Інформація про результати розширеного засідання

Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти

21 вересня 2016 року

 

21 вересня 2016 року відбулося розширене засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Головував: Перший заступник Голови Комітету з питань науки і освіти Співаковський О.В. На засіданні були присутні народні депутати України – члени Комітету: Кириленко І.Г., Скрипник О.О., Кремінь Т.Д., Литвин В.М., народний депутат України Ірина Констанкевич, працівники секретаріату Комітету. Також у розширеному засіданні Комітету взяли участь Міністр освіти і науки України Гриневич Л.М., Перший заступник Міністерства освіти і науки Ковтунець В.В., заступник Міністра освіти і науки України Хобзей П.К., Директор Департаменту з питань місцевого самоврядування та територіальної організації влади Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Шаршов С.І., Президент Національної академії педагогічних наук Василь Кремень В.Г., Заступник Голови Київської міської державної адміністрації Старостенко Г.В., Заступник Голови Профспілки працівників освіти і науки України Романюк С.М. До роботи засідання запрошені також керівники обласних державних адміністрацій, керівники вищих навчальних закладів І-ІІ, III-IV рівнів акредитації, керівники професійно-технічних навчальних закладів, експерти, представники освітянської та наукової спільноти, громадських організацій.

Уперше в цьому році, у роботі Комітету брали участь заступник Міністра фінансів України Марченко С.М. та радник Міністра юстиції України Усенко Р.А.

На засіданні розглядалися наступні питання:

1.      Про формування порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України на період 4–7 жовтня 2016р. щодо розгляду Верховною Радою України пріоритетних законопроектів з освітніх питань.

2.      Про стан і проблеми підготовки навчальних закладів України до 2016/2017 навчального року.

3.      Про заходи з підготовки і проведення 16 листопада 2016 року парламентських слухань на тему: Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні.

 

1.  Заслухано питання: «Про формування порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України на період 4–7 жовтня 2016р. щодо розгляду Верховною Радою України пріоритетних законопроектів з освітніх питань».

Під час розгляду першого питання було прийнято рішення Комітету про направлення звернення Комітету до Голови Верховної Ради України щодо включення до порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України на період 4-7 жовтня 2016 року пакету пріоритетних законопроектів з освітніх та наукових питань. Необхідність такого звернення обґрунтовувалась наступними підставами: на жаль, уже протягом тривалого часу Парламентом не приділяється належної уваги законодавчому врегулюванню існуючих проблем в освітній і науковій галузях. Як правило, запропоновані Комітетом законопроекти або не включаються до порядку денного пленарних засідань, або на їх розгляд просто не вистачає часу. Навіть системний реформаторський проект закону «Про освіту», незважаючи на неодноразові звернення Комітету до керівництва Верховної Ради України, вже протягом кількох тижнів не включається до порядку денного пленарних засідань.

Зважаючи на участь у засіданні Комітету заступника Міністра фінансів Сергія Марченка, присутні задали йому низку гострих питань щодо проекту Державного бюджету України на 2017 рік. Зокрема, було задане питання щодо того, що у презентації Кабінету Міністрів України щодо проекту Державного бюджету України на 2017 рік визначено, що стипендіальний фонд зросте на 576 млн. грн., в тому числі академічна стипендія – 2 837 900 тис. грн. та соціальна – 2 978 700 тис. грн., а всього – 5 816 600 тис. грн. При цьому зазначено, що зараз обсяг стипендіального фонду становить 5 240 600 тис. грн., проте, згідно з отриманими від Міносвіти даних у 2016 році загальний розмір академічної та соціальної стипендій становить лише 4 450 910,2 тис. грн. Проектом Закону України “Про Державний бюджет України на 2017 рік визначено, що у 2017 році загальний обсяг стипендіального фонду складе 4 978 691,5 тис. грн., у тому числі академічна стипендія - 2 000 000,0 тис. грн. та соціальна стипендія – 2 978 691,5 тис. грн.

 

2.  Заслухано питання: «Про стан і проблеми підготовки навчальних закладів України до 2016/2017 навчального року».

