Під головуванням Голови Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергія Бабака відбулось засідання Комітету.

Було розглянуто такі питання порядку денного:

 

1. Про зовнішнє незалежне оцінювання якості освіти у 2021 році: формат проведення.

У порядку здійснення контрольних функцій відповідно до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» Комітет з питань освіти, науки та інновацій на своєму засіданні заслухав і обговорив інформацію заступника Міністра освіти і науки України Любомири Мандзій, в.о. Директора Українського центру оцінювання якості освіти Валерія Бойка та заступника Голови Комітету Сергія Колебошина щодо формату проведення зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти у 2021 році.

Міністерством освіти і науки України запропоновано такий формат проведення ЗНО у 2021 році:

здобувачі освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році та не потребують результатів ЗНО для вступу до закладів вищої освіти (про що вказали під час реєстрації для участі в ЗНО), звільняються від проходження державної підсумкової атестації (ДПА) у формі ЗНО. Тобто особи, які зареєструвалися для участі в ЗНО лише з метою проходження ДПА, мають право пройти ДПА в закладі освіти на умовах, визначених законодавством. Український центр оцінювання якості освіти забезпечить надання закладам освіти списків осіб, які не потребують результатів ЗНО для вступу до закладів вищої освіти, для проходження ДПА у формі ЗНО з певного/певних предметів, з яких вони були зареєстровані;

здобувачі освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році, зареєструвалися для участі в ЗНО та потребують результатів ЗНО для вступу до закладів вищої освіти України (про що вказали під час реєстрації для участі в ЗНО), проходять ДПА у формі ЗНО на умовах визначених законодавством.

Український центр оцінювання якості освіти наголосив на необхідності забезпечення створення безпечних умов під час проведення ЗНО. Вишукати можливості забезпечення пунктів проведення ЗНО протиепідемічними засобами, зокрема медичними масками, санітайзерами, дезінфекторами для оброблення поверхонь, термометрами, сухими рушниками, рідким милом.

Зважаючи на те, що в порядку денному перебував законопроект № 5014 «Про внесення змін до Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" (щодо окремих питань завершення 2020/2021 навчального року), визначений Президентом України, як невідкладний, народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення заслухати цей проект другим питанням.

Після детального обговорення питання щодо формату проведення зовнішнього незалежного оцінювання якості освіти у 2021 році народними депутатами України – членами Комітету було прийнято рішення взяти до відома інформацію Міністерства освіти і науки України та Українського центру оцінювання якості освіти.

 

2. Про проект Закону про внесення змін до Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" (щодо окремих питань завершення 2020/2021 навчального року) № 5014 від 04.02.2021 (н.д. Білозір Л.М., Вацаком Г.А., Нікітіною М.В., Яцик Ю.Г. та іншими).

Законопроектом пропонується шляхом доповнення розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» новим підпунктом, передбачити, що «у зв’язку зі здійсненням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), здобувачі освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році, звільняються від проходження державної підсумкової атестації. Здобувачі освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році, мають право пройти державну підсумкову атестацію, у тому числі у формі зовнішнього незалежного оцінювання, за власним бажанням».

Члени Комітету, враховуючи обмеженість часу, який залишається до завершення навчального року, а також складну прогнозованість епідеміологічної ситуації пропонують Верховній Раді України за результатами розгляду законопроекту у першому читанні прийняти його за основу і в цілому як закон з техніко-юридичними правками, які запропоновані Міністерством освіти і науки України та Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України.

 

3. Проект Закону про Захисників / Захисниць України та членів їх сімей № 4389 від 17.11.2020 (н.д. Остапенко А.Д.).

Законопроектом запропоновано включити в соціальний пакет Захиснику України:

- компенсацію вартості навчання Захисникам України та їх дітям;

- державну цільову підтримку для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти Захисникам України з особливими бойовими заслугами та їхнім дітям, які навчаються за денною формою здобуття освіти у державних та комунальних закладах освіти;

- послуги з професійної орієнтації з вибору або зміни професії, виду діяльності, адаптації на новому місці роботи, інших профорієнтаційних послуг;

- оплату вартості послуг з підвищення кваліфікації та перекваліфікації, які надаються підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності на вибір особи.

Підтримуючи ініціативи, запропоновані законопроектом в частині предметів відання Комітету, народні депутати звертають увагу на необхідність доопрацювання цього проекту Комітетом, визначеним головним з його підготовки, з урахуванням пропозицій Міністерства освіти і науки України та визначитись щодо нього шляхом голосування.

