Інформація про засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій 30 жовтня 2019 року

30 жовтня 2019, 15:00

 

30 жовтня 2019 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Колебошин С.В., Воронов В.А., Грищук Р.П., Кириленко І.Г., Коваль О.В., Колюх В.В., Лис О.Г., Совсун І.Р., Гришина Ю.М., народний депутат Крулько І.І.

Також на засіданні були присутні заступник Міністра освіти і науки України Ярмистий М.М., заступник Міністра освіти і науки України Стадний Є.А., Президент Української федерації учнівського спорту України Греба Р.В., Генеральний директор Директорату вищої освіти і освіти дорослих Міністерства освіти і науки України Шаров О.І., керівник експертної групи з питань координації політики Директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства освіти і науки України Сич О.В., головний експерт групи «Освіта» Реанімаційного пакету реформ Бахрушин В.Є., журналіст газети «Освіта України» Шулікін Д.А.

 

Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:

 

1. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти (реєстр. № 2299 від 22.10.2019, н.д.С.Бабак, Ю.Гришина, О.Коваль, В.Воронов).

Заслухавши інформацію Голови підкомітету з питань вищої освіти Юлії Гришиної, беручи до уваги нагальну потребу в змінах, що пропонуються, враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, у процесі обговорення народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій прийшли до висновку, що зазначені пропозиції та зауваження можуть бути враховані при підготовці законопроекту до другого читання та одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти (реєстр.№ 2299 від 22.10.2019), поданий народними депутатами України Бабаком С.В., Гришиною Ю.М., Коваль О.В., Вороновим В.А. прийняти за основу та доручити Комітету з питань освіти, науки та інновацій підготувати законопроект до другого читання за скороченою процедурою.

 

2. Проект Закону про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про освіту” (реєстр. № 1121 від 29.08.2019, н.д.Н.Королевська, Ю.Солод, Ю.Бойко, Ю.Іоффе, Н.Шуфрич, В.Німченко).

3. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо забезпечення захисту мовних прав національних меншин (реєстр. № 1125 від 29.08.2019, н.д.Н.Шуфрич, Ю.Бойко, Н.Королевська, Ю.Солод, Ю.Іоффе, В.Німченко, В.Рабінович).

У зв’язку з відсутністю авторів законопроєктів реєстр. №№ 1121, 1125, питання 2 і 3 порядку денного перенесено на наступне засідання Комітету (13 листопада 2019 року).

 

4. Проект Закону про внесення змін до Розділу ХІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про освіту” щодо порядку реалізації збільшення посадового окладу педагогічного працівника (реєстр. № 1158 від 29.08.2019, н.д.Д.Шпенов).

Розглянувши проект Закону про внесення змін до Розділу ХІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про освіту” щодо порядку реалізації збільшення посадового окладу педагогічного працівника (реєстр. № 1158 від 29.08.2019 ), поданий народним депутатом Д. Шпеновим, Комітет відзначає, що зазначеним законопроектом пропонується внести зміни до Прикінцевих і Перехідних положень Закону України “Про освіту” та врегулювати порядок поетапного підвищення розміру посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії.

Заслухавши інформацію заступника Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергія Колебошина, враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону відхилити.

 

5. Проект Закону про внесення змін до Закону УкраїниПро освіту” (щодо відповідності тестів ЗНО освітнім програмам) (реєстр. № 2053 від 04.09.2019, н.д.М.Бужанський).

Розглянувши проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” (щодо відповідності тестів ЗНО освітнім програмам) (реєстр № 2053 від 04.09.2019), поданий народним депутатом України Бужанським М.А., Комітет відзначає, що зазначеним законопроектом пропонується передбачити, що зміст програм зовнішнього незалежного оцінювання має відповідати стандартам освіти, освітнім програмам відповідного рівня і бути доступним для ознайомлення не пізніше ніж за 18 місяців до проведення зовнішнього незалежного оцінювання.

Метою прийняття законопроекту є “забезпечення рівних прав на здобуття безоплатної вищої освіти та рівних можливостей доступу до навчання” (п.2 Пояснювальної записки законопроекту).

Заслухавши інформацію Голови підкомітету з питань вищої освіти Юлії Гришиної, враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

6. Проект Закону про встановлення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів загальної середньої освіти, заснованих на державній та комунальній формах власності (реєстр. № 1169 від 29.08.2019, н.д.Д.Шпенов).

