20 березня 2019 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Головував: Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Кремінь Т.Д., Скрипник О.О., Констанкевич І.М., Литвин В.М., Кириленко І.Г., народний депутат України Спориш І.Д.
Також у засіданні Комітету взяли участь Перший заступник Міністра освіти і науки України Хобзей П.К., заступник директора Департаменту – начальник відділу аудиту освіти, науки та інновацій Рахункової палати України Васильєва С.М., член Рахункової палати України Невідомий В.І., заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Бровченко Ю.П., начальник відділу права на освіту та культуру Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Міцерук О.Г., державний експерт експертної групи з нормопроектування Директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства культури України Волкова А.М., директор Департаменту інтелектуальної власності Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Жалдак В.О., заступник директора Департаменту – начальник відділу авторського права і суміжних прав Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Ярмоленко О.В., заступник директора Департаменту кадрової політики Міністерства оборони України Шевчук В.А., головний спеціаліст Міністерства оборони України Нагорний Ю.В., директор Інституту інтелектуальної власності Національної академії правових наук України Орлюк О.П., заступник Голови Наукового комітету Національної ради України з питань науки і технологій Колежук О.К., ректор Національного університету фізичного виховання і спорту України, президент спортивної студентської спілки України Імас Є.В., представник громадської організації «ВО «Платформа громадянських ініціатив» Міщанюк М.В., аналітик Центру аналізу та розробки законодавства Асоціації міст України Мозгова Л.А., журналіст газети «Освіта України» Шулікін Д.А., працівники секретаріату Комітету з питань науки і освіти, представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій та експерти.
Під час засідання Комітету з питань науки і освіти було розглянуто такі питання:
1. Інформація щодо підготовки парламентських слухань на тему: «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки».
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти заслухав інформацію голови Робочої групи з визначення концептуальних засад і підготовки проекту рекомендацій парламентських слухань на тему: «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки», Першого заступника Голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти О.В. Співаковського щодо підготовки зазначених парламентських слухань та відзначає таке.
Верховна Рада України за ініціативою Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти 5 лютого 2019 року прийняла Постанову № 2677-VIII “Про проведення парламентських слухань на тему: “Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки”. Слухання заплановано провести 10 квітня 2019 року. Для підготовки матеріалів до цієї Постанови були використані науково-аналітичні, статистичні та інформаційні матеріали щодо стану розвитку людського капіталу в Україні, надані Державною установою “Інститут економіки та прогнозування” Національної академії наук України.
На виконання Постанови Верховної Ради України підготовлено та видано Розпорядження Голови Верховної Ради України від 20 лютого 2019 року № 93-к “Про забезпечення проведення 10 квітня 2019 року парламентських слухань на тему: “Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки”.
Розпорядженням визначено, що підготовку до проведення парламентських слухань здійснює Комітет з питань науки і освіти, а також затверджено відповідний план заходів.
Згідно із затвердженим Головою Верховної Ради України планом заходів Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти 27 лютого 2019 року створив Робочу групу з визначення концептуальних засад і підготовки проекту рекомендацій парламентських слухань.
Відповідно до зазначеного плану та в рамках підготовки до слухань секретаріатом Комітету підготовлено і в установленому порядку надіслано до комітетів Верховної Ради України, депутатських фракцій і депутатських груп, Кабінету Міністрів України, зацікавлених міністерств та відомств, облдержадміністрацій, облрад, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук України, громадських організацій відповідні листи, у тому числі з проханням надати пропозиції до складу робочої групи та пропозиції для рекомендацій.
Міністерство освіти і науки України, Державна установа “Інститут економіки та прогнозування” Національної академії наук України, Центр Разумкова, Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи Національної академії наук України надіслали комплексні матеріали до парламентських слухань, а також надійшли розгорнуті пропозиції від інших наукових та освітніх структур, центральних органів виконавчої влади, обласних державних адміністрації та обласних рад, громадських організацій та експертів.
14 березня 2019 року було проведено розширене засідання Робочої групи з визначення концептуальних засад і підготовки проекту рекомендацій парламентських слухань. У засіданні взяли участь багато експертів з різних галузей та структур, обговорено концептуальні засади проведення парламентських слухань та коло питань для представлення у проекті рекомендацій парламентських слухань.
