23 вересня 2016 року Перший заступник Голови Комітету Олександр Співаковський взяв участь у Форумі Асоціації ректорів педагогічних університетів України, який відбувався в Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова під головуванням ректора Андрущенка Віктора Петровича.
У Форумі взяли участь очільники кращих педагогічних вищих навчальних закладів України, Міністр освіти і науки України Лілія Михайлівна Гриневич, Президент Національної академії педагогічних наук України Василь Григорович Кремень.
Метою Форуму було обговорення проекту «Нова школа. Простір освітніх можливостей», підготовленого групою упорядників Міністерства освіти і науки України.
Від імені Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти О. Співаковський привітав всіх учасників заходу, та підкреслив, актуальність педагогічної освіти в українському суспільстві.
«Часи змінюються, а постать вчителя завжди залишається ключовою в житті кожної людини. Тому педагогічний університет, який формує вчителя, завжди буде визначальним середовищем, від якого залежить майбутнє країни, її стабільність і розвиток. Місія педагогічного університету є особливою. Тому педагогічні університети потребують особливої уваги і підтримки з боку держави», - зазначив перший заступник Голови Комітету.
Окрім того, О. Співаковський окреслив основні практичні виклики, які на сьогодні постали перед педагогічною освітою в Україні, а саме: непривабливість професії вчителя серед молоді і як результат, - велика нестача вчителів середніх шкіл.
За словами Першого заступника Голови Комітету, в цих умовах педагогічні університети потрапляють в непросту ситуацію.
По-перше, забезпечення якості педагогічної освіти потребує особливих зусиль, коли мотивація студентів до професійної самореалізації в цій сфері є недостатньо високою. Педагогічна майстерність викладачів часто полягає в тому, щоб пробудити талант до вчителювання у тих, хто, можливо, не здогадується про те, що має такий талант.
Другою важливою обставиною є певна зміна освітньої інфраструктури. Особливо звертає на себе увагу розвиток приватного сектору освіти. Репетиторство, приватні школи і дитячі садки, тренінгові центри, – це все поступово стає потужним напрямком навчальної діяльності, який розвивається в сучасних ринкових умовах. Така діяльність часто сприймається як нетрадиційна порівняно із звичайною школою. Але працівники цієї сфери також потребують спеціальних педагогічних знань. Для педагогічного університету цей сектор освіти може стати ще однією перспективою у підготовці фахівців.
Третім важливим чинником є поступова інтеграція України в європейський освітній простір. Це потребуватиме від педагогічних університетів внутрішнього самореформування в напрямку наближення до європейських стандартів педагогічної освіти. На сьогодні вже чимало зроблено у цьому напрямку як вищими навчальними закладами, так і Національною академією педагогічних наук. Але іноді впровадження європейських стандартів насаджується згори адміністративним порядком. До того ж європейські норми іноді певним чином трансформуються у процесі їх імплементації в Україні (як це було, скажімо, з Болонською системою).
«Педагогічний університет повинен акумулювати ті знання, яких набуває педагогічна спільнота на практиці. Саме в університетському середовищі відбувається осмислення і переосмислення цих знань, їх інтеграція в подальшу освітню діяльність. Через це співпраця з вчителями-практиками, а також з асоціаціями педагогів, сприяння у формуванні таких професійних асоціацій, – все це може дати педагогічному університету потужні стимули для розвитку», - зазначив О. Співаковський.
Крім того, Перший заступник Голови Комітету акцентував увагу присутніх на важливості інклюзивної освіти як одного з напрямку розвитку сучасної педагогічної освіти. «Діти з особливими потребами потребують особливих підходів. Створення умов для інтеграції цих дітей в звичайні класи, пошук ефективних методів їхнього навчання, – це також певною мірою виклик для нашої школи. Прийнявши його, ми зробимо наше суспільство людянішим і духовно багатшим. Європейський досвід у цій сфері буде тут надзвичайно корисним», - підкреслив О. Співаковський.
На завершення, О. Співаковський наголосив, що Комітет з питань науки і освіти Верховної Ради України готовий зробити все можливе для забезпечення необхідних умов розвитку педагогічних університетів. «Перш за все, будь-які пропозиції щодо зміцнення університетської автономії, усунення адміністративних перешкод для міжнародних контактів у сфері педагогічної науки та освіти будуть нами підтримані».