Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 01 липня 2020 року

01 липня 2020, 15:00

01 липня 2020 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Коваль О.В., Колюх В.В., Грищук Р.П., Гришина Ю.М., Воронов В.А., Кириленко І.Г., Лис О.Г.

Також у засіданні брали участь Т.в.о. Міністра освіти і науки України Шкарлет С.М., заступник Голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Назаров І.В.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:

 

1. Проект Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” (щодо особливостей вступу до закладів вищої освіти осіб з тимчасово окупованих територій Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Донецької та Луганської областей, а також інших категорій осіб)” (реєстр. № 3734 від 25.06.2020, Президент України) (доопрацьований).

Метою проекту Закону є законодавче врегулювання окремих питань вступу до закладів вищої освіти, зокрема особливостей прийому вступників з тимчасово окупованої території та території населених пунктів на лінії зіткнення.

Зазначеним законопроектом внесено зміни, які стосуються розширення можливостей для вступу та підготовки до вступу до закладів вищої освіти абітурієнтів з тимчасово окупованої території та території населених пунктів на лінії зіткнення.

Окрім того, законопроектом запроваджено можливість вступу за вступними іспитами в межах установлених квот для вступників, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія та територія населених пунктів на лінії зіткнення, до усіх закладів вищої освіти. На сьогодні вступ за квотою передбачено лише для вступників, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, до уповноважених закладів вищої освіти.

Як зазначається у п.7 Пояснювальної записки до законопроекту, його прийняття  створить сприятливі умови для вступу на навчання для здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія та територія населених пунктів на лінії зіткнення.

Заслухавши голову Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В., враховуючи висновок Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету та актуальність даного проекту Закону, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо особливостей вступу до закладів вищої освіти осіб з тимчасово окупованих територій Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Донецької та Луганської областей» (реєстр. № 3734 від 24.06.2020), поданого Президентом України, прийняти за основу та в цілому;

Рекомендувати Кабінету Міністрів України збільшити обсяг державного замовлення на підготовку фахівців для визначеної у законопроекті категорії вступників.

 

2. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про науковий парк “Київська політехніка” (щодо забезпечення інноваційного розвитку шляхом залучення інвестицій в створення інфраструктурних об’єктів наукового парку) (реєстр. № 2619 від 18.12.2019, н.д.Р.Бабій, А.Загоруйко, Ю.Гришина).

На прохання автора законопроекту реєстр. № 2619 від 18.12.2019, н.д. Р.Бабія, питання 2 порядку денного перенесено на наступне засідання Комітету (15 липня 2020 року).

 

3. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо набуття, здійснення та захисту майнових прав інтелектуальної власності (реєстр. № 2659 від 20.12.2019, н.д.І.Калаур, В.Ватрас, М.Стефанчук, Р.Стефанчук, А.Ковальов, О.Мережко, Г.Касай).

Згідно з пояснювальною запискою законопроект “спрямований на забезпечення ефективного правового механізму набуття, здійснення та захисту майнових прав інтелектуальної власності в Україні, здатного забезпечити розумний баланс прав та законних інтересів творців об’єктів права інтелектуальної власності, інших правоволодільців, осіб, які здійснюють використання зазначених об’єктів, що сприятиме розвитку творчої діяльності у літературній, науковій, технічній та інших сферах і комерціалізації результатів такої діяльності.

Завданнями прийняття проекту Закону є:

узгодження положень актів законодавства України у сфері інтелектуальної власності між собою;

гармонізація законодавства України у сфері інтелектуальної власності із правом Європейського Союзу;

системне оновлення законодавства України у сфері інтелектуальної власності та забезпечення його відповідності запитам сучасного суспільства”.

Для досягнення поставленої мети проектом Закону передбачається внесення змін до актів законодавства України, що регулюють відносини у сфері інтелектуальної власності:

- Цивільного кодексу України;

- Господарського кодексу України

- спеціальних законів України у сфері інтелектуальної власності – “Про авторське право і суміжні права”, “Про охорону прав на винаходи і корисні моделі”, “Про охорону прав на промислові зразки”, “Про охорону прав на компонування напівпровідникових виробів”, “Про охорону прав на сорти рослин”, “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг”, “Про правову охорону географічних зазначень”;

- до інших законів України, які містять окремі норми, що стосуються набуття, здійснення та (або) захисту права інтелектуальної власності – “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні”, “Про вищу освіту”, “Про наукову і науково-технічну діяльність”, “Про наукові парки”, “Про виконавче провадження”.