На засіданні Робочої групи прийнято рішення взяти за основу матеріали Міністерства освіти і науки України та доопрацювати їх з урахуванням отриманих експертних пропозицій. Для погодження відповідних проектів Робоча група буде засідати 21 березня 2019 року. Склад робочої групи слід розширити з урахуванням останніх пропозицій, які надійшли до Комітету.
У зв’язку з викладеним народні депутати України- члени Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти одностайно вирішили інформацію Голови Робочої групи з визначення концептуальних засад і підготовки проекту рекомендацій парламентських слухань, Першого заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти О.В. Співаковського щодо підготовки парламентських слухань на тему: «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки» взяти до відома та внести зміни до складу Робочої групи, розширивши її склад з урахуванням останніх пропозицій, які надійшли до Комітету.
2. Про результати аудиту Рахункової палати України щодо ефективності використання коштів державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки України на надання загальної середньої освіти та управління ним об’єктами державної власності, що мають фінансові наслідки для державного бюджету.
Заслухавши і обговоривши інформацію члена Рахункової палати України В.І. Невідомого, Першого заступника Міністра освіти і науки України П.К. Хобзея про результати аудиту Рахункової палати України стосовно ефективності використання коштів державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки України на надання загальної середньої освіти та управління ним об’єктами державної власності, що мають фінансові наслідки для державного бюджету, а також, враховуючи виступи інших учасників засідання, Комітет з питань науки і освіти відзначає, що висловлені у зазначеному Звіті Рахункової палати України зауваження стосувались неефективного управління бюджетними коштами, передбаченими на надання спеціалізованої загальної середньої освіти, протягом 2017 – 9 місяців 2018 років; внутрішнього контролю за ефективними використанням та розпорядженням майном спеціалізованими закладами загальної середньої освіти і школами соціальної реабілітації, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України; неефективного планування видатків на надання загальної середньої освіти у 2017 та 2018 роках; необхідності приведення статуту “Міжнародної української школи” до вимог Закону України “Про освіту” № 2145 тощо.
Міністерство фінансів України у своєму листі висловило свою позицію щодо неефективного використання коштів, які спрямовуються на утримання шкіл соціальної реабілітації, про що неодноразово зверталось до Міністерства освіти і науки України.
Міністерство освіти і науки України надало вмотивовану відповідь і на рекомендації Рахункової палати України (лист № 10-109 від 11.02.2019 року). Разом з тим, окремі зауваження Рахункової палати України потребують додаткового роз’яснення. Зокрема, стосовно:
- передачі спеціалізованих закладів загальної середньої освіти до закладів вищої освіти з метою створення належних умов навчання;
- проведення конкурсів на посади керівників ліцею-інтернату ім.І.Г.Харитоненка і школи-інтернату «ДІА» та укласти з переможцями контракти;
- вжиття заходів, спрямованих на пришвидшення процедури ліквідації шкіл соціальної реабілітації та передачі нерухомого майна відповідним органам управління освітою;
- вжиття заходів, спрямованих на проведення закладами освіти державної реєстрації речових прав на нерухоме майно;
- проведення суцільної інвентаризації державного майна закладів освіти відповідно до Методики проведення інвентаризації об’єктів державної власності, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2005 № 1121, та забезпечити внесення відповідних даних до Єдиного реєстру об’єктів державної власності і бухгалтерського обліку закладів освіти;
- вжиття заходів щодо врегулювання питання користування гімназією-інтернатом з посиленою військово-спортивною підготовкою “Кадетський корпус” будівлями і спорудами, в яких фактично розміщено заклад.
За результатами обговорення народні депутати України – члени Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти одностайно прийняли рішення інформацію Першого заступника Міністра освіти і науки України Хобзея П.К., а також інших учасників засідання взяти до відома та рекомендувати Міністерству освіти і науки України у місячний термін поінформувати Комітет з питань науки і освіти та Рахункову палату України щодо вжитих заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати України.
3. Проект Закону про авторське право і суміжні права (реєстр. № 10143 від 12.03.2019, н.д.О.Білозір, І.Суслова, Г.Кривошея, І.Констанкевич, О.Купрієнко, О.Опанасенко, Г.Гопко, О.Співаковський, Т.Кремінь, О.Скрипник, В.Заружко, Є.Рибчинський, А.Денисенко).
