13 листопада 2019 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Головував Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Бабак С.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Лукашев О.А., Піпа Н.Р., Колебошин С.В., Колюх В.В., Коваль О.В., Кириленко І.Г., Лис О.Г., Гришина Ю.М., Павленко Р.М., Воронов В.А., Грищук Р.П., Совсун І.Р., народний депутат України Гриб В.О., народний депутат України Ковальов О.І.
Також на засіданні були присутні заступник Міністра освіти і науки України Мандзій Л.С., керівник експертної групи з питань координації політики Директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства освіти і науки України Сич О.В., уповноважений з питань партнерства з інститутами громадянського суспільства секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Мамалига А.В., завідуючий відділом економіки вищої освіти Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України Жиляєв І.Б., помічник-консультант народного депутата України В.О. Гриб Сапун С.В.
Під час засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій було розглянуто такі питання:
1. Про проєкт Закону про внесення змін до статті 57 Закону України «Про освіту» щодо додаткових пільг та підвищення рівня оплати праці для педагогічних і науково-педагогічних працівників (реєстр. № 2029 від 03.09.2019).
Метою законопроєкту є запровадження додаткових пільг педагогічним і науково-педагогічним працівникам, підвищення рівня оплати їх праці, що забезпечить престижність професії, сприятиме вирішенню проблеми нестачі кваліфікованих педагогів на селі.
Заслухавши інформацію заступника Голови Комітету Сергія Колебошина та враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства фінансів України, народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України поданий законопроєкт направити на доопрацювання.
2. Про проєкт Постанови про питання термінового вжиття заходів для забезпечення захисту прав та інтересів дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів (реєстр. № 2117 від 11.09.2019).
Розроблення цієї Постанови спричинено необхідністю спрощення Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів з метою визнання постраждалими всіх дітей, які покинули місця свого постійного проживання через конфлікт на Сході України, а також соціального захисту дітей з інвалідністю внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
Метою прийняття акту є забезпечення захисту прав та інтересів дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.
Заслухавши інформацію народного депутата України Вікторії Гриб, Голову підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Олену Лис та враховуючи висновки Міністерства освіти і науки України, Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Міністерством соціальної політики України, народні депутати України – члени Комітету одностайно вирішили відкласти розгляд даного питання та після детального вивчення розглянути його на одному з наступних засідань Комітету.
3. Про затвердження кандидатур на здобуття щорічної Премії Верховної Ради України педагогічним працівникам загальноосвітніх, професійно-технічних, дошкільних та позашкільних навчальних закладів.
Заслухавши інформацію заступника Голови Комітету Сергія Колебошина, народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення запропонувати Верховній Раді України наступні кандидатури на присудження щорічної Премії Верховної Ради України:
1. Балуба Олена Анатоліївна – вчитель іспанської мови навчально-виховного комплексу “Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів № 9 – спеціалізована школа” Олександрійської міської ради Кіровоградської області;
2. Балясников Володимир Матвійович – директор Комунального закладу Київської обласної ради “Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту”;
3. Беднін Віталій Григорович – директор Полтавського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді;
4. Ващенко Марина Іванівна – директор комунального закладу освіти “Загальноосвітня санаторна школа-інтернат № 3” Дніпропетровської обласної ради;
5. Візер Роман Володимирович – директор Дрогобицького регіонального еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Львівської області;
6. Горшеніна Світлана Павлівна – директор Конотопської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 Конотопської міської ради Сумської області;
7. Гринюк Галина Олексіївна – старший майстер державного навчального закладу “Цент сфери обслуговування міста Житомира”;
8. Губіна Оксана Олександрівна – директор комунального закладу “Запорізька спеціалізована школа – інтернат ІІ-ІІ ступенів “Козацький ліцей” Запорізької обласної ради;
9. Друм Тетяна Петрівна – директор Вищого професійного училища № 41 міста Тульчина Вінницької області;
10. Казанцева Ольга Павлівна – вчитель інформатики Херсонського ліцею Херсонської обласної ради;
11. Коломиєць Ганна Василівна – директор Чернігівського обласного ліцею для обдарованої сільської молоді Чернігівської обласної ради;
12. Котенко Любов Володимирівна – вчитель історії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 36 імені Я. Домбровського міста Житомира;
13. Купріков Михайло Григорович – директор Краматорського вищого професійного училища Донецької області;
14. Лупуляк Ольга Георгіївна – директор Коровійської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Глибоцького району Чернівецької області;
15. Лосєва Наталія Леонідівна – учитель біології Комунального закладу “Обласна спеціалізована школа-інтернат “І-ІІІ ступенів “Обдарованість” Харківської обласної ради”;
