3 червня 2016 року під головуванням Першого заступника Голови Комітету з питань науки і освіти О.В. Співаковського відбувся круглий стіл на тему: «Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України».
У заході взяли участь директор департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України Шаров О.І., перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України Луговий В.І., заступник директора Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України Ковтунець В.В., відповідальний секретар Спілки ректорів вищих навчальних закладів України Болюбаш Я.Я., ректор Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут» Згуровський М.З., ректор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Андрущенко В.П., проректор Національного університету біоресурсів і природокористування Кваша С.М, голова Всеукраїнської Ради директорів вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації Похресник А.К., начальник відділу освіти департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів України Бондаренко А.В., директор департаменту розвитку трудового потенціалу та корпоративної соціальної відповідальності Федерації роботодавців України Колишко Р.А., заступник директора департаменту вищої освіти, начальник відділу інформаційно-аналітичної роботи Міністерства освіти і науки України Фоменко М.М., доктор педагогічних наук, заступник проректора з навчальної роботи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Сергієнко В.П., старший науковий співробітник Інституту математики НАН України Єгорченко І.А., заступник директора Науково-освітнього центру Інституту теоретичної фізики імені М.М. Боголюбова НАН України Шадура В.М., доцент кафедри прикладної та вищої математики Чорноморського державного університету ім. П. Могили Воробйова А.І. завідувач відділу моніторингу та оцінювання якості загальної середньої освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України Жук Ю.О., головний спеціаліст сектору доуніверситетської освіти Міністерства освіти і науки України Вихор В.Г., заступник директора Українського центру оцінювання якості освіти Середа Л.І., кандидат історичних наук, старший науковий співробітник відділу Близького та Середнього Сходу Інституту сходознавства імені А.Ю. Кримського НАНУ Романова О.О., кандидат психологічних наук, соціальний психолог Центру американського права при Київському національному університеті імені Т.Г. Шевченка Пушкар В.В.
У вступному слові Перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський наголосив: «Освіта – це складна, багатофакторна і відкрита система. В ній все знаходиться у взаємозалежності. Коли освіта є універсальною і якісною, то забезпечує цілісність суспільства і держави. Можливо, нам вдалося відстояти незалежність нашої країни саме тому, що ми маємо багато освічених людей. Тому усі рішення, які стосуються системи освіти, мають бути продуманими і виваженими».
Ректор Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» Михайло Згуровський звернув увагу, що вступні кампанії останніх років показують чітке розшаровування спеціальностей на «популярні» і «непопулярні». До «непопулярних» відносяться інженерні та природничі спеціальності, зокрема, і ті, які є пріоритетними для економічного розвитку країни. Тому для цієї групи спеціальностей слід встановити зовсім інші підходи при вступі. Нам варто, на думку М. Згуровського, для цієї групи спеціальностей відмовитись від ЗНО та надати можливість вищим навчальним закладам безпосередньо працювати з вступниками і самостійно формувати умови прийому. Адже ми повинні використовувати ЗНО як інструмент вимірювання, а не відсікання.
Заступник директора Інституту вищої освіти Національної академії педагогічних наук України Ковтунець В.В. рекомендує запровадити тест загальної навчальної компетентності з орієнтацією на випускників минулих років та випускників навчальних закладів з тимчасово окупованих територій, а також стабільні специфікації предметних тестів з метою забезпечення валідного використання результатів ЗНО протягом кількох років поспіль.
Старший науковий співробітник Інституту математики НАН України Єгорченко І.А. акцентувала увагу на явищі плагіату в академічному середовищі та необхідності дієвої боротьби з цим ганебним явищем.
Заступник директора Науково-освітнього центру Інституту теоретичної фізики імені М.М. Боголюбова НАН України Шадура В.М., враховуючи недостатній рівень фізико-математичної підготовки учнів у школі, запропонував для стимулювання участі школярів в додатковій факультативній підготовці з фізики та математики запровадити додаткові 10 балів за успішні результати участі в олімпіадах з фізики і математики, які проводять для випускників старших класів провідні університети.
Усі учасники круглого столу зійшлися на тому, що проблеми вступу є проблемами національної безпеки, оскільки пов’язані з формуванням людського капіталу – головного фактору розвитку економіки країни, в якій нам жити.
Тому в епіцентрі нової ідеології вступу до вищих навчальних закладів України має стати завдання формування і розвитку людського капіталу для створення інноваційної економіки України, що передбачає:
- модернізацію системи освітньої інфраструктури на інноваційній основі;
- підвищення якості та ефективності освіти в Україні;
- вдосконалення підходів до оцінювання результатів навчання та практики освітніх вимірювань;
- використання ЗНО як інструменту вимірювання, а не відсікання;
- запровадження державного рейтингу ВНЗ на основі показників працевлаштування випускників;
- встановлення балансу між вимогами ринку праці та вищою освітою;
- отримання диплому як гарантії працевлаштування та кар’єрного росту;
- розроблення нової моделі фінансування та вертикальної системи пропорції розподілу державного замовлення.