Необхідність розробки нової редакції Закону України «Про авторське право і суміжні права» насамперед зумовлена цілою низкою проблемних питань, які проявились за роки реалізації правових норм чинного Закону України, прийнятого ще у 2001 році. Нагальною постала також проблема узгодження положень чинного законодавства у сфері авторського права з нормами прийнятого у 2018 році Закону України про ефективне управління майновими правами правовласників.
У пояснювальній записці зазначено, що проект Закону України про авторське право і суміжні права «розроблений з метою законодавчого врегулювання питань, пов’язаних із охороною та захистом авторського права і суміжних прав, серед яких:
- приведення положень Цивільного кодексу України, Закону України «Про авторське право і суміжні права» у відповідність до норм законодавства Європейського Союзу щодо охорони і захисту авторського права та суміжних прав;
- усунення недоліків положень законодавства у сфері авторського права і суміжних прав;
- вирішення питань, що виникають на практиці та потребують законодавчого визначення;
- узгодження відповідних положень чинного законодавства між собою, зокрема норм Цивільного кодексу України та Закону України «Про авторське право і суміжні права».
Законопроект передбачає врахування статей 157-192 Глави 9 «Інтелектуальна власність» Розділу IV Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їх державами-членами, з іншої сторони, та рекомендацій низки директив Європейського Союзу щодо охорони і захисту авторського права та суміжних прав.
Законопроектом пропонується внести зміни до Цивільного кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Кримінально-процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, Закону України “Про авторське право і суміжні права”, Закону України “Про гастрольні заходи в Україні”, Закону України “Про професійних творчих працівників та творчі спілки”, Закону України “Про розповсюдження примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних”, Закону України “Про телебачення і радіомовлення”, Закону України “Про видавничу справу”, Закону України “Про кінематографію”, Закону України “Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав”.
В процесі підготовки законопроекту була врахована більшість слушних зауважень та пропозицій, які надходили в процесі підготовки проекту Закону від зацікавлених міністерств, Національної академій наук України, Національної академій правових наук України.
У пояснювальній записці до проекту Закону зазначено, що реалізація Закону у випадку його прийняття не потребуватиме додаткового фінансування з державного та місцевого бюджетів.
Враховуючи вищезазначене, народні депутати України – члени Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України даний законопроект за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу.
4. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про фізичну культуру і спорт» (щодо діяльності Спортивної студентської спілки України та Української федерації учнівського спорту) (реєстр. № 9443 від 21.12.2018, н.д.І.Крулько, А.Палатний, І.Спориш, Д.Силантьєв, О.Петренко).
Метою прийняття цього законопроекту є забезпечення підтримки та врегулювання діяльності Спортивної студентської спілки України та Української федерації учнівського спорту.
У законопроекті шляхом внесення змін до Закону України «Про фізичну культуру і спорт» пропонується на законодавчому рівні визначити правовий статус Спортивної студентської спілки України та Української федерації учнівського спорту як громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості.
Зокрема, передбачається, що зазначені спілки можуть представляти Україну у відповідних міжнародних спортивних організаціях, на Всесвітніх універсіадах та гімназіадах, інших міжнародних спортивних змаганнях; організовувати та проводити на території України всеукраїнські та міжнародні спортивні заходи; отримувати фінансову підтримку за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів відповідно до закону.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловлює низку зауважень до законопроекту та пропонує за результатами розгляду у першому читанні законопроект відхилити.
Міністерство освіти і науки України, підтримуючи законопроект у межах компетенції, звертає увагу на потребі узгодження термінології проекту закону з термінологією Законів України «Про освіту» та «Про загальну середню освіту».
Крім того, положення проекту Закону потребують узгодження із Бюджетним кодексом України, зокрема в частині надання відокремленим підрозділам Спілки та Федерації фінансової та організаційної допомоги з відповідних місцевих бюджетів.
Зазначені зауваження та пропозиції необхідно врахувати при підготовці проекту закону до другого читання.
Прийняття проекту акта, на думку його авторів, не потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету України.