Зокрема, проектом пропонується вдосконалити законодавство щодо договорів про розпорядження майновими правами інтелектуальної власності (в тому числі ліцензійних договорів та договорів комерційної концесії (франчайзингу)), запровадити поняття публічної ліцензії в авторському праві і суміжних правах, уточнити правовий режим службових творів, уніфікувати підходи до визначення майнових прав інтелектуальної власності як об’єкта правової охорони тощо.

Слід зазначити, що в основу законопроекту покладені результати наукових досліджень докторської дисертації Якубівського І.Є. Це зазначається, зокрема. у пояснювальній записці до законопроекту.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань науки та інновацій Колюха В.В., враховуючи рішення підкомітету з питань науки та інновацій, а також висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України, Фонду державного майна України, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Національної академії наук України, Інституту інтелектуальної власності Національної академії правових наук України, народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо набуття, здійснення та захисту майнових прав інтелектуальної власності» (реєстр. № 2659 від 20.12.2019), поданий народними депутатами України І. Калауром та іншими, за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання;

направити Рішення Комітету до Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку. Направити також до Комітету з питань економічного розвитку копії висновків Національної академії наук України та Національної академії правових наук України.

 

4. Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо плати за здійснення процедур зовнішнього забезпечення якості вищої освіти) (реєстр. № 3186 від 06.03.2020, н.д.І.Крулько, С.Бабак, І.Кириленко, І.Констанкевич, І.Совсун та інші).

У законопроекті шляхом внесення змін до Бюджетного кодексу України пропонується віднести плату за здійснення процедур зовнішнього забезпечення якості вищої освіти Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти у окремий вид надходжень спеціального фонду Державного бюджету України. Ці надходження пропонується спрямувати на організацію і забезпечення діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, його членів, Голови, заступників Голови, секретаріату, галузевих експертних рад; покриття витрат, пов’язаних із здійсненням процедур зовнішнього забезпечення якості вищої освіти та інших повноважень Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, зокрема витрат, пов’язаних із залученням експертів та інших осіб до здійснення цих процедур та повноважень.

Крім того, у прикінцевих та перехідних положеннях законопроекту пропонується внести зміни до окремих норм Закону України “Про вищу освіту” в частині приведення його у відповідність зі змінами до Бюджетного кодексу України, а також удосконалення процедури акредитації освітніх програм закладів вищої освіти.

Відповідно до п.2 Пояснювальної записки метою законопроекту є більш чітке врегулювання питання щодо надходжень до державного бюджету, пов’язаних із здійсненням процедур зовнішнього забезпечення якості вищої освіти.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти, висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо плати за здійснення процедур зовнішнього забезпечення якості вищої освіти)» (реєстр. № 3186 від 06.03.2020), паданий народними депутатами України Крульком І.І., Бабаком С.В., Кириленком І.Г., Констанкевич І.М., Совсун І.Р, Павленком Ю.О. та іншими, повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання;

направити Рішення Комітету до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, який є головним з опрацювання цього законопроекту.

 

5. Проект Закону про внесення зміни до статті 7 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” щодо щомісячної адресної допомоги (реєстр. № 2297 від 22.10.2019, н.д.Н.Королевська, Ю.Солод).

Законопроектом пропонується статтю 7 доповнити частиною 11, якою передбачити право внутрішньо переміщених осіб на отримання щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, у таких розмірах:

для працездатних осіб, для осіб, які втратили працездатність, дітей (в тому числі дітей, які після досягнення повноліття продовжують навчання за денною формою до досягнення ними 23 років) - прожитковий мінімум для відповідних соціальних і демографічних груп населення;

для осіб з інвалідністю I групи та дітей з інвалідністю - 130 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

для осіб з інвалідністю II групи - 115 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

для осіб з інвалідністю III групи - прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти, висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» щодо щомісячної адресної допомоги» (реєстр. № 2297 від 22.10.2019), поданий народними депутатами України Королевською Н.Ю. та Солодом Ю.В., повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання;

направити Рішення Комітету до Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин, який є головним з опрацювання цього законопроекту.