Під час обговорення учасники засідання зауважили, що сьогоднішнє засідання носить підсумковий характер. Адже протягом останніх декількох місяців Комітет з питань науки і освіти розглянув цілу низку питань у рамках підготовки до нового навчального року, проаналізував проблеми щодо формування державного замовлення на 2016/2017 навчальний рік на підготовку фахівців у вищих та професійно-технічних навчальних закладах України; цьогорічну вступну компанію, стан забезпечення підручниками загальноосвітніх навчальних закладів на початок року, а також проект основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік. По кожному з цих питань були зроблені висновки та надані відповідні пропозиції та рекомендації. Теперішньому засіданню також передували виїзні засідання до м. Миколаєва, м. Львова, зустрічі з освітянами усіх ланок освіти, представниками органів управління освіти, які додали розуміння щодо поточних проблем в галузі освіти. Тож метою розширеного засідання є не тільки констатувати наявність «гарячих» освітніх питань, які потребують оперативного втручання, а й спрацювати на випередження напередодні прийняття нового Державного бюджету України на наступний рік, закласти вирішення стратегічно важливих для розвитку освіти питань.

За результатами дискусії було прийняте одноголосне рішення щодо наступних ключових аспектів реформи освітньої та наукової галузей:

1.    Фінансування.

Існуючий рівень бюджетного фінансування освітньої галузі не задовольняє повною мірою навіть поточні її потреби, не кажучи про модернізацію та розвиток. З метою збереження та розвитку інтелектуального потенціалу України необхідно відмовитися від принципу «залишкового» фінансування освіти. Комітет чітко заявив свою позицію про необхідність забезпечення у 2017 році загального фінансування освіти в обсязі 7% ВВП. Також учасники засідання підтримали позицію Уряду України, Міністерства освіти і науки України щодо підвищення заробітної плати вчителів на 33% у Державному бюджеті 2017 року. Питання підвищення заробітної плати вчителям також є ключовим у проекті нової редакції Закону України «Про освіту», який зараз на черзі розгляду Верховною Радою України.

2.    Питання професійно-технічної освіти.

У 2016 році відбулася передача професійно-технічних навчальних закладів на місцевий рівень. Втім, вона відбулась без відповідного фінансового та правового забезпечення. Позиція Комітету щодо професійно-технічної освіти полягає в тому, що неприпустимо передавати повне фінансування професійно-технічної освіти на місцевий рівень. Це згубний шлях. Місцеві бюджети не спроможні повністю втримати професійно-технічні заклади. Вони мають бути профінансовані з Державного бюджету, у першу чергу їх потрібно підтримати субвенцією на підтримку здобуття професійної освіти. У процесі підготовки до нового навчального року окремі області виявились неспроможними сформувати регіональне замовлення. Причини різні. Одна з них – відсутність правового механізму затвердження регіонального замовлення. Отже, першочерговим завданням є законодавче визначення поняття і суті регіонального замовлення на підготовку кадрів у державних та комунальних навчальних закладах, механізму його формування, затвердження та зобов’язання сторін.

3.    Дошкільна освіта.

Інше гаряче питання – черги на перебування у дошкільних закладах. На сьогодні, за оперативними даними Міністерства освіти і науки, черга на влаштування до дошкільного навчального закладу станом на 1 вересня 2016 року становить понад 86 тисяч дітей.

4.    Загальна середня освіта.

Ключовим питанням, яке викликає зараз соціальну напругу, є створення освітніх округів з опорними закладами і філіями. Цей процес є складним через невизначеність меж об’єднаних територіальних громад і повільність самого процесу їх створення. Логічно, аби освітні округи співпадали з об’єднаними територіальними округами, а опорна школа локально розташовувалась в адміністративному центрі та була також системоутворюючим фактором. На жаль, це не завжди дотримується. Також є проблеми з довезенням дітей до школи. Тому ми мусимо запровадити нову філософію фінансування системи освіти. І не можна застосовувати єдиний підхід до усіх шкіл без винятків. Особливо в частині фінансування за освітньою субвенцією шкіл, де навчається менше 25 учнів. Адже потрібно проводити розрахунки у кожному конкретному випадку, що менш затратно возити дітей на великі відстані чи дати грошей на функціонування такої школи. Також ми маємо переглянути формулу розподілу освітньої субвенції. Вона не є досконалою і не враховує усі особливості кожного регіону. Густота населення і відповідно густота учнівського контингенту є об’єктивним фактором, ігнорування якого ставить в нерівне становище освіту різних областей і районів. Адже він впливає на підвіз і витрати на такий підвіз дітей до школи: чим менше густота населення в області, районі, тим з більшої території потрібно звозити дітей до школи.

