К., “Про стан підготовки до нового 2020/2021 навчального року” взяти до відома.

 

11. Про концепцію реформування оплати праці педагогічних працівників закладів освіти.

У порядку здійснення контрольних функцій відповідно до Закону України “Про комітети Верховної Ради України” та відповідно до рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій від 16 червня 2020 року, винесеного за результатами розгляду проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення справедливості у питанні оплати праці педагогічним працівникам закладів дошкільної і позашкільної освіти” (реєстр. № 2180 від 25.09.2019) та проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення справедливості у питанні оплати праці педагогічним працівникам” (реєстр. № 2180-1 від 11.10.2019), розробити до 15 липня 2020 року механізм підвищення оплати праці педагогічним працівникам, Комітет на своєму засіданні 15 липня 2020 року заслухав, обговорив інформацію т.в.о. Міністра освіти і науки України Шкарлета С.М. “Про концепцію реформування оплати праці педагогічних працівників закладів освіти” та одностайно прийняв рішення:

1. Інформацію т.в.о. Міністра освіти і науки України Шкарлета С.М.Про концепцію реформування оплати праці педагогічних працівників закладів освіти” взяти до відома.

2. Перенести розгляд вищезазначеного питання на засідання Комітету 02 вересня 2020 року.

 

12. Про терміни подання документів на конкурс іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук на 2021 рік.

Відповідно до Рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій “Про зміну терміну подання документів на конкурс іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук” від 13.04.2020, протокол № 27, подовжено терміни подачі у 2020 році подань претендентів на іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук” (далі - Стипендія). Таке Рішення було прийняте у зв’язку з встановленням на всій території України карантину відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 “Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2”.

Дію карантину, встановленого цією Постановою, продовжено на всій території України згідно з постановами Кабінету Міністрів України № 392 від 20.05.2020 та № 500 від 17.06.2020 до 31 липня 2020 р.

У зв’язку з тим, що подальше відтермінування подачі у 2020 році подань претендентів на іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук може суттєво загальмувати прийняття рішення Верховною Радою України народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. У доповнення до Рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій “Про зміну терміну подання документів на конкурс іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук” від 13.04.2020, протокол № 27, визначити наступні терміни подачі у 2020 році подань претендентів на іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук на 2021 рік:

1.1 від наукових установ, організацій, закладів вищої освіти, підприємств різних форм власності та підпорядкування до Міністерства освіти і науки України або за підпорядкуванням до Національної академії наук України, національних галузевих академій наук України, відповідних центральних органів виконавчої влади до 31 серпня 2020 року включно.

1.2 Міністерством освіти і науки України, Національною академією наук України, національними галузевими академіями наук України, відповідними центральними органами виконавчої влади зі своїм рішенням про рекомендацію претендента на отримання Стипендії до Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій до 30 вересня 2020 року включно.

2. Взяти до відома, що:

Міністерством освіти і науки України, Національною академією наук України, національними галузевими академіями наук України, відповідними центральними органами виконавчої влади розглядаються всі подання, отриманні за період з 1 січня по 31 серпня 2020 року;

диплом доктора наук претендента на отримання Стипендії та його публікації, які включенні до подання, мають бути оформлені до 30 квітня 2020 року включно.

3. Опублікувати це Рішення на офіційному сайті Комітету.

13. Про забезпечення проведення конкурсів з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук.

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, заслухавши та обговоривши інформацію Голови Комітету, голови об’єднаної Конкурсної комісії з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук С.В. Бабака про забезпечення проведення конкурсів з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих вчених – докторів наук (далі Конкурси), відзначає таке.

У зв’язку з встановленням на території України карантину відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 “Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (зі змінами) ускладнилася процедура висунення та відбору робіт на Конкурси.

Об’єднана Конкурсна комісія з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів на своїм рішенням від 06.07.2020 рекомендувала Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій віднайти можливість збільшення кількості експертів за галузями наук, а також підготувати зміни до положень та інструкцій щодо Конкурсів, передбачивши особливості роботи експертів та об’єднаної Конкурсної комісії у режимі карантину.

У зв’язку з викладеним народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Взяти до відома інформацію Голови Комітету, голови об’єднаної Конкурсної комісії з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук С.В. Бабака про забезпечення проведення конкурсів з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих вчених – докторів наук.

2. Внести зміни до складу об’єднаної Конкурсної комісії з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук, затвердженої Рішенням Комітету від 18.12.2019, протокол №18, та затвердити його в новій редакції, що викладена в Додатку.

3. Внести зміни до Картки експертної оцінки наукової роботи на присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим, затвердженої Рішенням Комітету від 03 грудня 2019 року, протокол № 13б, Додаток 3, виключивши з розділу 5. “Оцінювання публікацій та апробацій виключно за темою наукової роботи” останній підрозділ “Рівень позитивних цитувань”. Застосувати ці зміни для проведення експертиз робіт, починаючи з робіт поданих на Премію 2019 року.

4. Доручити заступнику голови об’єднаної Конкурсної комісії з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук, голові підкомітету з питань науки та інновацій Комітету В.В. Колюху створити робочу групу з напрацювання пропозицій щодо внесення змін до положень та інструкцій про Конкурси, передбачивши особливості роботи експертів та об’єднаної Конкурсної комісії у режимі карантину, а також на перспективу можливість проведення відбору робіт на Конкурси (прийняття робіт, експертиза, рейтингування) на базі Національного фонду досліджень України в рамках підтримки молодих учених та подати відповідні пропозиції на розгляд Комітету.

5. Опублікувати це Рішення Комітету на офіційному веб-сайті Комітету.

 

14. Про затвердження плану роботи Комітету з питань освіти, науки та інновацій на період четвертої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

Заслухавши інформацію Голови Комітету Сергія Бабака, відповідно до частини другої статті 41 Закону України “Про Комітети Верховної Ради України” та на виконання доручення Голови Верховної Ради України Д. Разумкова від 02 липня 2020 року за № 06/04-2020/92892, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Затвердити план роботи Комітету з питань освіти, науки та інновацій на період четвертої сесії дев’ятого скликання з врахуванням пропозицій, висловлених народними депутатами України, а також положення Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2020 рік, схваленого Постановою Верховної Ради України від 16 червня 2020 року № 689-IX.

2. Подати до Апарату Верховної Ради України для узагальнення затверджений на засіданні Комітету план роботи на період четвертої сесії дев’ятого скликання.

 

15. Про затвердження пропозицій Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій до проекту Порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

Відповідно до частини першої статті 21 Закону України “Про Регламент Верховної Ради України” та на виконання доручення Голови Верховної Ради України Д. Разумкова від 2 липня 2020 року за № 06/04-2020/92839, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Затвердити пропозиції Комітету до проекту Порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

2. Надіслати пропозиції Комітету до Апарату Верховної Ради України для узагальнення та підготовки зведених пропозицій на розгляд Погоджувальної ради депутатських фракцій і груп.

3. Голові Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабаку С.В. за результатами розгляду на засіданнях Комітету законопроектів направляти до Апарату Верховної Ради України пропозиції щодо включення таких законопроектів до порядку денного сесії або тижневого порядку денного засідань Верховної Ради України.