 

6. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (щодо відновлення справедливих соціальних гарантій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи) (реєстр. № 2827 від 31.01.2020, н.д.О.Кулініч, С.Вельможний, С.Шахов, Р.Горват та інші).

Відповідно до Пояснювальної записки до проекту Закону його метою є “приведення норм Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” у відповідність до Конституції України і до рішення Конституційного Суду України від 17 липня 2018 року №6-р/2018, а також відновлення справедливих соціальних гарантій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

Суб’єкти права законодавчої ініціативи пропонують внести зміни до Закону  України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, саме з урахуванням положень рішення Конституційного Суду України від 17 липня 2018 року № 6-р/2018.

Варто нагадати, що 17 липня 2018 року Конституційний Суд України прийняв рішення № 6-р/2018, яким визнав неконституційними окремі норми Закону України “Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України” від 28.12.2014 № 76-VIII та Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” від 28.02.1991 № 796-ХІІ. 

Конституційний суд України прийняв рішення про визнання неконституційними і втрату чинності такі положення законів як надання особам, які віднесені до 2 категорії постраждалих від Чорнобильської катастрофи, право на першочергове щорічне безплатне забезпечення санаторно-курортними путівками; надання особам, які належать до 3 категорії постраждалих від Чорнобильської катастрофи, право на першочергове щорічне безплатне  забезпечення санаторно-курортними путівками, а також право на звільнення від

сплати податків та зборів; надання особам, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 року не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців протягом 1986-1987 років за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці право на санаторно-курортне лікування; надання права дітям осіб, які постраждали від Чорнобильської на їх повне державна забезпечення до вступу в школу, на безоплатний проїзд  у межах України на всіх видах транспорту, право на щорічне безоплатне санаторно-курортне обслуговування, на виплату їхнім батькам грошової допомоги та грошової компенсації тощо.

До того ж, Конституційний Суд України скористався своїм правом і визначив порядок виконання ухваленого ним рішення.

Отже, запропоновані у проекті закону зміни спрямовані на те, щоб привести норми Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” у відповідність до Конституції України, а також до рішення Конституційного Суду України від 17 липня 2018 року №6-р/2018 і забезпечити виконання державою свого конституційного обов’язку щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та збереження генофонду Українського народу.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Воронова В.А., враховуючи рішення підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти, висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом; Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства соціальної політики України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (щодо відновлення справедливих соціальних гарантій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи)» (реєстр. № 2827 від 31.01.2020), поданий народними депутатами України Кулінічем О.І., Вельможним С.А., Шаховим С.В. та іншими, за результатами розгляду в першому читанні, повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання;

Рішення Комітету направити до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, який визначений головним з підготовки законопроекту на розгляд Верховної Ради України.

 

7. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо відновлення справедливих соціальних гарантій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи) (реєстр. № 2827-1 від 14.02.2020, н.д.Н.Королевська, Ю.Солод, В.Борт та інші).

Зазначений законопроект є альтернативним до проекту закону України за реєстраційним номером 2827.

Головним Комітетом з розгляду законопроектів № 2827 і 2827-1 визначено Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.

Зазначені законопроекти розглянуто на засіданні підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти, де проаналізовано експертні висновки, які надійшли до Комітету.

Проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України (щодо відновлення справедливих соціальних гарантій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи) (реєстр. № 2827-1 від 14.02.2020), поданий групою народних депутатів України Королевською Н.Ю., Солодом Ю.В., Бортом В.П. та іншими містить положення, що регулюють однакове коло питань та повторюють за суттю положення проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (щодо відновлення справедливих соціальних гарантій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (реєстр. № 2827 від 31.01.2020).

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Воронова В.А., враховуючи рішення підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти, підтримуючи ідею підвищення соціально-економічного становища громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи та добробуту населення України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України (щодо відновлення справедливих соціальних гарантій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи)» (реєстр. № 2827-1 від 14.02.2020), поданий народними депутатами України Королевською Н.Ю., Солодом Ю.В., Бортом В.П. та іншими, за результатами розгляду в першому читанні, повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання;

Рішення Комітету направити до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, який визначений головним з підготовки законопроекту на розгляд Верховної Ради України.