16. Левицька Світлана Романівна – учитель біології Української гімназії № 1 Івана-Франківської міської ради;
17. Маркова Любов Анатоліївна – директор Гірської обласної спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Луганської області;
18. Майданюк Олександр Миколайович – керівник авіамодельного авіа гуртка Гайворонського Центру дитячої та юнацької творчості Кіровоградської області;
19. Моніч Василь Васильович – вчитель фізичної культури Ульянівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Скадовської районної ради Херсонської області;
20. Мороз Надія Дмитрівна – директор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів міста Берестечка Горохівського району Волинської області;
21. Петренко Любов Миколаївна – завідувач Родниківського дошкільного навчального закладу “Родничок” ясла-садок комбінованого типу Родниківської сільської ради Уманського району Черкаської області;
22. Сонник Інна Миколаївна – вчитель початкових класів спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 міста Хмельницький;
23. Сосюк Наталія Володимирівна – директор комунального закладу “Рівненський обласний науковий ліцей-інтернат І-ІІІ ступенів” Рівненської обласної ради;
24. Сущенко Сергій Борисович – директор державного навчального закладу “Одеський цент професійно-технічної освіти” Одеської області;
25. Тимко Сергій Миронович – директор Державного навчального закладу “Ужгородський центр професійно-технічної освіти Закарпатської області;
26. Токаренко Марія Олександрівна – вихователь Березнегуватського закладу дошкільної освіти № 1 “Сонечко” Миколаївської області;
27. Харматова Ванда Юріївна – завідувач комунального закладу “Дошкільний навчальний заклад № 19 Вінницької міської ради”;
28. Череп Галина Петрівна – завідувач закладу дошкільної освіти ясла-садок “Ромашка” міста Бережани Тернопільської області;
29. Шпільчак Марія Василівна – учитель української мови і літератури Івано-Франківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 24 Івано-Франківської міської ради.
4. Про проєкт Закону про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про освіту” (реєстр. № 1121 від 29.08.2019).
Розглянувши проєкт Закону про визнання таким, що втратив чинність, Закону України “Про освіту” (реєстр. № 1121 від 29.08.2019), поданий народними депутатами України Королевською Н.Ю., Солодом Ю.В., Бойком Ю.А., Іоффе Ю.Я., Шуфричем Н.І., Німченком В.І., Комітет відзначає, що зазначеним законопроєктом пропонується визнати таким, що втратив чинність, Закон України “Про освіту” у зв’язку з тим, що “впровадження положень Закону та “освітньої реформи” призвело до занепаду вітчизняної системи освіти, різкого скорочення доступу громадян до якісних освітніх послуг, позбавлення значної кількості українських школярів і студентів законних соціальних пільг і гарантій (у тому числі щодо пільгового проїзду, харчування, а також пільгового вступу до закладів професійно-технічної та вищої освіти)”.
Заслухавши інформацію заступника Голови Комітету Сергія Колебошина та враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України поданий законопроєкт відхилити.
5. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо забезпечення захисту мовних прав національних меншин (реєстр. № 1125 від 29.08.2019).
Розглянувши проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо забезпечення захисту мовних прав національних меншин (реєстр. № 1125 від 29.08.2019), поданий народними депутатами України Шуфричем Н.І., Бойком Ю.А., Королевською Н.Ю., Солодом Ю.В., Іоффе Ю.Я., Німченком В.І., Рабіновичем В.З., Комітет відзначає, що зазначеним законопроєктом пропонується внести зміни до статті 7 Закону України “Про освіту”, якими передбачити, що “мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова, а також регіональна мова або мова меншин, якщо заклади освіти розташовані на територіях, на яких поширена регіональна мова або мова меншин та за рішенням відповідної місцевої ради застосовуються заходи, спрямовані на використання регіональних мов або мов меншин”. Також “держава гарантує кожному громадянинові України право на здобуття формальної освіти на всіх рівнях (дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої), а також позашкільної та післядипломної освіти регіональною мовою або мовою меншин в державних і комунальних закладах освіти, якщо заклади освіти розташовані на територіях, на яких поширена регіональна мова або мова меншин та за рішенням відповідної місцевої ради застосовуються заходи, спрямовані на використання регіональних мов або мов меншин” (ч. 1 ст. 7 Закону у редакції проекту). Крім того, пропонується в закладах освіти, де освіта надається регіональною мовою або мовою меншин, забезпечити обов’язкове вивчення державної мови, зокрема, в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти – в обсязі, що дає змогу провадити професійну діяльність у вибраній галузі з використанням державної мови (ч. 2 ст. 7 Закону у редакції проекту).
Як зазначають автори законопроекту реєстр. № 1125 у Пояснювальній записці, “метою прийняття законопроекту є забезпечення захисту мовних прав національних меншин шляхом незастосування окремих положень статті 7, які стосуються навчання в закладах освіти в межах тих територій, на яких поширена регіональна мова або мова меншини та за рішенням відповідної місцевої ради застосовуються заходи, спрямовані на використання регіональних мов або мов меншин”.
Заслухавши інформацію заступника Голови Комітету Сергія Колебошина та враховуючи висновки Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури України, народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України поданий законопроєкт відхилити.