Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 24 червня 2020 року

24 червня 2020, 15:00

24 червня 2020 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Колебошин С.В., Піпа Н.Р., Коваль О.В., Колюх В.В., Грищук Р.П., Гришина Ю.М., Воронов В.А.. Павленко Р.М., Кириленко І.Г.

Також у засіданні брали участь заступник Міністра освіти і науки України Стадний Є.А., представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з дотримання прав дитини та сім’ї Філіпішина А.А.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:

 

1. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо забезпечення захисту мовних прав національних меншин (реєстр. № 3077 від 17.02.2020, н.д.Н.Шуфрич, В.Німченко).

Згідно з пояснювальною запискою метою законопроекту є «забезпечення захисту мовних прав національних меншин шляхом незастосування окремих положень статті 7, які стосуються навчання в закладах освіти в межах тих територій, на яких поширена регіональна мова або мова меншини та за рішенням відповідної місцевої ради застосовуються заходи, спрямовані на використання регіональних мов або мов меншин» (п. 2).

Автори проекту Закону, виходячи з того, що регіональна мова або мова меншини - мова, яка традиційно використовується в межах певної території держави громадянами цієї держави, які складають групу, що за своєю чисельністю менша, ніж решта населення цієї держави, та/або відрізняється від офіційної мови (мов) цієї держави, вважають, що сьома стаття Закону України “Про освіту” порушує норми Закону України “Про національні меншини”.

Відтак у проекті Закону пропонується викласти в новій редакції ст. 7 Закону України “Про освіту”, яким, зокрема, передбачити, що:

- мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова, а також регіональна мова або мова меншин, якщо заклади освіти розташовані  на територіях, на яких поширена регіональна мова або мова меншин та за рішенням відповідної місцевої ради застосовуються заходи, спрямовані на використання регіональних мов або мов меншин;

- держава гарантує кожному громадянинові України право на здобуття формальної освіти на всіх рівнях (дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої), а також позашкільної та післядипломної освіти регіональною мовою або мовою меншин в державних і комунальних закладах освіти, якщо заклади освіти розташовані  на територіях, на яких поширена регіональна мова або мова меншин та за рішенням відповідної місцевої ради застосовуються заходи, спрямовані на використання регіональних мов або мов меншин та ін.

Варто зауважити, що даний проект Закону повторює зміст законопроекту реєстр. № 1125 від 29.08.2019, який 04.02.2020 знято з розгляду,

В обґрунтуванні необхідності прийняття законопроекту суб’єкти законодавчої ініціативи посилаються на відповідні статті Конституції України, положення Європейської хартії регіональних мов або мов меншин, Декларацію прав національностей України, закони України “Про засади державної мовної політики”, “Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин”, “Про національні меншини”, “Про ратифікацію Рамкової конвенції Ради Європи про захист національних меншин”, міжнародні договори, що регулюють питання використання мов, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Заслухавши заступника голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Колебошина С.В., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях, висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Інституту законодавства Верховної Ради України, Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури, молоді та спорту України, Національної академії правових наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо забезпечення захисту мовних прав національних меншин» (реєстр. № 3077 від 17.02.2020), поданий народними депутатами України Шуфричем Н.І. та Німченком В.І., за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

2. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” (щодо імплементації норм Конституції України та рекомендацій Венеційської комісії) (реєстр. 3077-1 від 18.02.2020, н.д.О.Волошин, М.Бужанський).

Проектом Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” (щодо імплементації норм Конституції України та рекомендацій Венеційської комісії) (реєстр. № 3077-1 від 18.02.2020), який є альтернативним до проекту Закону України реєстр. № 3077 від 17.02.2020 “Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо забезпечення захисту мовних прав національних меншин», пропонується наступне:

- держава гарантує кожному громадянинові України право на здобуття формальної освіти на всіх рівнях (дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої), а також позашкільної та післядипломної освіти державною мовою в державних і комунальних закладах освіти, а також навчання мовами корінних народів або національних меншин України;

- держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування, насамперед англійської та російської мов, в державних і комунальних закладах освіти;

- приватні заклади освіти, що забезпечують здобуття дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, а також позашкільної та післядипломної освіти, мають право вільного вибору мови освітнього процесу та зобов’язані забезпечити опанування учнями державної мови відповідно до державних стандартів та інше.

