У парламенті проведено розширене засідання Комітету з питань науки і освіти

09 вересня 2016, 10:31

Інформація про результати розширеного засідання

Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти

07 вересня 2016 року

 

07 вересня 2016 року відбулося розширене засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Головував: Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Кириленко І.Г., Скрипник О.О., Кремінь Т.Д., Литвин В.М., працівники секретаріату Комітету. Також в розширеному засіданні Комітету взяли участь Міністр освіти і науки України Гриневич Л.М., начальник відділу освіти Міністерства фінансів України Бондаренко А.В., начальник відділу науки Міністерства фінансів України Оверчук О.В., Перший заступник Міністерства освіти і науки Ковтунець В.В., директор Департаменту економіки та фінансування Міністерства освіти і науки України Даниленко С.В., директор Департаменту науково-технічного розвитку Міністерства освіти і науки України Чеберкус Д.В., директор Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України Шаров О.І., в.о. начальника відділу освіти та науки Міністерства охорони здоров’я України П’ятницький Ю.С., завідуюча сектором майнових відносин діяльності держпідприємств Міністерства охорони здоров’я України Сатановська М.А., Віце-президент Національної академії наук України Загородній А.Г., Президент Національної академії правових наук України Петришин О.В., Президент Національної академії аграрних наук України Гадзало Я.М., Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України Луговий В.І., Президент Національної академії медичних наук України Цимбалюк В.І., Віце-президент Національної академії медичних наук України Заболотний Д.І., Головний учений секретар Національної академії медичних наук України, член-кореспондент Національної академії медичних наук України Скрипник О.В., Голова ЦК профспілки працівників Національної академії наук України Широков А.І., Президент Спілки ректорів вищих навчальних закладів України Губерський Л.В., завідувач кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка Садовий М.І., заступник директора Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України Завалевський Ю.І., Директор Дніпропетровського обласного медичного ліцею-інтернату «Дніпро» Журавель Т.О., Президент Всеукраїнської асоціації працівників професійно-технічної освіти Головінов В.П., Голова Асоціації керівників шкіл України Онаць О.М. До роботи засідання запрошені також керівники обласних державних адміністрацій, керівники вищих навчальних закладів І-ІІ, III-IV рівнів акредитації, керівники професійно-технічних навчальних закладів, громадських організацій. На засіданні розглядалися наступні питання:

 

1.  Про проект Постанови «Про Основні напрями бюджетної політики на 2017 рік» (реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р., КМУ) та проектні показники фінансування освіти і науки з Державного бюджету України у 2017 році.

2.  Про стан і проблеми вступної кампанії 2016 року до вищих і професійно-технічних навчальних закладів України.

3.  Про стан забезпечення підручниками загальноосвітніх навчальних закладів України.

4.  Про проблеми функціонування комунального закладу освіти «Дніпропетровський обласний медичний ліцей-інтернат «Дніпро» (в рамках виконання Рішення Комітету від 16.03.2016 р (протокол № 36), доручення Кабінету Міністрів України № 10708/1/1-16 від 30.03.2016 р., доручення Кабінету Міністрів України № 10708/4/1-16 від 16.06.2016, доручення Кабінету Міністрів України № 26558/1/1-16 від 02.08.2016 р.).

5.  Про узгоджений план роботи Комітету на період п’ятої сесії восьмого скликання.

6.  Різне:

● Про клопотання Президії Національної академії медичних наук України щодо нагородження Почесною грамотою Верховної Ради України директора Державної установи «Інститут гастроентерології Національної академії медичних наук України» Степанова Ю.М.;

Про клопотання ДВНЗ «Київський коледж будівництва, архітектури та дизайну» Міністерства освіти і науки України щодо нагородження Грамотою Верховної Ради України завідувача будівельного відділення Панаськової Т.Ю.

 

1. Заслухано питання: Про проект Постанови «Про Основні напрями бюджетної політики на 2017 рік» (реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р., КМУ) та проектні показники фінансування освіти і науки з Державного бюджету України у 2017 році.