 

4. Проект Закону про внесення змін до статті 175 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за невиплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат № 4589 від 14.01.2021 (н.д. Волинець М.Я.).

Автором законопроекту пропонується застосовувати більш жорсткі норми до порушників за невиплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат, а саме: ввести зміни до частини першої та другої статті 175 Кримінального кодексу України збільшивши суми штрафів в 3-3,3 рази. Також, запропоновано виключити частину третю цієї статті, якою встановлено, що особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення до кримінальної відповідальності нею здійснено виплату заробітної плати, стипендії, пенсії чи іншої встановленої законом виплати громадянам.

Під час обговорення цього проекту, заступник Міністра освіти та науки України Любомира Мандзій наголосила на тому, що в Україні відсутні заборгованості по стипендіях.

Комітет з питань освіти, науки та інновацій звертає увагу, що зміна правових норм Кримінального кодексу України в бік розширення сфери його дії чи посилення відповідальності має бути чітко обґрунтованою, базуватись на наукових висновках, аналізі практики застосування відповідних статей КК, відповідних статистичних даних. У пояснювальній записці такий аналіз щодо стану кримінального та адміністративного переслідування осіб, які вчинили дії з невиплати заробітної плати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат, відсутній. Окремого обґрунтування потребують запропоновані зміни до частини 2 статті 175 Кримінального кодексу України, якими злочин переводиться з групи злочинів невеликої тяжкості до групи злочинів середньої тяжкості.

Зважаючи, що питання внесення змін до Кримінального кодексу України не відноситься до предметів відання Комітету з питань освіти, науки та інновацій, народні депутати вирішили рекомендувати прийняття остаточного рішення щодо законопроекту № 4589 залишити за профільним Комітетом з питань правоохоронної діяльності.

 

5. Проект Закону про внесення змін до статті 46 Закону України "Про фахову передвищу освіту" (щодо імплементації норм Конституції України, Європейської хартії регіональних мов або мов меншин та рекомендацій Венеційської комісії) № 4628 від 22.01.2021 (н.д. Волошин О.А.).

Автором законопроекту у пояснювальній записці наголошено, що проект має за мету приведення статті 46 Закону України «Про фахову передвищу освіту» у відповідність із нормами статті 10 Конституції України, Європейської хартії регіональних мов або мов меншин та рекомендаціями Венеційської комісії від 8-9 грудня 2017 року, що стосуються мови фахової передвищої освіти, а також посилення державних гарантій кожному громадянинові України на здобуття фахової передвищої освіти державною мовою в державних і комунальних закладах вищої освіти.

Під час опрацювання проекту в Комітеті, надійшли експертні висновки від центральних органів виконавчої влади, Національної академії педагогічних наук України та Уповноваженого із захисту державної мови.

Тарас Кремінь, як Уповноважений із захисту державної мови, наголосив на неприпустимості обмежень, у тому числі за мовними ознаками. На це також у рішенні від 14.12.1999 № 10-рп/99 звертає увагу Конституційний Суд України.

З огляду на те, що прийняття законопроекту № 4628 фактично призведе до створення для громадян України, які здобувають фахову передвищу освіту та не володіють іншою мовою, ніж державна, а також для тих громадян України, які належать до корінних народів або національних меншин, додаткових обмежень за мовною ознакою та перешкод для здобуття фахової передвищої освіти державною мовою, цей законопроект, вважає Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь, у запропонованій редакції не може бути підтримано.

Представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Аксана Філіпішина та Освітній омбудсмен України Сергій Горбачов під час обговорення підтримали позицію Уповноваженого із захисту державної мови.

Комітет з питань освіти, науки та інновацій після обговорення питання одноголосно прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити цей законопроект.

 


6. Проект Постанови про відзначення 100-річчя з часу заснування Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського (у 2021 році) № 4666 від 28.01.2021 р. (н.д. Мовчан О.В.).

Зважаючи на те, що у 2021 році виповнюється 100 років з часу заснування Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського, який є найстарішим технічним університетом в Україні та у Східній Європі, а також те, що прийняття Постанови сприятиме визначенню статусу Університету як провідного закладу вищої освіти України у підготовці висококваліфікованих спеціалістів, науковців, регіональної еліти, міжнародному визнанню та залученню громадських, наукових, освітніх і культурних кіл, у тому числі на міжнародному рівні, до відзначення ювілейної дати Університету, народні депутати вирішили рекомендувати Верховній Раді України прийняти за основу та в цілому проект № 4666.