Метою законопроекту є приведення ст. 7 Закону у відповідність із нормами ст. 10 Конституції України та рекомендаціями Венеційської комісії від 8-9.12.2017 (п. 2 пояснювальної записки). Автори проекту Закону звертають увагу, що запропоновані зміни зумовлені необхідністю врахування висновків Європейської комісії за демократію через право (Венеційська комісія) від 8-9 грудня 2017 року, що стосуються мови освіти, у Законі України “Про освіту”.

Заслухавши заступника голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Колебошина С.В., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях, висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Інституту законодавства Верховної Ради України, Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури, молоді та спорту України, Національної академії правових наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» (щодо імплементації норм Конституції України та рекомендацій Венеційської комісії)» (реєстр. № 3077-1 від 18.02.2020), поданий народними депутатами України Волошиним О.А. та Бужанським М.А., за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

3. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони використання мобільних телефонів та інших пристроїв, що мають підключення до інтернету, та не створення перешкод для отримання освіти іншими здобувачами освіти (реєстр. № 2792 від 22.01.2020, н.д.О.Гончаренко).

Згідно з Пояснювальною запискою до проекту Закону його метою є допомогти дітям зосередитися на навчанні (на заняттях), навчитися спілкуватися один з одним і скоротити використання соціальних мереж.

Проектом пропонується доповнити статтю 17 Закону “Про повну загальну середню освіту” новою частиною п’ятою, яка передбачає заборону у закладах загальної середньої освіти використання мобільних телефонів та інших пристроїв, що мають підключення до Інтернету, усіма учасниками навчально-виховного процесу під час проведення навчальних занять за винятком використання таких пристроїв в освітніх цілях та дітьми з особливими освітніми потребами. Законопроектом передбачено, що порядок користування мобільним зв’язком та іншими пристроями, що мають підключення до Інтернету, у закладах загальної середньої освіти визначається керівниками закладів загальної середньої освіти за участі учнівського, батьківського та інших органів самоврядування.

Також відповідними змінами пропонується зобов’язати батьків або осіб, які їх замінюють, виховувати повагу до честі та гідності інших учнів (вихованців) та працівників закладу загальної середньої освіти, що здійснюють освітню діяльність, а саме: дотримуватися правил внутрішнього трудового розпорядку, вимог інших нормативних документів; дбати про те, щоб дитина не створила перешкоди для отримання освіти іншими учнями (вихованцями).

Заслухавши заступника голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Колебошина С.В., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях, висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України з Європейським Союзом, Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони використання мобільних телефонів та інших пристроїв, що мають підключення до інтернету, та не створення перешкод для отримання освіти іншими здобувачами» (реєстр. № 2792 від 22.01.2020), поданий народним депутатом України Гончаренком О.О., відхилити.

 

4. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік” (реєстр. № 3413 від 29.04.2020, н.д.Н.Шуфрич).

Згідно з пояснювальною запискою, «проект Закону розроблено з метою передбачення фінансових ресурсів Міністерству охорони здоров’я України (загальнодержавні видатки та кредитування) для субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання апаратів штучної вентиляції легень, для вжиття ефективних заходів боротьби з коронавірусною інфекцією COVID-19».

Законопроектом пропонується скоротити видатки Національній комісії зі стандартів державної мови – на 33 600,0 тис. грн. та Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови – на 15 886,2 тис. грн. Відповідно кошти в сумі 49 486,2 тис. грн пропонується спрямувати на субвенцію з Державного бюджету місцевим бюджетам на придбання апаратів штучної вентиляції легень.

Комітет з питань освіти, науки та інновацій зазначає, що анулювання видатків призведе до невиконання норм чинного Закону України «Про функціонування української мови як державної», зупинки роботи Національної комісії зі стандартів державної мови та Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови (практично – до ліквідації зазначених інституцій).

Міністерство освіти і науки України категорично заперечує щодо прийняття цього законопроекту в запропонованій редакції. Адже такий крок паралізує виконання завдань держави зі збереження та розвитку державної мови через встановлення стандартів державної мови і методів перевіряння рівня володіння державною мовою, необхідного для набуття громадянства чи зайняття визначених законами посад.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань науки та інновацій Колюха В.В., враховуючи рішення підкомітету з питань науки та інновацій, висновок Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3413 від 29.04.2020), поданий народним депутатом України Шуфричем Н.І., за результатами розгляду в першому читанні, відхилити; направити Рішення до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.