Заслухавши інформацію Міністра освіти і науки України Гриневич Л.М., заслухавши народного депутата України Співаковського О.В., народного депутата України Креміня Т.Д., народного депутата України Литвина В.М., народного депутата України Кириленка І.Г., народного депутата України Скрипника О.О., начальник відділу освіти Міністерства фінансів України Бондаренко А.В., Віце-президент Національної академії наук України Загородній А.Г., Президент Національної академії аграрних наук України Гадзало Я.М., Президент Спілки ректорів вищих навчальних закладів України Губерський Л.В., ректора Київського університету імені Бориса Грінченка Огнев’юка В.О., а також, враховуючи виступи інших учасників засідання, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти відзначає.

Проектом основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік (реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р.) прогнозний номінальний валовий внутрішній продукт визначений на рівні – 2 584,9 млрд. гривень, у порівнянні з ВВП 2016 року збільшений на 14,2%.

Комітет з питань науки і освіти розглянув зазначений проект Постанови і запропонував під час  складення проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» забезпечити фінансування освітньої діяльності відповідно до Закону України «Про освіту» в обсязі 7% ВВП, а також згідно Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» передбачити поетапне збільшення фінансування науки, визначивши фінансування науково-технічної сфери у 2017 році в обсязі 0,5% ВВП. При цьому запропоновано вжити додаткових заходів щодо:

збереження та фінансового забезпечення з державного бюджету України професійно-технічних навчальних закладів;

забезпечення належного фінансування дошкільних та позашкільних, загальноосвітніх навчальних закладів;

належного фінансування програми «Шкільний автобус» з Державного бюджету України та місцевих бюджетів;

належного фінансування з Державного бюджету України та місцевих бюджетів безкоштовного харчування:

- учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів,

- учнів 5-11 класів, які постраждали від Чорнобильської катастрофи й мають право на пільгове харчування, дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в спеціальних і інклюзивних класах, а також дітей з малозабезпечених сімей,

- учнів професійно-технічних навчальних закладів – дітей-сиріт та дітей з малозабезпечених сімей;

належного фінансування з Державного бюджету України  вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації;

відновлення фінансування з Державного бюджету України загальноосвітніх навчальних закладів з чисельністю до 25 учнів;

відновлення фінансування з Державного бюджету України санаторіїв-профілакторіїв для студентів вищих навчальних закладів та для курсантів, слухачів інститутів післядипломної освіти;

грантового фінансування, залучення коштів роботодавців та інвестицій (у тому числі недержавних) на розвиток інфраструктури та матеріально-технічне забезпечення навчальних закладів та наукових установ,

запровадження механізмів співфінансування освіти і науки з органами місцевого самоврядування,

забезпечення концентрації бюджетних видатків (базового та конкурсного фінансування) та науково-технічного потенціалу на здійсненні фундаментальних та прикладних наукових досліджень, прикладних науково-технічних (експериментальних) розробок та інноваційних проектів з найважливіших проблем;

запровадження головними розпорядниками бюджетних коштів (Міністерством освіти і науки України, національними галузевими академіями наук) видатків для забезпечення базового фінансування основної діяльності наукових установ з урахуванням результатів їх державної атестації та показників їх ефективної  діяльності;

визначення обсягів конкурсного фінансування для реалізації окремих наукових і науково-технічних програм та проектів, спрямованих на створення та виробництво конкурентоспроможної продукції, розробку інноваційних технологій та надання відповідних послуг, надання грантів, у тому числі через Державний фонд фундаментальних досліджень з фінансуванням не нижче 0,1% ВВП;

затвердження обсягів фінансування державного замовлення на найважливіші науково-технічні (експериментальні) розробки та науково-технічну продукцію, популяризацію наукових розробок та досягнень вітчизняної науки.