У травні місяці Комітет був у Миколаївської області на виїзному засіданні Комітету. Учасники засідання звернули увагу на те, що формула розподілу освітньої субвенції не враховує, окрім гірської території, інші категорії важкодоступних територій, на яких розташовані навчальні заклади, як наприклад, напівострівна територія, з якої дітям практично неможливо добиратися до інших шкіл. Потрібно негайно зняти суперечність, закладену в статті 18 Закону України «Про загальну середню освіту». З однієї сторони маємо закріплену територію обслуговування за певним навчальним закладом, з іншого – гімназії і ліцеї мають право здійснювати відбір для навчання у цих навчальних закладів. Відтак, дітям, які проживають на території, де розташовані гімназії та ліцеї, відмовляють у навчанні в цих закладах, якщо вони не пройшли відбір і тим самим позбавляють їх права на освіту.

5.    Шкільні автобуси.

Ключовим питанням є забезпечення шкільними автобусами. Станом на 1 вересня 2016 року, за оперативною інформацією Міністерства освіти і науки України, місцевими органами влади на закупівлю шкільних автобусів загалом передбачено з місцевих бюджетів 389 168 518 грн. На засадах співфінансування 50% на 50% вже використано 127 253 330 грн. та закуплено 193 транспортні одиниці, на засадах співфінансування 70% на 30% придбано 38 шкільних автобусів. До кінця поточного року планується придбати ще 276 шкільних автобусів. Разом з тим, потреба у шкільних автобусах щодо опорних шкіл складає 100 одиниць.

6.    Забезпечення підручниками.

Станом на 21 вересня доставлено 7 644 744 примірники підручників 8 класів, що становить 98,7% від 120 відсотків запланованого забезпечення. На сьогодні реалізувати кошти та забезпечити в повному обсязі учнів 4-х та 7-х класів підручниками спромоглася лише Вінницька область. Найбільше договорів на закупівлю підручників для учнів 4 та 7 класів укладено в Кіровоградській, Херсонській, Тернопільській, Чернівецькій та Черкаській областях. У Львівській, Миколаївській, Харківській, Волинській, Одеській областях роботу розпочато із значним запізненням. Проведений аналіз дозволяє зробити висновки, що не всі місцеві органи влади готові до делегування їм повноважень і нести відповідальність щодо закупівлі підручників. Тому Кабінет Міністрів України повинен розглянути доцільність фінансування закупівлі підручників з державного бюджету з тим, щоб не допустити розпорошення коштів і вчасно забезпечити підручниками.

7.    Харчування учнів.

Особливу увагу необхідно приділити харчуванню дітей. Згідно із законодавством України безкоштовним харчуванням забезпечуються діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти з особливими освітніми потребами, які навчаються в спеціальних і інклюзивних класах, учні 1-4 класів з малозабезпечених сімей. Харчування решти школярів фінансується органами місцевого самоврядування з місцевих бюджетів. Комітет буде намагатися повернути харчування учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів; учнів 5-11 класів, які постраждали від Чорнобильської катастрофи й мають право на пільгове харчування, а також дітей із соціально незахищених та малозабезпечених сімей; учнів професійно-технічних навчальних закладів – дітей-сиріт та дітей з малозабезпечених сімей;

8.    Позашкільна освіта.

Наступне – розширення мережі закладів позашкільної освіти у сільській місцевості. Нині лише у кожному 10-му районі діють позашкільні навчальні заклади. Ми звертаємось до місцевих органів влади, враховуючи, що вже відбулась певна оптимізація шкіл, є вільні приміщення, які потрібно залишити в системі освіти і використовувати для освітніх функцій, необхідно забезпечити зайнятість учнів у місцях їх проживання, створюючи умови для функціонування дитячих об’єднань, клубів, гуртків, організації тощо.

3.  Заслухано питання: «Про заходи з підготовки і проведення 16 листопада 2016 року парламентських слухань на тему: «Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні».

На виконання Постанови Верховної Ради України від 06 вересня 2016 року № 1484-VІІІ «Про проведення парламентських слухань на тему: «Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні» Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти вирішив схвалити План заходів із підготовки та проведення 16 листопада 2016 року парламентських слухань на тему: «Про стан та проблеми фінансування освіти і науки в Україні» та направити План заходів в установленому порядку на затвердження Голові Верховної Ради України.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

17 липня 2024 15:15
05 липня 2024 12:30
05 липня 2024 12:00
03 липня 2024 16:00
28 червня 2024 08:00
21 червня 2024 12:29
19 червня 2024 16:37
18 червня 2024 13:47
17 червня 2024 16:00
06 червня 2024 14:30