 

5. Проект Закону про внесення зміни до Бюджетного кодексу України щодо субвенції на надання державної підтримки молодим фахівцям освітньої і медичної галузей (реєстр. № 2826 від 31.01.2020, н.д.О.Кулініч, С.Шахов, С.Вельможний О.Сухов та інші).

Відповідно до Пояснювальної записки до законопроекту “Про внесення зміни до Бюджетного кодексу України щодо субвенції на надання державної підтримки молодим фахівцям освітньої і медичної галузей” (реєстр. № 2826) метою законодавчого акту є забезпечення підвищення оплати праці молодих фахівців найбільших за чисельністю галузей, що забезпечуються за рахунок бюджетних коштів, а саме освіти й медицини.

Законопроектом передбачається запровадження нової субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки молодим фахівцям освітньої і медичної галузей, що здобули відповідний освітньо-кваліфікаційний рівень в освітній чи медичній галузі та працевлаштовані в медичних та освітніх закладах, яка здійснюватиметься у формі доплат до заробітної плати протягом перших 5 років.  На думку авторів законопроєкту це має зменшити відтік молоді із освітньої і медичної галузей із подальшою їх еміграцією за межі України.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на окупованих територіях, висновки Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства соціальної політики України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо субвенції на надання державної підтримки молодим фахівцям освітньої і медичної галузей» (реєстр № 2826 від 10.02.2020), поданий народними депутатами України Кулінічем О.І., Шаховим С.В., Вельможним С.А. та іншими, повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання; Рішення направити до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, який визначено головним з підготовки законопроекту на розгляд Верховної Ради України.

 

6. Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту шахтарів та членів їх сімей (реєстр. № 3230 від 17.03.2020, н.д.Ю.Тимошенко, М.Волинець, М.Бондар та інші).

Проект Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту шахтарів та членів їх сімей” (реєстр. № 3230 від 17.03.2020), поданий народними депутатами України Тимошенко Ю.В., Волинцем М.Я., Бондарем М.Л. та іншими в порядку законодавчої ініціативи, за твердженням авторів, має за мету відновлення соціальних гарантій, передбачених Законом України “Про престижність шахтарської праці”, а саме: статтями 4, 5, 7 та 8 щодо  встановлення ставки податку від заробітної плати шахтарів на рівні 10 відсотків у Податковому кодексі України, підвищення розмірів соціальної стипендії, державної соціальної підтримки сім’ям шахтарів, що постраждали на виробництві, мінімальної пенсії шахтарям та коефіцієнту страхового стажу, передбаченого Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Завданням  даного законопроекту, як зазначають автори, є припинення порушення статті 22 Конституції України та відновлення соціальної справедливості.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти, висновки Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо підвищення рівня соціального захисту шахтарів та членів їх сімей» (реєстр. № 3230 від 17.03.2020), поданий народними депутатами України Тимошенко Ю.В., Волинцем М.Я., Бондарем М.Л. та іншими, за результатами розгляду його в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання; Рішення надіслати до Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики.

 

7. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення розмірів академічної та соціальної стипендій (реєстр. № 3242 від 20.03.2020, н.д.Ю.Тимошенко, В.Кабаченко, М.Цимбалюк та інші).

Законопроектом (реєстр. № 3242 від 20.03.2020) пропонується встановити з 1 вересня 2020 року:

- розмір мінімальної академічної стипендії для осіб, що навчаються у закладах вищої освіти, у розмірі фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб (3916 гривень; на сьогодні встановлено1300 гривень);

- розмір мінімальної соціальної стипендії для осіб, що навчаються у закладах вищої освіти, у розмірі 150 відсотків фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб (5874 гривні; на сьогодні встановлено 1180 гривень);

- розмір соціальної стипендії для студентів із числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, шахтарям, які мають стаж підземної роботи не менш як три роки, а також дітям шахтарів, які мають стаж підземної роботи  не менш як 15 років або які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві чи стали особами з інвалідністю І та ІІ групи, у розмірі 150 відсотків фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб (5874 гривні; на сьогодні встановлено 1180 гривень).