У зв’язку з великим резонансом, яке викликало обговорення цього питання, Перший заступник Голови Комітету О. Співаковський пообіцяв повернутися до нього повторно через місяць.
За результатами роботи круглого столу підготовлено проект рекомендацій, які будуть направлені для врахування в роботі центральним органам виконавчої влади.
Усім зацікавленим особам просимо до 14.06.2016 року надавати пропозиції до проекту Рекомендацій круглого столу.
Проект
РЕКОМЕНДАЦІЇ КРУГЛОГО СТОЛУ
«Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України»
м.Київ 3 червня 2016 року
Учасники круглого столу «Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України», який відбувся 3 червня 2016 року, відзначають необхідність удосконалення системи вступу до вищих навчальних закладів України.
Умови прийому до вищих навчальних закладів у 2016 році зазнали суттєвих змін.
Концептуальні зміни до проведення вступної кампанії у 2016 році полягають, по-перше, в організації вступу на навчання до вищих навчальних закладів України на підґрунті кращої світової практики, що пов’язано з входженням вітчизняної вищої освіти до європейського освітнього простору.
По-друге, у забезпеченні виконання конституційної норми щодо рівного доступу громадян України до вищої освіти на конкурсних засадах.
По-третє, у забезпеченні демократичності та прозорості проведення вступної кампанії з максимальним застосуванням сучасних інформаційних технологій та використанням великих масивів відкритої і доступної інформації для всіх вступників і громадськості.
Умовами прийому до вищих навчальних закладів України в 2016 році, які розроблені на реалізацію основних положень Закону України про “Вищу освіту”, визначено принципово нові засади функціонування вищої освіти та, відповідно, їх змістовне наповнення.
У 2016 році востаннє буде здійснюватися набір на освітньо-кваліфікаційні рівні вищої освіти молодшого спеціаліста та спеціаліста. Відповідно до нового Закону “Про вищу освіту” вже з наступного року випускники бакалаврату будуть вступати тільки на магістерські програми підготовки.
Цьогорічні абітурієнти зможуть подати сертифікат ЗНО тільки 2016 року. Але завдяки проведеній роботі з стандартизації тестів з 2017 року можна буде використовувати сертифікати впродовж декількох років.
Важливою особливістю вступної кампанії 2016 року є скасування позаконкурсного вступу та цільового прийому. Таким чином, вперше враховується конституційна норма щодо рівного доступу до вищої освіти на конкурсних засадах.
Окрім того, у 2016 році набір абітурієнтів до вищих навчальних закладів буде здійснюватись за новим єдиним переліком галузей та спеціальностей, що забезпечить їх мобільність і можливість зміни освітньої траєкторії в майбутньому.
Водночас нинішня система вступу до вищих навчальних закладів України не забезпечує потреб ринку праці та запитів абітурієнтів. Продовжується тенденція зростання кількості українських громадян, які вступають на навчання в закордонні університети. Щорічний моніторинг кількості українських громадян, які навчаються у закордонних університетах на денній формі, охоплює 34 країни світу. Число українців на студіях в іноземних університетах станом на початок 2015/2016 навчального року становила 47724 осіб. Серед найбільш бажаних для навчання країн були Польща, Німеччина, Росія, Канада, Чехія, Італія, США, Іспанія, Франція, Австралія, Великобританія.
Не усунутий дисбаланс між потребами ринку праці та підготовкою фахівців у вищих навчальних закладах України. Так, за статистичними даними, 65 % українців, які працюють за спеціальністю, хочуть змінити професію. При цьому 32% українців узагалі не працювали за спеціальністю, а 15% – мали такий досвід, однак змінили роботу. Тобто, майже половина жителів України не знайшла собі місця в професії, яку опановувала в університеті.
Тому учасники круглого столу «Ідеологія вступу до вищих навчальних закладів України», який відбувся 3 червня 2016 року, наголошують на необхідності зміни ідеології вступу до вищих навчальних закладів України як передумови формування і розвитку людського капіталу для створення інноваційної економіки України, яка має передбачати:
- модернізацію системи освітньої інфраструктури на інноваційній основі;
- підвищення якості та ефективності освіти в Україні;
- вдосконалення підходів до оцінювання результатів навчання та практики освітніх вимірювань;
- використання ЗНО як інструменту вимірювання, а не відсікання;
- запровадження державного рейтингу ВНЗ на основі показників працевлаштування випускників;
- встановлення балансу між вимогами ринку праці та вищою освітою, тісної співпраці з роботодавцями;
- отримання диплому як гарантії працевлаштування та кар’єрного росту;
- розроблення нової моделі фінансування та вертикальної системи пропорцій розподілу державного замовлення.