Запропоновані пропозиції відповідають законам України та рішенням Верховної Ради України і відповідно до процедури підготовки до розгляду Верховною Радою України проекту Основних напрямів, визначеної частинами третьою-п’ятою статті 152 Регламенту Верховної Ради України, Комітет з питань освіти і науки направив свої пропозиції до проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік для врахування Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (лист від 22.07.2016 року, №04-23/20-1142). Копію пропозицій також було направлено до Міністерства фінансів України.

Станом на 1 вересня поточного року Основні напрями бюджетної політики на 2017 рік Верховною Радою України не затверджені. Разом з тим, зараз Міністерством фінансів України проводиться робота по формуванню проекту Державного бюджету України на 2017 рік, головним розпорядникам державних коштів доведено граничні показники.

Комітет зазначає, що доведені Міністерством фінансів України граничні показники фінансування Міністерства освіти і науки України, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук не відповідають вимогам законів України і не враховують зазначені вище пропозиції Комітету. Міністерство фінансів України не має методики аналізу та не володіє ситуацією щодо формування бюджетів на рівні областей, районів, територіальних обєднань.

Обсяги видатків Міністерству освіти і науки України у порівнянні з 2016 роком зменшено на 24,8 %. Продовжує погіршуватися фінансування Національної академії наук України та галузевих академії наук.

Крім того, передбачено зменшення обсягів державного замовлення на підготовку магістрів та бакалаврів, відсутні видатки на забезпечення діяльності професійно-технічних навчальних закладів та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, на 80% скорочені видатки на виплату стипендій, планується здійснити вилучення клініки медичної академії наук та лікарні для вчених НАН України зі сфери управління відповідних наукових установ.

За показниками Міністерства фінансів України потреби Міністерства освіти і науки України задовольняються на 53,1%, а мінімальні потреби Національної академії наук України та галузевих академій наук на 49,7 %.

Комітет з питань науки і освіти послідовно проводить політику, направлену на покращення стану вітчизняної науки та створення ефективних правових умов її  залучення до розвитку економіки та виходу України на інноваційний шлях розвитку.

Виходячи з вищезазначеного, а також враховуючи надані Міністерством освіти і науки України, Національною академією наук України та національними галузевими академіями наук розрахунки потреб до Державного бюджету України на 2017 рік, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив:

1. Інформацію щодо Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік та проектні показники фінансування освіти і науки з Державного бюджету України у 2017 році взяти до відома.

2. Вважати, що доведені Міністерством фінансів України показники видатків з Державного бюджету України у 2017 році не забезпечують мінімальних потреб вітчизняної науки і освіти, не відповідають  положенням чинних законів України та посилюють руйнівні процеси в вітчизняній освіті та науці.

3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету при підготовці проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» неухильно  дотримуватися норм Конституції України, чинних законів України та рішень Верховної Ради України щодо розвитку освіти і науки в Україні.

 

2. Заслухано питання: Про стан і проблеми вступної кампанії 2016 року до вищих і професійно-технічних навчальних закладів України.

Заслухавши інформацію Міністра освіти і науки України Гриневич Л.М., а також, враховуючи виступи інших учасників засідання, Комітет з питань науки і освіти відзначає окремі позитивні зрушення та серйозні прорахунки в організації та проведенні вступної кампанії 2016 року і забезпеченні рівного доступу громадян до вищої освіти.

За оперативними даними Міністерства освіти і науки України, в Єдиній державній електронній базі з питань освіти станом на 5 вересня 2016 року верифіковано накази про зарахування до вищих навчальних закладів України всіх форм власності та сфери управління (за винятком вищих військових навчальних закладів) 466,3 тис. осіб, у тому числі на місця державного/регіонального замовлення – 239,7 тис. осіб; за кошти фізичних та юридичних осіб – 226,6 тис. осіб (у 2015 році зараховано до вищих навчальних закладів України всіх форм власності та підпорядкування 477,2 тис. осіб, у тому числі 237,5 тис. осіб за кошти державного та місцевого бюджетів).