Відповідно до пояснювальної записки додаткові видатки у 2020 році на реалізацію законопроекту становитимуть за прогнозними розрахунками 716,1 млн. грн. на місяць та можуть бути профінансовані за рахунок недопущення укриття податків і зборів у тіньовому секторі економіки та офшорних зонах, що дасть можливість на першому етапі збільшити надходження до зведеного бюджету та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування за кожний місяць у сумі понад 19,7 млрд. грн., а також за рахунок перерозподілу видатків державного бюджету.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти, висновки Міністерства фінансів України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення розмірів академічної та соціальної стипендій» (реєстр. № 3242 від 20.03.2020), поданий народними депутатами України Тимошенко Ю.В., Кабаченком В.В., Цимбалюком М.М. та іншими, повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання; направити Рішення до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, який є головним з опрацювання цього законопроекту.

 

8. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення розмірів академічної та соціальної стипендій (реєстр. № 3242-1 від 08.04.2020, н.д.Н.Королевська, Ю.Солод).

Законопроектом (реєстр. № 3242-1 від 08.04.2020) пропонується встановити з 1 вересня 2020 року:

- розмір мінімальної академічної стипендії для осіб, що навчаються у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, у розмірі фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб (3916 гривень; на сьогодні встановлено відповідно 490 грн., 980 грн. та 1300 гривень);

- розмір мінімальної соціальної стипендії для осіб, що навчаються у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, у розмірі 150 відсотків фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб (5874 гривні; на сьогодні встановлено відповідно 450 грн., 890 грн. та 1180 гривень);

- розмір соціальної стипендії для студентів із числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, шахтарям, які мають стаж підземної роботи не менш як три роки, а також дітям шахтарів, які мають стаж підземної роботи  не менш як 15 років або які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві чи стали особами з інвалідністю І та ІІ групи, у розмірі 150 відсотків фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб (5874 гривні; на сьогодні встановлено 1180 гривень).

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., враховуючи рішення підкомітету з питань вищої освіти, висновки Міністерства фінансів України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення розмірів академічної та соціальної стипендій” (реєстр. № 3242-1 від 08.04.2020), поданий народними депутатами України Королевською Н.Ю. та Солодом Ю.В., повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання; направити Рішення до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, який є головним з опрацювання цього законопроекту.

 

9. Проект Закону про внесення змін до п.3 розділу Х “Перехідні та прикінцеві положення” Закону України “Про повну загальну середню освіту” щодо розширення можливостей для трансформації освітньої мережі (реєстр. № 3719 від 23.06.2020, н.д.Ю.Гришина, Б.Торохтій, П.Сушко, О.Саладуха та інші).

З метою забезпечення формування освітньої мережі органами місцевого самоврядування у відповідності до потреб громади та забезпечення права кожного на освіту законопроектом пропонується внести зміни пункту 3 розділу Х Перехідних та прикінцевих положень Закону України “Про повну загальну середню освіту” № 463 – ІХ від 16.01.2020 року в частині надання можливості засновникам санаторних шкіл (шкіл-інтернатів) трансформувати мережу зазначених закладів з урахуванням інтересів усіх учасників освітнього процесу.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М., народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України за результатами розгляду проекту Закону України “Про внесення змін до п.3 розділу Х “Перехідні та прикінцеві положення” Закону України “Про повну загальну середню освіту” щодо розширення можливостей для трансформації освітньої мережі” (реєстр. № 3719 від 23.06.2020), поданий народними депутатами України Гришиною Ю.М., Торохтієм Б.Г., Сушком П.М. та іншими (всього 18 народних депутатів України), прийняти його за основу та в цілому як Закон; звернутися до Верховної Ради України з пропозицією про включення законопроєкту (реєстр. № 3719) до порядку денного третьої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

 

10. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань організації освітнього процесу в сфері охорони здоров’я (реєстр. № 3671 від 17.06.2020, н.д.О.Дмитрієва, М.Радуцький, С.Бабак, М.Макаренко та інші).

Відповідно до п.2 Пояснювальної записки метою проекту Закону є покращення якості медичної освіти в Україні для забезпечення сфери охорони здоров’я медичними працівниками з високим рівнем підготовки шляхом реалізації права на надання медичної допомоги науково-педагогічними працівникам закладів вищої (післядипломної) освіти, які відповідають кваліфікаційним характеристикам, та реалізації права на участь у наданні медичної допомоги лікарями-інтернами.