 

7. Проект Закону про внесення змін до п. 3 розділу Х "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України "Про повну загальну середню освіту" щодо розширення можливостей для трансформації освітньої мережі та захисту прав учасників освітнього процесу № 5138 від 23.02.2021 (н.д. Качура О.А. та інші).

8. Проект Закону про внесення змін до п.3 розділу Х "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України "Про повну загальну середню освіту" щодо розширення можливостей для трансформації освітньої мережі та захисту прав учасників освітнього процесу № 5138-1 від 11.03.2021 (н.д. Гришина Ю.М. та інші).

Народні депутати України – члени Комітету розглянули законопроект № 5138 та альтернативний до нього 5138-1.


Народні депутати – члени Комітету відмітили, що питання трансформації мережі санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) відповідно до «Перехідних та прикінцевих положень» Закону України «Про повну загальну середню освіту» (пункту 3 підпункту 8 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення») знаходяться під постійним контролем Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Аналіз інформаційних матеріалів, які надходять на адресу Комітету від відповідних центральних органів виконавчої влади дозволяє зробити висновок про те, що відтермінування заходів щодо трансформації мережі санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) було виправдним і дають позитивні результати.

Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 5138 направити на доопрацювання суб’єкту законодавчої ініціативи, а проект № 5138-1 прийняти за основу та в цілому як Закон.

 

9. Про закінчення виконання стипендіатами Верховної Ради України молодими вченими – докторами наук наукових (науково-технічних) робіт за 2020 рік, успішне їх звітування та рекомендацію щодо вручення відповідних дипломів.

Голова об’єднаної Конкурсної комісії з присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим та іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук Сергій Бабак поінформував Комітет з питань освіти, науки та інновацій щодо закінчення виконання стипендіатами Верховної Ради України молодими вченими – докторами наук наукових (науково-технічних) робіт за 2020 рік та їх успішне звітування про це.

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій прийняв рішення рекомендувати Голові Верховної Ради України відповідно до пункту 4 Постанови Верховної Ради України “Про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених - докторів наук“ від 5 лютого 2019 року № 2676-VIII та пунктів 18 і 19 Положення про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук, затвердженого зазначеною Постановою, видати Розпорядження про вручення дипломів стипендіатів Верховної Ради України – молодих учених – докторів наук за 2020 рік.

 

10. Інформація Міністерства освіти і науки України та Міністерства фінансів України щодо дефіциту обсягів освітньої субвенції у територіальних об’єднаних громадах спричинених реалізацією адміністративно-територіальної реформи.

Заслухавши у порядку здійснення Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій контрольних функцій інформацію секретаря Комітету Наталії Піпи, представників Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо дефіциту обсягів освітньої субвенції у територіальних об’єднаних громадах спричинених реалізацією адміністративно-територіальної реформи, народні депутати України – члени Комітету після обговорення прийняли рішення:

1. Інформацію щодо дефіциту обсягів освітньої субвенції у територіальних об’єднаних громадах спричинених реалізацією адміністративно-територіальної реформи взяти до відома.

2. Визначити стан нормативно-правової бази щодо регулювання розподілу освітньої субвенції як такий, що вимагає удосконалення з урахуванням особливостей кожної територіальної громади.

3. З метою недопущення утворення заборгованості по виплаті заробітної плати педагогічним працівника закладів середньої освіти та непродуманого скорочення мережі закладів середньої освіти рекомендувати Міністерству освіти і науки України, Міністерству фінансів України та Міністерству розвитку громад та територій України:

провести ґрунтовний аналіз щодо реальних потреб у освітній субвенції у розрізі територіальних громад по Україні та у місячний термін поінформувати Комітет;

звернути увагу на розмір освітньої субвенції для новостворених територіальних громад, та при потребі, скористатися резервом освітньої субвенції та збільшити розмір цієї субвенції тим громадам, які її потребують;

розглянути можливість збільшення гірського коефіцієнту у формулі розподілу освітньої субвенції для територіальних громад.



















Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

10 листопада 2024 00:00
07 листопада 2024 11:00
01 листопада 2024 15:46
29 жовтня 2024 15:00
28 жовтня 2024 14:00
28 жовтня 2024 09:00
27 жовтня 2024 00:00
24 жовтня 2024 10:30
22 жовтня 2024 11:00
17 жовтня 2024 13:00