24 травня відбулось чергове засідання робочої групи з розробки нової моделі фінансування вищої освіти

30 травня 2016, 12:24

24 травня відбулось чергове засідання робочої групи з розробки нової моделі фінансування вищої освіти.

На засіданні були присутні члени робочої групи, які представляють практично всі кола освітянської спільноти, а також представники Міністерства фінансів України.

Учасникам засідання була надана для розгляду та обговорення порівняльна таблиця до законопроекту «Про фінансування вищої освіти на умовах державного замовлення», причиною розробки якого виступила давно назріла необхідність зміни існуючої системи фінансування вищої освіти.

Існуюча система фінансування освіти (модель прямого фінансування) має наступні характерні особливості:

Пряме фінансування з державного бюджету

Правила фінансування визначаються МОН

Відсутність мотивації у всіх суб'єктів освітнього процесу

Додаткова вартість студента не створюється

Щоб змінити систему, маємо насамперед змінити систему фінансування та відповідного розподілу коштів. Тому доцільно звернутися до досвіду країн, в яких на освітньому ринку є досить велика кількість кредитних грошей.

Таким чином, за новою парадигмою має стояти нова модель фінансування. В першу чергу, необхідно відмовитися від знеособлено-розрахункової моделі фінансування вищих навчальних закладів. Основним інструментом має стати створення персоніфікованої системи доступу до фінансових ресурсів для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії людини.

Запропонована модель допоможе залучити на освітній ринок додаткові фінанси і забезпечить персоніфікований доступ до них. Це призведе до позитивних наслідків для суб’єктів системи освіти.

Якщо людина вступила до вишу або вже навчається, у неї з’являється право на отримання доступу до фінансових ресурсів, які забезпечать їй три головні речі: оплату за навчання, мобільність, харчування та проживання.

Тому з метою вдосконалення існуючої системи фінансування вищої освіти в Україні за державні кошти пропонується передбачити наступний порядок такого фінансування:

1. Встановити наступні форми державного фінансування підготовки фахівців у вищих навчальних закладах:

1) Здійснення державою повної компенсації витрат на навчання;

2) Надання державних гарантій для отримання здобувачами вищої освіти кредитів на оплату вартості навчання з погашенням за рахунок держави відсотків за такими кредитами;

3) Надання державних гарантій для отримання здобувачами вищої освіти кредитів на оплату вартості навчання з погашенням за власний рахунок відсотків за такими кредитами.

Запропонована модель фінансування освіти має наступні переваги у порівнянні з попередньою:

Прозорий ринок надання освітніх послуг

Залучення суттєвих додаткових фінансових інструментів, в тому числі і кредитних ресурсів під гарантії держави

Перехід від ідеології дотацій до ідеології інвестування в освіту

Стимулювання постійної мотивації студентів до якісного навчання

Як наслідок, це дозволить провести реальні реформи забезпечуючи конкуренцію вищої освіти України в світі.

Процес реалізації моделі доданої вартості студента відбуватиметься завдяки принципу використання базових критеріїв для визначення рейтингу абітурієнта, до яких відносяться:

Результати зовнішнього незалежного оцінювання;

Результати Державної підсумкової атестації;

Преференція по спеціальності;

Регіональна преференція.

На засіданні продовжилась дискусія серед учасників робочої групи, якими було висловлено низку пропозицій та рекомендацій до змісту представленого законопроекту. Зокрема, представником Міністерства фінансів було висловлено рекомендацію підготувати фінансово-економічне обґрунтування цього закону, що повною мірою відповідає нашій концепції розробки будь-яких законопроектів. За допомогою фахівців Мініфіну та Мінекономрозвитку це обґрунтування буде якісно підготовлено.

Але всі присутні одностайно погодились з головною ідеєю цього законопроекту та нагальною необхідністю зміни існуючої системи фінансування вищої освіти.

За результатами роботи було погоджено, що учасники робочої групи додатково проаналізують зміст законопроекту та нададуть свої додаткові пропозиції до проекту цього закону.

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти запрошує всіх, хто зацікавився даним проектом долучитись до спільної роботи.