Для забезпечення сфери охорони здоров’я медичними працівниками з високим рівнем підготовки, що передбачено Стратегією розвитку медичної освіти в Україні, затвердженою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 р. № 95-р, потребує врегулювання питання освітнього процесу в сфері охорони здоров’я, зокрема в частині надання права науково-педагогічним працівникам закладів вищої освіти надавати медичну допомогу та участі лікарів-інтернів у наданні медичної допомоги.

Залучення науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, що готують фахівців у сфері охорони здоров’я або здійснюють їх післядипломну освіту, які є співробітниками клінічних кафедр (далі - кафедральні співробітники) і не є штатними працівниками закладу охорони здоров’я (ЗОЗ), до надання медичної допомоги, потребує негайного врегулювання.

Прийняття проекту Закону, на думку його авторів, дасть змогу забезпечити покращення освітнього процесу у сфері охорони здоров’я шляхом реалізації права на надання медичної допомоги науково-педагогічними працівникам закладів вищої (післядипломної) освіти, які відповідають кваліфікаційним характеристикам, та реалізації права на участь у наданні медичної допомоги лікарями-інтернами.

Водночас не можна погодитись із пропонованим порядком набрання чинності законопроектом – “з дня, наступного за днем його опублікування” (п. 1 розділу IІ “Прикінцеві положення”), адже реалізація положень проекту потребує оновлення підзаконної нормативно-правової бази, на яке Кабінету Міністрів України дається 1 місяць (п. 3 розділу IІ проекту), та здійснення низки практичних заходів.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В., а також, враховуючи актуальність даного законопроекту, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань організації освітнього процесу в сфері охорони здоров’я» (реєстр. № 3671 від 17.06.2020), поданий народними депутатами України Дмитрієвою О.О., Радуцьким М.Б., Бабаком С.В., Макаренком М.В., Шаховим С.В. та іншими, прийняти за основу; направити Рішення до Комітету Верховної Ради України з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування.

 

11. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” щодо уточнення норми про обмеження строків перебування на посадах керівника закладу вищої освіти та керівника структурного підрозділу (реєстр. № 3153 від 03.03.2020, н.д.С.Гривко).

На прохання автора законопроекту реєстр. № 3153 від 21.02.2020, н.д. С.Д. Гривка, питання 11 порядку денного перенесено на наступне засідання Комітету (01 липня 2020 року).

 

12. Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту" (щодо особливостей вступу до закладів вищої освіти осіб з тимчасово окупованих територій Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Донецької та Луганської областей, а також інших категорій осіб) (реєстр. № 3734 від 24.06.2020), поданий Президентом України.

Метою проекту є законодавче врегулювання окремих питань вступу до закладів вищої освіти у частині особливостей прийому вступників з тимчасово окупованої території та території населених пунктів на лінії зіткнення, а також інших окремих категорій осіб.

Зазначеним проектом Закону врегульовано питання участі у конкурсі за результатами вступних іспитів з конкурсних предметів у закладі вищої освіти в межах установлених квот прийому до закладів вищої освіти (наукових установ) України для дітей військовослужбовців, учасників бойових дій, співробітників Національної гвардії України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Національної поліції України, Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України, які загинули під час виконання службових обов’язків, та дітей медичних працівників, померлих під час виконання обов’язків з протидії розповсюдженню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Окрім того, законопроектом передбачено можливість вступу за вступними іспитами в межах установлених квот для вступників, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія та територія населених пунктів на лінії зіткнення, до усіх закладів вищої освіти. На сьогодні вступ за квотою передбачено лише для вступників, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя,  до уповноважених закладів вищої освіти.

Як зазначається у п.7 Пояснювальної записки до законопроекту, його прийняття створить сприятливі умови для вступу на навчання для здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія та територія населених пунктів на лінії зіткнення, а також дітей військовослужбовців, учасників бойових дій, співробітників Національної гвардії України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Національної поліції України, Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України, які загинули під час виконання службових обов’язків, та дітей медичних працівників, померлих під час виконання обов’язків з протидії розповсюдженню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Заслухавши та обговоривши інформацію голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабака С.В., а також, враховуючи актуальність даного законопроекту, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» (щодо особливостей вступу до закладів вищої освіти осіб з тимчасово окупованих територій Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, Донецької та Луганської областей, а також інших категорій осіб» (реєстр. № 3734 від 24.06.2020 р.), поданого Президентом України, прийняти за основу та в цілому; рекомендувати Кабінету Міністрів України збільшити обсяги державного замовлення на підготовку фахівців для визначених у законопроекті категорій вступників.