Однією з особливостей вступної кампанії 2016 року є скасування цільового прийому до вищих навчальних закладів та звуження категорії осіб, які мають право на позачерговий вступ. Натомість уведено систему вступу за квотами для осіб, які мають захворювання, що перешкоджають проходженню ЗНО, дітей-сиріт та учасників бойових дій.

Позитивним моментом цьогорічної вступної кампанії стало розширення можливостей здобуття української вищої освіти для вступників з Криму та Донбасу. Спрощені умови вступу для абітурієнтів з Донбасу дозволили їм вступати за результатами іспитів до університетів, переміщених з території антитерористичної операції. Водночас випускники з Криму отримали можливість екстернатом скласти іспити, отримати український атестат і вступати до університетів за виділеною квотою. Створені освітні центри «Донбас-Україна» і «Крим-Україна», які продовжують свою діяльність до 20 вересня 2016 року і сприяють вступу зазначеної категорії осіб до вищих навчальних закладів України.

У ході вступної кампанії 2016 року виразно проявилася тенденція концентрації сильних абітурієнтів та, відповідно, місць державного замовлення, на найпрестижніших спеціальностях у навчальних закладах столиці і великих міст. У зв’язку з цим деякі регіональні навчальні заклади, що надають освіту з дефіцитних спеціальностей у галузях природничих, технічних, аграрних наук, змушені значно скоротити обсяги своєї діяльності і ризикують опинитися в недалекому майбутньому на межі закриття.

Окрім того, за інформацією Міністерства освіти і науки України, станом на 1 вересня 2016 року приступило до занять учнів-першокурсників 102 тисячі осіб, що становить всього 74% від минулорічного фактичного виконання державного замовлення. Про обсяги так званого «регіонального» замовлення на 2016 рік Комітет з питань науки і освіти офіційної інформації не має. Листом від 19.08.2016 року № 1/9-439 «Щодо продовження прийому громадян на навчання до професійно-технічних навчальних закладів у 2016 році» Міністерство освіти і науки України з метою виправлення ситуації продовжило прийом на навчання до професійно-технічних навчальних закладів до 1 жовтня 2016 року.

Зазначені недоліки та прорахунки вступної кампанії 2016 року спонукають до серйозного доопрацювання та удосконалення Умов прийому до вищих навчальних закладів України у 2017 році.

У звязку з вищезазначеним, Комітет вирішив:

Інформацію Міністра освіти і науки України Гриневич Л.М. щодо результатів і проблем вступної кампанії 2016 року до вищих навчальних закладів України взяти до відома.

Доручити Міністерству економічного розвитку і торгівлі України спільно з Міністерством соціальної політики України, Міністерством освіти і науки України та іншими центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких знаходяться вищі навчальні заклади, здійснити роботу щодо удосконалення методики визначення потреби держави у фахівцях з вищою освітою та обсягів державного замовлення на підготовку фахівців у вищих навчальних закладах державної і комунальної форми власності з урахуванням реальних потреб економіки у трудових ресурсах та проблем регіонального розвитку.

Рекомендувати Міністерству фінансів України спільно з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та іншими зацікавленими сторонами:

- У Державному бюджеті на 2017 рік зберегти видатки на фінансування підготовки магістрів у вищих навчальних закладах України.

- У зв’язку з загрозою руйнації вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації (технікумів і коледжів) утриматись від передачі у 2017 році  видатків на підготовку кадрів  у них з державного на місцеві бюджети.

Міністерству економічного розвитку і торгівлі України спільно з Міністерством освіти і науки України:

- Опрацювати можливість формування регіонального замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою.

- Удосконалити алгоритм розподілу місць державного замовлення для збалансування попиту на різні спеціальності.

 

3. Заслухано питання: Про стан забезпечення підручниками загальноосвітніх навчальних закладів України.