У законопроекті пропонується встановити тимчасовий (до 1 липня 2030 року) мораторій на ліквідацію та реорганізацію загальноосвітніх навчальних закладів державної і комунальної форм власності.

У Пояснювальній записці до законопроєкту визначено мету, зокрема наголошено, що “метою прийняття проєкту закону є недопущення закриття загальноосвітніх навчальних закладів державної і комунальної форм власності, оскільки такі дії, завдають значної шкоди громадянам відповідних території в здобутті повної середньої освіти, порушують гарантоване Конституцією України право кожного громадянина на освіту, а також негативно впливають на функціонування та зміцнення інституту сім’ї в українському суспільстві та державі в цілому”.

Наш Комітет принципово підтримує ідею збереження мережі загальноосвітніх навчальних закладів, особливо у сільській місцевості, але в той же час притримується позиції щодо використання ефективних механізмів її утримання та подальшого функціонування.

Підтримуючи ідею збереження мережі загальноосвітніх навчальних закладів, Комітет неодноразово наголошував на тому, що на селі потрібно зберегти в першу чергу початкову школу. Разом з тим, необхідно постійно опікуватися проблемами підвищення якості освіти, яке можна забезпечити в навчальному закладі, де є відповідна матеріально-технічна база, педагогічні кадри, тощо.

Заслухавши інформацію Голови підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Олени Лис, враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства розвитку громад та територій України, Національної академії педагогічних наук України, Асоціації міст України, Української асоціації районних та обласних рад народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону відхилити.

 

7. Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про фізичну культуру і спорт” (щодо діяльності Спортивної студентської спілки України та Української федерації учнівського спорту) (реєстр. № 2077 від 05.09.2019, н.д.І.Крулько, А.Кожем’якін, А.Лабунська, М.Цимбалюк).

Законопроектом пропонується на законодавчому рівні визначити правовий статус Спортивної студентської спілки України та Української федерації учнівського спорту як громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості. Зокрема, передбачається, що відповідні спілки можуть представляти Україну у відповідних міжнародних спортивних організаціях, на Всесвітніх універсіадах та гімназіадах, інших міжнародних спортивних змаганнях; організовувати та проводити на території України всеукраїнські та міжнародні спортивні заходи; отримувати фінансову підтримку за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Основною метою прийняття цього закону відповідно до п.2 Пояснювальної записки є забезпечення підтримки та врегулювання діяльності Спортивної студентської спілки України та Української федерації учнівського спорту.

Необхідність прийняття законопроекту автори обґрунтовують тим, що нормами Закону не передбачено надання з державного бюджету фінансової підтримки Спортивній студентській спілці України та Українській федерації учнівського спорту, у тому числі  на сплату внесків до Міжнародної федерації студентського спорту та Міжнародної федерації шкільного спорту з метою проведення відповідних міжнародних змагань.

Заслухавши та обговоривши інформацію народного депутата України Івана Крулька, враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерство молоді та спорту України, Міністерства фінансів України народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону прийняти за основу та надіслати Рішення Комітету Верховної Ради України з питань молоді і спорту.

 

8. Різне:

8.1. Про затвердження звернення Комітету з питань освіти, науки та інновацій до Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України та Комітету з питань бюджету щодо підвищення заробітних плат окремим категоріям педагогічних працівників закладів освіти у 2020 році.

Заслухавши інформацію Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій щодо необхідності збільшення видаткової частини Державного бюджету України на 2020 рік в частині фінансового забезпечення оплати праці педагогічних працівників, Комітет зазначає таке.

Статтею 61 Закону України «Про освіту» гарантовано забезпечення розмірів посадових окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників з установленням у 2020 році розміру посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії на рівні 3 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, а науково-педагогічних працівників – на 25% вище.

Згідно з приписами частини шостої Прикінцевих та перехідних положень цього Закону Кабінет Міністрів України має забезпечити до 2023 року поетапну реалізацію положення частини другої статті 61, передбачивши при цьому щорічне збільшення посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії до чотирьох прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Проєктом Державного бюджету на 2020 рік не враховані видатки на реалізацію постанови Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки», якою передбачено встановлення посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії на рівні 2,5 прожиткових мінімумів. За інформацією з різних джерел на реалізацію зазначеної постанови в Державному бюджеті України на 2020 рік необхідно передбачити видатки у обсязі від 19 до 26 млрд. грн.

