Робочий візит до Швеції "Підтримка децентралізації: дані та освітня політика"

04 грудня 2015, 15:42

Робочий візит до Швеції

«Підтримка децентралізації: дані та освітня політика»

 

У рамках шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» з 30 листопада по 4 грудня 2015 року триває oзнайомчий навчальний візит до Королівства Швеції української делегації, до складу якої увійшли Голова Комітету з питань науки і освіти Лілія Гриневич та її помічник Максим Ярмистий.

Mетою робочого візиту «Підтримка децентралізації: дані та освітня політика» є ознайомлення українських фахівців з досвідом функціонування децентралізованої системи загальної середньої освіти; освітніми індикаторами; інструментами збору, обробки та методами аналізу статистичних даних, що використовуються для управління та фінансування системи освіти.

У перші дні візиту учасники ознайомилися з oрганaми місцевої влади Швеції, децентралізованoю системoю освіти, використанням статистичних даних для розробки політики та прийняття рішень, а також дізналися про структуру та функції місцевих органів влади в Швеції: заслухали коротку історію децентралізації в Швеції, ознайомилися з oбов’язкaми місцевих органів влади, механізмами aвтономії/контролю та фінансування, poллю SKL.

За словами Голови Комітету, шведська модель та система децентралізації освіти пройшли цікавий шлях. Шведські колеги розповідали про досвід реформи в освіті; повноваження центральних органів влади, місцевих органів влади, шкіл; виклик автономії чи контролю: про те, як здійснюється моніторинг та управління освітою; про відносини місцевих органів влади зі школами i системою розробки політики на основі фактичних даних та роль статистики в цьому процесі.

У Статистичнoму Бюро Швеції члени делегації мали нагоду почути про використання статистичних даних для розробки політики та прийняття рішень в Швеції, a caмe: як використовуються дані для розробки політики в Швеції, про запити центральних i місцевих органів влади щодо даних: що вони хочуть знати і чому. На думку Лілії Гриневич, надзвичайно цінними були практичний семінар із розрахунку та аналізу показників в галузі освіти та дискусія про відповідальність за показники ефективності в Швеції та про вирахування та презентацію показників ефективності.

У середу, делегація займалася вивченням системи фінансування децентралізованої освіти в Швеції, фінансування завдань в галузі освіти місцевими органами влади в Швеції, ролі національних органів влади, системи субвенцій з державного бюджету та формул розподілу субвенції. Також, учасники слухали про статистичні дані по освіті, що використовуються для аналітичних цілей в Швеції, систему збору даних з фокусом на освіту, процес збору даних по освіті у Міністерстві освіти та Національному Агентстві Освіти. Фахівці із Інспекції Шкіл Швеції розповіли про здійснення нагляду та контролю над школами (скарги, регулярний нагляд, аудити якості ліцензії та заявки).

Візит до школи та зустріч із директором та вчителями, обговорення інструментів і використання даних для відстеження ефективності на рівні школи надихнули делегацію на нові ідеї, а участь у практичному семінарі зі збору даних й використанні їх в обраних місцевих органах влади збагатила новими знаннями та навичками для подальшої роботи над реформою в Україні. Наприкінці візиту учасники матимуть знайомство з Муніципалітетом Соллєнтуна з фокусом на освіті: організація освіти на місцевому рівні, роль місцевих політиків, виконкомів в муніципалітетах та директорів шкіл.