Заслухавши і обговоривши інформацію Міністерства освіти і науки України про стан забезпечення підручниками системи загальної середньої освіти, Комітет відзначає, що центральним органом державної виконавчої влади, який здійснює керівництво у сфері освіти проводиться відповідна робота з забезпечення випуску підручників, посібників, методичної літератури та організації наукового і програмно-методичного забезпечення відповідних навчальних закладів.

У зв’язку з упровадженням нових державних стандартів початкової загальної освіти і повної загальної середньої освіти учні, які переходять на навчання за новими програмами, забезпечуються підручниками поетапно. Так, упродовж 2012-2014 років надруковано нові підручники для учнів 1-3, 5 та 6 класів загальноосвітніх навчальних закладів, у 2015-2016 років – для 4, 7, 8 класів.

У 2015 році вперше в державі застосовано порядок видання, придбання та доставки підручників з урахуванням оплати 50 відсотків їх вартості за рахунок коштів державного бюджету та 50 відсотків за рахунок коштів місцевих бюджетів.

У межах коштів, передбачених Державним бюджетом на 2016 рік у сумі 315 581, 1 тис. грн. проведено закупівлі підручників для 8 класів загальноосвітніх навчальних закладів 220 назв загальним накладом 7 760 164 примірники (80 відсотків від потреби).

Комітет звертає увагу Міністерства освіти і науки України на відсутність належної уваги до проблем забезпечення підручниками і навчальними посібниками системи професійно-технічної освіти. За даними Національної академії педагогічних наук України повну загальну середню освіту в системі професійно-технічної освіти здобувають понад 61 відсотків учнів, зарахованих у професійно-технічні навчальні заклади. Але останні два роки бібліотеки професійно-технічних навчальних закладів навчальними підручниками для 10-11 класів не забезпечувалися зовсім. Забезпеченість підручниками і навчальними посібниками з загальноосвітніх дисциплін у професійно-технічних навчальних закладах становить лише 62 відсотки.

Враховуючи викладене, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив:

1. Інформацію Міністерства освіти і науки України про стан забезпечення підручниками системи загальної середньої освіти (станом на початок нового 2016/2017 навчального року) взяти до відома.

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

2.1. Здійснити заходи спрямовані на посилення відповідальності органів державної виконавчої влади, зокрема місцевих, за фінансування статей видатків на видання, придбання, зберігання та доставку підручників і посібників для учнів, вихованців системи загальної середньої освіти.

2.2. Під час підготовки проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» передбачити витрати за бюджетною програмою 2201170 «Здійснення методичного та матеріально-технічного забезпечення діяльності навчальних закладів» додаткові кошти в сумі 392 969,9 тис. гривень, з них видатки споживання – 19 591,1 тис. гривень, видатки розвитку – 373 378,8 тис. гривень для видання підручників для учнів загальноосвітніх навчальних закладів (видання підручників для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів і для учнів та вихованців 10-11 класів професійно-технічних навчальних закладів; видання підручників для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів; видання навчальної літератури серії «Шкільна бібліотека»; доставка та збереження резервного фонду; проведення конкурсу підручників).

3. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:

3.1. Розглянути питання щодо внесення змін до нормативно-правових актів Міністерства в частині надання можливості використання альтернативних підручників з навчальних дисциплін для врахування індивідуальних особливостей і потреб суб’єктів навчального процесу у загальноосвітніх навчальних закладах.

3.2. Вивчити питання щодо можливої розробки нормативної бази для створення і використання у системі загальної та професійної освіти електронних підручників та забезпечення їх щорічного оновлення.

3.3. Створити депозитарій електронних версій підручників та навчальних посібників для системи професійно-технічної освіти, насамперед, для професій з машинобудування, металообробки, приладобудування, видобувної промисловості, транспорту, зв’язку, агропромислового комплексу, яким педагоги й учні могли б користуватися у відкритому доступу, у якому розміщувати лише ті підручники, навчальні посібники та інші науково-методичні матеріали, які пройшли зовнішню незалежну наукову та навчально-методичну експертизу.