Зважаючи на обмежені можливості державного бюджету, Комітет на своєму засіданні 01 жовтня 2019 року підтримав компромісну пропозицію Міністерства освіти і науки України щодо забезпечення підвищення заробітних плат окремим категоріям педагогічних працівників шляхом виплати допомоги в розмірі 10 прожиткових мінімумів станом на 01 січня 2020 року. Такі виплати пропонується здійснити керівникам, вихователям-методистам, вихователям в закладах дошкільної освіти, майстрам виробничого навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти, учителям, які мають стаж педагогічної роботи до 9 років включно в закладах загальної середньої освіти.

З метою реалізації заходів з підвищення заробітних плат окремим категоріям педагогічних працівників 01 жовтня 2019 року Комітетом з питань освіти, науки та інновацій були надіслані Комітету з питань бюджету, Кабінету Міністрів України, Міністерству фінансів України відповідні пропозиції щодо запровадження у Міністерстві освіти і науки України (загальнодержавні видатки)   окремої бюджетної програми «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги окремим категоріям педагогічних працівників закладів освіти» з обсягом фінансування 5 100 000 тис. грн.

Згідно з зазначеною пропозицією Комітет рекомендував Кабінету Міністрів України Комітет внести відповідні зміни до постанови Кабінету Міністрів України №822.

Зазначені пропозиції Комітету при розгляді проєкту Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік не були враховані, попри те, що Комітет чітко визначив реальні джерела покриття збільшення витрат за рахунок збільшення дохідної частини, зокрема за рахунок збільшення надходжень від митниці та/або за рахунок збільшення частки ВВП, що розподіляється через Державний бюджет 2020 року, до рівня 2019 року.

Про наявність потенційних резервів збільшення доходів проєкту Державного бюджету на 2020 рік йдеться у бюджетному висновку профільного Комітету Верховної Ради України. У тому числі: за рахунок збільшення частки перерозподілу ВВП через зведений бюджет, зростання збору ПДВ з ввезених на митну територію України товарів тощо.

Указом Президента України від 20.09.2019 р. № 713 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення економічного зростання, стимулювання розвитку регіонів та запобігання корупції» доручено Кабінету Міністрів передбачити під час доопрацювання законопроекту відповідно до обґрунтованих потреб кошти на здійснення заходів, спрямованих на стимулювання економічного зростання, підвищення соціальних стандартів, розвиток гірських територій українських Карпат, а також збільшення обсягу коштів державного фонду регіонального розвитку».

Створення умов для підвищення соціального статусу педагогів (зокрема, досягнення рівня заробітної плати не менше 4 прожиткових мінімумів). конкурентного рівня оплати праці науково-педагогічних працівників у закладах вищої освіти (досягти рівня середньої заробітної плати науково-педагогічних працівників державних та комунальних закладів вищої освіти на рівні удвічі більшому за середню заробітну плату в країні) передбачено Програмою діяльності Кабінету Міністрів, затвердженою Постановою Верховної Ради України №188-IX від 04.10.2019.

Враховуючи вищезазначене, Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій одностайно вирішив:

1. Інформацію щодо підвищення заробітних плат педагогічних працівників у 2020 році взяти до відома.

2. Звернутись до Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету з вимогою врахувати пропозиції Комітету з питань освіти, науки та інновацій щодо забезпечення у 2020 році підвищення заробітних плат окремим категоріям педагогічних працівників при підготовці проєкту Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік до другого читання.

 

8.2. Про включення до плану роботи Комітету проведення слухань у Комітеті на тему: “Реформування спеціальних закладів освіти України та стан впровадження інклюзивної освіти: проблеми і шляхи вирішення”.

Заслухавши інформацію Голови підкомітету з питань вищої освіти Гришиної Ю.М. про включення до плану роботи Комітету проведення слухань у Комітеті на тему: “Реформування спеціальних закладів освіти України та стан впровадження інклюзивної освіти: проблеми і шляхи вирішення”, народні депутати України – члени Комітету з питань освіти, науки та інновацій одностайно прийняли рішення внести зміни до плану роботи Комітету на період другої сесії дев’ятого скликання та включити до V розділу проведення слухань у Комітеті на тему: “Реформування спеціальних закладів освіти України та стан впровадження інклюзивної освіти: проблеми і шляхи вирішення” на 10 грудня 2019 року.