 

8. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо уточнення норми про обмеження строків перебування на посадах керівника закладу вищої освіти та керівника структурного підрозділу (реєстр. № 3153 від 03.03.2020, н.д.С.Гривко).

Законопроектом шляхом викладення пп. 10 п. 2 розділу ХV “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про вищу освіту” у новій редакції передбачається, що дія статей 35, 42 і 43 цього Закону в частині вимог щодо строків перебування на посадах керівника закладу вищої освіти та керівника структурного підрозділу поширюється на керівників, обраних на посаду після набрання чинності цим Законом. Окрім того, передбачається, що керівники закладів вищої освіти та керівники структурних підрозділів, які обрані на відповідні посади до набрання чинності цим Законом, продовжують виконувати свої повноваження згідно з укладеними з ними контрактами до їх закінчення та мають право обиратися на відповідні посади на загальних підставах, передбачених цим Законом.

У пункті 1 Пояснювальної записки до законопроекту зазначається, що його розроблено у зв’язку необхідністю приведення положень Закону у відповідність до конституційного принципу дії закону в часі, згідно з яким закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи (ч. 1 ст. 58 Конституції України).

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти, висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, ЦК Профспілки працівників освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо уточнення норми про обмеження строків перебування на посадах керівника закладу вищої освіти та керівника структурного підрозділу» (реєстр. № 3153 від 03.03.2020), поданий народним депутатом України Гривком С.Д., відхилити.

 

9. Про план роботи Міністерства освіти і науки України на ІІ-ге півріччя 2020 року.

Заслухавши у порядку здійснення Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій (далі – Комітет) контрольних функцій інформацію тимчасово виконуючого обов’язки міністра освіти і науки України Шкарлета С.М. «Про план роботи Міністерства освіти і науки України на ІІ-ге півріччя 2020 року», а також обговоривши це питання, Комітет відзначає таке.

Комітетом у порядку здійснення контрольних функцій регулярно розглядалися питання імплементації та виконання законів України, які віднесені до предмета відання Комітету. Зокрема, Кабінетові Міністрів України та Міністерству освіти і науки України було надано рекомендації:

Рішенням Комітету до питання “Про стан реалізації Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” (протокол № 11 від 6 листопада 2019 року) щодо реалізації статей 45, 46, 66 цього Закону;

Рішенням Комітету до питання “Про стан і проблеми підготовки закладів освіти України до 2019/2020 навчального року” (протокол № 7 від 16 жовтня 2019 року) щодо заходів для покращення ситуації в цьому напрямі у т.ч. щодо імплементації у повному обсязі норм Закону України “Про освіту”;

Рішенням Комітету від 17 червня 2020 року (протокол №34) про необхідність створення Міністерством освіти і науки України робочої групи з метою напрацювання механізму підвищення оплати праці педагогічним працівникам;

за результатами парламентських слухань на тему: «Національна інноваційна система України: стан та законодавче забезпечення розвитку», що відбулися 21 березня 2018 року, щодо формування виваженої державної інноваційної політики як комплексу заходів держави з метою впливу на підприємство і громадськість задля ініціювання та розвитку інноваційних процесів та розроблення довгострокової (поетапної) програми переведення економіки на інноваційний тип розвитку.

Для виправлення ситуації, що склалася в галузі освіти, науки, науково-технічної та інноваційної діяльності, не виконані до сьогодні пріоритетні завдання та заходи мають першочергово стати основою для плану роботи Міністерства освіти і науки України на ІІ-ге півріччя 2020 року та на перспективу.

З урахуванням наведеної інформації та широкого обговорення порушеного питання народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення:

1. Інформацію «Про план роботи Міністерства освіти і науки України на ІІ-ге півріччя 2020 року» взяти до відома.

2. Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій у межах здійснення парламентського контролю здійснювати моніторинг Плану роботи Міністерства освіти і науки України на ІІ-ге півріччя 2020 року та заслухати звіт Міністерства освіти і науки України з його виконання у січні 2021 року.