4. Міністерству освіти і науки України до 1 жовтня поточного року представити Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти інформацію щодо стану забезпеченості підручниками навчальних закладів системи загальної середньої освіти (загальноосвітні, професійно-технічні, вищі навчальні заклади І-ІІ рівнів акредитації).

 

4. Заслухано питання: Про проблеми функціонування комунального закладу освіти “Дніпропетровський обласний медичний ліцей-інтернат “Дніпро” (в рамках виконання Рішення Комітету від 16.03.2016 р (протокол № 36), доручення Кабінету Міністрів України № 10708/1/1-16 від 30.03.2016 р., доручення Кабінету Міністрів України № 10708/4/1-16 від 16.06.2016, доручення Кабінету Міністрів України № 26558/1/1-16 від 02.08.2016 р.).

Заслухавши інформацію Голови підкомітету з питань освіти Т.Д. Креміня, Першого заступника Міністра освіти і науки України В.В. Ковтунця та директора Дніпропетровського обласного медичного ліцею-інтернату «Дніпро» Т.О. Журавель стосовно критичної ситуації, яка загрожує подальшому функціонуванню зазначеного навчального закладу, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив:

1.     Інформацію Голови підкомітету з питань освіти Т.Д. Креміня, Першого заступника Міністра освіти і науки В.В. Ковтунця та директора Дніпропетровського обласного медичного ліцею-інтернату «Дніпро» Т.О. Журавель взяти до відома.

2.     Звернути увагу Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Дніпропетровської обласної ради, Фонду державного майна України на невиконання рішень Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти (до протоколу № 16) від 16 березня 2016 року, доручень Кабінету Міністрів України; неузгодженості всіх відповідальних і зацікавлених сторін при розгляді питання подальшого функціонування Дніпропетровського обласного медичного ліцею-інтернату «Дніпро», невжиття дієвих заходів реагування на ситуацію, що склалася, з метою забезпечення конституційних прав громадян на освіту.

3.     Повторно звернутись до Кабінету Міністрів України з проханням невідкладного вирішення питання подальшого функціонування Дніпропетровського обласного медичного ліцею-інтернату «Дніпро» та вжити заходів з метою забезпечення безперебійного навчального процесу в зазначеному навчальному закладі.

4.     Звернутись до Кабінету Міністрів України з проханням підготувати зміни до Закону України «Про вищу освіту», які б надавали право вищому навчальному закладу засновувати загальноосвітні навчальні заклади.

 

5. Заслухано питання: Про узгоджений план роботи Комітету на період п’ятої сесії восьмого скликання.

Заслухавши Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковського О.В. про затвердження узгодженого плану роботи Комітету з питань науки і освіти на період п’ятої сесії восьмого скликання, Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив інформацію взяти до відома.

 

6. Різне:

Про клопотання Президії Національної академії медичних наук України щодо нагородження Почесною грамотою Верховної Ради України директора Державної установи «Інститут гастроентерології Національної академії медичних наук України» Степанова Ю.М.

Вирішено Підтримати клопотання Президії Національної академії медичних наук України про нагородження Почесною грамотою Верховної Ради України доктора медичних наук, професора, заслуженого лікаря України, директора Державної установи «Інститут гастроентерології Національної академії медичних наук України» Степанова Юрія Мироновича.

Направити це рішення Комітету Голові Верховної Ради України А.В.Парубію.

Про клопотання ДВНЗ «Київський коледж будівництва, архітектури та дизайну» Міністерства освіти і науки України щодо нагородження Грамотою Верховної Ради України завідувача будівельного відділення Панаськової Т.Ю.

Вирішено підтримати клопотання ДВНЗ «Київський коледж будівництва, архітектури та дизайну» Міністерства освіти і науки України про нагородження Грамотою Верховної Ради України завідувача будівельного відділення Панаськової Тетяни Ювеналіївни.

 

Відео засідання можна подивитися за посиланням: http://pedpresa.ua/167665-online-61.html