На підставі вищезазначеного р е к о м е н д у є м о:
1.Визнати, що:
1. Результати зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) мають високу прогностичну валідність при конкурсному відборі студентів вищих навчальних закладів.
2. Середній бал документа про середню освіту підвищує прогностичну валідність конкурсного балу вступників до вищих навчальних закладів.
3. Предметна валідність тестів ЗНО потребує подальшого системного дослідження.
2. Верховній Раді України:
прискорити розгляд нормативно-правових актів з питань вищої освіти, зокрема таких законопроектів:
№ 2280а від 03.07.2015 р. про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти;
№ 2316 від 08.07.2015 р. про внесення змін до розділу ХV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про вищу освіту» щодо строків захисту дисертацій та права на отримання диплому доктора філософії;
№ 3312-д від 26.04.2016 р. про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо працевлаштування випускників;
№ 4718 від 24.05.2016 р. про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності вищих навчальних закладів (наукових установ), які були переміщені з тимчасово окупованої території та з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
3.1. Визначити пріоритети державної політики в галузі освіти стосовно параметрів визначення обсягів підготовки кваліфікованих робітничих кадрів та фахівців з вищою освітою професійно-технічними навчальними закладами та вищими навчальними закладами України на найближчі десять років.
4. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України:
4.1. Проводити ЗНО як державну підсумкову атестацію випускників середньої загальноосвітньої школи з використанням результатів для конкурсного відбору до вищих навчальних закладів.
4.2. Підвищувати якість тестових завдань, зокрема, слід істотно збільшити частку завдань з відкритою формою відповіді.
4.3. Запровадити тест загальної навчальної компетентності з орієнтацією на випускників минулих років та випускників навчальних закладів з тимчасово окупованих територій.
4.4. Запровадити стабільні специфікації предметних тестів з метою забезпечення валідного використання результатів ЗНО протягом кількох років поспіль.
4.5. Передбачити в Умовах прийому до вищих навчальних закладів України в 2017 році можливість подання сертифікатів ЗНО 2016 і 2017 років.
4.6. Рекомендувати Міністерству освіти і науки України разом з іншими центральними органами виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, додатково вивчити питання щодо доцільності запровадження у 2016 році нового порядку розміщення державного замовлення у вищих навчальних закладах на підготовку фахівців освітнього ступеня «бакалавр», враховуючи дотримання регіональних підходів та забезпечення стабільної діяльності вищих навчальних закладів, зокрема у частині збереження їх штатного персоналу.
4.7. Відтворити повноцінну систему доуніверситетської підготовки як ефективного засобу ранньої профорієнтації молоді та її мотивації до вступу на природничі й інженерні спеціальності. Розширювати можливості випускників системи доуніверситетської підготовки щодо вступу на технічні і природничі спеціальності, зокрема, шляхом підвищення ваги балів з відповідних фундаментальних предметів у конкурсному балі, а також балу за особливі успіхи та/або за успішне закінчення підготовчих курсів вищого навчального закладу.
4.8. Розробити інструменти оцінки показників реального працевлаштування випускників та формування на їх базі прогнозних показників щодо потреб ринку праці. Передбачити збільшення відсотку набору за напрямками STEM-освіти (наука, технології, інженерія, фізика, математика) відповідно до потреб промисловості країни.
4.9. Запровадити державну підсумкову атестацію з математики у формі зовнішнього незалежного оцінювання як обов’язкову.
4.10. Забезпечити проведення на постійній основі тренінгів з питань конструювання тестових завдань для вступу до вищих навчальних закладів для розробників тестових завдань та адміністраторів центрів оцінювання якості освіти на базі Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова (Центр моніторингу якості освіти).
4.11. Розглянути можливість скасування «автоматизованої процедури вступу до вищих навчальних закладів» для непрестижних інженерних напрямів підготовки фахівців, орієнтованих на базові галузі економіки України.
5. Рекомендувати Українському центру оцінювання якості освіти:
5.1. Забезпечити відкритий доступ до результатів проведення зовнішнього незалежного оцінювання минулих років з метою їх математико-статистичного опрацювання науковими та освітніми інституціями для підвищення якості тестових завдань.
6.Рекомендувати вищим навчальним закладам України:
6.1. З метою підвищення прогностичної валідності творчих конкурсів та інших внутрішніх вступних випробувань розробляти структуровану систему оцінювання результатів.
7. Направити ці Рекомендації Кабінету Міністрів України, Міністерству освіти і науки України, Міністерству економічного розвитку і торгівлі України, Міністерству фінансів України.
Перший заступник
Голови Комітету О. Співаковський