Реалізація положень законопроекту сприятиме врегулюванню діяльності Спортивної студентської спілки України та Української федерації учнівського спорту, а також вирішенню питання щодо надання з державного бюджету фінансової підтримки Спортивній студентській спілці України та Українській федерації учнівського спорту, у тому числі і на сплату внесків до Міжнародної федерації студентського спорту та Міжнародної федерації шкільного спорту.
Розглянувши даний проект Закону та враховуючи його актуальність, зауваження і пропозиції Головного науково-експертного управління та Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України законопроект прийняти за основу та направити Рішення Комітету Верховної Ради України з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму.
5. Проект Закону про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Білорусь про співробітництво в галузі вищої та післядипломної (післявузівської) освіти (реєстр. № 0208 від 14.01.2019, КМУ).
Головним комітетом з опрацювання законопроекту є Комітет у закордонних справах.
Проект акта розроблено з метою ратифікації Верховною Радою України Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Білорусь про співробітництво в галузі вищої та післядипломної (післявузівської) освіти, вчиненої 23 жовтня 2012 року.
Законопроектом передбачено затвердження Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Білорусь про співробітництво в галузі вищої та післядипломної (післявузівської) освіти.
Реалізація положень Угоди сприятиме кращому взаємному пізнанню та зміцненню відносин дружби, розширенню співпраці в галузі вищої та післядипломної освіти між Україною та Республікою Білорусь, що посилить можливості реалізації зовнішньополітичних інтересів України та забезпечить успішне формування позитивного іміджу нашої держави.
Головне науково-експертне управління висловило до тексту Угоди низку зауважень і пропозицій, які доцільно врахувати при підготовці законопроекту до другого читання.
Реалізація проекту акту не потребує додаткових фінансових витрат з Державного бюджету України.
Прийом кандидатів із Республіки Білорусь на навчання до закладів вищої освіти України, що здійснюватиметься в рамках Угоди, фінансуватиметься за рахунок коштів Державного бюджету у межах бюджетних призначень за рахунок бюджетної програми: 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами ІІІ і IV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики».
За результатами обговорення народними депутатами України – членами Комітету одностайно було прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України даний проект Закону прийняти за основу та направити рішення Комітету Верховної Ради України у закордонних справах.
6. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо удосконалення деяких питань проходження громадянами військової служби (реєстр. № 9454 від 28.12.2018, КМУ).
Головним комітетом з опрацювання законопроекту є Комітет з питань національної безпеки і оборони.
Метою прийняття цього законопроекту є унормування на законодавчому рівні питань призупинення військової служби для військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини або місця служби, дезертирували зі Збройних Сил України та інших військових формувань або добровільно здалися в полон, шляхом внесення змін до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” (далі – Закон).
Крім того, пропонується внести до зазначеного Закону зміни техніко-юридичного характеру з метою приведення його положень у відповідність з Законами України “Про освіту”, “Про вищу освіту”, “Про професійну (професійно-технічну) освіту”, “Про загальну середню освіту”.
Законопроектом пропонується:
визнати згадану категорію військовослужбовців такими, що не входять до чисельності Збройних Сил України та інших військових формувань;
зберегти за ними статус військовослужбовців на період здійснення кримінальних проваджень в органах досудового розслідування та судах;
призупинити виплату таким особам грошового та видачу інших видів забезпечення, а також непоширювати на них соціальні гарантії, встановлені законодавством для військовослужбовців;
продовжити таким військовослужбовцям військову службу в разі винесення судом виправдувального вироку та поновити їм усі види забезпечення та відповідні гарантії соціального захисту тощо.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловлює низку зауважень до законопроекту, що стосуються військової сфери, акцентує увагу на відсутності у законодавстві терміну “академічна неуспішність” та пропонує за результатами розгляду у першому читанні законопроект прийняти за основу.
Міністерство освіти і науки України підтримує зазначений законопроект, однак висловлює до нього низку зауважень та звертає увагу на необхідність приведення термінів у відповідність із Законом України “Про освіту”.
За результатами обговорення даного законопроекту та враховуючи його актуальність, зауваження і пропозиції Головного науково-експертного управління та Міністерства освіти і науки України, народні депутати України – члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону прийняти за основу та направити Рішення Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони.
7. Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо забезпечення фінансування професійно-технічної освіти з державного бюджету України) (реєстр. № 7268 від 08.11.2017, н.д.А.Вітко).
8. Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо забезпечення фінансування навчальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти з бюджетів різних рівнів) (реєстр. № 7268-1 від 27.11.2017, н.д.І.Констанкевич, Т.Батенко, О.Шевченко та інші).
Сьомим та восьмим питаннями розглядались проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо забезпечення фінансування професійно-технічної освіти з державного бюджету України) (реєстр. № 7268 від 08.11.2017, н.д.А.Вітко) та альтернативний до нього проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо забезпечення фінансування навчальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти з бюджетів різних рівнів) (реєстр. № 7268-1 від 27.11.2017, н.д.І.Констанкевич, Т.Батенко, О.Шевченко та інші).
Зазначені законопроекти були підготовлені у зв’язку з необхідністю законодавчо врегулювати питання фінансування системи професійної (професійно-технічної) освіти України з бюджетів різних рівнів, убезпечити цю освітню ланку від руйнування та створити умови належного забезпечення виконання державного та регіонального замовлення на підготовку фахівців для розвитку економіки України, що гармонійно поєднується з потребами особистості.
За результатами обговорення народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо забезпечення фінансування навчальних закладів професійної (професійно-технічної) освіти з бюджетів різних рівнів)» (реєстр. № 7268-1 від 27.11.2017), прийняти за основу, а законопроект реєстр. № 7268 відхилити, врахувавши його конструктивні пропозиції при підготовці законопроекту 7268-1 до другого читання.
9. Про звернення Подільського державного аграрно-технічного університету щодо надання статусу національного.
До Комітету з питань науки і освіти звернувся ректор Подільського державного аграрно-технічного університету Іванишин В.В. щодо надання університету статусу національного (лист від 27 лютого 2019 року № 63-01-168).
Цього року Університет відзначає 100-річчя від дня заснування.
Університет є одним з найстаріших аграрних закладів освіти в Україні і створений рішенням Уряду Української Народної Республіки в 1919 році як сільськогосподарський факультет при Кам’янець-Подільському державному українському університеті. У 1921 році факультет реорганізований в Кам’янець-Подільський сільськогосподарський інститут, а в листопаді 1995 року інституту було надано статус Подільської державної аграрно-технічної академії. У липні 2004 року за розпорядженням Кабінету Міністрів України академія реорганізована в сучасний Подільський державний аграрно-технічний університет.
Нині університет готує фахівців із 19 спеціальностей. У ньому навчається близько 6000 студентів, освітній процес забезпечують 623 науково-педагогічних та педагогічних працівників, з них 31 мають науковий ступінь доктора наук, 195 – кандидати наук (доктори філософії). В університеті функціонує 4 факультети, 2 навчально-наукові інститути, науково-дослідний інститут круп?яних культур імені О.Алексєєвої, 28 кафедр, 7 коледжів. Університетом створено науково-дослідний центр “Поділля”, зооветеринарну клініку, навчально-наукову пасіку, ботанічний сад, наукову бібліотеку.
Враховуючи вищезазначене та розглянувши звернення Подільського державного аграрно-технічного університету щодо надання статусу національного, народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення рекомендувати Подільському державному аграрно-технічному університету підготувати матеріали конкурсної справи та подати їх Національному агентству із забезпечення якості вищої освіти для участі у конкурсі на здобуття статусу національного закладу вищої освіти згідно зі статтею 29 Закону України «Про вищу освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 р. № 912 «Про затвердження Порядку та критеріїв надання закладу вищої освіти статусу національного, підтвердження чи позбавлення цього статусу».
10. Щодо фінансового забезпечення педагогічних працівників закладів освіти.
Заслухавши інформацію Першого заступника Міністра освіти і науки України Павла Хобзея, народні депутати України – члени Комітету одностайно прийняли рішення звернутись до Кабінету Міністрів України з відповідним листом щодо питань фінансового забезпечення педагогічних працівників закладів освіти, у тому числі щодо виплати 10-відсоткової надбавки педагогічним працівникам дошкільної та позашкільної освіти, підвищення заробітної плати викладачам спеціальних дисциплін та майстрам виробничого навчання, які працюють в закладах професійної (професійно-технічної освіти).
Проекти Законів за реєстр. №№ 9288, 8330 не розглядалися через відсутність авторів законопроектів.